Gå til innhold

Jeg bor i et altfor stort hus og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har altfor mange ting. Det er alltid bombet. Jeg klarer ikke å holde det. Stor hage, blomsterbed og trampoline som må følges opp. 2 bad. 2 store stuer. Mange soverom. Stor garasje og boder. Jeg har og mange barn. Burde jeg ha kjøpt noe mindre? Hvordan få et liv hvor jeg føler jeg mestrer hus og hjem?  Full jobb og mange barn....?..

Anonymkode: eab74...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lettere å holde orden om man har mindre ting syns jeg. Så det første jeg ville ha gjort er å kvitte seg med alt du ikke har bruk for. Vet ikke hvor gamle barna er, men du kan godt kreve at de deltar i husarbeid. Er du enslig eller har du en partner å dele oppgavene med?

Anonymkode: b3174...485

Skrevet

Lei en container og bruk en helg på å kaste, kaste, kaste.

Jeg har også et stort hus, og har innsett at det er litt for lett å bare "sette det her så lenge". Det er ingen vits, kast, gi bort eller selg med en gang. Få det vekk.

Var akkurat i innsamlingsboksene utenfor butikken med 5 søplesekker med fravokste og utbrukte klær. Hvorfor skal jeg først henge det her, så legge det der, også om fire år kaste det.... Nei, kast det med en gang.

Ungene her må rydde og kaste/gi bort leker fra rommene sine en gang i året. Vi tar det i november, før vi pynter til jul, og kaller det "gjøre plass til julegavene". Da er det mye lettere å få ungene til å kvitte seg med ting ;)

Når alt smågraps er ute av hyller og hus er det mye lettere å holde det ryddig, ikke ta vare på alt mulig, kast etterhvert, alltid.

Jeg har innsett at jeg ikke er noe "luke og pusle i hagen" menneske. Så hagen består av mest mulig gress, som eldstemann klipper og får betalt for jobben, også har jeg noen få bed med stauder som vokser vilt. Klipper ned hver senhøst og det spirer hver vår, ikkenoe jobb gjennom sesongen. Et bed var ikke så lett å fjerne pga beliggenhet, så der gravde jeg vekk all jord, la duk for å hindre ugress og kjøpte runde elvestein og la på. Så fint atte. Et par krukker og et par solcelledrevne lys og det ble supert.

Jeg har fire barn, og tre bad ;) Etterhvert som de vokser til må de få mer ansvar. Jeg sa klart ifra at om de ikke hjelper til med å holde badet ryddig og rent får de ikke bruke det. Da låser jeg døra også må de bruke "mitt" bad som jeg vasker. Det har de jo ikke lyst til, så da rydder og vasker de. Frem til de ble gamle nok til å ta det hele og fulle ansvar tørket jeg over etter dem, men de klarer det fint selv etterhvert.

Stort hus er gull når ungene vokser til altså.

Anonymkode: 1f1ed...04d

Skrevet

Jeg kjenner følelsen, bortsett fra at vi har det relativt ryddig i de fleste rom nå og ikke har for mange ting. Huset er stort med tre stuer og tre bad, fem soverom, kontor osv. og stor tomt. Vi har fire barn og det er og har vært deilig med god plass, men jeg kjenner mer og mer på at det begynner å bli for stort, selv om alle i huset bidrar. Heldigvis er de eldste barna nå 19 og 17 år, så jeg regner med de snart flytter ut, og da skal jeg nedskalere til en mye mindre bolig! Det blir utrolig deilig! Mindre å holde orden på og sannsynligvis lite eller ikke noe lån. Gleder meg!

Anonymkode: f3e05...f46

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er lettere å holde orden om man har mindre ting syns jeg. Så det første jeg ville ha gjort er å kvitte seg med alt du ikke har bruk for. Vet ikke hvor gamle barna er, men du kan godt kreve at de deltar i husarbeid. Er du enslig eller har du en partner å dele oppgavene med?

Anonymkode: b3174...485

Jeg er enslig. Syns det er uoverkommelig. Jeg gruer meg til å komme hjem hver dag.

Anonymkode: eab74...11d

Skrevet

Hvis du har mange barn blir det ikke bedre om dere må bo oppå hverandre. 

Jeg støtter forslaget om å ta en ordentlig våropprydding. Lei en container og kast med hard hånd. Selg det du kan få noe for. Be barna ha ansvar for sine egne rom og selv helt små barn kan hjelpe til hjemme. 

Anonymkode: 6d7f4...e28

Skrevet

Jeg har tre barn, 300 kvm, jobb, studier +++

Veldig travelt liv, men har gjort et forarbeid som gjør at vi nå egentlig alltid har det ryddig, og vet hvor alt er.

Tatt rom for rom, kastet og gitt bort alt vi ikke bruker, systematisert all oppbevaring og bruker dymo slik at alle vet hva som hører til hvor, og vært veldig streng over lang tid for å få inn vaner slik at alle legger ting direkte der de hører til.

Gjør ryddejobben en gang, så kan du nyte resultatet fremover :) 

Anonymkode: 383fb...23d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du har mange barn blir det ikke bedre om dere må bo oppå hverandre. 

Jeg støtter forslaget om å ta en ordentlig våropprydding. Lei en container og kast med hard hånd. Selg det du kan få noe for. Be barna ha ansvar for sine egne rom og selv helt små barn kan hjelpe til hjemme. 

Anonymkode: 6d7f4...e28

Nettopp, det må ryddes like mye i et mindre hus, i tillegg er det vanskeligere å få plass til tingene dere faktisk trenger. 

Anonymkode: 61615...520

Skrevet

Sier som de andre; rydd og kast. Rene flater gir et ryddig inntrykk. Mye smånips er blitt byttet ut med litt større pyntegjenstander, og vi gir bort alt ungene er vokst fra. Har system over alt, tom i skohyllene. 3 barn og to voksne her på rundt 250 kvadratmeter. 

Anonymkode: 6c904...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...