Gå til innhold

Sønn på 5 år er voldelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd alt. Han er voldelig mot søsken. Tips? 

Anonymkode: f4907...7c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om henvisning til BUP. Og Øv deg på å fortelle en god del mer. Ingen kan hjelpe deg med så utrolig lite informasjon 

Anonymkode: 8fdff...47e

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Be om henvisning til BUP. Og Øv deg på å fortelle en god del mer. Ingen kan hjelpe deg med så utrolig lite informasjon 

Vi er i bup nå... de sier at det ikke er noe galt (til nå)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Be om veiledning. "Hvordan skal vi håndtere at "Per" slår på lillesøsteren hver gang xx?", "Hvs bør vi gjøre når xx?". BUP bør kunne veilede dere rundt problematisk atferd, uavhengig av om barnet deres har en diagnose eller ei.

Anonymkode: ff253...e65

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det ikke er noe galt med gutten er det da noe galt ned dere som foreldre, enten med forventningene dere har eller med oppdragelsen og samspillet. Da var dere om hjelp til å bli flinkere til det.

Anonymkode: f9b04...ee6

Skrevet

Hvis det ikke er noe galt med gutten er det da noe galt ned dere som foreldre, enten med forventningene dere har eller med oppdragelsen og samspillet. Da var dere om hjelp til å bli flinkere til det.

Anonymkode: f9b04...ee6

Jepp, enig. 

Anonymkode: 378c2...bd1

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg vil tippe det handler om at de ikke vet, fordi du ikke forteller nok! 

Du er så ordknapp i dine innlegg at det er umulig å sette seg inn i deres hjemmesituasjon. 

Du må forklare. Hva er det som skjer i firkant, hva er det han gjør, hvordan reagerer dere, søsteren etc. 

Det nytter ikke å komme med 3 setninger om at han er voldelig og tro at noen kan gi fornuftige råd

Skrevet

En 5-åring er ikke voldelig fordi han er ond.

Det er snakk om frustrasjon, sinne, fortvilelse osv, og dere trenger hjelp til å takle dette.

Det er ikke sikkert gutten har noen diagnose, men han klarer ikke å selvregulere og dere som foreldre må hjelpe han.

Be om hjelp!

Jeg vet ikke hvor ordknapp du er i samtale med Bup, men for å få hjelp må du åpne deg litt mer altså. Skriv ned konkrete eksempler og snakk med de om det, hva skulle dere gjort, hva kan dere gjøre. Hva er foranledningen til hans utbrudd, hvordan takler søsken og foreldre hans utbrudd, hvordan har han det etter utbrudd.

Det er mye å jobbe med her, men dere må gjøre det nå mens han er såpass liten. Jo mer tid som går, jo eldre han blir, jo mer fastlåst dere blir i reaksjonsmønstrene deres, jo vanskeligere blir det å jobbe med.

Anonymkode: 27657...c03

Skrevet

Du verden. 
Er han kriminell også, tro?

Anonymkode: 3bdf8...f94

Skrevet

Vi har en 5 åring i familien som har div problemer. Det første du må se på er faktisk dere foreldre. ❤️ Trygghetssirkelen. Sjekk ut folkom.no 

Forskjellsbehandler dere barna? Hvorfor skader 5 åring søsken? Gi barnet positiv tilbakemelding uten at det presterer. 

Anonymkode: add90...38b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du verden. 
Er han kriminell også, tro?

Nei. Det er han ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har en 5 åring i familien som har div problemer. Det første du må se på er faktisk dere foreldre. ❤️ Trygghetssirkelen. Sjekk ut folkom.no 

Forskjellsbehandler dere barna? Hvorfor skader 5 åring søsken? Gi barnet positiv tilbakemelding uten at det presterer. 

Anonymkode: add90...38b

Har gått på cos kurs, gjør alt rett etter boken. Barnet får masse ros og oppmerksomhet. Vi forskjellsbehandler ikke barna. 

Så dette tapper meg for energi. 5 åring kan ikke være alene med søsken 😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3/23/2022 den 11.37):

En 5-åring er ikke voldelig fordi han er ond.

Det er snakk om frustrasjon, sinne, fortvilelse osv, og dere trenger hjelp til å takle dette.

Det er ikke sikkert gutten har noen diagnose, men han klarer ikke å selvregulere og dere som foreldre må hjelpe han.

Be om hjelp!

Jeg vet ikke hvor ordknapp du er i samtale med Bup, men for å få hjelp må du åpne deg litt mer altså. Skriv ned konkrete eksempler og snakk med de om det, hva skulle dere gjort, hva kan dere gjøre. Hva er foranledningen til hans utbrudd, hvordan takler søsken og foreldre hans utbrudd, hvordan har han det etter utbrudd.

Det er mye å jobbe med her, men dere må gjøre det nå mens han er såpass liten. Jo mer tid som går, jo eldre han blir, jo mer fastlåst dere blir i reaksjonsmønstrene deres, jo vanskeligere blir det å jobbe med.

Anonymkode: 27657...c03

Han er ikke ond nei, som du skriver. Han er svært godhjertet og herlig. Helt unik og god. Så dette tapper meg veldig 😔😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har gått på cos kurs, gjør alt rett etter boken. Barnet får masse ros og oppmerksomhet. Vi forskjellsbehandler ikke barna. 

Bygg på COS med PMTO-terapi 

Anonymkode: 62ef4...344

Skrevet

Nei. Det er han ikke

Nei, jeg kødda. Man sier nemlig ikke om barn at de er "voldelige" eller "kriminelle". De er ikke helt ferdig utvikla ennå, og derfor bruker man ikke sånne merkelapper. 

Men du har jo etter eget utsagn "prøvd alt", så da vil jeg bare si lykke til i fosterhjem for sønnen din. Det trenger han.

Skrevet

Hvis de søsknene er mindre enn ham, så tenker jeg vel at de ikke bør være alene uansett om han slår eller ikke. Hvem etterlater så små barn aleine? De må gjetes hver time på dagen!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg kødda. Man sier nemlig ikke om barn at de er "voldelige" eller "kriminelle". De er ikke helt ferdig utvikla ennå, og derfor bruker man ikke sånne merkelapper. 

Men du har jo etter eget utsagn "prøvd alt", så da vil jeg bare si lykke til i fosterhjem for sønnen din. Det trenger han.

Hvorfor er du så frekk? Og nedlatende?  Hva skal jeg si da? At han slår og sparker søsken. Hvis jeg ikke passer på, så står han oppå ryggen til lillebror som om lillebror var en trampoline! Hvis han ikke får viljen sin så slår han hvem som helst ! Hardt. Hvordan skal jeg beskrive det da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de søsknene er mindre enn ham, så tenker jeg vel at de ikke bør være alene uansett om han slår eller ikke. Hvem etterlater så små barn aleine? De må gjetes hver time på dagen!

Det er ikke bare yngre søsken. Han slår og sparker hvem som helst. Jeg går uansett ikke fra de, er snakk om 2 minutter mens jeg har ryggen fra de (rører i gryten osv)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du så frekk? Og nedlatende?  Hva skal jeg si da? At han slår og sparker søsken. Hvis jeg ikke passer på, så står han oppå ryggen til lillebror som om lillebror var en trampoline! Hvis han ikke får viljen sin så slår han hvem som helst ! Hardt. Hvordan skal jeg beskrive det da?

Da kan du f eks si det du sier nå, i stedet for å være dømmende og nedlatende mot ditt eget barn!
Og så får du passe på ungen, og slutte å få flere barn, dere setter ham jo i en livskrise dersom dere ikke tar inn at han merker hvordan omsorgen for de andre søsknene tar den plassen han hadde før!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare yngre søsken. Han slår og sparker hvem som helst. Jeg går uansett ikke fra de, er snakk om 2 minutter mens jeg har ryggen fra de (rører i gryten osv)

Da får du ha lillebror på armen da, og så får du skaffe deg mer info om barn i den alderen. BUP sier at han er frisk, da er det ikke barnet som er problemet, men omgivelsene. Hvordan tror du et så lite barn forteller om sine sorger og frustrasjoner, egentlig? I brevs form?

Skrevet

Da kan du f eks si det du sier nå, i stedet for å være dømmende og nedlatende mot ditt eget barn!
Og så får du passe på ungen, og slutte å få flere barn, dere setter ham jo i en livskrise dersom dere ikke tar inn at han merker hvordan omsorgen for de andre søsknene tar den plassen han hadde før!

Han er ikke eldst, så forstår ikke hva du mener. Jeg er ikke drømmende, jeg er fortvilet 

Skrevet

Da får du ha lillebror på armen da, og så får du skaffe deg mer info om barn i den alderen. BUP sier at han er frisk, da er det ikke barnet som er problemet, men omgivelsene. Hvordan tror du et så lite barn forteller om sine sorger og frustrasjoner, egentlig? I brevs form?

Det stemmer nok ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer nok ikke. 

Hva tenker du er galt da?

Anonymkode: 7461d...770

Skrevet

Det stemmer nok ikke. 

Nei, da er det vel noe galt med barnet, da. Siden du er så fullkommen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han er ikke eldst, så forstår ikke hva du mener. Jeg er ikke drømmende, jeg er fortvilet 

Han er ikke eldst, men han har fått småsøsken. Slo det deg aldri at det kunne endre balansen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...