Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg driver eget firma. Driver med matleveranser og matlaging. Ei venninne har konfirmasjon i mai, og har spurt om jeg kan ta meg av maten. Selvsagt gjør jeg det. Litt ekstra inntekt. Maten skal tilberedes i lokalet. Er god plass der. Jeg har bedt et bar av mine ansatte å hjelpe til både med servering og laging. Så langt alt vel. Min venninne har en venninne. Jeg har aldri tålt henne. Hun overkjører og bestemmer og vil gjerne lede alt mulig. Hun har tilbudt seg å hjelpe på kjøkkenet, min venninne takket ja, og ba henne snakke med meg om hva jeg trenger hjelp til. Jeg tenkte at for venninnens skyld, så lar jeg henne være med å servere og dekke på. Så langt alt vel. Nå ringer hun meg eller sender meldinger annenhver dag. Hvor mye mat blir det? Har jeg husket ditt og har jeg fått med meg datt? Vet jeg hvor mange gjester som kommer? Når skal jeg starte på maten? Hva skal hun ta med? Hvordan planlegger jeg å bli ferdig med maten i tide? Hvor mange ansatte har jeg med meg? Når skal de møte opp? Kan jeg lage slik og sånn i tillegg? Da blir det mye bedre, for det liker hun. Hun skal organisere det hele, så da trenger hun å ha oversikten over hele kjøkkenet. Hun må ha nøkkel så hun kan ta i mot alle også. Så langt ikke så vel. Saken er at lokalene er MINE. Det er mitt sted, mitt kjøkken, mine ansatte, min mat (spesialbestilt av konfirmant og dennes foreldre). Hun får selvsagt ikke nøkkel til lokalene, og hun får selvsagt ikke styre kjøkkenet og staben min. Men i alle samtaler jeg har orket å ta med henne, så styrer hun på som om det er hun som har fått hovedansvaret. Jeg har forklart henne at dette kan hun ikke, fordi den eneste oppgaven hun har fått i forbindelse med selskapet er å hjelpe til å servere. Hun skal ikke organisere noe, kun møte opp til den tiden hun får beskjed om, og gjøre det hun får beskjed om. Resten organiserer jeg. Likevel gir hun seg ikke. Maser mer og mer, og jeg synes jeg har vært tålmodig nok. Jeg tenker at når hun ringer i dag (det kommer hun til å gjøre), så sier jeg bare at det likevel ikke er behov for henne den dagen. Jeg har nok folk. Og så slutte å svare henne. Og si fra til venninnen min at om dette ikke gir seg, så vare avlyser jeg det hele. Jeg har veldig mye å gjøre på jobb, og har full kontroll på alt, så jeg orker rett og slett ikke mer mas fra denne dama. Hun kommer også garantert til å ødelegge ved å forsøke å ta over på selve dagen. Når hun maser så mye nesten to mnd før dagen, så tenker jeg at det ikke blir bedre fremover.. Er det innafor? Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Ja for all del. Hun er jo helt ute av kontroll! Tror nok hun som har konfirmasjon vil forstå. Gjør hun ikke så er det iallefall ikke din skyld. Anonymkode: 458e7...4eb
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Hmmm er du sikker på at venninnen din har tenkt å betale deg for jobben? Veldig rart at hun da har fått en annen til å stille opp som frivillig. Anonymkode: c402b...ac5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Ikke avlys nei, men enten må denne pågående dama få klar og tydelig beskjed om at hun ikke skal være med på organisering men kun servering og dermed bare holde seg unna frem til konfirmasjonsdagen, eller så må hun få fyken. Hjelper det ikke å snakke med venninnen din som har hyret deg heller? Anonymkode: 6ab22...184
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Jeg hadde bare tatt dette direkte med din venninne, det er jo hun som har "bestilt" dere begge.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Jeg hadde bare sagt til venninnen min, at hun er mer jobb enn hjelp. Så derfor kan hun ikke bidra. Venninnen får fine ut hva hun vil si videre. Hadde også fint sagt til"hjelpen", at det ikke er behov for henne. Mange kokker, mye søl osv. Anonymkode: a0c77...4a9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hmmm er du sikker på at venninnen din har tenkt å betale deg for jobben? Veldig rart at hun da har fått en annen til å stille opp som frivillig. Anonymkode: c402b...ac5 Selvfølgelig betaler hun. Det har hun alltid gjort Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ikke avlys nei, men enten må denne pågående dama få klar og tydelig beskjed om at hun ikke skal være med på organisering men kun servering og dermed bare holde seg unna frem til konfirmasjonsdagen, eller så må hun få fyken. Hjelper det ikke å snakke med venninnen din som har hyret deg heller? Anonymkode: 6ab22...184 Tenkte jeg skulle unngå å stresse venninnen min LillaGorilla♥♥ skrev (14 minutter siden): Jeg hadde bare tatt dette direkte med din venninne, det er jo hun som har "bestilt" dere begge. Tenkte det er bedre å si fra til henne før jeg involverer venninnen Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 Jeg hadde bedt henne om å ta alt med vertinnen. Du har fått oppdraget ditt gjennom henne, og hvis venninne nr 2 skal ha en større rolle så får det være opp til vertinnen å organisere det. Be venninne nr 2 å ikke kontakte deg mer, dere trenger ikke å snakkes før selve dagen. Og om hun ikke overholder det, så hadde jeg ganske enkelt blokkert henne. Anonymkode: 06a59...814
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde bedt henne om å ta alt med vertinnen. Du har fått oppdraget ditt gjennom henne, og hvis venninne nr 2 skal ha en større rolle så får det være opp til vertinnen å organisere det. Be venninne nr 2 å ikke kontakte deg mer, dere trenger ikke å snakkes før selve dagen. Og om hun ikke overholder det, så hadde jeg ganske enkelt blokkert henne. Anonymkode: 06a59...814 Det hadde jeg også, be henne ta spørsmål hun måtte ha med venninnen deres. "Jeg er hyret inn for å ta meg av maten, jeg trenger ikke hjelp til det, dette er min jobb og dette kan jeg. Du skal servere og møter opp til selskapet og hjelper til med det. Vi to trenger ikke snakke sammen før det. Har du noe du lurer på om serveringen får du ta det med "Trine", jeg har ikke tid til å diskutere alle disse tingene med deg nå midt i høysesong" Så ville jeg sagt til venninnen at denne dama har litt overtenning og maser på deg nærmest daglig og du har rett og slett ikke tid til det. Hun kan komme på dagen og hjelpe til med serveringen, men maten tar jeg og mitt team oss av uten hennes innblanding så jeg har bedt henne ta evt ting hun lurer på om utvalget av mat osv direkte med deg. Beklager altså, men hun blir litt vel engasjert og jeg har dessverre ikke tid til det nå midt i høysesong. Ferdig. Hadde ikke tatt flere telefoner fra masekoppen om dette, hun har ingenting med det. Anonymkode: 92c49...069
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 Din venninne må sette denne altfor hjelpsomme og dominerende venninnen til å gjøre andre oppgaver. Hun kan være sjef for drikke eller no. Anonymkode: 45da7...5b0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 Jeg tror jeg ville tatt dette med masekoppene og venninne i felles e-post. «Takk for at masekopp tilbyr å hjelpe, men dette blir så styrete at det er mer stress enn hjelp. Derfor har jeg bestemt at masekoppen ikke er nødvendig. Alt er under kontroll, både mat og besetning». Ikke si til din venninne at du vil trekke deg, det skaper unødig stress for henne og spenning mellom dere. Si heller i en humoristisk tone til venninne at du «knapt hadde tid til annet enn å svare ut masekopp, så var nødt å kutte henne fra prosjekt» Anonymkode: aab14...dcc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #12 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det hadde jeg også, be henne ta spørsmål hun måtte ha med venninnen deres. "Jeg er hyret inn for å ta meg av maten, jeg trenger ikke hjelp til det, dette er min jobb og dette kan jeg. Du skal servere og møter opp til selskapet og hjelper til med det. Vi to trenger ikke snakke sammen før det. Har du noe du lurer på om serveringen får du ta det med "Trine", jeg har ikke tid til å diskutere alle disse tingene med deg nå midt i høysesong" Så ville jeg sagt til venninnen at denne dama har litt overtenning og maser på deg nærmest daglig og du har rett og slett ikke tid til det. Hun kan komme på dagen og hjelpe til med serveringen, men maten tar jeg og mitt team oss av uten hennes innblanding så jeg har bedt henne ta evt ting hun lurer på om utvalget av mat osv direkte med deg. Beklager altså, men hun blir litt vel engasjert og jeg har dessverre ikke tid til det nå midt i høysesong. Ferdig. Hadde ikke tatt flere telefoner fra masekoppen om dette, hun har ingenting med det. Anonymkode: 92c49...069 Jeg vil ikke ha henne med på serveringen heller. Har skjønt hvordan det kommer til å gå. Derfor tenker jeg å bare si at behovet ikke er tilstede lenger fordi det ble noen endringer i personalet mitt Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror jeg ville tatt dette med masekoppene og venninne i felles e-post. «Takk for at masekopp tilbyr å hjelpe, men dette blir så styrete at det er mer stress enn hjelp. Derfor har jeg bestemt at masekoppen ikke er nødvendig. Alt er under kontroll, både mat og besetning». Ikke si til din venninne at du vil trekke deg, det skaper unødig stress for henne og spenning mellom dere. Si heller i en humoristisk tone til venninne at du «knapt hadde tid til annet enn å svare ut masekopp, så var nødt å kutte henne fra prosjekt» Anonymkode: aab14...dcc Hvis jeg avlyser, så står fru masekopp klar med både mat og drikke og oppvartning, så det blir null stress! Jeg sier bare at jeg har for mange folk og ag hun ikke trengs. Hun kan jo ikke ture inn i mine lokaler uansett Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #13 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil ikke ha henne med på serveringen heller. Har skjønt hvordan det kommer til å gå. Derfor tenker jeg å bare si at behovet ikke er tilstede lenger fordi det ble noen endringer i personalet mitt Hvis jeg avlyser, så står fru masekopp klar med både mat og drikke og oppvartning, så det blir null stress! Jeg sier bare at jeg har for mange folk og ag hun ikke trengs. Hun kan jo ikke ture inn i mine lokaler uansett Anonymkode: 69f6d...fd5 Skal selve selskapet holdes i dine lokaler også, eller er det bare matlagingen som foregår der? Anonymkode: bd93a...f63
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. mars 2022 #14 Skrevet 16. mars 2022 Det viktige nå er at du ikke åpner for diskusjon med masekoppen. Ikke argumenter hvorfor, bare si hvordan det er og skal være, og ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #15 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Skal selve selskapet holdes i dine lokaler også, eller er det bare matlagingen som foregår der? Anonymkode: bd93a...f63 Alt etter seremoni skal skje i lokalene jeg eier LillaGorilla♥♥ skrev (13 minutter siden): Det viktige nå er at du ikke åpner for diskusjon med masekoppen. Ikke argumenter hvorfor, bare si hvordan det er og skal være, og ferdig med det. Nei, åpne for diskusjon er ikke noe jeg tenker å gjøre. Skal bare si at jeg ikke trenger hjelp likevel. Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #16 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Alt etter seremoni skal skje i lokalene jeg eier Nei, åpne for diskusjon er ikke noe jeg tenker å gjøre. Skal bare si at jeg ikke trenger hjelp likevel. Anonymkode: 69f6d...fd5 kjør på! Ditt hus - dine regler Anonymkode: aab14...dcc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #17 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Alt etter seremoni skal skje i lokalene jeg eier Anonymkode: 69f6d...fd5 Da er det bare å si at hun ikke trengs som servitør, for du har ansatt egne sesonghjelper som skal jobbe for lønnen sin. Punktum finale, du kan si til venninnen din at hun får finne noen andre oppgaver til henne, bake noen kaker eller noe sånt, for du kan ikke ha henne i kjøkkenet ditt fordi hun får så overtenning. Du trenger ikke si det krast eller høres ut som en "bitch". Bare si at du ikke kan bruke henne og ferdig med det. Anonymkode: 92c49...069
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #18 Skrevet 16. mars 2022 Hvis du har et firma og dette er det firmaet gjør til vanlig, har du i det hele tatt lov å ha en ubetalt servitør? Det kan i tilfelle være en perfekt grunn til at hun ikke kan bidra. Anonymkode: 5d6f8...ed8
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #19 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Da er det bare å si at hun ikke trengs som servitør, for du har ansatt egne sesonghjelper som skal jobbe for lønnen sin. Punktum finale, du kan si til venninnen din at hun får finne noen andre oppgaver til henne, bake noen kaker eller noe sånt, for du kan ikke ha henne i kjøkkenet ditt fordi hun får så overtenning. Du trenger ikke si det krast eller høres ut som en "bitch". Bare si at du ikke kan bruke henne og ferdig med det. Anonymkode: 92c49...069 Jeg vil ikke ha henne i nærheten av kjøkkenet. Hun får droppe alle oppgaver som har med lokalet å gjøre. Men da sier jeg bare fra. Virker som folk synes det er innafor Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #20 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har et firma og dette er det firmaet gjør til vanlig, har du i det hele tatt lov å ha en ubetalt servitør? Det kan i tilfelle være en perfekt grunn til at hun ikke kan bidra. Anonymkode: 5d6f8...ed8 Ja, det er mange mødre, søsken og venninner som bidrar på arrangement. Det er ikke ulovlig fordi de ikle hjelper meg, men den som arrangerer selskapet Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #21 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil ikke ha henne i nærheten av kjøkkenet. Hun får droppe alle oppgaver som har med lokalet å gjøre. Men da sier jeg bare fra. Virker som folk synes det er innafor Anonymkode: 69f6d...fd5 Ja, det er innafor. Men gjør det på en skikkelig måte. Regner med du kjenner venninnen din godt nok til å vite hvor rett på sak du kan være uten at hun blir fornærmet på sin andre venninne sine vegne. Anonymkode: 92c49...069
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #22 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er innafor. Men gjør det på en skikkelig måte. Regner med du kjenner venninnen din godt nok til å vite hvor rett på sak du kan være uten at hun blir fornærmet på sin andre venninne sine vegne. Anonymkode: 92c49...069 Jeg gir beskjed til masa direkte, ikke til venninnen min Anonymkode: 69f6d...fd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #23 Skrevet 16. mars 2022 Føler med deg! En mulighet er nå når du sender mailen er å spørre henne hvor du skal sende faktura for den tiden du har bruk på å svare henne? Om hun tar den selv? Sier du 400 kr timen så kan det være at hun begrenser seg selv. Anonymkode: 03daf...b49
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #24 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg gir beskjed til masa direkte, ikke til venninnen min Anonymkode: 69f6d...fd5 Du er nødt til å gjøre begge deler. Om du har fremstilt masekoppen riktig her vet du ikke hva hun kommer til å si om deg til venninnen din... Jeg hadde sagt til venninnen at du hadde vært nødt til å si til masa at du ikke kunne bruke henne, om du sier det er fordi hun hadde fullstendig overtenning og ringte daglig eller ikke er jo litt opp til deg selv, men jeg ville sagt det til venninnen også. Hun har jo bedt deg la masekoppen servere, så nå sier du ifra at du ikke kan bruke henne. Anonymkode: 92c49...069
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2022 #25 Skrevet 16. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du er nødt til å gjøre begge deler. Om du har fremstilt masekoppen riktig her vet du ikke hva hun kommer til å si om deg til venninnen din... Jeg hadde sagt til venninnen at du hadde vært nødt til å si til masa at du ikke kunne bruke henne, om du sier det er fordi hun hadde fullstendig overtenning og ringte daglig eller ikke er jo litt opp til deg selv, men jeg ville sagt det til venninnen også. Hun har jo bedt deg la masekoppen servere, så nå sier du ifra at du ikke kan bruke henne. Anonymkode: 92c49...069 Venninnen min kjenner oss begge godt. Er klar over hvordan masa er, og blir nok ikke overrasket Anonymkode: 69f6d...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå