Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke tatt alvorlig av helsepersonell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksempel:

1. Jeg gikk til legen pga jeg hadde sterke smerter i magen. Legen sa at det var halsbrann, jeg sa at det umulig kunne være halsbrann pga jeg har sterke smerter. Åjoda..  man har sterke smerter ved halsbrann. Pillene jeg fikk hjalp ikke. Gikk til legevakten. Viste seg at det var gallestein. Jeg fikk påvist masse steiner på ultralyd.

2. Jeg har sinnsyke smerter i ryggen og foten. Legen ønsker ikke å henvise meg til mr. Jeg blir verre og verre.

3. Jeg har et barn med store utfordringer, Legen ønsker ikke å henvise til utredning.

Dette er 3 forskjellige leger. Hvorfor blir jeg ikke trodd? Hva kan være grunnen? 

Anonymkode: ce11b...110

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastleger er pålagt å spare systemet for penger, har jeg inntrykk av. 

PP-tjenesten kan hjelpe barnet ditt. Og du kan gå til manuellterapi uten henvisning fra lege. Kanskje han/hun vil finne noe? 

Anonymkode: 5a2f3...e05

Skrevet

Det kan ikke vi gjette oss til.

Anonymkode: fdb0c...721

Skrevet

Vanskelig å si. Kanskje du oppfattes som hypokonder?

Anonymkode: f887f...894

Skrevet

Hvorfor tre leger? Har du ikke en fastlege?

Anonymkode: 6308c...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tre leger? Har du ikke en fastlege?

Anonymkode: 6308c...79e

Jeg har 1 fastlege, hadde sterke smerter, måtte ha akutt time hos den som var ledig, barnet har 1 annen fastlege 

Skrevet

Hypokondere og folk med munchausen blir ofte ikke tatt på alvor. Legene vet vel ikke hva de skal gjøre med disse menneskene.

Anonymkode: 9a862...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hypokondere og folk med munchausen blir ofte ikke tatt på alvor. Legene vet vel ikke hva de skal gjøre med disse menneskene.

Det forstår jeg. Hva skal jeg gjøre når det viser seg at det ikke er tull og tøys da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det forstår jeg. Hva skal jeg gjøre når det viser seg at det ikke er tull og tøys da?

Spør legen hva det var som gjorde at du ikke ble tatt på alvor.

Skrevet

Jeg vet ikke grunnen Hi, men det er såpass alvorlig at du bør sende inn klage på dem! Vær snill og gjør det, for det er superviktig at slike leger blir meldt! De kan være direkte årsak til at folk blir alvorlig syke, også akutt. 

Anonymkode: 09276...cb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eksempel:

1. Jeg gikk til legen pga jeg hadde sterke smerter i magen. Legen sa at det var halsbrann, jeg sa at det umulig kunne være halsbrann pga jeg har sterke smerter. Åjoda..  man har sterke smerter ved halsbrann. Pillene jeg fikk hjalp ikke. Gikk til legevakten. Viste seg at det var gallestein. Jeg fikk påvist masse steiner på ultralyd.

2. Jeg har sinnsyke smerter i ryggen og foten. Legen ønsker ikke å henvise meg til mr. Jeg blir verre og verre.

3. Jeg har et barn med store utfordringer, Legen ønsker ikke å henvise til utredning.

Dette er 3 forskjellige leger. Hvorfor blir jeg ikke trodd? Hva kan være grunnen? 

Nr 1 er akkurat det jeg også opplevde. Var på legevakta lørdag og søndag med beskjed om  at jeg hadde magesyre. Mandag dro jeg til fastlegen. Han sa gallestein med en gang 

Anonymkode: 6955d...02d

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Nr 1 er akkurat det jeg også opplevde. Var på legevakta lørdag og søndag med beskjed om  at jeg hadde magesyre. Mandag dro jeg til fastlegen. Han sa gallestein med en gang 

Så trist å høre at vi er flere. Fatter ikke at det er mulig å forveksle dette !

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke grunnen Hi, men det er såpass alvorlig at du bør sende inn klage på dem! Vær snill og gjør det, for det er superviktig at slike leger blir meldt! De kan være direkte årsak til at folk blir alvorlig syke, også akutt. 

Nå er det jammen meg 10 år siden så er sikkert for seint. Nr 1 altså 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nå er det jammen meg 10 år siden så er sikkert for seint. Nr 1 altså 

Ok. Jeg tenker at du ikke skal tro at det er noe med deg som gjør at de ikke tar ting på alvor. Det er sikkert flere pasienter som opplever dem sånn. Det er derfor det er viktig å melde fra. 10 år er litt sent da :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ok. Jeg tenker at du ikke skal tro at det er noe med deg som gjør at de ikke tar ting på alvor. Det er sikkert flere pasienter som opplever dem sånn. Det er derfor det er viktig å melde fra. 10 år er litt sent da :)

Takk 💜

Skrevet

Det skjedde med meg også. Kraftige smerter- legevakta sa magesyre. Det gikk jo over, og jeg trodde på dem. Hadde flere anfall hjemme over de neste to åra og knasket i meg syrenøytraliserende og alle anfallene gikk jo over etter en stund. Tilslutt kom et anfall som slo alle de andre ned i støvlene og syrenøytraliserende hjalp selvfølgelig ingenting. Det gjorde heller ikke sprøyta hos fastlegen, som ikke skjønte hva det var, for de lente seg jo på det legevaktlegen hadde skrevet i journalen for to år siden. Først på akutten ble det nevnt gallestein og jeg fikk morfin. Da hadde jeg galleblærebetennelse og måtte legges inn. Det som er skummelt med en del leger er at de ikke vil overprøve en annen. Om en lege først har satt en diagnose, så skal det, etter min erfaring, mye til for at en annen lege undersøker skikkelig og trekker en annen konklusjon. 

Anonymkode: 5bbd8...1c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slutt a. 

Anonymkode: bdce1...42c

Skrevet

Det skjedde med meg også. Kraftige smerter- legevakta sa magesyre. Det gikk jo over, og jeg trodde på dem. Hadde flere anfall hjemme over de neste to åra og knasket i meg syrenøytraliserende og alle anfallene gikk jo over etter en stund. Tilslutt kom et anfall som slo alle de andre ned i støvlene og syrenøytraliserende hjalp selvfølgelig ingenting. Det gjorde heller ikke sprøyta hos fastlegen, som ikke skjønte hva det var, for de lente seg jo på det legevaktlegen hadde skrevet i journalen for to år siden. Først på akutten ble det nevnt gallestein og jeg fikk morfin. Da hadde jeg galleblærebetennelse og måtte legges inn. Det som er skummelt med en del leger er at de ikke vil overprøve en annen. Om en lege først har satt en diagnose, så skal det, etter min erfaring, mye til for at en annen lege undersøker skikkelig og trekker en annen konklusjon. 

Anonymkode: 5bbd8...1c5

Det er virkelig ille! Og ikke greit! Ja, det er nok sant, ganske håpløst. Husker ar jeg trykket i meg syrenøytraliserende... det hjalp ikke, helt grusomt. Unner ingen gallestein 

Skrevet

Forventer folk at leger ved første forsøk alltid skal gjette hva som feiler folk? Ingen rom justering liksom?

Anonymkode: 0c7c1...94a

Skrevet

Du fremstår vel bare ikke troverdig, da. Leger er ikke maskiner.

Anonymkode: b7dd3...678

Skrevet

Fordi leger er noen arrogante ***** som kun lytter til seg selv. Tror de vet alt. 

Jeg ble heller ikke hørt eller trodd. Gikk til legen om og om igjen over flere måneder og sa noe var alvorlig galt, legen sa alt var som det skulle være. Det viste seg å være en stor hjernesvulst og jeg ble operert. Legen turde ikke se meg i øynene etterpå. 

Anonymkode: ffae2...a3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Forventer folk at leger ved første forsøk alltid skal gjette hva som feiler folk? Ingen rom justering liksom?

Når jeg sier at jeg tviler på det, fordi har jævlig vondt. Gikk 2 ganger til han. Ble ikke trodd.. justering liksom ?

Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg slet med mye magesmerter over flere år. Legen gadd aldri å undersøke det. Jeg googlet til jeg ble blå, og fant etter hvert ut at det måtte være cøliaki. Fikk endelig undersøkelse, og jo da, det var cøliaki. Hadde nok hatt det lenge, da tarmtottene var nesten helt nedslitte. Synes leger ofte virker som om de ikke tror på noe pasienten sier..... På tide å bytte jobb kanskje? 😉

Anonymkode: eea50...35b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Vanskelig å si. Kanskje du oppfattes som hypokonder?

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du fremstår vel bare ikke troverdig, da. Leger er ikke maskiner.

Anonymkode: b7dd3...678

Det er trist at dere har så liten tro på leger. Hva kommer det av? Hadde dere tatt med bilen på verksted på grunn av en ulyd eller dårlige bremser så hadde dere neppe godtatt en slik avvisning : neida, det er som det skal være eller en bagatell det ikke er vits i å undersøke. 

Håper dere også melder fra når dere opplever å ikke bli tatt på alvor, og ja, selvfølgelig skal leger undersøke ordentlig ved første forsøk :roll: går det an å si noe så dumt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Når en kommer med sterke smerter så forventes det utredning ja Konklusjonen til legen var latterlig. Sterke smerter i mage er halsbrann? 🤣 

Anonymkode: ffae2...a3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...