Gå til innhold

Leie ut leilighet til Ukrainere?


Anbefalte innlegg

Skal snart bli samboer og hadde lurt på å leie ut ett år før jeg eventuelt kjøper meg inn i samboerens hus.

Nå søker kommunen boliger til alle ukrainerne som kommer til å ankomme landet, og har lagt ut skjema der man kan tilby utleie.
Så nå tenker jeg det kanskje er det jeg bør gjøre.

Hadde dere gjort det? Fordeler/ulemper?

Anonymkode: e6604...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du er forskjellen på flyktningene og andre her i landet?

Anonymkode: 9c75c...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du er forskjellen på flyktningene og andre her i landet?

Anonymkode: 9c75c...1be

Veldig godt spørsmål! 

Så er nysgjerrig på svaret må jeg si. 

Anonymkode: b300c...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må skatte av overskuddet ved salg om du ikke har bodd i huset de siste 12 månedene. 

Anonymkode: 34029...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva tenker du er forskjellen på flyktningene og andre her i landet?

Anonymkode: 9c75c...1be

Bare at det vil føles vanskeligere å avslutte leieforholdet når jeg skal selge leiligheten om et år. De har sikkert bruk for at ting er stabile og litt langsiktige, mer enn en gjeng norske studenter, for eksempel. 

Anonymkode: e6604...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Husk at du må skatte av overskuddet ved salg om du ikke har bodd i huset de siste 12 månedene. 

Anonymkode: 34029...61a

Åja, det visste jeg ikke. Takk for info.

Anonymkode: e6604...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bare at det vil føles vanskeligere å avslutte leieforholdet når jeg skal selge leiligheten om et år. De har sikkert bruk for at ting er stabile og litt langsiktige, mer enn en gjeng norske studenter, for eksempel. 

Anonymkode: e6604...17a

"Bare" derfor altså. Likevel spør du om fordeler og ulemper i innlegget ditt. Du vet jo åpenbart selv hva ulempen er. Du hadde ikke stilt dette spørsmålet om det ikke var fordi de var flyktninger. 

Anonymkode: b300c...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller leid ut til kommunen for at de kunne bruke den til flyktninger. Det gir større sikkerhet. 

Problemet med å leie ut direkte til flyktninger nå er at situasjonen er så ustabil. De har ikke jobb og sansynlig vis ikke penger til depositum. Mange vil hjem så raskt som mulig hvis det blir fred. Det gjør utleieforholdet veldig usikkert. Med å leie ut til kommunen er det de som vil ta den økonomiske risikoen.

Anonymkode: c1936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

"Bare" derfor altså. Likevel spør du om fordeler og ulemper i innlegget ditt. Du vet jo åpenbart selv hva ulempen er. Du hadde ikke stilt dette spørsmålet om det ikke var fordi de var flyktninger. 

Anonymkode: b300c...a18

Det er jo flere fordeler og ulemper, ikke nødvendigvis ved å leie ut til flyktninger, men å leie ut til kommunen. Vi er i dialog med kommunen for å høre hva slags kriterier vi som huseiere kan stille. F eks at kommunen ikke får lov å leie til andre (de har som kjent flere med lav boevne som skal bosettes), ikke røyk, hva som skal være inkludert, varighet, medbestemmelse over de ulike aspektene osv osv.

Anonymkode: 53f69...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Husk at du må skatte av overskuddet ved salg om du ikke har bodd i huset de siste 12 månedene. 

Anonymkode: 34029...61a

Dette stemmer ikke helt.

Man må skatte av overskuddet ved salg om man ikke har eid og bodd i huset 12 av de siste 24 månedene.

"Reglene er slik at gevinsten er skattefri hvis du har eid og bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene."

https://www.huseierne.no/nyheter/skatt-pa-salg-av-bolig---slik-er-reglene/

 

Anonymkode: 1bfc3...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

"Bare" derfor altså. Likevel spør du om fordeler og ulemper i innlegget ditt. Du vet jo åpenbart selv hva ulempen er. Du hadde ikke stilt dette spørsmålet om det ikke var fordi de var flyktninger. 

Anonymkode: b300c...a18

Ah, føles det ikke deilig å være så forutinntatt at du kan angripe andre menneskers moral og opphøye din egen, samt sette fasiten for ukjente menneskers motiver for å tenke og handle som de gjør?

♥️♥️♥️Fordommer♥️♥️♥️

Anonymkode: 6636e...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg absolutt gjort, men jeg tenker det må være lov å lufte litt tanker rundt det, uten at folk skal dra "krenka-på-andres-vegne-kortet".

Jeg leier selv ut til flyktning (med kommunal garanti), men jeg gjorde meg selvsagt noen tanker før jeg tok sjansen på det. Jeg har bare gode erfaringer, så langt.

Flyktninger er selvsagt like forskjellige som oss, mer og mindre ressurssterke, mer og mindre ålreite. Men mange av dem er i en sårbar livssituasjon, og det er lett som utleier å tenke at det kan bli et ekstra ansvar. Jeg tenker at vi bør la være å tenke slik, og at vi bør likebehandle. Leie ut til dem på samme vilkår som til andre, og uten å føle på så mye sosialt ansvar. Da får de likere muligheter. Det viktigste er tross alt å få leid en bolig, ikke at utleier skal synes synd på deg eller hjelpe deg.

Anonymkode: d26b1...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...