Gå til innhold

Er du klar til å åpne hjemmet for flyktninger?


Anbefalte innlegg

Vi har to ekstra soverom i tillegg til kjellerstue og kan nok huse 4-6 personer om det blir nødvendig. Men så må jeg innrømme at jeg er litt skeptisk til å åpne hjemmet for helt fremmede folk. Det er jo mennesker med traumer som kommer og det har jeg ikke kunnskap til å håndtere. 
 

Hva med dere, står dere med åpne armer og ingen betenkeligheter?

Anonymkode: 819b0...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor så lite at jeg ikke har mulighet til det, om ikke folk skal ligge på min ministue. Men det tror jeg ikke vil være bra for noen. Traumatiserte personer trenger noe stabilt og trygghet, ikke føle at de er til stort bry for andre.

Men hadde jeg hatt mulighet til det, så ja, da hadde jeg gjerne tatt inn noen som trengte det, en mor og et eller to barn, eller søsken. Da i samråd med kommune og dennes støtteapparat. Dette siste er viktig, slik at kommunene får tilskudd de trenger fra staten for å dekke ekstra utgifter de får fremover. Og også for å få støtte selv til utgifter som måtte komme på. Tror det kunne vært givende, vært en støtte, gitt stabilitet og et hjem hvor de er velkommen, hvor de får ta del i normalt hverdagsliv, hjelpe dem til å orientere seg i det norske samfunnet, bidra til språkhjelp, bli kjent på stedet osv. Traumene må de få profesjonell hjelp til, men jeg tror det er viktig å huske at spesielt barn, men også voksne, ofte går ut og inn i traumene, ut og inn av frykt og sorg. Så selv om de er traumatiserte så kan de også ha fine stunder.

Anonymkode: b6281...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har jeg ikke plass til.

Anonymkode: 69cac...a3c

Dessuten så leier jeg, tror neppe huseier vil sette pris på det.

Anonymkode: 69cac...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe avgrenset område, så vi er ikke aktuelle. Men skulle det bli helt kaotisk, legger jeg gjerne ut madrasser i kjellerstuen og byr på mat tre ganger om dagen. Ukrainerne kjemper Europas krig. Det minste vi kan gjøre er å ta dem imot med varme. 

Anonymkode: 69b27...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det hvis vi hadde hatt plass, men vi bor i en ganske liten leilighet.

Anonymkode: 60088...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg gjøre. Må nok sove i kjelleren noe som krever nye vinduer pga brannvern - ellers ok. Vi er allerede fem, men om vi er fem eller åtte spiller liten rolle

Anonymkode: 773fd...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  ville ikke hatt så mye mot å dele hus for en kortere periode, men vi har ikke mulighet til å dele av noe område. 

Anonymkode: 6253f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt plass så hadde jeg vurdert det. Om noen av mine leieboere sier opp nå så ville jeg kontaktet kommunen der og sjekket om det var av interesse. 

Anonymkode: 46e8e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mulighet økonomisk hadde vi nok trengt noe hjelp fra staten. Da vi allerede er 6 personer. Men plass har vi. Jeg ønsker veldig gjerne å hjelpe.  

Anonymkode: f6cd5...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

vi venter nå på en mor og datter som skal komme å bo hos oss. 
Vi traff de på ferie i Hellas for 3 år siden og har holdt kontakt. Nå trenger hun hjelp til å flykte sammen med den 6 år gamle datteren sin og da hjelper vi selvfølgelig til.

Vi venter bare på at de skal komme seg over grensa til Ungarn sånn at vi kan kjøpe flybilletter og få de hit. Hos oss kan de bo så lenge de trenger det❤️
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre litt lite plass. Men hadde vi hatt plass og ressurser kunne vi gjerne vært fosterhjem for en enslig mindreårig feks. Vi tar gjerne opp den tråden når ungene er større og har flyttet ut og frigjort plass. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har små barn - tenker dere noen gang på de sikkerhetsmessige årsaker av å ta til seg mennesker dere overhodet ikke kjenner eller vet historien til? For vår del er det dessverre utelukket uansett, men jeg hadde tenkt meg om mange ganger før jeg slapp inn totalt ukjente mennesker i eget hus for å bo der. 

Anonymkode: 7bf41...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dere som har små barn - tenker dere noen gang på de sikkerhetsmessige årsaker av å ta til seg mennesker dere overhodet ikke kjenner eller vet historien til? For vår del er det dessverre utelukket uansett, men jeg hadde tenkt meg om mange ganger før jeg slapp inn totalt ukjente mennesker i eget hus for å bo der. 

Anonymkode: 7bf41...c32

Når flyktingerstrømmen fra Syria kom, så jobbet moren min på et mottak i Valdres. 
En av de som kom dit var en lege som hadde flyktet fra IS i Syria ( IS prøvde å tvinge han til jobbe for de) Han måtte flykte og la kona som var høygravid bli igjen i Syria fordi de ikke turte å risikere en fødsel på flukt.

Når babyen var 4 mnd gammel klarte også kona å flykte. Mannen møtte de i Sverige og sammen tok de buss inn til Oslo. Dessverre kom de så sent til Oslo at de ikke rakk bussen videre til Valdres, så da ringte min mor og spurte om de kunne sove hos oss til dagen etterpå? 
 

Selvfølgelig sa jeg ja til det! Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å la en familie med en liten baby bli stående på gata i Oslo en kald høstkveld! 
 

De ble i 10 dager og vi har fortsatt kontakt med de i dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...