Gå til innhold

DSB skal jobbe med tilfluktsrom i 2023


Anbefalte innlegg

Asså, kjøss meg..

Etter årevis med neglisjering av beredskap skal det i 2022 lages en plan. I 2023 skal det jobbes mer med. 
 

Direktøren for DSB understreker at dette ikke er noe som er nødvendig i Norge nå.

Er det virkelig mulig? 

Anonymkode: eb9f5...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Asså, kjøss meg..

Etter årevis med neglisjering av beredskap skal det i 2022 lages en plan. I 2023 skal det jobbes mer med. 
 

Direktøren for DSB understreker at dette ikke er noe som er nødvendig i Norge nå.

Er det virkelig mulig? 

Anonymkode: eb9f5...8f7

Vi er i mars 2022. Altså, er det 9,5 måneder igjen til 2023. Hva skal de gjøre disse 9,5 månedene? Sitte og pille seg i nesa? Er det mulig å være så sirompa nå som det allerede brenner på dass?

Anonymkode: 2be0c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde jo og utvide flyalarmsystemet, så flere folk faktisk kan få vite når de må søke tilflukt i bomberom. Men det blir vel kanske i 2030 eller noe.

Anonymkode: 07df3...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

De burde jo og utvide flyalarmsystemet, så flere folk faktisk kan få vite når de må søke tilflukt i bomberom. Men det blir vel kanske i 2030 eller noe.

Anonymkode: 07df3...a09

Helt sikkert. Under øvelsen som var for et par måneder siden hørte ikke jeg noe som helst. Det gjorde  heller ikke noen av dem jeg kjenner i byen. 

Anonymkode: 2be0c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt sikkert. Under øvelsen som var for et par måneder siden hørte ikke jeg noe som helst. Det gjorde  heller ikke noen av dem jeg kjenner i byen. 

Anonymkode: 2be0c...583

Det er bare ca halvparten av norges befolkning som bor sånn til at man hører sirenene.

Anonymkode: 07df3...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er bare ca halvparten av norges befolkning som bor sånn til at man hører sirenene.

Anonymkode: 07df3...a09

Men så er ikke faren for at noen skal bombe små og øde steder så stor heller. Bomberom og vsrdlinfsdirener er for å beskytte mot farer. Der faren er vurdert som veldig liten trengs det ikke.

Anonymkode: dd194...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi er i mars 2022. Altså, er det 9,5 måneder igjen til 2023. Hva skal de gjøre disse 9,5 månedene? Sitte og pille seg i nesa? Er det mulig å være så sirompa nå som det allerede brenner på dass?

Anonymkode: 2be0c...583

Du skjønner ikke helt offentlige prosesser, ser man.

Anonymkode: 6e59d...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skjønner ikke helt offentlige prosesser, ser man.

Anonymkode: 6e59d...b60

Jeg jobber selv i det offentlige, så jo da, det skjønner jeg altfor godt. Det er veldig mye trenering, overvurderinger og ineffektivitet i den offentlige forvaltningen.

Anonymkode: 2be0c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men så er ikke faren for at noen skal bombe små og øde steder så stor heller. Bomberom og vsrdlinfsdirener er for å beskytte mot farer. Der faren er vurdert som veldig liten trengs det ikke.

Anonymkode: dd194...107

Flere steder i Finnmark hører ikke folk alarmen, også større steder som for eksempel Alta og Hammerfest. Finnmark grenser mot Russland. Så et eventuelt angrep hadde nok mest sannsynlig startet i et grenseområde, og ikke på Østlandet. Jeg råder deg til å lese litt historie om andre verdenskrig, om hvilket fylke som fikk mest skader fra tyskerne. Det er ikke Oslo, for å si det slik.

Anonymkode: 2be0c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber selv i det offentlige, så jo da, det skjønner jeg altfor godt. Det er veldig mye trenering, overvurderinger og ineffektivitet i den offentlige forvaltningen.

Anonymkode: 2be0c...583

Hvorfor er du da så vulgær overrasket?

Anonymkode: 6e59d...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er du da så vulgær overrasket?

Anonymkode: 6e59d...b60

Nå har vi aldri hatt så overhengende fare for atomulykke som nå siden den kalde krigens begynnelse. Derfor er jeg overrasket. Det er ikke snakk om godkjenning av kommunale bygg eller lignende.

Anonymkode: 2be0c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Flere steder i Finnmark hører ikke folk alarmen, også større steder som for eksempel Alta og Hammerfest. Finnmark grenser mot Russland. Så et eventuelt angrep hadde nok mest sannsynlig startet i et grenseområde, og ikke på Østlandet. Jeg råder deg til å lese litt historie om andre verdenskrig, om hvilket fylke som fikk mest skader fra tyskerne. Det er ikke Oslo, for å si det slik.

Anonymkode: 2be0c...583

Ser du for deg at bomberom skulle ha noe å si annet enn for dem som bor tett ved militærleirene?

Anonymkode: dd194...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ser du for deg at bomberom skulle ha noe å si annet enn for dem som bor tett ved militærleirene?

Anonymkode: dd194...107

Se litt på hvordan Russland driver krig. De går bevisst etter befolkningen. 

Anonymkode: eb9f5...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Se litt på hvordan Russland driver krig. De går bevisst etter befolkningen. 

Anonymkode: eb9f5...8f7

Hvis det var tilfellet ville det i hvertfall være lett å ta ut mange på en gang med å gå aktivt etter bomberommene.

Anonymkode: dd194...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men så er ikke faren for at noen skal bombe små og øde steder så stor heller. Bomberom og vsrdlinfsdirener er for å beskytte mot farer. Der faren er vurdert som veldig liten trengs det ikke.

Anonymkode: dd194...107

Tror du at halvparten av norges befolkning bor på små og øde steder? Selv bor jeg i en by med nesten 30 000 innbygger, vil ikke si det er et lite øde sted altså.

Anonymkode: 07df3...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror du at halvparten av norges befolkning bor på små og øde steder? Selv bor jeg i en by med nesten 30 000 innbygger, vil ikke si det er et lite øde sted altså.

Anonymkode: 07df3...a09

Spørsmålet er om det er vurdert som et sansynelig bombemål. Hvis det er det bør dere stemme på politikere som tar den delen av beredskapsplanen på alvor og prioriterer å bruke penger på det.

Anonymkode: dd194...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...