Gå til innhold

Ubrukelig lege!! Har så lyst å bytte, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

han er bare vikar for fastlegen vår, men han er altså så potte fjern!! 

Først var mannen til legen pga ekstreme smerter i en arm. Da klarte han å undersøke feil arm, 3 ganger, og samtidig skrive feil når han skulle henvise til MR. 
Samme lege var vakthavende på legevakta da jeg kom inn med gallesteinsanfall. Han kom luntende med ei skive i hånda og ville ta crp av meg, skulle bare spise opp først...
Måtte til legen fordi minsten brakk kragebeinet. Han satt bare og svima, googla etter noe greier, mens minsten var likbleik av smerter. 

Nå sist ble minsten skikkelig syk en lørdag. Han gikk fra å herje rundt til å få 40.2 i feber iløpet av 40 minutter. Han ble kjempesyk (og han er ørebarn og har operert mandler før han var halvannet år så han har vært mye syk), jeg har aldri sett han så dårlig før. Jeg drar ikke til legen før jeg må så vi så an. Han spiste ikke, var skikkelig slapp, sa han hadde vondt overalt og at det føltes som han falt. På dag 5 med over 40 i feber (den gikk ned med paracet) ringte mannen legen. De tok strep-test, legen skulle på død og liv sjekke mandlene han ikke har. Mannen sa at de har han ikke og legen presterte å si "nja, jeg må se på de likevel". De er jo ikke der! Skjønner han må kikke i halsen, men han sa han måtte se om mandlene var hovne.....
Mannen spurte "kan det være influensa?" og legen presterte å si "nei, det går ikke influensa nå!" Dagen etter, stort oppslag i avisa "Influensaen herjer for fullt!"

(og ja, jeg vet influensa ikke er noe man får gjort noe med) 

Altså, går det an å melde leger for å være så fjerne?? Han er overhodet ikke tilstede i konsultasjoner overhodet. Han bare svimer rundt i sin egen verden....

Anonymkode: e3ed8...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig synes jeg ikke det du beskriver høres ille ut. Mannen måtte da bite hvilken arm som var vond selv, legen må ha tid til å spise, å sjekke halsen, selv om mandlene er tatt er jo fornuftig osv.

Anonymkode: 259f1...fb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig synes jeg ikke det du beskriver høres ille ut. Mannen måtte da bite hvilken arm som var vond selv, legen må ha tid til å spise, å sjekke halsen, selv om mandlene er tatt er jo fornuftig osv.

De skal da ikke stå og spise foran pasientene...

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

De skal da ikke stå og spise foran pasientene...

Heller en lege som stikker hodet inn for å se om pasienten er døden nær før gan spiser ferdig enn en som holder spisestedene 100% fri uansett.

Skrevet

Ja du bør absolutt melde fra. Det er nedslående å se her inne hvor lite folk stoler på leger og hvor mange feil de tror det er akseptabelt å gjøre. Ellers har de ikke innlevelse nok til å sette seg i situasjonen, samt har manglende erfaring selv. Så for all del, ta de "kritiske" rørene mot din opplevelse til forsvar for legen, med en stor klype salt. 

Denne legen du beskriver er helt åpenbart ikke helt tilstede, og jeg hadde lurt på hva han hadde tatt... seriøst. 

Anonymkode: 686fb...95d

Skrevet

Jeg syns heller ikke disse tingene var så fryktelig ille. Mannen din kunne vel bare peke på riktig arm?
Og hvordan vet du at han googlet da han satt ved PCen og ikke søkte etter informasjoni journalen eller fylte ut ett eller annet som legene nå er pålagt?
Og at han måtte se i halsen var vel  heller ikke spesielt rart, selv om guttens mandler ikke var der lenger.

Og kanskje han hadde fått inn veldig få influensapasienter, så han hadde ikke opplevd at influensabølgen avisene skrev om (og detkan jo også ha vært at influensaen herjet andre steder i landet enn der dere var. Hadde gutten influensa da?)

Anonymkode: c05f9...321

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Heller en lege som stikker hodet inn for å se om pasienten er døden nær før gan spiser ferdig enn en som holder spisestedene 100% fri uansett.

Det har med hygiene å gjøre. 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 minutter siden):

Det har med hygiene å gjøre. 

Vikarierende argumenter som vanlig.

Anonymkode: f01d9...170

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vikarierende argumenter som vanlig.

Anonymkode: f01d9...170

Så søtt svar, som vanlig. Det er en grunn til at de har kantine for spising, og at leger og sykepleiere bruker munnbind i møte med pasientene. Hygiene. Google gjerne hva det betyr.

Skrevet

Jeg synes kkke dette var så ille. 

mannen bør vite hvilken arm han har vidt i. At han ikke greier å peke på det eller kommunisere direkte med legen er i seg selv utrolig. 

Leger må også spise. De har ikke dedikerte pauser og det kan gå lang tid mellom inntak av både mat og drikke. Det er da mye bedre at han kom inn og sa ifra at han måtte spise opp enn at du hadde blitt liggende alene i 30 min. Han hadde sikkert bedre konsentrasjon etter inntak mat også

Anonymkode: 105c8...462

Skrevet

Ta kontakt med den som er arbeidsgiver og varsle. Dette er langt under det som er forventet av en lege. 

Anonymkode: ea5f1...1c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns heller ikke disse tingene var så fryktelig ille. Mannen din kunne vel bare peke på riktig arm?
Og hvordan vet du at han googlet da han satt ved PCen og ikke søkte etter informasjoni journalen eller fylte ut ett eller annet som legene nå er pålagt?
Og at han måtte se i halsen var vel  heller ikke spesielt rart, selv om guttens mandler ikke var der lenger.

Og kanskje han hadde fått inn veldig få influensapasienter, så han hadde ikke opplevd at influensabølgen avisene skrev om (og detkan jo også ha vært at influensaen herjet andre steder i landet enn der dere var. Hadde gutten influensa da?)

Anonymkode: c05f9...321

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes kkke dette var så ille. 

mannen bør vite hvilken arm han har vidt i. At han ikke greier å peke på det eller kommunisere direkte med legen er i seg selv utrolig. 

Leger må også spise. De har ikke dedikerte pauser og det kan gå lang tid mellom inntak av både mat og drikke. Det er da mye bedre at han kom inn og sa ifra at han måtte spise opp enn at du hadde blitt liggende alene i 30 min. Han hadde sikkert bedre konsentrasjon etter inntak mat også

Anonymkode: 105c8...462

Er det leseforståelsen deres det er noe i veien med, eller klarer dere ikke å skjønne helt enkle forklaringer? Dette er smått utrolig. 

Selvfølgelig har mannen sagt hvilke arm han har smerter i. Når han må si det hver gang legen vender tilbake, samt at han skriver feil på henvisning, så er det null interesse fra legen. Om det er konsentrasjon så bør han mistenkes for rusmisbruk. Seriøst. Også mtp de andre fjerne tingene han gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Er det leseforståelsen deres det er noe i veien med, eller klarer dere ikke å skjønne helt enkle forklaringer? Dette er smått utrolig. 

Selvfølgelig har mannen sagt hvilke arm han har smerter i. Når han må si det hver gang legen vender tilbake, samt at han skriver feil på henvisning, så er det null interesse fra legen. Om det er konsentrasjon så bør han mistenkes for rusmisbruk. Seriøst. Også mtp de andre fjerne tingene han gjør. 

Takk!

Mannen visste jo hvilken arm det gjaldt, og når han må påpeke det for HVER gang, samt at legen skriver feil arm i henvisninga så viser det bare at legen ikke er tilstedet i øyeblikket. Som så mange ganger tidligere. 

Ja, selvsagt må de sjekke halsen! Men han sa "jeg må se på mandlene", mannen sa "han har ikke mandler" hvorpå legen sa "nja, jeg må se på de likevel". Altså, som i at han ikke stolte på at det mannen sa var rett. Hadde han sagt "jeg vil likevel ta en kikk i halsen", så for all del. Men "jeg må se på DE likevel" som at henviste til mandlene...

Ja legen må for all del spise, men ikke kom inn og si "jeg skal ta en crp av deg, skal bare spise først": Det er uprofft. JEG driter i det, men det er uprofft (og han vaska ikke hender først). ikke klarte han å ta crp heller.

Hører med til historien at jeg kjenner fler (liten plass) som går til han nå og er helt rysta av hvor lite "med" han er i samtalene og glemmer helt esensielle ting og ikke følger med på det som blir sagt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvordan din fastlege er, siden du synes at dette ikke høres ille ut.

Anonymkode: 33dcd...80a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han sjekka ikke om jeg var døden nær. Han hadde allerede rekvirert buscopan og voltaren injeksjon til meg som var satt, jeg hadde vært der 45 min før han kom. Så det sto ikke om liv.

Skrevet

Til dere som ikke synes det er så nøye at legen selv etter flere ganger ikke greier å få med seg hvilken arm HIs mann hadde vondt i -- og mener pasienten selv må vite hvor den har vondt.

Håper dere husker dette hvis dere skal på sykehuset, enten det er for noe mindre alvorlig, eller mer alvorlig:

Er vel ikke så farlig å bli operert i feil bein - det var jo tross alt fredag, iflg. sykehuset:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mJBed/operert-i-feil-fot-det-er-totalt-uforsvarlig

Ikke så farlig å få feil ben amputert heller, antar jeg, når man skulle operere andre ankel?

https://www.nrk.no/sorlandet/feilopererte-finn-age-matte-amputere-foten_-_-erstatninga-fra-staten-er-en-skam-1.15390682

Selv kjenner jeg to som endte lam fra livet og ned pga. alvorlig feilbehandling under operasjon. Ene operasjonen hadde legen ikke sovet på vel tre døgn før han startet å operere (planlagt operasjon, så ikke akuttbehandling).

Amputasjoner er så endelig og omfattende. Men det er få som opplever feilamputasjoner, tross alt.

At nærmere 1000 personer dør i Norge hvert år etter feilbehandling, det er det få som tenker på.

At flere tusen får unødvendige skader pga. feilbehandling på sykehus, det er det også få som snakker om.

I 2017 oppstod det 110 000 pasientskader på norske sykehus. Og man antar at halvparten kunne vært unngått... det er   65 000 unødvendige skader - hvert år!

Hva tallene for skader etter at fastleger eller legevaktleger gjør feil er, det aner jeg ikke. At de er store, det er jeg sikker på. De fleste kjenner vel en eller flere som ikke er tatt på alvor når de kom til fastlege med helt klare tegn på kreftsykdom, eller kvinner med hjertesykdom som ble kalt nevrotisk fordi de ikke hadde de klassiske mannesymptomene på hjertesykdom...

Man skal også huske at det ikke er bare-bare å få slettet feilopplysninger i journal. Man får svært sjeldent slettet feilopplysninger i journalen. De velger heller å legge til en "rettelse" eller "presisering". Det høres jo flott ut, ikke sant? Vel, det krever at legene har nok tid (ha! optimister, om dere tror det!) til å lese journalen så nøye. Og hva om legen faktisk har lest både feilføring i journal og rettelsen - og etterpå ikke husker, eller ikke har tid til å dobbelsjekke, hva som egentlig var rett? Som regel husker de best det de leste først. Og hvis det står en feil i journalen, selv om den er blitt rettet, da blir det gjerne et tema for mistenkeliggjøring, at pasienten ikke helt vet, at pasienten overdriver, søker oppmerksomhet osv. Er du "heldig" kan du få feilinformasjon "skjult" i journalen - det høres også ut som en flott løsning, gjør det ikke? Ikke helt, for ofte finnes det andre notater i journalen som refererer til det som var feil, slik at feilen får fortsette å leve sitt eget liv videre - eller at legene blir så opphengt i hva som er skjult, at de bruker tiden til å spørre pasientene om det. Dette er ting som skjer hver eneste dag! Både hos fastleger, legevakt og på sykehusene.

Nå aner vi ikke om legen HIs familie har vært så uheldig å ha som vikarlege for egen fastlege bare er uegnet, ikke faglig kompetent, eller om han har livskriser, uoppdaget sykdom eller rusproblemer (leger har dessverre en dårlig statistikk på å søke hjelp for egne rusproblemer, de "behandler" heller seg selv...).

Sikkert er det i hvert fall at denne legen har en adferd som ikke er forsvarlig i møte med pasienter! En lege som slurver så åpenlyst med "små" saker, det er en lege som mest trolig ikke takler de større utfordringene, de mer utfordrende tilfellene som krever stort fokus og konsentrasjon for at pasienten ikke skal få unødvendige skader pga. feilbehandling.

For all del, fastlegesituasjonen mange steder i landet er helt uforsvarlig og ikke legenes feil. Noen leger arbeider helt sinnsykt mye, det er for få leger, og fastlegene må gjerne også gå vakter på legevakten i tillegg. Med andre ord, det drives rovdrift på legene, og mange kan gå på jobb som fastlege på dagen, gå videre rett på legevaktarbeid, og så rett på ny arbeidsdag som fastlege igjen på morgenen. Uten søvn (hvis de ikke har vært heldige og det har vært lite å gjøre på legevakten den natten, slik at de har fått sove litt). Når dette gjøres stadig vekk, da er det ikke rart om noen av dem blir uoppmerksomme, ikke greier å konsentrere seg, gjør feil. Fastlegene har skreket høyt om at politikerne må ta dette alvorlige problemet på alvor, men langt på vei så har politikerne så langt ikke gjort noe med denne uholdbare situasjonen. Og politikerne kan fortsette å gjøre for lite for å sikre landets innbyggere god nok legehjelp - nettopp pga. alle slike som disse over her, som synes det er helt greit å møte en lege som ikke er oppmerksom, ikke greier å konsentrere seg, som ikke ser pasienten, som gjør helt grunnleggende feil (ref. hygiene ved testtakning som HI beskriver), feil journalføring. Det er aksept av slike uakseptable "småfeil" som fører til de alvorlige feilene som fører til unødvendig helseskade, varige skader og selv død.

Hi - jeg ville klaget skriftlig på denne legen! Ville sendt klagen både til Fylkeslegen og kommunelegen. Og jeg ville oppfordret de andre du kjenner som har lignende erfaringer med samme lege, om å gjøre det samme. Ev. at dere skriver en felles klage, hvor alle legger ved egne spesifikke historier som vedlegg. Om legen ikke er egnet, eller om det er kommunen som driver rovdrift på ham, så må dette uansett tas tak i!

Anonymkode: ccec2...672

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

han er bare vikar for fastlegen vår, men han er altså så potte fjern!! 

Først var mannen til legen pga ekstreme smerter i en arm. Da klarte han å undersøke feil arm, 3 ganger, og samtidig skrive feil når han skulle henvise til MR. 
Samme lege var vakthavende på legevakta da jeg kom inn med gallesteinsanfall. Han kom luntende med ei skive i hånda og ville ta crp av meg, skulle bare spise opp først...
Måtte til legen fordi minsten brakk kragebeinet. Han satt bare og svima, googla etter noe greier, mens minsten var likbleik av smerter. 

Nå sist ble minsten skikkelig syk en lørdag. Han gikk fra å herje rundt til å få 40.2 i feber iløpet av 40 minutter. Han ble kjempesyk (og han er ørebarn og har operert mandler før han var halvannet år så han har vært mye syk), jeg har aldri sett han så dårlig før. Jeg drar ikke til legen før jeg må så vi så an. Han spiste ikke, var skikkelig slapp, sa han hadde vondt overalt og at det føltes som han falt. På dag 5 med over 40 i feber (den gikk ned med paracet) ringte mannen legen. De tok strep-test, legen skulle på død og liv sjekke mandlene han ikke har. Mannen sa at de har han ikke og legen presterte å si "nja, jeg må se på de likevel". De er jo ikke der! Skjønner han må kikke i halsen, men han sa han måtte se om mandlene var hovne.....
Mannen spurte "kan det være influensa?" og legen presterte å si "nei, det går ikke influensa nå!" Dagen etter, stort oppslag i avisa "Influensaen herjer for fullt!"

(og ja, jeg vet influensa ikke er noe man får gjort noe med) 

Altså, går det an å melde leger for å være så fjerne?? Han er overhodet ikke tilstede i konsultasjoner overhodet. Han bare svimer rundt i sin egen verden....

mange som er hypokondere og barn blir ikke så syk av 40 i feber, mange foreldre overdriver

Anonymkode: 1d3c1...85f

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

mange som er hypokondere og barn blir ikke så syk av 40 i feber, mange foreldre overdriver

Vel, når han ligger flatt ut, klager på vondt overalt og sier han faller (liggende), ikke spiser og knapt drikker med over 40 i feber i flere dager så er det greit med en kikk. At det tilsynelatende ikke feilte han noe er helt greit. Det er totalen av opplevelsen jeg reagerer på. 

men jeg var sikkert hypokonder når han brakk kragebeinet og. Sikkert derfor de opererte mandlene på han  som halvannet år gammel fordi JEG var hypokonder! Overdrev sikkert bare 😅

Skrevet
Pils skrev (Akkurat nå):

https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege? 

Skjønner godt at du ikke vil beholde en slik lege. 

Jeg vil gjerne beholde han jeg har. Men ikke han som er vikar. Redd jeg mister hele legen vi faktisk har om vi bytter. Det er ikke ledig hos noen andre dugelige her

Skrevet

Jeg vil gjerne beholde han jeg har. Men ikke han som er vikar. Redd jeg mister hele legen vi faktisk har om vi bytter. Det er ikke ledig hos noen andre dugelige her

Skal han være vikar lenge?  Hvis du bytter så mister du fastlegen din ja, men du kan jo bytte tilbake til han.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det skorter på leseforståelsen, forstår jeg...

Anonymkode: ccec2...672

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Skal han være vikar lenge?  Hvis du bytter så mister du fastlegen din ja, men du kan jo bytte tilbake til han.

Jeg er usikker. Tror han vi har først hadde permisjon pga barn og så vet jeg han skal ha ett år på sykehus pga spesialiseringa. Men kan høre med de på kontoret hvor lenge han skal være der 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker. Tror han vi har først hadde permisjon pga barn og så vet jeg han skal ha ett år på sykehus pga spesialiseringa. Men kan høre med de på kontoret hvor lenge han skal være der 

Bare vær forberedt på at hvis du bytter til en lege med venteliste, så kan det ta tid. Jeg ønsker og å bytte fastlege etter mye vikarer, men jeg har samme plass enda, som jeg hadde når jeg satt meg på venteliste.

Skrevet

Bare vær forberedt på at hvis du bytter til en lege med venteliste, så kan det ta tid. Jeg ønsker og å bytte fastlege etter mye vikarer, men jeg har samme plass enda, som jeg hadde når jeg satt meg på venteliste.

Akkurat det jeg frykter. Vi er så heldige å ha legekontor i 5 min gange fra huset, og det er så praktisk iom at skolen er like langt unna, for når ungene må til legen. Nå er vi heldigvis sjeldent der, men han legen vi egentlig har er han som har fulgt yngste fra han var født og han har hele historikken i hodet. Møtte han på legevakta en gang med eldste og da spurte han hvordan det gikk med yngstemann etter operasjon og alt. Så han er virkelig god!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...