Gå til innhold

Har de klikka i Kina? Eller er dette nødvendig for å holde pandemien i sjakk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Styresmaktene i Kina har jo alltid vært gale, de er jo ikke akkurat kjent for å være et demokrati.

Anonymkode: 844d5...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at dette er landet som sveiset igjen dørene til syke folk, og som gikk inn i folks hus og drepte kjæledyrene deres for å unngå spredning. Jeg har ingen medisinsk kompetanse, men sunn fornuft tilsier at foreldre kan og bør isoleres sammen med syke barn. 

Anonymkode: 8bfc6...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er jo helt sjuke i hue?? 😦

Anonymkode: e2b5c...7b0

Er ikke dette bare kulturforskjeller og en del av det flotte mangfoldet som vi alle hyller så høyt og tydelig? Tenk deg om før du svarer.

Anonymkode: 1edd5...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det klikket der mtp korona. 
 

Lykke til med nullvisjonen og omikron. 

Anonymkode: cb28c...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er ikke dette bare kulturforskjeller og en del av det flotte mangfoldet som vi alle hyller så høyt og tydelig? Tenk deg om før du svarer.

Anonymkode: 1edd5...164

Var dette sarkastisk? Dette er jo et hinsides tiltak som vil ødelegge for så mange foreldre og små barn. Tenk så traumatisk.. Jeg hyller i alle fall ingen som bedriver slike tiltak som går på tvers av det beste for så små.

Anonymkode: e2b5c...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan være nødvendig hvis få er vaksinert og de ikke vil godta mange døde og langvarig skadde.

Anonymkode: 030e9...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være nødvendig hvis få er vaksinert og de ikke vil godta mange døde og langvarig skadde.

Anonymkode: 030e9...95e

Over 88% av befolkningen er vaksinert. Men de sier vel atvaksinene deres ikke er så bra som de trodde.

Anonymkode: 844d5...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det kan være nødvendig hvis få er vaksinert og de ikke vil godta mange døde og langvarig skadde.

Anonymkode: 030e9...95e

Tror du selv på det? I et totalitær diktaturstyre som Kina - hvordan kan «få» være vaksinert? De stenger folk inne for omikron, en forkjølelse, driver dem til vanvidd. Folk hopper i døden fra leilighetene sine for å unnslippe. Og dette godtar vi i den vestlige verden?! Hvor er sanksjonene, fordømmelsene?

Anonymkode: 8f35a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Tror du selv på det? I et totalitær diktaturstyre som Kina - hvordan kan «få» være vaksinert? De stenger folk inne for omikron, en forkjølelse, driver dem til vanvidd. Folk hopper i døden fra leilighetene sine for å unnslippe. Og dette godtar vi i den vestlige verden?! Hvor er sanksjonene, fordømmelsene?

Anonymkode: 8f35a...6f0

Du får ikke noen god debatt ved å kalle omikron "en forkjølelse ". Dødstallene er rekordhøye i Norge også, og de aller fleste kjenner nok noen som har vært skikkelige dårlige nå.

De kinesiske tiltakene virker helt høl i hodet på meg også, selv tatt i betraktning at de har en gammel befolkning vaksinert med dårlige vaksiner. Det er vanskelig å skjønne hvordan de tenker.

Anonymkode: 3237e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke noen god debatt ved å kalle omikron "en forkjølelse ". Dødstallene er rekordhøye i Norge også, og de aller fleste kjenner nok noen som har vært skikkelige dårlige nå.

De kinesiske tiltakene virker helt høl i hodet på meg også, selv tatt i betraktning at de har en gammel befolkning vaksinert med dårlige vaksiner. Det er vanskelig å skjønne hvordan de tenker.

Anonymkode: 3237e...4b1

Hvorfor bestemmer du det? Sitat fra NHI:

Rundt 80 prosent av alle med covid-19 får et mildt forløp med hoste, eventuelt sårhet i halsen og kanskje lett feber. I slike tilfeller kan det være vanskelig å skille sykdommen fra en lett forkjølelse eller influensa.
 

Anonymkode: 8f35a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor bestemmer du det? Sitat fra NHI:

Rundt 80 prosent av alle med covid-19 får et mildt forløp med hoste, eventuelt sårhet i halsen og kanskje lett feber. I slike tilfeller kan det være vanskelig å skille sykdommen fra en lett forkjølelse eller influensa.
 

Anonymkode: 8f35a...6f0

"I slike tilfeller", og ca 20 % blir mye mer syke. Altså er sykdommen på samfunnsnivå på ingen måte som er forkjølelse.

Anonymkode: 3237e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

"I slike tilfeller", og ca 20 % blir mye mer syke. Altså er sykdommen på samfunnsnivå på ingen måte som er forkjølelse.

Anonymkode: 3237e...4b1

Jo, det er den. 

Anonymkode: 8f35a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nakstads uttalelse i januar. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/regn-forkjolelse-som-omikron/75162994/amp

Anonymkode: 8f35a...6f0

"Har du forkjølelsessymptomer er det sannsynlig omikron" er ikke det samme som å si at omikron er helt likt forkjølelse.

Som sagt, man får ikke noen god debatt med dette som utgangspunkt. Kina regner ikke omikron som forkjølelse, de er nok redde for høyt antall dødsfall og mange alvorlig syke. De har forholdsvis mange eldre og ikke like god tilgang på dyr, avansert sykehusbehandling som oss, og de har også brukt mindre effektive vaksiner. En del av tiltakene skyldes sikkert også intern maktkamp mellom for eksempel sentrale og lokale myndigheter, men hva som er hva er vanskelig å si fra utsiden. 

Anonymkode: 3237e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men Norge er ikke Kina

Anonymkode: 844d5...456

Omikron er omikron. 

Anonymkode: 8f35a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Omikron er omikron. 

Anonymkode: 8f35a...6f0

Du kan ikke sammenligne hvordan det uttarter seg i Norge med hvordan det uttarter seg i Kina.

Anonymkode: 844d5...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne hvordan det uttarter seg i Norge med hvordan det uttarter seg i Kina.

Anonymkode: 844d5...456

Selvsagt kan det sammenlignes. 
Fra VG:

overkant av 23.000 av dem ble bekreftet i Shanghai, men av dem var det bare cirka 1000 personer som hadde symptomer, skriver AP.

– Smittenivået på fastlands-Kina er veldig lavt. Det er mindre smitte der per dag enn det var i Norge for en måned siden, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Shanghai har registrert mer en 200.000 smittetilfeller under den pågående smittebølgen, men det har ikke blitt registrert ett eneste dødsfall. 
https://www.tv2.no/a/14718911/

Så jeg spør igjen. Hvorfor denne nedstengningen? Og hvorfor forsvarer dere den?!

Anonymkode: 8f35a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan det sammenlignes. 
Fra VG:

overkant av 23.000 av dem ble bekreftet i Shanghai, men av dem var det bare cirka 1000 personer som hadde symptomer, skriver AP.

– Smittenivået på fastlands-Kina er veldig lavt. Det er mindre smitte der per dag enn det var i Norge for en måned siden, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Shanghai har registrert mer en 200.000 smittetilfeller under den pågående smittebølgen, men det har ikke blitt registrert ett eneste dødsfall. 
https://www.tv2.no/a/14718911/

Så jeg spør igjen. Hvorfor denne nedstengningen? Og hvorfor forsvarer dere den?!

Anonymkode: 8f35a...6f0

Jeg forsvarer den overhodet ikke, jeg sier du ikke kan ta hvordan det er i Norge, og sammenligne det med hvordan det er i Kina.

Anonymkode: 844d5...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt kan det sammenlignes. 
Fra VG:

overkant av 23.000 av dem ble bekreftet i Shanghai, men av dem var det bare cirka 1000 personer som hadde symptomer, skriver AP.

– Smittenivået på fastlands-Kina er veldig lavt. Det er mindre smitte der per dag enn det var i Norge for en måned siden, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Shanghai har registrert mer en 200.000 smittetilfeller under den pågående smittebølgen, men det har ikke blitt registrert ett eneste dødsfall. 
https://www.tv2.no/a/14718911/

Så jeg spør igjen. Hvorfor denne nedstengningen? Og hvorfor forsvarer dere den?!

Anonymkode: 8f35a...6f0

Det er ingen her som representerer kinesiske myndigheter og kan forklare hvordan de tenker, men om du ønsker å finne ut av det kommer  du i hvertfall ingen vei med å anta at korona er helt ufarlig. Kina har (og har hatt) veldig få smittetilfeller sammenlignet med oss, og ønsker å holde det slik. Det å forsøke å forklare hvordan de (muligens) tenker, er ikke å forsvare dem, særlig ikke når det er det du spør om.

(Jeg ville også tatt de symptom-tallene med en stor klype salt. Om jeg bodde i Shanghai nå og hadde hodepine og feberfølelse ville jeg definitivt holdt det for meg selv.)

Anonymkode: 3237e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prekæs skrev (På 18.4.2022 den 18.47):

Ja, jeg tror det har klikka for Kina.

 

Denne videoen går for øvrig viralt i Kina for tiden. Samtidig forsøker myndighetene desperat å forhindre den fra å sprees.

 

Anonymkode: f6b2a...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...