Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Jeg bor med mannen min og datteren vår, og vi har en gretten og pottesur nabo som klager over absolutt alt vi gjør. Hver gang jeg f.eks. setter meg i bilen tidlig om morgenen for å kjøre til jobb så skal han alltid skjelle meg ut for å ha smelt igjen bildøra sånn at han våknet. Selv om jeg ikke smalt hardt engang, men bare lukket den igjen på en helt vanlig måte å lukke igjen bildører på. Og når mannen min klipper gresset så kommer han løpende, brølende og skrikende mot ham og nærmest tvinger ham til å slå av gressklipperen, selv om f.eks. klokka bare er 14:30 på en torsdag! Det er ingen regler som sier at det er forbudt med maskinstøy på det tidspunktet. Vi vet jo at det er forbudt å klippe gresset på søndager eller etter klokka 11 om kvelden, derfor gjør vi selvfølgelig ikke det. Men den slemme naboen min mener at gressklippere burde være totalforbudt uansett dag og klokkeslett, og at man heller skal klippe gresset med saks! Seinest i går fikk han begeret mitt til å renne over. Min datter på 8 år hadde med seg en venninne hjem, og de spilte basketball ute i hagen. Jeg synes ikke at de bråket noe særlig, bare helt vanlig latter og skravling blant to barn som leker og har det gøy sammen. Men så kommer han, da. Den onde naboen. Han lar seg tydeligvis irritere over helt vanlig barn som leker, og han begynner å kjefte på dem så høyt at de begynner å gråte! Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli drittlei av denne sure drittsekken av en nabo! Vi får ikke lov til å gjøre noe som helst uten at han skal begynne å klage og lage bråk! Har mest lyst til å bare klaske han rett i trynet! Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Er dette greit det han holder på med, får han lov til å drive å klage og kjefte på oss sånn hele tiden? Av og til lurer jeg på om han faktisk blir irritert på oss på ekte eller bare later som for å plage oss... Anonymkode: a5bd9...83f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 I denne situasjonen hadde jeg mistet det for leeeenge siden. Jeg tar forbehold om at jeg bare har din versjon og at det kan hende dere er helt ekstreeeemt bråkete, men naboens oppførsel er uansett helt totalt uakseptabel! Dersom dere bare har latt dere «push over» i alle disse episodene og beklaget og uffet, så er det på tide å stå opp for seg selv. Slike mennesker forstår ofte kun sitt eget «språk». Jeg hadde hevet stemmen noen hakk, gjort den streng, bestemt og hardt og gitt meget tydelig beskjed at jeg vil ha meg frabedt hans terrorisering og utskjelling for hver minste ting. Og at hvis han så mye som hever stemmen til ungen min igjen, så anmelder jeg han for trakassering. Og jeg ville fulgt opp, om han ikke gir seg.. Anonymkode: e397e...cd1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Informer om gjeldende regelverk og sett naboen på plass. Ikke ok. Anonymkode: 9b0e6...1d4
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Nå kommer jeg med et forslag som helt sikkert blir nedstemt, men noe sier meg at denne naboen ikke har det helt bra. Ingen holder på sånn hvis de er fornøyd med livet for å si det sånn. Så..kanskje du skulle prøvd med ekstra vennlighet som å be han på kaffe OG kake/vafler eller annet godt? Gått bort til han med noe? Jeg mener, det er jo verdt et forsøk. Folk har ikke lett for å kjefte på noen som faktisk er veldig hyggelige mot dem. Ellers så må du bare smelle tilbake tenker jeg. Slike mennesker må nesten også få tilbake med samme mynt om ikke annet hjelper. Snakk hans språk rett og slett. Anonymkode: fe467...04b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Jeg tenkte litt på det som den siste her skriver. Ikke alltid nødvendig å invitere han på besøk, men f.eks. Gi han et par boller om dere har bakt det, et kakestykke osv. Samtidig så ville jeg sluttet å gå på nåler for han. Neste gang han kommer og er sint så si rolig: Jeg hører hva du sier, men vi bor også her så litt lyd må du tåle. Anonymkode: 9ffa9...92b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå kommer jeg med et forslag som helt sikkert blir nedstemt, men noe sier meg at denne naboen ikke har det helt bra. Ingen holder på sånn hvis de er fornøyd med livet for å si det sånn. Så..kanskje du skulle prøvd med ekstra vennlighet som å be han på kaffe OG kake/vafler eller annet godt? Gått bort til han med noe? Jeg mener, det er jo verdt et forsøk. Folk har ikke lett for å kjefte på noen som faktisk er veldig hyggelige mot dem. Ellers så må du bare smelle tilbake tenker jeg. Slike mennesker må nesten også få tilbake med samme mynt om ikke annet hjelper. Snakk hans språk rett og slett. Anonymkode: fe467...04b Jeg er også enig. Jeg var også innom tanken om at naboen, om han er eldre, kanskje har begynnende demens? Hvis han bor alene så ville jeg fulgt litt med og gjort som du sier, gått over med litt kake eller annet innimellom. Det er en del eldre som blir sinte fordi de enten er ensomme, eller de har begynnende demens som enten går på visse deler av hjernen som påvirker sinne, eller at de blir sinte fordi de er redde de andre endringene de ev. føler av en begynnende demens. Er det ikke noe slikt, så er det som du sier, bare å si tydelig fra at normale hverdagsaktiviteter må naboen tåle. Det er alltid enklere å foreslå å være vennlig i slike saker, hvis man selv ikke sitter i situasjonen. Men jeg ville blitt glad om noen minnet meg på at det kan være årsaker til at naboen overreagerer, som jeg selv ikke hadde tenkt på, for da kunne jeg valgt en tilnærmingsmåte som ikke ville få det til å eskalere først. Så det første du kanskje bør gjøre, HI, det er å ikke hele tiden tenke på naboen som "slem" og "ond". Anonymkode: ac9f0...fe6
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Hvis det hadde kommet en sint voksen mann og skremt to småunger i hagen min, så hadde jeg politianmeldt ham for truende atferd. Og for å gå på andres grunn. Og for alt jeg kunne komme på av andre ting! Stalking, for eksempel. Han overvåker når du lukker bildøra, for eksempel. Anonymkode: 2ca71...702
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er også enig. Jeg var også innom tanken om at naboen, om han er eldre, kanskje har begynnende demens? Hvis han bor alene så ville jeg fulgt litt med og gjort som du sier, gått over med litt kake eller annet innimellom. Det er en del eldre som blir sinte fordi de enten er ensomme, eller de har begynnende demens som enten går på visse deler av hjernen som påvirker sinne, eller at de blir sinte fordi de er redde de andre endringene de ev. føler av en begynnende demens. Er det ikke noe slikt, så er det som du sier, bare å si tydelig fra at normale hverdagsaktiviteter må naboen tåle. Det er alltid enklere å foreslå å være vennlig i slike saker, hvis man selv ikke sitter i situasjonen. Men jeg ville blitt glad om noen minnet meg på at det kan være årsaker til at naboen overreagerer, som jeg selv ikke hadde tenkt på, for da kunne jeg valgt en tilnærmingsmåte som ikke ville få det til å eskalere først. Så det første du kanskje bør gjøre, HI, det er å ikke hele tiden tenke på naboen som "slem" og "ond". Anonymkode: ac9f0...fe6 Går over med kake? Skal hun belønne en rasende gærning som trakasserer småjenter? Anonymkode: 2ca71...702
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Jeg føler så med dere. Vi hadde også en nabo som var slitsom. Vi bodde i blokk og han bodde noen leiligheter bort fra oss. Her startet det med at han ikke syns jeg brukte nok vann når vi hadde vaskedag for fellesområdene i blokken. Når han vasket var det en liten innsjø i gangen. Han kjeftet og ropte når jeg vasket. Men jeg overså han. Han klagde til og med til styret. De brydde seg selvfølgelig ikke om det. Etterhvert skrev han stygge ord i vaskelista som hang i gangen. Han stod vakt utfor vaskerommet når vi hadde satt oss opp på klesvask. Hvis jeg ikke var der på klokkeslettet heiv han ut klærne våre på gulvet. Bynte å sette opp 20 min ekstra vasketid, men da klagde han på det også enda han ikke skulle bruke maskinen etter oss. Jeg prøvde å snakke med han. Men nådde ikke inn. Det eneste som hjalp litt for vår del var når mannen min fikk nok å truet han med anmeldelse. Da ble det hvertfall slutt på skriftlige fornærmelser og høylytt kjefting. Da stod han bare å stirret stygt på meg. Fikk høre fra andre naboer at han alltid så seg ut noen å være sint på. Jeg har ingen råd. Vi flyttet etter 5 år. Han gjorde også mye mer som jeg ikke har nevnt her. Anonymkode: 0bd65...4b5
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 Hadde for lengst ledd av han og rekt fingeren. Anonymkode: be3ea...63f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Hadde slått hardt mot hardt. Helt uakseptabel atferd å jeg hadde truet ned anmeldelse. Hadde referert til regler å bedt han reise til helvette med oppførselen sin. Tåler han ikke noe får han flytte i skogen. Uakseptabelt at han skremmer ungene slik. Hadde nok anmeldt han ettersom han har gjort så mye dritt. Anonymkode: 1ab3d...444
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Jeg hadde tatt med penn og skriveblokk og gått til naboen. Så ville jeg begynt å notere mens jeg stole spørsmål - vi må klippe gresset to ganger denne uken, når passer der for deg? - datteren min skal ha med ei venninne hjem en dag denne uken. Hvilken dag passer best for deg? - jeg må jobbe hver dag denne uken. Bildøren lukkes klokken 07.00. Jeg har kjøpt ørepropper til deg, og anbefaler deg å bruke dem. - vi kommer til å bråke litt hver tirsdag fremover. Hvilket klokkeslett passer best for deg? Ja, jeg hadde provosert. Alternativt hadde jeg bedt om spleising på sånn lydvegg. Om all lyd forsvinner, så klager han nok på det også Anonymkode: 10db0...87a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Jeg hadde gitt han beskjed neste gang han kom for å kjefte for urimeligheter om at dette må han tåle, eller flytte. Deretter hadde jeg tilføyd at neste utskjelling ville føre til anmeldelse for trakassering.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Neste gang han kommer så kvinner du deg opp og gir en sikkelig overhøvling. Høflig og saklig, men i klartekst. Sånn mennesker tror de bare kan kjøre på og si hva de vil. Ang truslene til barna, så hadde jeg ringt politiet. Anonymkode: 4c0b2...07a
prekæs Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Ille å si det, men noen må møtes med egen medisin. Mange slike har fått ture fram på sin måte i mange år uten motstand. Litt motstand er ofte det de trenger.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har hatt en tilsvarende nabo, og der rant det over for meg en dag hun hadde vært ekstra kjip med barna (som var kanskje 7 år, og på ingen måte pøblete). Etter å ha forsøkt å få tak i henne (hun åpnet selvsagt ikke da jeg ringte på) sendte jeg henne en lang sms hvor jeg skrev at hun stod fritt til å forsøke å endre ordensreglene, men at enn så lenge var vår helt vanlige oppførsel godt innenfor. Deretter skrev jeg at dersom barna faktisk gjorde noe som var uakseptabelt stod hun fritt til å kontakte meg, men at det hun hadde gjort så langt var ren trakassering, og at jeg kom til å anmelde henne dersom hun gjorde dette igjen. Etter dette gikk hun lange omveier rundt meg, så demonstrativt bort når vi var i nærheten av hverandre - helt til jeg forstod at den beste måten å legge dette dødt på var gjennom utsøkt vennlighet og høflighet. Jeg gikk derfor inn for å hilse hyggelig når vi møttes, smile blidt og instruere barna om å gjøre det samme. Så nå hilser vi når vi sees, og hun har holdt helt stille siden. Anonymkode: f3edf...c20
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg har hatt en tilsvarende nabo, og der rant det over for meg en dag hun hadde vært ekstra kjip med barna (som var kanskje 7 år, og på ingen måte pøblete). Etter å ha forsøkt å få tak i henne (hun åpnet selvsagt ikke da jeg ringte på) sendte jeg henne en lang sms hvor jeg skrev at hun stod fritt til å forsøke å endre ordensreglene, men at enn så lenge var vår helt vanlige oppførsel godt innenfor. Deretter skrev jeg at dersom barna faktisk gjorde noe som var uakseptabelt stod hun fritt til å kontakte meg, men at det hun hadde gjort så langt var ren trakassering, og at jeg kom til å anmelde henne dersom hun gjorde dette igjen. Etter dette gikk hun lange omveier rundt meg, så demonstrativt bort når vi var i nærheten av hverandre - helt til jeg forstod at den beste måten å legge dette dødt på var gjennom utsøkt vennlighet og høflighet. Jeg gikk derfor inn for å hilse hyggelig når vi møttes, smile blidt og instruere barna om å gjøre det samme. Så nå hilser vi når vi sees, og hun har holdt helt stille siden. Anonymkode: f3edf...c20 Du er en god rollemodell for barna dine! Setter deg i respekt og er det bedre mennesket etterpå. Jeg er generellt i mot å true med anmeldelse, men må det til så må det til. Alt i alt tommel opp for deg i hvertfall! Anonymkode: fe467...04b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Kill it with kindness! Eneste som funker! Gretne gamle gubber har jeg opplevd mye av i mange år som ansatt i hjemmesykepleien, og det eneste som når inn er å være ekstremt hyggelig!! Enten blir de så satt ut at de ikke klarer å være så sure som de ønsker å late som de er, eller så er de bare ekstremt ensomme og kanaliserer det ut på helt feil måte. Husk at dette er en generasjon hvor følelser ikke var tillatt! Anonymkode: 6b21c...19b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kill it with kindness! Eneste som funker! Gretne gamle gubber har jeg opplevd mye av i mange år som ansatt i hjemmesykepleien, og det eneste som når inn er å være ekstremt hyggelig!! Enten blir de så satt ut at de ikke klarer å være så sure som de ønsker å late som de er, eller så er de bare ekstremt ensomme og kanaliserer det ut på helt feil måte. Husk at dette er en generasjon hvor følelser ikke var tillatt! Anonymkode: 6b21c...19b Det skal ikke åtte år gamle jenter betale prisen for, altså. Anonymkode: 2ca71...702
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det skal ikke åtte år gamle jenter betale prisen for, altså. Anonymkode: 2ca71...702 Nei, og det mener jeg ikke heller. Men gretne gamle gubber som er vokst opp på en annen tid enn oss har ikke forståelse for det. Man må gjerne klikke i vinkel på denne mannen, jeg ville antagelig gjort det jeg og, men det er et "språk" han ikke kommer til å forstå. Anonymkode: 6b21c...19b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #21 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, og det mener jeg ikke heller. Men gretne gamle gubber som er vokst opp på en annen tid enn oss har ikke forståelse for det. Man må gjerne klikke i vinkel på denne mannen, jeg ville antagelig gjort det jeg og, men det er et "språk" han ikke kommer til å forstå. Anonymkode: 6b21c...19b Han vil "forstå" at en politianmeldelse er neste post hvis han plager og trakasserer sakesløse naboer. Merkelig nok forstår disse stakkars sarte gamle kællene alltid maktens språk! Anonymkode: 2ca71...702
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #22 Skrevet 30. mars 2022 Må rekke opp hånden her. Vi har også en slik nabo. Og vi sendte skriftlig rekommandert post (da må de signerte på at de har mottatt), at han ville bli anmeldt hvis han fortsatte. Og at vi hadde bevis for mye av hva han hadde sagt og gjort tidligere. Brevet var veldig saklig (fikk hjelp av advokat). Etter det så sluttet det. Selv om det aldri vil bli et godt forhold, så er det mye bedre å bare være som luft for hverandre, enn å være redd for at han kom med trusler om å banke livet ut av oss osv. Men det med bilen, det er faktisk en høyesterettsdom på at vi ikke kan forstyrre, selv med bil, veldig tidlig om morgenen. Da må man parkere slik at man ikke forstyrrer naboene (i gata eller lignende). Anonymkode: 85ffc...0f3
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #23 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde tatt med penn og skriveblokk og gått til naboen. Så ville jeg begynt å notere mens jeg stole spørsmål - vi må klippe gresset to ganger denne uken, når passer der for deg? - datteren min skal ha med ei venninne hjem en dag denne uken. Hvilken dag passer best for deg? - jeg må jobbe hver dag denne uken. Bildøren lukkes klokken 07.00. Jeg har kjøpt ørepropper til deg, og anbefaler deg å bruke dem. - vi kommer til å bråke litt hver tirsdag fremover. Hvilket klokkeslett passer best for deg? Ja, jeg hadde provosert. Alternativt hadde jeg bedt om spleising på sånn lydvegg. Om all lyd forsvinner, så klager han nok på det også Anonymkode: 10db0...87a Beklager men du hadde ikke provosert. Du ville fremstått sprø som en kjeks. Anonymkode: fe467...04b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #24 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Går over med kake? Skal hun belønne en rasende gærning som trakasserer småjenter? Anonymkode: 2ca71...702 Kill them with kindness. Det er som de skriver over her, om de er veldig hyggelige med ham, så vil det bli et helt annet forhold. Kanskje har det vært er nabolag med eldre folk som har bodd der i alle år, og det har vært veldig stille, da er det en overgang med «bråk» igjen. Verdt et forsøk, og mye mer å vinne på å være hyggelig. Anonymkode: 0a18b...bfb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #25 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (På 30.3.2022 den 13.44): Kill them with kindness. Det er som de skriver over her, om de er veldig hyggelige med ham, så vil det bli et helt annet forhold. Kanskje har det vært er nabolag med eldre folk som har bodd der i alle år, og det har vært veldig stille, da er det en overgang med «bråk» igjen. Verdt et forsøk, og mye mer å vinne på å være hyggelig. Anonymkode: 0a18b...bfb Ja, det forteller jo i alle fall småjentene at de skal tåle dritt og svare med vennlighet når folk trakasserer. Verden trenger flere selvutslettende kvinner 👍 Anonymkode: 2ca71...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå