Gå til innhold

Endelig en med et nyansert syn på det med flykninger fra Ukraina vs. flykningskrisen i 2015


Anbefalte innlegg

Dette var en nøktern og godt gjennomtenkt spalte om hvorfor Europa og Norge er fremstår som varmere nå enn under den forrige flykingskrisen. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/derfor-bryr-vi-oss-mer-om-flyktningene-fra-ukraina/o/5-95-413038 

Ser det nevnes stadig vekk at varmen man nå viser mot Ukrainere nærmest er et hån mot muslimer som ikke ble like hjertelig mottatt. Selv bry jeg meg ikke om religion, men det faktumet at det i 2015 var overvekt av menn som burde blitt igjen og forsvart landet sitt som kom og kun rundt 40% av de var reelle flykninger fra Syria.  

Anonymkode: c6d09...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette var en nøktern og godt gjennomtenkt spalte om hvorfor Europa og Norge er fremstår som varmere nå enn under den forrige flykingskrisen. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/derfor-bryr-vi-oss-mer-om-flyktningene-fra-ukraina/o/5-95-413038 

Ser det nevnes stadig vekk at varmen man nå viser mot Ukrainere nærmest er et hån mot muslimer som ikke ble like hjertelig mottatt. Selv bry jeg meg ikke om religion, men det faktumet at det i 2015 var overvekt av menn som burde blitt igjen og forsvart landet sitt som kom og kun rundt 40% av de var reelle flykninger fra Syria.  

Anonymkode: c6d09...29f

Du skriver jo selv at 40 prosent VAR reelle flyktninger. Jeg kjenner flere barnefamilier som kom, og de opplever det som sårt at ukrainske flyktninger får hjelp kastet etter seg, innlosjert i private hus, støttet pengemessig og hyllet verden over. De har selv opplevd stigmatisering, vanskelig forvaltning, fordommer og utestengelse. Det er snakk om familier med små barn. Så ja, det er en forskjell som ikke burde være der.

Anonymkode: 41c3f...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Norge hjelper ikke flyktninger fordi vi så gjerne ønsker å hjelpe, vi hjelper for å få oss til å føle oss bedre og for å vise andre rundt oss at vi er snille og flinke. Akkurat nå er det politisk korrekt å vise støtte til Ukraina, så da gjør vi det. 

Anonymkode: 9f0c0...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi i Norge hjelper ikke flyktninger fordi vi så gjerne ønsker å hjelpe, vi hjelper for å få oss til å føle oss bedre og for å vise andre rundt oss at vi er snille og flinke. Akkurat nå er det politisk korrekt å vise støtte til Ukraina, så da gjør vi det. 

Anonymkode: 9f0c0...dec

Jeg har også merket det samme. 

Anonymkode: 41c3f...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du skriver jo selv at 40 prosent VAR reelle flyktninger. Jeg kjenner flere barnefamilier som kom, og de opplever det som sårt at ukrainske flyktninger får hjelp kastet etter seg, innlosjert i private hus, støttet pengemessig og hyllet verden over. De har selv opplevd stigmatisering, vanskelig forvaltning, fordommer og utestengelse. Det er snakk om familier med små barn. Så ja, det er en forskjell som ikke burde være der.

Anonymkode: 41c3f...c64

Leste du artikkelen?  I Tyrkia så fikk syrere godkjent sin utdanning slik at de kunne gå direkte inn i høyere utdanning eller jobb. 

Anonymkode: c6d09...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du skriver jo selv at 40 prosent VAR reelle flyktninger. Jeg kjenner flere barnefamilier som kom, og de opplever det som sårt at ukrainske flyktninger får hjelp kastet etter seg, innlosjert i private hus, støttet pengemessig og hyllet verden over. De har selv opplevd stigmatisering, vanskelig forvaltning, fordommer og utestengelse. Det er snakk om familier med små barn. Så ja, det er en forskjell som ikke burde være der.

Anonymkode: 41c3f...c64

Vi trenger ikke være skamfulle over å foretrekke mennesker som har en kultur som er mer lik vår. 

Ukrainere har forøvrig vist seg som et sterkt og modig folkeslag, jeg skulle gjerne byttet bort en haug med norske venstrevridde mot ukrainere på permanent basis. 

Anonymkode: f14b8...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette var en nøktern og godt gjennomtenkt spalte om hvorfor Europa og Norge er fremstår som varmere nå enn under den forrige flykingskrisen. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/derfor-bryr-vi-oss-mer-om-flyktningene-fra-ukraina/o/5-95-413038 

Ser det nevnes stadig vekk at varmen man nå viser mot Ukrainere nærmest er et hån mot muslimer som ikke ble like hjertelig mottatt. Selv bry jeg meg ikke om religion, men det faktumet at det i 2015 var overvekt av menn som burde blitt igjen og forsvart landet sitt som kom og kun rundt 40% av de var reelle flykninger fra Syria.  

Anonymkode: c6d09...29f

«Menn som burde blitt igjen og forsvart landet sitt»? Er du så kunnskapsløs? Krigen i Syria er en BORGERkrig (eller startet som det), der var ingen som skulle «forsvare» noe som helst. En meningsløs krig der man kunne bli innrullert til å kjempe mot sine egne slektninger og naboer. 
Hvis du var mor til en ung mann i Syria, ville du råde ham til å bli eller dra? 
 

Du bruker den artikkelen som påskudd til å forsvare din egen rasisme. 

Anonymkode: f3fd0...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vi trenger ikke være skamfulle over å foretrekke mennesker som har en kultur som er mer lik vår. 

Ukrainere har forøvrig vist seg som et sterkt og modig folkeslag, jeg skulle gjerne byttet bort en haug med norske venstrevridde mot ukrainere på permanent basis. 

Anonymkode: f14b8...657

Vi trenger å være skamfulle over å svikte mennesker i nød.

Anonymkode: f3fd0...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vi trenger å være skamfulle over å svikte mennesker i nød.

Anonymkode: f3fd0...9a4

Du mener at vi skal ta alle som trenger det inn til Norge? 

Anonymkode: f14b8...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi støtter jo i større grad flyktningene fordi vi kjenner en god del på at Ukraina nå står alene i krigen om Europa; vestens og demokratiets krig. De slåss og dør i slaget om våre verdier og vårt levesett. Det er vel takknemlighet og bidrag i krigen like mye som nødhjelp og humanitære spørsmål som styrer mentaliteten omkring ukrainske flyktninger. 

Anonymkode: ab105...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Menn som burde blitt igjen og forsvart landet sitt»? Er du så kunnskapsløs? Krigen i Syria er en BORGERkrig (eller startet som det), der var ingen som skulle «forsvare» noe som helst. En meningsløs krig der man kunne bli innrullert til å kjempe mot sine egne slektninger og naboer. 
Hvis du var mor til en ung mann i Syria, ville du råde ham til å bli eller dra? 
 

Du bruker den artikkelen som påskudd til å forsvare din egen rasisme. 

Anonymkode: f3fd0...9a4

I Syria som I Tyrkia så kan man kjøpe seg fri fra militærtjeneste. Denne prisen er mye billigere enn de mange betalte mennsekssmuglere for å komme seg til Europa. 

Jeg ville vært mye mer åpen den gangen om de fleste som kom var kvinner og barn, men de ble jo satt igjen for å bli voldtatt av IS. 

Anonymkode: c6d09...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi trenger å være skamfulle over å svikte mennesker i nød.

Anonymkode: f3fd0...9a4

Hvordan mener du vi skal løse det? Vi kan 3 doble Norges befolkning og enda vil det ikke være nok. 

Anonymkode: c6d09...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du skriver jo selv at 40 prosent VAR reelle flyktninger. Jeg kjenner flere barnefamilier som kom, og de opplever det som sårt at ukrainske flyktninger får hjelp kastet etter seg, innlosjert i private hus, støttet pengemessig og hyllet verden over. De har selv opplevd stigmatisering, vanskelig forvaltning, fordommer og utestengelse. Det er snakk om familier med små barn. Så ja, det er en forskjell som ikke burde være der.

Anonymkode: 41c3f...c64

Kanskje de burde gå litt i seg selv og tenke over hvorfor. Jeg har en av de familiene som naboer og de er rsspektløse og har negative holdninger. Barna deres har jaget våre barn fra lekeplassen siden de kom, de er frekke mot en annen muslimsk familie vi kjenner, skriker mot dem at de er ikke ordentlige muslimer fordi barna ikke bruker hijab osv, lista er lang.

Anonymkode: 8334f...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi trenger ikke være skamfulle over å foretrekke mennesker som har en kultur som er mer lik vår. 

Ukrainere har forøvrig vist seg som et sterkt og modig folkeslag, jeg skulle gjerne byttet bort en haug med norske venstrevridde mot ukrainere på permanent basis. 

Anonymkode: f14b8...657

Jeg mener vi trenger nå å hjelpe polakker også. De har ett enormt trykk og helsevesenet klarer ikke å ta unna den lange køen med polakker som har ventet lenge pga covid. 

 

Anonymkode: d8cdd...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart vi i rike vesten skal hjelpe mennesker på flukt. Samtidig kan vi ikke hjelpe alle. Jeg er enig med kronikkforfatteren når det gjelder at det settes andre standarder for Vest-Europa og USA enn resten av verden. Emiratene, med all sin rikdom, burde være blant de første til å ta imot flyktninger fra sine nærområder, men tillater forsvinnende få å få komme (ca 8500 personer per år i 2019 og 2020, enda færre tidligere år). Japan og Sør-Korea er også industrialiserte land som kan ta en større del av byrden. Disse, og andre land, bør avhjelpe nå som det er krig i Europa. Her er en sammenligning over antall flyktninger tatt imot hos hhv Emiratene og Japan sammenlignet med Norge (kilde: FN) https://www.fn.no/Land/de-forente-arabiske-emirater?id=10384&indicator=Flyktninger, flyktet til

91114444-3271-4FCC-9FFF-700E99DAF31A.png

32576EA1-D5D4-4A06-8018-1994D7940DA5.png

Anonymkode: 3f043...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er klart vi i rike vesten skal hjelpe mennesker på flukt. Samtidig kan vi ikke hjelpe alle. Jeg er enig med kronikkforfatteren når det gjelder at det settes andre standarder for Vest-Europa og USA enn resten av verden. Emiratene, med all sin rikdom, burde være blant de første til å ta imot flyktninger fra sine nærområder, men tillater forsvinnende få å få komme (ca 8500 personer per år i 2019 og 2020, enda færre tidligere år). Japan og Sør-Korea er også industrialiserte land som kan ta en større del av byrden. Disse, og andre land, bør avhjelpe nå som det er krig i Europa. Her er en sammenligning over antall flyktninger tatt imot hos hhv Emiratene og Japan sammenlignet med Norge (kilde: FN) https://www.fn.no/Land/de-forente-arabiske-emirater?id=10384&indicator=Flyktninger, flyktet til

91114444-3271-4FCC-9FFF-700E99DAF31A.png

32576EA1-D5D4-4A06-8018-1994D7940DA5.png

Anonymkode: 3f043...7ed

Veldig gode poeng. 

Anonymkode: c6d09...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...