Gå til innhold

Skolen har oversett dysleksi i alle år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som har fått diagnosen dysleksi nå på videregående.  

Han har i ti år blitt sett på som et problem på skolen. Lærerene har hele tiden sagt at han MÅ ha ADHD. Vi har derfor utredet han to ganger, og begge gangene viser tydelig at han ikke har det.  Noe vi foreldrene viste fra før. 

Han har i alle år vært urolig på skolen, men ikke slik at han har vært et problem for de andre, men for seg selv. Kommet igang sent, vært urolig på stolen, fiklet med penalet. Ja, i det hele gjort det meste for å få tiden til å gå. 

Han ble tidlig stemplet som umulig og har fått mye kjeft. 

Når det ikke var ADHD, så da var han bare umulig da. I ti år har dette hengt ved han, og vi har hatt mange møter. Selv de tingene han har vært god på, som idrett, har de klart å kritisere. 

Han har hele tiden hatt mange og gode venner,  så han har forsåvidt likt seg godt på skolen. 

Han lagde seg tidlig en strategi,  og har en meget god hukommelse.  Han "leste" lekser ordrett etter å ha hørt de en gang.  Han har tatt flere tester som viser meget god konsentrasjon, og han scorer høyt på iq- tester. 

Men lekser har vært et rent h..... så der har det blitt gjort minimalt.  

Jeg mener skolen har forsømt seg skikkelig. Han må nå ta igjen alt dette tapte på bare tre år. 

Han er forøvrig veldig glad for fått svar på hvorfor ting er som de er. Og at han ikke er umulig. ( Noe vi så klart har forklart han nesten daglig.)

Men er dette noe man kan gå videre med?? 

Anonymkode: 6c200...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dere som har forsømt dere. Innse det.

Anonymkode: 85993...718

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kryp tilbake under steinen din.

Anonymkode: 510c4...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette regnet jeg med kom👍👍. Men satser på at noen kan komme med gode innspill også, heldigvis finnes det flere av de her inne. 

Skrevet

"Gå videre med" på hvilken måte, mener du? Ut ifra det du skriver synes jeg det virker som om skolen har gjort mer enn dere for å finne ut hva problemet har vært, bl.a. ved at de ved to anledninger har insistert på å få ham utredet "selv om dere visste at det ikke var ADHD". Hans strategi fungerte ved at han lurte både skolen og dere hjemme, som tross alt har et betydelig større ansvar og ser ham så mye mer gjennom døgnet og året enn skolen. Er det skolens ansvar? De prøvde i det minste.

Anonymkode: ece6f...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kryp tilbake under steinen din.

Anonymkode: 510c4...6a2

Ja, gud forby at foreldre hadde kontakt nok med sitt barn til i løpet av en tolv års tid å avdekke at det er dyslektisk.

Skrevet

Skolen burde absolutt vært mer oppmerksomme. Jeg synd likevel ikke at den er den eneste som burde tatt flere grep her. Hva gjorde dere foreldre da? Hva tenkte dere var problemet? 

Anonymkode: 5f0a4...9a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, gud forby at foreldre hadde kontakt nok med sitt barn til i løpet av en tolv års tid å avdekke at det er dyslektisk.

Når lærerne som har utdanning i blant annet lesing og som mange ganger tidligere har sett barn med dysleksi ikke klarer å se at det kan være dysleksi, hvordan tenker du foreldre som verken har erfaring eller relevant utdanning skal kunne se det?

Anonymkode: 80352...fcc

Skrevet

Når lærerne som har utdanning i blant annet lesing og som mange ganger tidligere har sett barn med dysleksi ikke klarer å se at det kan være dysleksi, hvordan tenker du foreldre som verken har erfaring eller relevant utdanning skal kunne se det?

Fordi foreldrene bør kjenne barnet best, og ha nok tillit og kommunikasjon hjemme til at de kan ta opp ting som er vanskelige og spørre hva det er. Man trenger ikke være spesialpedagoger for å følge opp egne barn! Hvorfor ga de seg etter to utredninger? Hvorfor insisterte de ikke mer?

Skrevet

Foreldre må prøve å finne ut hva som er problemet til barna sine når de får flere bekymringer fra skolen. Nå hadde ikke gutten ADHD, så da burde de tenkt på hva det egentlig dreier seg om. Det er jo veldig rart å aldri ha lest med barnet eller hørt det lese i løpet av alle disse årene? 

Skrevet

"Gå videre med" på hvilken måte, mener du? Ut ifra det du skriver synes jeg det virker som om skolen har gjort mer enn dere for å finne ut hva problemet har vært, bl.a. ved at de ved to anledninger har insistert på å få ham utredet "selv om dere visste at det ikke var ADHD". Hans strategi fungerte ved at han lurte både skolen og dere hjemme, som tross alt har et betydelig større ansvar og ser ham så mye mer gjennom døgnet og året enn skolen. Er det skolens ansvar? De prøvde i det minste.

Takk for svar. Lurer på om du har lest alt? 

Vell, at gutten ikke har adhd har vi alltid vist, men ble, etter press fra skolen, med på å utrede han. Det viste seg jo at vi hadde rett. 

Så da var jo eneste alternativet at han var umulig.  De tenkte ikke tanken en gang at det kunne være noe annet.  

Vi har ikke hatt disse problemene hjemme. Han har vært en aktiv gutt, men det har da aldri vært feil å være aktiv. Han har brukt det godt på lek og idrett. 

Der vi har feilet er at vi har hjulpet han for mye. Jeg har lest leksene for han først,  og han har "lest" etterpå.  

Jeg har lest oppgaveteksten for han, og han har svart utfra hukommelsen. 

Vi har lest masse bøker og blader, så han har husket og gjenfortalt.  

Men lekser og lesing har alltid vært et problem. Og på møter med skolen har de alltid sagt at det er fordi han er så umulig og ikke gidder.  ( så klart pakket dårlig inn i andre ord) 

Skrevet
kruttgutta4 skrev (1 minutt siden):

Vell, at gutten ikke har adhd har vi alltid vist, men ble, etter press fra skolen, med på å utrede han. Det viste seg jo at vi hadde rett. 

Så da var jo eneste alternativet at han var umulig.  De tenkte ikke tanken en gang at det kunne være noe annet.  

Vi har ikke hatt disse problemene hjemme. Han har vært en aktiv gutt, men det har da aldri vært feil å være aktiv. Han har brukt det godt på lek og idrett. 

Der vi har feilet er at vi har hjulpet han for mye. Jeg har lest leksene for han først,  og han har "lest" etterpå.  

Men lekser og lesing har alltid vært et problem. Og på møter med skolen har de alltid sagt at det er fordi han er så umulig og ikke gidder.  ( så klart pakket dårlig inn i andre ord) 

Det er selvfølgelig ikke greit at skolen har stemplet ham som "umulig", bare så det er klart. Men når han har klart å lure dere i rundt 12 år, og dere ikke på noe tidspunkt tenkte "hei vent, har han noen gang lest noe for oss", mener jeg dere ikke kan skylde på skolen for at de ikke oppdaget det samme. Det er kjempedumt at det ble slik, men jeg skjønner ikke hva dere vil videre med dette?

Skrevet

Du har måttet lese oppgavene for ham men du har ikke tenkt dysleksi? Spesielt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Foreldre må prøve å finne ut hva som er problemet til barna sine når de får flere bekymringer fra skolen. Nå hadde ikke gutten ADHD, så da burde de tenkt på hva det egentlig dreier seg om. Det er jo veldig rart å aldri ha lest med barnet eller hørt det lese i løpet av alle disse årene? 

Vi har lest masse, og da mener jeg masse, med han. Han har " lest" lekser for oss frem til 6. trinn.. Men, de hadde jo lest igjennom på skolen først. 

Han kan jo lese, men dårlig, og bruker mye energi på å lese. Og får derfor ikke med seg så mye. 

Men det som jeg synes er leit, er at han har i alle år fått ENORMT mye negativ tilbakemelding fra skolen, også har de ikke tenkt annet enn adhd. 

Vi har jo aldri opplevd han slik hjemme som de har påstått at han har vært på skolen.  Han fikk kjeft for alt. Og, ja vi har hatt mange møter om dette. 

Skrevet

Vi har lest masse, og da mener jeg masse, med han. Han har " lest" lekser for oss frem til 6. trinn.. Men, de hadde jo lest igjennom på skolen først. 

Han kan jo lese, men dårlig, og bruker mye energi på å lese. Og får derfor ikke med seg så mye. 

Men det som jeg synes er leit, er at han har i alle år fått ENORMT mye negativ tilbakemelding fra skolen, også har de ikke tenkt annet enn adhd. 

Vi har jo aldri opplevd han slik hjemme som de har påstått at han har vært på skolen.  Han fikk kjeft for alt. Og, ja vi har hatt mange møter om dette. 

Jeg skjønner at du syns at det er leit vedr tilbakemeldinger fra skolen. Nå er det vanskelig iom at han ikke hadde ADHD som de trodde, og når han klarer å lure dere som jo kjenner han best, så er det ikke så rart lærerne blir lurt. Det er jo også litt påfallende at du har lest alle oppgavetekstene for han?

Hvorfor har du gjort det? 

Skrevet

Skolen har gjort en dårlig jobb. De burde ha oppdaget at han leste dårlig, men han har antagelig "lurt" både læreren, dere og seg selv ved å være smart og lært ting raskt. Jeg tror likevel ikke dere oppnår noe ved å gå videre med dette, så jeg hadde ikke brukt tid og krefter på å gjøre noe mer. Bruk heller krefter på å hjelpe han videre må som dere vet hva problemet er.

På det du skriver virker det som han har lært det han skal i andre fag fordi dere har hjulpet han , så videre burde dere heller sørge for at han får de hjelpemidlene han bør ha og at han lærer seg å bruke dem. 

Og sørg for å gi ham selvtillit og få ham til i skjønne at det ikke er hans feil at han i alle år har blir stemplet som "umulig".

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Barn og ungdom kan oppføre seg helt ulikt hjemme og på skolen, altså! Det mest vanlige er at de tar ting ut hjemme og er grei ute, men en del er også omvendt. Din sønn er kanskje en av disse? Du bør i hvert fall ikke falle i den fellen at du ikke kan akseptere at sønnen din kan ha en helt annerledes oppførsel på skolen enn hjemme. 

Når det er sagt, så er kjeft og det å kalle et barn for "umulig" både upedagogisk og veldig ugreit. Lærere skal naturligvis irettesette og korrigere ugrei atferd, men ikke kjefte. Denne delen kan du ta opp med skolen. Hvis du er helt sikkert på at du har rett her. Husk at noen barn oppfatter et bestemt "Per, nå må du sette deg ned!" som kjefting, og det er det jo ikke.

Ellers synes jeg det er veldig rart at ingen, inkludert dere foreldre, men spesielt lærerne, har funnet ut at han dysleksi før vgs. Jeg har selv en sønn med lett dysleksi, og det var merkbart allerde i 2.klasse. 

Anonymkode: 5ef93...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Barn og ungdom kan oppføre seg helt ulikt hjemme og på skolen, altså! Det mest vanlige er at de tar ting ut hjemme og er grei ute, men en del er også omvendt. Din sønn er kanskje en av disse? Du bør i hvert fall ikke falle i den fellen at du ikke kan akseptere at sønnen din kan ha en helt annerledes oppførsel på skolen enn hjemme. 

Når det er sagt, så er kjeft og det å kalle et barn for "umulig" både upedagogisk og veldig ugreit. Lærere skal naturligvis irettesette og korrigere ugrei atferd, men ikke kjefte. Denne delen kan du ta opp med skolen. Hvis du er helt sikkert på at du har rett her. Husk at noen barn oppfatter et bestemt "Per, nå må du sette deg ned!" som kjefting, og det er det jo ikke.

Ellers synes jeg det er veldig rart at ingen, inkludert dere foreldre, men spesielt lærerne, har funnet ut at han dysleksi før vgs. Jeg har selv en sønn med lett dysleksi, og det var merkbart allerde i 2.klasse. 

Anonymkode: 5ef93...9ff

Takk for fint svar.  

At han har fått kjeft vet vi. Ei venninne av han kom til og med gråtende hjem, fordi hun syntes så synd på han. 

Læreren måtte ta opp en viktig hendelse med oss, og det var at han hadde sagt til en i klassen at han hadde stygg farge på huset. De gikk i 2. trinn, og vi hadde lik farge på huset... 

Han ble jaget hjem fra skolen av noen andre elever.  Da jeg ringte til skolen fikk jeg beskjed om at da fikk han kjenne på hvordan det er.... meeeen han har aldri jaget noen hjem. 

Vell, det er dette som er så leit. Fokuset til lærerene har vært på feil sted. 

Men nå vet vi og han hvorfor.  Så nå må vi brette opp ermene,  og virkelig jobbe på.  

Skrevet

Umulig å si uten å kjenne deres rolle i dette. Har dere tatt det opp, søkt om utredning? Vi foreldre har jo ett ansvar vi også. 

Anonymkode: 68fdc...144

Skrevet

En ting er skolen. Dysleksi er ikke alltid så lett å oppdage (det er ikke alltid kun at "bokstaver stokker seg"), men her burde helt klart noen ha gravd dypere. 

Du nevner at han har hatt to utredninger. Jeg regner med at det er BUP som har utredet ham? Er det ingen der, gjennom to utredninger, som har hatt mistanke om at det har vært noe annet? Greit nok at ikke BUP er instansen som i utgangspunktet utreder ADHD, men de er nå engang spesialisthelsetjeneste, så synes det høres merkelig ut at ikke noen har gitt dere noen hint om hva det vil være lurt å sjekke ut videre? 

Men: det er dessverre heller ikke uvanlig at voksne får diagnoser, både dysleksi og ADHD. Dette kan SELVSAGT bunne i manglende kompetanse i skolen, men jeg tror ofte det er mer sammensatt enn som så. Som mangeårig lærer selv kan jeg innimellom bli slått litt i bakken over hvor mye man bør kunne om ulike diagnoser; spesialisthelsetjeneste tar det som en selvfølge at skolen kan håndtere og behandle både sterkt angst, ADHD, depresjon, selvskading, skolevegring... når man vet at dette er så komplekst og ofte trenger mye kompetanse utenfra. Nå var jo ikke dette tilfellet hos dere, men jeg nevner det bare for å illustrere at det ikke alltid er like lett. Dysleksi derimot, bør skolen selvsagt ha større kunnskap om enn mye av det jeg nevner over. 

Masse lykke til videre - jeg håper gutten deres får den hjelpen han trenger framover nå, og at ting faller mer "på plass" :-)!

Anonymkode: 20cd9...241

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En ting er skolen. Dysleksi er ikke alltid så lett å oppdage (det er ikke alltid kun at "bokstaver stokker seg"), men her burde helt klart noen ha gravd dypere. 

Du nevner at han har hatt to utredninger. Jeg regner med at det er BUP som har utredet ham? Er det ingen der, gjennom to utredninger, som har hatt mistanke om at det har vært noe annet? Greit nok at ikke BUP er instansen som i utgangspunktet utreder ADHD, men de er nå engang spesialisthelsetjeneste, så synes det høres merkelig ut at ikke noen har gitt dere noen hint om hva det vil være lurt å sjekke ut videre? 

Men: det er dessverre heller ikke uvanlig at voksne får diagnoser, både dysleksi og ADHD. Dette kan SELVSAGT bunne i manglende kompetanse i skolen, men jeg tror ofte det er mer sammensatt enn som så. Som mangeårig lærer selv kan jeg innimellom bli slått litt i bakken over hvor mye man bør kunne om ulike diagnoser; spesialisthelsetjeneste tar det som en selvfølge at skolen kan håndtere og behandle både sterkt angst, ADHD, depresjon, selvskading, skolevegring... når man vet at dette er så komplekst og ofte trenger mye kompetanse utenfra. Nå var jo ikke dette tilfellet hos dere, men jeg nevner det bare for å illustrere at det ikke alltid er like lett. Dysleksi derimot, bør skolen selvsagt ha større kunnskap om enn mye av det jeg nevner over. 

Masse lykke til videre - jeg håper gutten deres får den hjelpen han trenger framover nå, og at ting faller mer "på plass" :-)!

Anonymkode: 20cd9...241

Det er omfattende og mye en lærer skal vite i så fall, jeg har barn med både ADD, angst og depresjon som tidvis selvskader. En lærer med erfaring vil kanskje plukke opp og varsle om det, men er det lærerens ansvar å sørge for utredningen og at det blir riktig? Lærer kan gi tilbakemelding om hvordan situasjonen rundt læring er, men det er jo ett stykke fra å komme med innspill til å ha ansvar for hvilke diagnoser man bør utrede for. 

Jeg tenker lærer kan ha nok med å vite hvordan man tilpasser undervisningen, er ikke det den viktigste oppgaven til læreren? For det er jammen ikke lett det heller, noe jeg ser fra siden som forelder. Dagene varierer enormt og viktigste er det samarbeidet og løsninger når det butter mot. 

Anonymkode: 68fdc...144

Skrevet
kruttgutta4 skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er veldig merkelig at dere foreldre ikke har sett hans vansker når det gjelder lesing og skriving. Dere har lest alt for han gjennom hele barneskolen uten å tenke på at det er merkelig at han ikke kan lese selv? 

Hvordan i all verden har dere gjort det når han har måtte lest en hel bok og skrevet bokanmeldelse?

Har dere lest opp alt fra tekststykker i matte til øvinghefter før tentamen? 

Anonymkode: b17ac...ab3

Skrevet

Jeg forstår at dette er tøft. Men jeg stusser på hvorfor du gir skolen skylden. For om han har lest dårlig hele veien burde jo dere som foreldre forstått det? En lærer har nærmere 30 elever og det er ikke like lett å  plukke opp for dem, for barna er flinke til å skjule det på skolen, der blir de litt usynlige i mengden. Men hjemme når dere har vært en til en? Jeg ville aldri skyldt på skolen for dette, det er jo mye mer dere foreldre sin «feil» enn skolen? Om man kan skylde på noen i det hele tatt. Men når dere ikke har forstått det engang så fatter jeg ikke at du kan legge skylden på skolen. 

Anonymkode: aaaa2...75c

Skrevet

Dere har jo visst hele tiden at han har lese og skrivevansker, at noen nå setter et mer spesifikt navn på vanskene endrer jo ingenting. Dysleksi er ikke en magisk diagnose, det er rett og slett kun et annet navn på lese og skrivevansker. Ofte er det de samme utfordringene med arbeidsminne som ligger til grunn for dysleksi og adhd, ikke så rart at skolen har tenkt dette. 

Anonymkode: 88042...87b

Skrevet

Leit at skolen ikke har sett han. Men jeg synes dere foreldre også har sviktet kraftig. Det er ikke bare skolens ansvar. Dere foreldre kan selvsagt følge opp, få han skikkelig utredet osv. Hva skal du egentlig «gå videre med»? Saksøke for erstatning, få lærer og rektor sparket?

Anonymkode: 61a93...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...