Gå til innhold

Dere som liker tørre hvitviner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken er deres favoritt? Leter etter tips da jeg skal kjøpe inn noen flasker til påsken 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mange fallgruver,- og selv om man liker tørr så kan noen bli "sure",- noen "bitre" og andre "smakløse",- selv om de er rimelig like mtp sødme/sukkerinnhold. Også kommer i tillegg det at noen liker de sure, andre de bitre osv...

Jeg liker tørre, men da over i litt "sur" ikke bittert. Klarer ikke forklare forskjellen bedre,- og jeg har funnet ut at viner av Rieslingdruer som har sukkerinnhold på 3-5 er rimelig trygge og noe de fleste liker, også de som vil ha litt søtere vin. Ellers så har jeg to viner på kartong jeg liker godt.  https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Wongraven-Morgenstern-Riesling-2019/p/1752106

https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Mezzacorona-Pinot-Grigio-2021/p/5780106       

Ser du skal kjøpe flasker,- men det er jo "uendelig utvalg";-  jeg er også mer "flaskevin", men tenkte bare at påske og sommer er de ganger jeg gjerne kan finne på å ha en kartong hvitvin på kjøla, da gjerne en av disse ;) 

Eller så har jeg et tips om du skal ha bobler,- og du vet du skal servere til noen som fort finner bobler "vanskelig å like". Der også kjøper jeg alltid ekstra tørr,- (og boblevann har gjerne tørr, ekstra tørr, søt osv i navnet, -så de er enklere og navigere i), men denne fikk vi anbefalt til en forrett på en restaurant,- og den er kjempegod. Selv med over 12%sukkerinnhold, så er den veldig "easy to drink" og blir ikke søtkvalm;- og de aller, aller fleste liker den godt. Ikke nødvendigvis en favoritt for alle,- men alle liker den ihvertfall (med forbehold..) Det er ikke bobler men "frizzante",- blir vel som å sammenligne Farris med Farris Bris, det er en god del mindre bobler i Briis,- men likevel er den sprudlende,- uten tvil.  

https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Cin-Cin-Prosecco-Frizzante/p/7427101

Er det lov å "reklamere" slik for alkohol her inne forresten????

Anonymkode: e5691...979

Skrevet

Jeg er muligens litt snobb når det kommer til hvite tørre viner, og vil sterkt anbefale de litt dyrere tyske rieslingvinene merket med GG. De er av meget god kvalitet og ofte perfekt balansert når det kommer til syrlighet og sødme. Jeg kan feks anbefale følgende:

https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Leitz-Rüdesheim-Berg-Rottland-Hinterhaus-Riesling-Trocken-GG-2016/p/8366001

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Her er det mange fallgruver,- og selv om man liker tørr så kan noen bli "sure",- noen "bitre" og andre "smakløse",- selv om de er rimelig like mtp sødme/sukkerinnhold. Også kommer i tillegg det at noen liker de sure, andre de bitre osv...

Jeg liker tørre, men da over i litt "sur" ikke bittert. Klarer ikke forklare forskjellen bedre,- og jeg har funnet ut at viner av Rieslingdruer som har sukkerinnhold på 3-5 er rimelig trygge og noe de fleste liker, også de som vil ha litt søtere vin. Ellers så har jeg to viner på kartong jeg liker godt.  https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Wongraven-Morgenstern-Riesling-2019/p/1752106

https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Mezzacorona-Pinot-Grigio-2021/p/5780106       

Ser du skal kjøpe flasker,- men det er jo "uendelig utvalg";-  jeg er også mer "flaskevin", men tenkte bare at påske og sommer er de ganger jeg gjerne kan finne på å ha en kartong hvitvin på kjøla, da gjerne en av disse ;) 

Eller så har jeg et tips om du skal ha bobler,- og du vet du skal servere til noen som fort finner bobler "vanskelig å like". Der også kjøper jeg alltid ekstra tørr,- (og boblevann har gjerne tørr, ekstra tørr, søt osv i navnet, -så de er enklere og navigere i), men denne fikk vi anbefalt til en forrett på en restaurant,- og den er kjempegod. Selv med over 12%sukkerinnhold, så er den veldig "easy to drink" og blir ikke søtkvalm;- og de aller, aller fleste liker den godt. Ikke nødvendigvis en favoritt for alle,- men alle liker den ihvertfall (med forbehold..) Det er ikke bobler men "frizzante",- blir vel som å sammenligne Farris med Farris Bris, det er en god del mindre bobler i Briis,- men likevel er den sprudlende,- uten tvil.  

https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Cin-Cin-Prosecco-Frizzante/p/7427101

Er det lov å "reklamere" slik for alkohol her inne forresten????

Anonymkode: e5691...979

Takk for svar 😊

Skrevet
tante grusom master of law skrev (5 minutter siden):

Jeg er muligens litt snobb når det kommer til hvite tørre viner, og vil sterkt anbefale de litt dyrere tyske rieslingvinene merket med GG. De er av meget god kvalitet og ofte perfekt balansert når det kommer til syrlighet og sødme. Jeg kan feks anbefale følgende:

https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Leitz-Rüdesheim-Berg-Rottland-Hinterhaus-Riesling-Trocken-GG-2016/p/8366001

Takk for tips ! Pleier som regel å gå for Chablis jeg.. skal teste tipset ditt😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Takk for tips ! Pleier som regel å gå for Chablis jeg.. skal teste tipset ditt😊

Håper du liker den. Den bør serveres kjølet og gjerne litt luftet. Da kommer smakene bedre frem.

Skrevet
tante grusom master of law skrev (2 minutter siden):

Håper du liker den. Den bør serveres kjølet og gjerne litt luftet. Da kommer smakene bedre frem.

Skal huske det😊! Liker best flaskevin 😊

Skrevet

Her var det mange vineksperter, men det er jo greit å få andre til å google for seg. Jeg syns du skal høre med de som faktisk kan dette ut fra utdannelse og erfaring, nemlig de som jobber på Vinmonopolet. Hadde vin blitt solgt over alt i enhver butikk så hadde det vært noe annet. Nå har vi ekspertise som mer enn gjerne hjelper deg når du skal handle :-) 

Anonymkode: a5aa8...489

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her var det mange vineksperter, men det er jo greit å få andre til å google for seg. Jeg syns du skal høre med de som faktisk kan dette ut fra utdannelse og erfaring, nemlig de som jobber på Vinmonopolet. Hadde vin blitt solgt over alt i enhver butikk så hadde det vært noe annet. Nå har vi ekspertise som mer enn gjerne hjelper deg når du skal handle 🙂

Man trenger ikke være vinekspert for å kunne dele egne favoritter. Det er nettopp tips om egne favoritter jeg ber om. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke være vinekspert for å kunne dele egne favoritter. Det er nettopp tips om egne favoritter jeg ber om. 

Egne favoritter som de googler opp? 

Dessuten mente jeg det seriøst når jeg sier at du bør benytte deg av ekspertisen på Vinmonopolet. Folk tar gjerne det billigste eller med mest alkoholprosent, og de blir derfor glade når de får brukt det de kan. De har nok også mye mer peiling på smak og innhold, og hva du bør velge ut fra annet du foretrekker. 

Skrevet

Dessuten mente jeg det seriøst når jeg sier at du bør benytte deg av ekspertisen på Vinmonopolet. Folk tar gjerne det billigste eller med mest alkoholprosent, og de blir derfor glade når de får brukt det de kan. De har nok også mye mer peiling på smak og innhold, og hva du bør velge ut fra annet du foretrekker. 

Egne favoritter ja. Jeg regner med at de legger med link for info . Jeg tror neppe forslagene jeg har fått her er de billigste eller de som gjør folk full fortest. Er også fullt klar over at ekspertisen finnes på polet, men det er ikke feil å høre folks egne erfaringer. Uansett; bidra gjerne med et forslag om vin her og hvis ikke så legger vi sidesporet dødt.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Egne favoritter ja. Jeg regner med at de legger med link for info . Jeg tror neppe forslagene jeg har fått her er de billigste eller de som gjør folk full fortest. Er også fullt klar over at ekspertisen finnes på polet, men det er ikke feil å høre folks egne erfaringer. Uansett; bidra gjerne med et forslag om vin her og hvis ikke så legger vi sidesporet dødt.

Nei selvfølgelig er ikke forslagene her billigst :-D altså.

Men jeg kan komme med det beste tipset, og det er Champagne :-D 

Skrevet

Nei selvfølgelig er ikke forslagene her billigst 😄 altså.

Men jeg kan komme med det beste tipset, og det er Champagne 😄

Champagne er godt det, men det er ikke champagne jeg vil ha tips om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Folk tar gjerne det billigste eller med mest alkoholprosent,

Hvilke folk omgås du egentlig? Bare folk opp til 18 år?

Anonymkode: dc33a...9e7

Skrevet

Sancerre er aldri feil. Jeg liker også Cloudy Bay (sauvignon blanc) fra New Zealand.

Anonymkode: c189b...eaa

Skrevet

Matua lands and legends er min favoritt på denne årstiden. Ellers er det mange gode viner dra Sancerre. 

Anonymkode: 67d36...e1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Googler opp? Hva tror du vinmonopolet lever av egentlig? At folk kjøper blue nun alle som en? Nei, det finnes faktisk folk med en reell interesse for vin, tro det eller ei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må si jeg ikke kjenner noen over peach canei-alder som velger vin etter lavest pris og høyest alkoholinnhold. Var det høy alkoholprosent hun var ute etter, ville hun neppe valgt en tørr vin (og sannsynligvis heller gått for vodka og blandevann). Er du kanskje bare en av disse stusselige som liker å «ta» HI?

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Hvilke folk omgås du egentlig? Bare folk opp til 18 år?

Det handler jo ikke om folk jeg omgås. Mulig de velger det med høyst alkoholprosent også da, men dette har jeg nok fra en som jobber på Vinmonopolet. Skjønner ikke hvorfor du blir så overrasket. Nordmenn har ikke mye peiling på vin, med unntak av de som jobber med det på en eller annen måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Må si jeg ikke kjenner noen over peach canei-alder som velger vin etter lavest pris og høyest alkoholinnhold. Var det høy alkoholprosent hun var ute etter, ville hun neppe valgt en tørr vin (og sannsynligvis heller gått for vodka og blandevann). Er du kanskje bare en av disse stusselige som liker å «ta» HI?

Nei, absolutt ikke. Det blir bare for komisk med disse trådene hvor en skjønner at folk googler opp svar. Så skal de liksom fremstå som om de er vinkjennere. Jeg måtte bare fleipe litt om det akkurat i dag, for det er så tullete. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Det blir bare for komisk med disse trådene hvor en skjønner at folk googler opp svar. Så skal de liksom fremstå som om de er vinkjennere. Jeg måtte bare fleipe litt om det akkurat i dag, for det er så tullete. 

Du vet at veldig mange har vin som interesse? Det går støtt og stadig vinkurs (både digitalt og fysisk), det gis ut flere bøker, og skreddersydde vinpakker på restaurant (med innføringer av sommelier) er vanlig. Og atter andre vet hva de liker å kose seg med. Enig i at de er flinke på Vinmonopolet, men det betyr da ikke at man ikke kan spørre andre om råd. Kanskje hun tar med seg rådene og forhører seg videre på polet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nordmenn har ikke mye peiling på vin, med unntak av de som jobber med det på en eller annen måte. 

Har du noen tall og statistikker å vise til her, eller bare synser du? Sammenlignet med hvilket andre land det er naturlig å sammenligne oss med har den norske befolkningen lite peiling på vin, og hvor har du infoen fra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg kan ikke mye om vin. Bare at jeg liker tørre hvitviner. Derfor kan jeg litt om akkurat det. Rødvin kan jeg ikke noe om, for det liker jeg stort sett ikke. Både min mann og min svigermor er veldig glad i vin. Leser mye, smaker og drar på vintur sammen en gang i året. Det er mange nordmenn som er glad i vin uten at de jobber med det.

Anonymkode: c189b...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...