Gå til innhold

Hva synes dere? Ang svømmeopplæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har svømmebasseng i hagen, og hytte ved vannet. Derfor har jeg tenkt at svømmeopplæring er spesielt viktig for mine barn, siden de er mye ved vann. 

Men så snakket jeg med ei bekjent som mente vi var heldige siden vi hadde tilgang på så mye vann og "svømmetrening" hjemme og på hytta, så trengte vi ikke bruke masse penger på svømmekurs. 

Så, hva tenker dere? Burde vi spare pengene for svømmekurs siden de kan øve "hjemme"? Eller burde de gå mer kurs nettopp fordi de er mye ved vann? Alle er gode svømmere, over sel kurs nivå for de som kjenner til dette. Akkurat nå hadde vi egentlig trengt å spare pengene, men svømmeferdigheter er jo viktig. 

Men fra nå lærer de vel mer teknikk kanskje, og det trenger de vel strengt tatt ikke for å overleve i vann. 

Anonymkode: 7ee3d...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har svømmebasseng i hagen, og hytte ved vannet. Derfor har jeg tenkt at svømmeopplæring er spesielt viktig for mine barn, siden de er mye ved vann. 

Men så snakket jeg med ei bekjent som mente vi var heldige siden vi hadde tilgang på så mye vann og "svømmetrening" hjemme og på hytta, så trengte vi ikke bruke masse penger på svømmekurs. 

Så, hva tenker dere? Burde vi spare pengene for svømmekurs siden de kan øve "hjemme"? Eller burde de gå mer kurs nettopp fordi de er mye ved vann? Alle er gode svømmere, over sel kurs nivå for de som kjenner til dette. Akkurat nå hadde vi egentlig trengt å spare pengene, men svømmeferdigheter er jo viktig. 

Men fra nå lærer de vel mer teknikk kanskje, og det trenger de vel strengt tatt ikke for å overleve i vann. 

Her tenker jeg at du kjenner dine egne barn best. Hvor gamle er de? Mine lærte å svømme tidlig og fikk mange muligheter til å trene i svømmehall og ved havet om sommeren så for vår del hadde det ikke vært behov. Svømmekurs er jo aldri feil , men hvis du trenger å spare pengene må du nesten vurdere utifra evner og alder på barna.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Her tenker jeg at du kjenner dine egne barn best. Hvor gamle er de? Mine lærte å svømme tidlig og fikk mange muligheter til å trene i svømmehall og ved havet om sommeren så for vår del hadde det ikke vært behov. Svømmekurs er jo aldri feil , men hvis du trenger å spare pengene må du nesten vurdere utifra evner og alder på barna.

6 og 8. De har svømt bra fra de var 4. Men når de bader i bassenger og i sjøen så lærer de ikke pusteteknikk og de ulike svømmetypene, da gjør de jo i grunn bare det som enklest holder dem flytende og får dem dit de skal. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

6 og 8. De har svømt bra fra de var 4. Men når de bader i bassenger og i sjøen så lærer de ikke pusteteknikk og de ulike svømmetypene, da gjør de jo i grunn bare det som enklest holder dem flytende og får dem dit de skal. 

Har dere mulighet til å lære dem svømmetypene selv da? Her lærte vi dem det selv og litt etter litt kunne de de forskjellige typene. Vi var mye i svømmehallen da. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Har dere mulighet til å lære dem svømmetypene selv da? Her lærte vi dem det selv og litt etter litt kunne de de forskjellige typene. Vi var mye i svømmehallen da. 

Nja, jeg er ingen pedagog akkurat, og ikke god på teknikk selv. Butterfly feks har jeg aldri svømt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg er ingen pedagog akkurat, og ikke god på teknikk selv. Butterfly feks har jeg aldri svømt. 

Hm… du kan vel lære dem å svømme vanlig? Mye læres ved erfaring. Hvis du er veldig usikker så er det nok lurt med kurs. Selv tenker jeg egentlig at hvis de kan svømme vanlig og under vann når de er 6 og 8 så har de kommet langt allerede. Altså at de kan svømme der de ikke kan stå uten flyteutstyr .

Skrevet

Våre barn har lært å svømme på egenhånd, det er ikke tilbud om svømmekurs her. Vi har gått mye i hallen med dem og det holder, tenker jeg. Man trenger ikke profesjonelle til alt, noen ganger er mamma og pappa nok. De har øvd på div teknikker på skolesvømming. 

Anonymkode: 7fdc6...480

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Hm… du kan vel lære dem å svømme vanlig? Mye læres ved erfaring. Hvis du er veldig usikker så er det nok lurt med kurs. Selv tenker jeg egentlig at hvis de kan svømme vanlig og under vann når de er 6 og 8 så har de kommet langt allerede. Altså at de kan svømme der de ikke kan stå uten flyteutstyr .

De kan crawl og ryggsvømming og alt av dykking for å hente ting under vann. Har begynt med brystsvømming og butterfly. 

De har svømt siden de var 4 uten flyteutstyr.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Våre barn har lært å svømme på egenhånd, det er ikke tilbud om svømmekurs her. Vi har gått mye i hallen med dem og det holder, tenker jeg. Man trenger ikke profesjonelle til alt, noen ganger er mamma og pappa nok. De har øvd på div teknikker på skolesvømming. 

Anonymkode: 7fdc6...480

De har ikke hatt tilbud om skolesvømming her dessverre. 

Skrevet

Man må ikke gå på svømmekurs. Jeg har vært i svømmehallen med sønnen ca én gang i uka de siste 4 årene og han er svømmedyktig, er 8 nå. 

Startet med å lære å flyte på rygg, det er det viktigste for å overleve selv. Vi har lekt mye. Begynte på grunt vann og gikk gradiv videre. Nå hopper han fra 3-meteren og dykker ned 2 meter og henter ting (med svømmebriller). Han tok 50 m svømmeknappen forrige uke, med pauser på ryggen underveis. 

Nå er jeg tilfeldigvis utdannet pedagog, men jeg er ikke noen dyktig svømmer og ikke veldig trygg i vann. Nettopp derfor jeg er så nøye med sønnen. Det er dyrt å gå i svømmehallen, men jeg har valgt å prioritere det. 

Anonymkode: 56486...48d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man må ikke gå på svømmekurs. Jeg har vært i svømmehallen med sønnen ca én gang i uka de siste 4 årene og han er svømmedyktig, er 8 nå. 

Startet med å lære å flyte på rygg, det er det viktigste for å overleve selv. Vi har lekt mye. Begynte på grunt vann og gikk gradiv videre. Nå hopper han fra 3-meteren og dykker ned 2 meter og henter ting (med svømmebriller). Han tok 50 m svømmeknappen forrige uke, med pauser på ryggen underveis. 

Nå er jeg tilfeldigvis utdannet pedagog, men jeg er ikke noen dyktig svømmer og ikke veldig trygg i vann. Nettopp derfor jeg er så nøye med sønnen. Det er dyrt å gå i svømmehallen, men jeg har valgt å prioritere det. 

Må legge til at han faktisk gikk på ett svømmekurs, som 6-åring. Han likte det ikke. Men det var fordi han ikke likte å følge instrukser, han ville bestemme selv hva han skulle gjøre 😅

Skrevet

Ingen må inneha alle 4 svømmearter for å beherske svømming. Du sier de kan flyte, dykke og svømme , så er nærmest godt nok. Har du forresten øvd på å svømme og flyte med klær på? Og de bør kunne svømme minst 200 meter og ikke minst lære seg livreddende trening, som å dra i land en bevistløs person med klær på.

Dette var en av grunnene til at mine barn har gått svømmekurs :)

Skrevet

Jeg tenker at barna dine ikke trenger det. Å kunne svømme fra de er 4 er jo fabelaktig! Begge mine går på svømmekurs, men det er fordi jeg selv ikke orker tanken på å gå i ekle svømmehaller. Så da må jeg prioritere profesjonell undervisning slik at de lærer å svømme.

Anonymkode: 49541...783

Skrevet

Du må på en eller annen måte sørge for at de kan klare seg i de situasjonene de kan komme i. Hvis de skal leke alene ved vann må du være helt sikker på at de mestrer å falle i vannet med klær på og komme seg opp selv. Hvis det kan være bølger må de takle det, hvis det er kaldt vann må de takle det osv. 

Om du gir dem de kunnskapene ved å sende dem på kurs eller med å øve med dem selv er opp til deg.

Anonymkode: 08b15...f47

Skrevet

Kommer jo an på hvilket nivå de er på nå; og hvor mye dere faktisk gjennomfører det der med svømmetrening ute i eget basseng. Generelt vil jeg si at de som skal omgås vann bør være trygge i vann.

Anonymkode: 22d56...247

Skrevet

Det spørs jo hvor gode dere er til å trene dem opp, hva dere vil bruke tiden på.. vi bor i innlandskommune, vi voksne hater vann, vil helst ikke oppsøke stranda... jeg får helt panikk om jeg får vann i fjeset.. og vi så at det ikke ble prioritert å gå i svømmehallen uten noe fastlagt opplegg,....

Her ble det svømmeundervisning fra svømmklubben. ungene gikk frem til ca . 4 klasse har lært masse, kan svømme og crawle og rygg og masse mer. men det tok tid og peng...  veien til Sel var lengst. så dere har jo spart masse og kan ta et kurs eller to se hva se om de trives?

Anonymkode: 1d252...afc

Skrevet

Det vet du best selv. Jeg har også unger som ble tidlig svømmedyktige, men yngste la til seg en uvane på teknikken hvor vi fikk mye hjelp til å rette det ved svømmetrening. Det betyr ikke at det er nødvendig for dine, viktigste er å være trygg i vannet, flyte, respekt og vite hvordan man reagerer om uhell skjer. 

Anonymkode: 1040c...a20

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

De kan crawl og ryggsvømming og alt av dykking for å hente ting under vann. Har begynt med brystsvømming og butterfly. 

De har svømt siden de var 4 uten flyteutstyr.  

Skjønner ikke hva de skal med svømmekurs da, om de ikke skal begynne med konkurransesvømming da?

Anonymkode: 59e06...841

Skrevet

Vi har også basseng i hagen, og bor 400 meter fra sjøen.

Mine unger har aldri gått på svømmekurs. Holde seg flytende og være trygg i vann har de gjort fra de var 3-4 år, men da svømte de like mye under som over vann, litt "hundesvømming" osv. Svømte med riktige svømmetak og hodet over vann gjorde de da de var 4-5 år gamle.

Ser ingen grunn til å gå på svømmekurs bare for å gjøre det, de hopper og stuper, svømmer og dykker, er helt trygge i vann og klarer seg utmerket både i basseng og sjø.

Anonymkode: 6f7f5...3cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vi har også basseng i hagen, og bor 400 meter fra sjøen.

Mine unger har aldri gått på svømmekurs. Holde seg flytende og være trygg i vann har de gjort fra de var 3-4 år, men da svømte de like mye under som over vann, litt "hundesvømming" osv. Svømte med riktige svømmetak og hodet over vann gjorde de da de var 4-5 år gamle.

Ser ingen grunn til å gå på svømmekurs bare for å gjøre det, de hopper og stuper, svømmer og dykker, er helt trygge i vann og klarer seg utmerket både i basseng og sjø.

Men å svømme brystsvømming med hode over vann er jo «kjerringsvømming», og noe de ikke får måloppnåelse i svømmeferdigheter for. De skal kunne svømme brystsvømming med å gå som en pil i vannet opp etter luft ikke på hvert tak. 

Anonymkode: fce6d...d10

Skrevet

Svømmeopplæring ute og i "ordentlig" vann er mange ganger bedre enn opplæring i oppvarmet basseng. Du kan være drit-god til å svømme i bassenget, men ikke klare mer en noen få meter i kaldt vann i bevegelse. De trenger ikke å lære mange svømmetyper. De skal lære å kunne overleve i vannet og aller helst også å komme seg fram. Dvs. å svømme på en eller annen måte, eller flere, og å kunne flyte i vann og lære å få vann i ansiktet og ha hode under vann. 

Det er selvfølgelig ikke noe galt med å ta svømmerkurs i basseng, det er sikkert mange bra ting også fordi instruktørene kan en del ting og har en del tips og metoder som vi andre kanskje ikke kan. 

Anonymkode: 9b9b4...82d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men å svømme brystsvømming med hode over vann er jo «kjerringsvømming», og noe de ikke får måloppnåelse i svømmeferdigheter for. De skal kunne svømme brystsvømming med å gå som en pil i vannet opp etter luft ikke på hvert tak. 

Anonymkode: fce6d...d10

Haha, når du er 4 år og lærer å svømme lærer du kjærringsvømming ;)

Mine barn er nå fra 12 år og oppover og kan selvfølgelig flere svømmemetoder etterhvert.

Skrevet

Vi har også basseng i Hagen, har hatt det sIden barna var 2 og 4, vi valgte å sende barna på svømme kurs tidlig Pga av dette. Slik at de skulle lære å svømme bra. 

når er de 8 og 10 og veldig gode svømmere. 10 åringen er konkurranse svømmer og mestrer alle teknikkene. 50m fri på ca 37 sekunder. 

8 åringen er nesten på konkurranse nivå, mestrer alle teknikkene men er ikke så rask enda. Kan fint svømme 100m medley. 

jeg hadde meldt dem på kurs visst jeg var deg. 

Anonymkode: 5f62d...662

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...