Gå til innhold

Vi feilinformeres vi og


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi er raske til å hetse russerne som lures av propaganda fra russisk presse, men vi lures vi og:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ble-overkjort-av-stridsvogn-slik-gar-det-med-ham-na/s/5-95-424795

Det viser seg nå at det var ikke en russisk stridsvogn likevel, men en ukrainsk. 
 

 

 

Anonymkode: 9ebc3...7f5

Det har jo vært haugevis med fake bilder fra dataspill, gamle bilder fra andre kriger og lignende. Så har vi disse som skulle ha dødd en heroisk død på øya Zmijny, men som viste seg å være i livet hele gjengen. Siste bilde som provoserte meg, var bilde av en gutt med amputert bein rett under kneet i en annonse om hjelp for ukrainske barn. Krigen begynte 24. februar, og sivile merket det vel rundt 26.-27. februar. Det er altså under en måned siden. På bildet hadde guttens bein grodd, det var ingen ferske arr, bandasjer osv på beinet. Min mor som er kirurg mente at det ikke var mulig at et amputert bein heles så fort, altså etter tre uker hadde man kunne se ferske arr, spor etter sting og gjerne bandasje på grunn av den store overflaten på såret. Hun tippet at amputasjonen skjedde i hvert fall for 3-4 måneder siden. Altså var dette bildet sikkert fra en annen krig, ulykke eller lignende.

Jeg forstår rett og slett ikke poenget med å spre falske nyheter, sensasjonelle bilder og klikkartikler. Det vi trenger nå er fullt troverdige nyheter fra krigen som står i sterk kontrast til den russiske propagandaen. Vi trenger ikke falske nyheter som svekker tilliten til alt som kommer fra krigen. Det er heller ikke nødvendig å spre falske nyheter og bilder når det finnes mer enn nok materiale som kan publiseres, som virkelig viser krigens grusomheter, og som er autentiske.

Anonymkode: 8660f...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil vill bli begått på begge sider. Forskjellen er om mediene forsøker å formidle sannheten eller omålet er å villede publikum. Når mediene her oppdager at opplysningene de har spredd var gale opplyser de om det.

Anonymkode: 7a07e...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TV-nyhetene er flinkere til å formidle med forbehold. De gjentar stadig at det mest sannsynlig rapporteres om feil fra begge sider. Problemet er at Putin ikke ønsker at befolkningen i Russland skal se at det faktisk er krig i Ukraina, han vil ikke at folk skal se at russere også dreper uskyldige. 

Jeg nekter å tro at det er fyrverkeri de skyter opp i byer i Ukraina og at det er derfor flere millioner har flyktet.  

I 2014 når Israel angrep Gaza så fikk de i USA et helt annet bilde av konflikten enn det vi her i Europa fikk. De fikk en versjon som sa at Israel kun forsvarte seg mot angrep og at det ikke var like massivt som vi fikk rapporter om. Norge var nå i en særstilling den gangen siden vi hadde Gilbert på innsiden på sykehus der.    

Anonymkode: c75db...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...