Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #176 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Når det gjelder jobben hans handler det vel også om dette med at det er skummelt hvis en høytstående politiker og regjeringsmedlem har saker i sin fortid som andre kan bruke som pressmiddel og til utpressing, og dermed få personen til å ta politiske avgjørelser på bakgrunn av det. Det er til fare for redelige politiske prosesser, og det er nettopp det denne bakgrunnssjekken skal avdekke. Her løy Enoksen da han ble spurt om han hadde flere slike ting i sin fortid. Anonymkode: 6fd52...726 Et godt poeng! Anonymkode: 4c547...5b8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #177 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Om vi skal ta jobben fra alle menn over 50 som på et eller annet tidspunkt i livet har gjort noe dumt og lagt an på en kvinne de ikke har sjans på.. Vel, da blir det mange jobber å fylle. Og hva med når det er motsatt? Jeg kjenner en 45 år gammel kvinne som hadde et forhold til en på 20 i to år. Må hun NAVe resten av livet? Menn har jo ikke ferdig utviklet konsekvenssenteret i hjernen før de er ca 25, så han må jo være et offer. Rekk opp hånda de som aldri har opplevd en slarvete kommentar/ tilnærming fra en kollega eller forretningsforbindelse? Hvis man ikke tåler det, men går og gnager på det 15- 20 år, da vil jeg si at man har større problemer enn at noen var litt for nærgående. Jeg begynner å bli litt trøtt av disse sakene. Verden var annerledes før, og det blir merkelig å bli fratatt jobben for noe man gjorde for 20 år siden. (Unntaket er selvsagt om det er noe ulovlig som er gjort; Tajik saken er helt innafor, snyte på skatten er lovbrudd og stiller helt annerledes). Anonymkode: d3dbd...4dc Du klarer ikke se forskjell på en ordinær jobb og ett tillitsverv? Han er ikke fratatt stillingen, han gikk av selv. Jeg tviler på og håper selvfølgelig ikke at det er normalen blant 50 år gamle menn å legge seg etter ungjenter og bruke stillingen sin til å få snøret i havn. Eller 50 år gamle kvinner. Eller er det normalt hos dere, at lederne deres tar med seg sidespranget som er yngre enn egne barn på kontoret og i møter mens de kaller seg deres seksuelle mentor? Anonymkode: b900e...41e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #178 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå er det jo ikke heller bare hva hun valgte. Det handler jo i høyeste grad om hva han valgte å gjøre. Hvorfor frata han ansvar egentlig? Er ikke han i stand til å velge da? Eller er det sånn at hun brukte makt overfor han?? Anonymkode: 4c547...5b8 Selvfølgelig er han ansvarlig for egne valg. Han valgte å ha et forhold til henne. Det er ikke forbudt å være utro. Men slik det til nå er framstilt han han hverken tvunget henne eller utøvd noen form for makt. Huns to ikke i et avhengighetsforhold til han i jobb, i partiet eller sosialt sett Anonymkode: 1b295...102
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #179 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Om vi skal ta jobben fra alle menn over 50 som på et eller annet tidspunkt i livet har gjort noe dumt og lagt an på en kvinne de ikke har sjans på.. Vel, da blir det mange jobber å fylle. Og hva med når det er motsatt? Jeg kjenner en 45 år gammel kvinne som hadde et forhold til en på 20 i to år. Må hun NAVe resten av livet? Menn har jo ikke ferdig utviklet konsekvenssenteret i hjernen før de er ca 25, så han må jo være et offer. Rekk opp hånda de som aldri har opplevd en slarvete kommentar/ tilnærming fra en kollega eller forretningsforbindelse? Hvis man ikke tåler det, men går og gnager på det 15- 20 år, da vil jeg si at man har større problemer enn at noen var litt for nærgående. Jeg begynner å bli litt trøtt av disse sakene. Verden var annerledes før, og det blir merkelig å bli fratatt jobben for noe man gjorde for 20 år siden. (Unntaket er selvsagt om det er noe ulovlig som er gjort; Tajik saken er helt innafor, snyte på skatten er lovbrudd og stiller helt annerledes). Anonymkode: d3dbd...4dc 50 år gamle menn skal ikke være seksuell mentor for 18 år gamle jenter. Det viser en så overveldende dårlig dømmekraft at det finnes ingen unnskyldning. Synes heller ikke Skei-Grande kom bra ut av historien. Det at mange kvinner har opplevd slarvete kommentarer eller upassende tilnærmelser fra mannlige kolleger eller forretningsforbindelser unnskylder det ikke! Det betyr at menn må ta seg sammen og oppføre seg slik at ting de har gjort tåler dagens lys også 15-20 år etter. Anonymkode: 2b15f...9d8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #180 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): 50 år gamle menn skal ikke være seksuell mentor for 18 år gamle jenter. Det viser en så overveldende dårlig dømmekraft at det finnes ingen unnskyldning. Synes heller ikke Skei-Grande kom bra ut av historien. Det at mange kvinner har opplevd slarvete kommentarer eller upassende tilnærmelser fra mannlige kolleger eller forretningsforbindelser unnskylder det ikke! Det betyr at menn må ta seg sammen og oppføre seg slik at ting de har gjort tåler dagens lys også 15-20 år etter. Anonymkode: 2b15f...9d8 Hvorfor kan ikke kvinner på 18-19 år ha et seksuelt forhold til en mann på 50? Er hun ikke i stand til å ta det valget selv? Den seksuelle lavalder er 16. Hvis 18-åringer ikke er i stand til å bestemme egen seksualitet må vi jo innføre noen form for begrensninger! Mitt moralske kompass sier absolutt at jeg personlig ikke synes sånne forhold er ok. Jeg ville ikke likt om min 19-åring fikk en mannlig eller kvinnelig kjæreste som var mer enn dobbelt så gammel som han/henne. Men det er vel ikke moralismen som skal styre de seksuelle valgene til unge mennesker? Anonymkode: 1b295...102
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #181 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor kan ikke kvinner på 18-19 år ha et seksuelt forhold til en mann på 50? Er hun ikke i stand til å ta det valget selv? Den seksuelle lavalder er 16. Hvis 18-åringer ikke er i stand til å bestemme egen seksualitet må vi jo innføre noen form for begrensninger! Mitt moralske kompass sier absolutt at jeg personlig ikke synes sånne forhold er ok. Jeg ville ikke likt om min 19-åring fikk en mannlig eller kvinnelig kjæreste som var mer enn dobbelt så gammel som han/henne. Men det er vel ikke moralismen som skal styre de seksuelle valgene til unge mennesker? Anonymkode: 1b295...102 Dette er ikke så vanskelig. Alle som er i en posisjon hvor de kan utnytte unge jenter som vil oppnå noe, for å love og innfri eller gi dem håp om å nå ulike mål, er i en maktposisjon til jentene. Det er ingen tvil om det altså. Da må en voksen mann ta valget om han vil utnytte dette eller la være. Enoksen utnyttet dette og pushet også grensene hennes pluss gikk for langt fysisk i hvertfall to ganger. Anonymkode: 4c547...5b8
Kamomille Skrevet 10. april 2022 #182 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette er ikke så vanskelig. Alle som er i en posisjon hvor de kan utnytte unge jenter som vil oppnå noe, for å love og innfri eller gi dem håp om å nå ulike mål, er i en maktposisjon til jentene. Det er ingen tvil om det altså. Da må en voksen mann ta valget om han vil utnytte dette eller la være. Enoksen utnyttet dette og pushet også grensene hennes pluss gikk for langt fysisk i hvertfall to ganger. Anonymkode: 4c547...5b8 Alle menn og kvinner er i en posisjon i forhold til hverandre hvor de kan love, innfri eller gi håp om «noe». Det være seg status, penger, livsstil, kjærlighet, trygghet, nærhet, bosted, unger, osv. Forøvrig har vi ingen anelse om det har foregått en utnytting, evt hvem som har utnyttet hvem. Da går vi rett i en felle hvis vi automatisk tenker at unge jenter er sårbare og utnyttbare og at alle menn har en intensjon om å utnytte. Og at det dermed aldri kan være er ordinært forhold hvor den ene parten er eldre enn den andre eller hvor den ene har mer penger eller en større posisjon enn den andre.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #183 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor kan ikke kvinner på 18-19 år ha et seksuelt forhold til en mann på 50? Er hun ikke i stand til å ta det valget selv? Den seksuelle lavalder er 16. Hvis 18-åringer ikke er i stand til å bestemme egen seksualitet må vi jo innføre noen form for begrensninger! Mitt moralske kompass sier absolutt at jeg personlig ikke synes sånne forhold er ok. Jeg ville ikke likt om min 19-åring fikk en mannlig eller kvinnelig kjæreste som var mer enn dobbelt så gammel som han/henne. Men det er vel ikke moralismen som skal styre de seksuelle valgene til unge mennesker? Anonymkode: 1b295...102 Har du vanskeligheter med å skjønne at maktbalansen her er helt skjev? 50 år gammel voksen statsråd mot 18 år gammel jentunge. 18-åringer er myndige, men de er i mine øyne langt fra voksne. De er så vidt tørr bak øra. Metoo handler om menn som misbruker sin makt og posisjon for å ta seg til rette på bekostning av kvinner (gjerne yngre kvinner i svakere posisjon). Det er ikke alltid ulovligheter. Det er f.eks ikke ulovlig for min eldre mannlige kollega og dra en skikkelig dårlig seksualisert vits med hentydning om at hadde den yngre kvinnelige kollegaen oppført seg mer kvinnelig hadde hun fått bedre arbeidsoppgaver (ikke denne kollegaen som bestemmer slikt). Ingen ulovlighet, men f*** så kleint og setter henne og oss andre kvinnene i en kinkig situasjon da han har makt på andre områder. Enoksen viser elendig dømmekraft når han innleder et forhold til en jentunge på 18 år. Og jeg holder fast ved at 50 år gamle menn i maktposisjoner (men også de ikke i maktposisjoner) ikke skal være seksuelle mentorer for 18-åringer. Anonymkode: 2b15f...9d8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #184 Skrevet 10. april 2022 Kamomille skrev (1 time siden): Alle menn og kvinner er i en posisjon i forhold til hverandre hvor de kan love, innfri eller gi håp om «noe». Det være seg status, penger, livsstil, kjærlighet, trygghet, nærhet, bosted, unger, osv. Forøvrig har vi ingen anelse om det har foregått en utnytting, evt hvem som har utnyttet hvem. Da går vi rett i en felle hvis vi automatisk tenker at unge jenter er sårbare og utnyttbare og at alle menn har en intensjon om å utnytte. Og at det dermed aldri kan være er ordinært forhold hvor den ene parten er eldre enn den andre eller hvor den ene har mer penger eller en større posisjon enn den andre. Så hva tenker du at hun kunne love her? Anonymkode: 4c547...5b8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #185 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så hva tenker du at hun kunne love her? Anonymkode: 4c547...5b8 Han har jo blitt helt forblindet av hennes ungdom, og syns det var stor stas at han, gamle mannen, kunne ha sjans hos en ung og pen jente. Han tenkte med pikken, som så mange menn, og risikerte hele sin karriere for å være med henne. Det er slett ingen automatikk i at noen blir utnyttet selv om aldersforskjellen er så stor. Han er ikke den enste av maktens menn som spiller med høy innsats, en kompis av meg jobber som journalist i Oslo og det er mange offentlige hemmeligheter som stadig står i fare for å eksplodere. Det er ingen i mediebransjen som blir sjokkert over noen av skandalene som blir avdekket. Anonymkode: 4149d...4cf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #186 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han har jo blitt helt forblindet av hennes ungdom, og syns det var stor stas at han, gamle mannen, kunne ha sjans hos en ung og pen jente. Han tenkte med pikken, som så mange menn, og risikerte hele sin karriere for å være med henne. Det er slett ingen automatikk i at noen blir utnyttet selv om aldersforskjellen er så stor. Han er ikke den enste av maktens menn som spiller med høy innsats, en kompis av meg jobber som journalist i Oslo og det er mange offentlige hemmeligheter som stadig står i fare for å eksplodere. Det er ingen i mediebransjen som blir sjokkert over noen av skandalene som blir avdekket. Anonymkode: 4149d...4cf Vel, det er han som har valgt å ta på seg ett tillitsverv og tilbakeholde informasjonen når han trår inn i dette vervet. Vi kan faktisk ikke ha menn som tenker først med pikken i slike stillinger. De skal faktisk representere Norge og folket, ikke pikken sin eller eget behov for anerkjennelse, i denne posisjonen. Anonymkode: b900e...41e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #187 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Han har jo blitt helt forblindet av hennes ungdom, og syns det var stor stas at han, gamle mannen, kunne ha sjans hos en ung og pen jente. Han tenkte med pikken, som så mange menn, og risikerte hele sin karriere for å være med henne. Det er slett ingen automatikk i at noen blir utnyttet selv om aldersforskjellen er så stor. Han er ikke den enste av maktens menn som spiller med høy innsats, en kompis av meg jobber som journalist i Oslo og det er mange offentlige hemmeligheter som stadig står i fare for å eksplodere. Det er ingen i mediebransjen som blir sjokkert over noen av skandalene som blir avdekket. Anonymkode: 4149d...4cf Herregud for noe vås! Uff sier jeg bare. Å redusere han til en stakkars mann som ble "blendet" av hennes ungdom. Altså. Er han så ute å kjøre mentalt så har han i hvertfall ingenting å gjøre som forsvarsminister :-D Anonymkode: 4c547...5b8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #188 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Vel, det er han som har valgt å ta på seg ett tillitsverv og tilbakeholde informasjonen når han trår inn i dette vervet. Vi kan faktisk ikke ha menn som tenker først med pikken i slike stillinger. De skal faktisk representere Norge og folket, ikke pikken sin eller eget behov for anerkjennelse, i denne posisjonen. Anonymkode: b900e...41e Men DET er noe helt annet enn ar han har utnyttet henne! Jeg synes på ingen måte dette forholdet er greit. Der er mange forhold jeg synes er problematiske, nettopp pga aldersforskjellen. Bare se på feks Stordalen. Men det betyr jo ikke at det har foregått noen utnytting fra mannens side Anonymkode: 1b295...102
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #189 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men DET er noe helt annet enn ar han har utnyttet henne! Jeg synes på ingen måte dette forholdet er greit. Der er mange forhold jeg synes er problematiske, nettopp pga aldersforskjellen. Bare se på feks Stordalen. Men det betyr jo ikke at det har foregått noen utnytting fra mannens side Anonymkode: 1b295...102 Men ingen ville brydd seg om det var Åge på lokale Esso (eller, mulig nabokjerringa). Han er jo i denne situasjonen nettopp fordi han har tatt på seg dette tillitsvervet, og drevet med det han har under sin forrige periode i regjeringen. I en slik posisjon kan en ikke ha dårlig moral og dømmekraft. Varsel er nettopp for å luke ut slike folk i slike posisjoner. Anonymkode: b900e...41e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #190 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du vanskeligheter med å skjønne at maktbalansen her er helt skjev? 50 år gammel voksen statsråd mot 18 år gammel jentunge. 18-åringer er myndige, men de er i mine øyne langt fra voksne. De er så vidt tørr bak øra. Metoo handler om menn som misbruker sin makt og posisjon for å ta seg til rette på bekostning av kvinner (gjerne yngre kvinner i svakere posisjon). Det er ikke alltid ulovligheter. Det er f.eks ikke ulovlig for min eldre mannlige kollega og dra en skikkelig dårlig seksualisert vits med hentydning om at hadde den yngre kvinnelige kollegaen oppført seg mer kvinnelig hadde hun fått bedre arbeidsoppgaver (ikke denne kollegaen som bestemmer slikt). Ingen ulovlighet, men f*** så kleint og setter henne og oss andre kvinnene i en kinkig situasjon da han har makt på andre områder. Enoksen viser elendig dømmekraft når han innleder et forhold til en jentunge på 18 år. Og jeg holder fast ved at 50 år gamle menn i maktposisjoner (men også de ikke i maktposisjoner) ikke skal være seksuelle mentorer for 18-åringer. Anonymkode: 2b15f...9d8 Ja, jeg har faktisk utrolig store problemer med å skjønne at maktbalansen ALLTID er skjev KUN pga aldersforskjellen. Helleland satt i ledelsen i unge høyre da hun ble sammen med den mye eldre lederen i justiskomiteen på Stortinget. Stordalen er sammen med en 27 år yngre dame. Han var tidligere gift med den 17 år yngre Gunhild. David Eriksens kjæreste er like gammel som barna hans. Kaia Huse var 24 da hun giftet seg med Jan Eggen. han var da 27 år eldre. Macron var 15 da han møtte sin nå 25 år eldre kone og de innledet et forhold. Hun var hans lærer. Osv osv. Anonymkode: 1b295...102
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #191 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, det er han som har valgt å ta på seg ett tillitsverv og tilbakeholde informasjonen når han trår inn i dette vervet. Vi kan faktisk ikke ha menn som tenker først med pikken i slike stillinger. De skal faktisk representere Norge og folket, ikke pikken sin eller eget behov for anerkjennelse, i denne posisjonen. Anonymkode: b900e...41e Det er helt sant, man kan ikke ha slike menn i toppstillinger. Men det betyr ikke at noen i dette forholdet ble utnyttet. Anonymkode: 4149d...4cf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #192 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Macron var 15 da han møtte sin nå 25 år eldre kone og de innledet et forhold. Hun var hans lærer. Anonymkode: 1b295...102 Ja, det er sjukt drøyt å bli sammen med 40 år gammel lærer som 15 åring! Han burde lage en #Metoo sak, da det var et hinsides skjevt maktforhold mellom de to. Kan han være offer for egne handlinger som umyndig 15 åring?...Kan hun som lekte med Enoksen som myndig 18 åring være et offer? Fasiten er at en mindreårig gutt ikke er et offer, men en myndig kvinne er alltid et offer. Anonymkode: d10c2...4ed
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #193 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg har faktisk utrolig store problemer med å skjønne at maktbalansen ALLTID er skjev KUN pga aldersforskjellen. Helleland satt i ledelsen i unge høyre da hun ble sammen med den mye eldre lederen i justiskomiteen på Stortinget. Stordalen er sammen med en 27 år yngre dame. Han var tidligere gift med den 17 år yngre Gunhild. David Eriksens kjæreste er like gammel som barna hans. Kaia Huse var 24 da hun giftet seg med Jan Eggen. han var da 27 år eldre. Macron var 15 da han møtte sin nå 25 år eldre kone og de innledet et forhold. Hun var hans lærer. Osv osv. Anonymkode: 1b295...102 Da er vi rett og slett uenige. Anonymkode: 2b15f...9d8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #194 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Da er vi rett og slett uenige. Anonymkode: 2b15f...9d8 Sa da er det jo rart at Helleand-paret fikk fortsette åpenlyst på Stortinget, ikke sant? Han hadde/har en eller annen form for makt over henne slik at de avgjørelsene hun har tatt ikke kan være hennes egne? Burde ikke han da ha blitt fjernet? Anonymkode: 1b295...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå