Gå til innhold

Har du gitt noe i innsamling/vipps til Ukraina? Evt hvor mye?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt lite no. Men lurte på om små beløp monner💔

Hvem foretrekker du å støtte?

Anonymkode: db58d...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ikke penger å gi bort. Men skulle jeg støttet nå så ville jeg gitt til Leger uten grenser (de er fremdeles inne i Ukraina) og Røde Kors - store organisasjoner med god erfaring og nettverk til å gi effektiv hjelp. Men det er garantert flere andre også.

Jeg er kronisk syk og i en dårlig periode selv, kan ikke jobbe, men vurderer å kontakte kommunen for å se om det er noe jeg enkelt jeg kan gjøre. Har noen få klær jeg kan gi bort, og kanskje kan jeg hjelpe noen de første ukene med å finne frem til riktige steder, om de må handle noe, bli med dem for å handle osv. Eller bare gå en tur med dem, gjøre "vanlige" ting sammen som ikke krever så mye - gå i parken og ta med en nistepakke. Tenker det er mange av dem som sikkert vil ha behov for å få små avbrekk med hverdagsaktivitet som kan gi litt normalitet inn i livet deres, i den forferdelige situasjonen de er i.

Anonymkode: 31ac4...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt katte- og hundemat til en lokal gruppe som kjører ned med egen trailer.

Anonymkode: 26afc...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på vestlandet, så det tar nok mitt tid før det kommer flyktninger her, så rent praktisk kan jeg gjøre lite. 
 

Men jeg har gitt en sekk med klær, mye av det enda med lappene på, og så har jeg vippset noen hundrelapper til Redd Barna og en lokal menighet som har sendt klær og utstyr til Ukraina i mange år. 
 

Alle kan gjøre litt. 

Anonymkode: 20b9d...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt til noen som hjelper privat. Absolutt hvert øre hjelper HI. Håper alle skjønner det, og ikke tror de ikke kan gi fordi de ikke kan gi så mye! Alt hjelper. 

Anonymkode: 490c8...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gitt litt til open heart. De har sendt hjelp til Ukraina i mange år. Så har jeg gitt litt matvarer til kommunen fordi de gjør seg klar til å ta i mot ca 16 familier her

Anonymkode: 9b6a0...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har booket for 10 tusen på Airbnb og mannens jobb har alle ansatte gitt penger som var tenkt til sommerfest av egen lomme. 2000 kr pr mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt 300 til open heart. Det var det vi kunne avse selv denne måneden. 

Anonymkode: 40321...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 timer siden):

Vi har booket for 10 tusen på Airbnb og mannens jobb har alle ansatte gitt penger som var tenkt til sommerfest av egen lomme. 2000 kr pr mann. 

Jeg skjønner tanken bak det å booke via Airbnb, men tenker at det er en svært vilkårlig måte å drive veldedighet på? Man vet jo ikke hvor stort behovet for bistand er hos de som leier ut og som blir strålende uten inntekt. Hadde det ikke vært bedrer å gi 10 000,- til eks Redd Barna eller andre som vet hvor behovet er størst? 

Anonymkode: 20b9d...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt til Leger uten grenser, og så så jeg at Polarn og Pyret hadde et samarbeid med Redd Barna der de doblet alt man ga via dem, så da gjorde jeg det også. Man behøvde ikke kjøpe noe. 

Anonymkode: 2c727...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg skjønner tanken bak det å booke via Airbnb, men tenker at det er en svært vilkårlig måte å drive veldedighet på? Man vet jo ikke hvor stort behovet for bistand er hos de som leier ut og som blir strålende uten inntekt. Hadde det ikke vært bedrer å gi 10 000,- til eks Redd Barna eller andre som vet hvor behovet er størst? 

Anonymkode: 20b9d...772

Jeg synes det er en fin praksis i denne situasjonen, jeg. Vet om mange som gjør det på den måten, eller som kjøper digitale varer fra Ukraina på nett for eksempel. Det kan godt hende man fiansierer de som allerede hadde det ganske godt i utgangspunktet, men det er ikke poenget. De vil også rammes, og miste inntekt fremover. Det er fint at det jobbes på flere plan, både direkte til enkeltindivider, og gjennom Redd Barna og andre store organisasjoner. Mener jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspatt skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er en fin praksis i denne situasjonen, jeg. Vet om mange som gjør det på den måten, eller som kjøper digitale varer fra Ukraina på nett for eksempel. Det kan godt hende man fiansierer de som allerede hadde det ganske godt i utgangspunktet, men det er ikke poenget. De vil også rammes, og miste inntekt fremover. Det er fint at det jobbes på flere plan, både direkte til enkeltindivider, og gjennom Redd Barna og andre store organisasjoner. Mener jeg,

Ja, jeg er enig med deg at det kan være en god måte å støtte et ukrainske folket, men mer på sikt. Nå er det snakk om ren overlevelse for altfor mange, og da er det hjelpeorganisasjonene som har kompetanse og kapasitet til å sette inn støtet der det trengs mest. Mener jeg 🥰

Anonymkode: 20b9d...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt veldedighetskonsert der inntektene gikk til flyktninger som har ankommet Norge eller var på vei. Jeg har også bidratt med mat, gevinster og kaker til veldedighetskafe med samme formål. 

Anonymkode: 90713...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg er enig med deg at det kan være en god måte å støtte et ukrainske folket, men mer på sikt. Nå er det snakk om ren overlevelse for altfor mange, og da er det hjelpeorganisasjonene som har kompetanse og kapasitet til å sette inn støtet der det trengs mest. Mener jeg 🥰

Anonymkode: 20b9d...772

Det beste hadde jo vært hvis vi ikke begynte med å kritisere hverandres måte å bidra på..

Anonymkode: 9354a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg er enig med deg at det kan være en god måte å støtte et ukrainske folket, men mer på sikt. Nå er det snakk om ren overlevelse for altfor mange, og da er det hjelpeorganisasjonene som har kompetanse og kapasitet til å sette inn støtet der det trengs mest. Mener jeg 🥰

Anonymkode: 20b9d...772

Enig i det også, altså! Det viktigste kommer først. De småtingene jeg kjøper digitalt fra en dame fra Lviv blir bare bittesmå dråper i havet. Kjøper likevel heller derfra enn fra en i Tyskland nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det beste hadde jo vært hvis vi ikke begynte med å kritisere hverandres måte å bidra på..

Anonymkode: 9354a...8b5

Jeg tror ikke hun mente det som kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det beste hadde jo vært hvis vi ikke begynte med å kritisere hverandres måte å bidra på..

Anonymkode: 9354a...8b5

Normale folk skjønner forskjell på diskusjon og kritikk. 

Anonymkode: 20b9d...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt 4000 kr til Røde kors 

Vi har også sendt 2000 kr og sagt at de kan bo hos oss om de kommer hit til en familie vi kjenner som er på flukt i Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt 300 til røde kors. Vi har dessverre ikke mye til overs akkurat nå.

Anonymkode: dd737...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lite siden det er stramme tider. Men jeg klarte å klemme ut 400 kr til Redd barna. 

Anonymkode: 4d1d7...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Har gitt til noen som hjelper privat. Absolutt hvert øre hjelper HI. Håper alle skjønner det, og ikke tror de ikke kan gi fordi de ikke kan gi så mye! Alt hjelper. 

Anonymkode: 490c8...081

Samme her. Bekjente som reiste ned for å bidra, de ordnet mengder mat, overnatting og skyss for flyktninger. Gjorde tilsvarende da ei reiste til Hellas for å hjelpe flyktninger fra Syria. Da vet jeg at hver eneste krone går direkte og de jeg kjenner er til å stole på. Bra folk. 

Anonymkode: f96ca...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...