Gå til innhold

Sønnen min krangler konstant med søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har aldri gått overens med søsknene. Han vil bestemme alt, hvor han skal sitte, hva de skal se på tv osb. Han har aldri lekt med søsknene, selv om de er nærmt i alder. Han har aldri lekt rolleleker sammen med de. Han leker kun for seg selv med de samme tingene. Hvis søsteren ønsker å leke sammen med han så blir han sint. 

Men hvis jeg er alene med han så er han verdens skjønneste og snilleste. Men med søsknene er det forferdelig. Kun krangling 

Hva i alle dager gjør jeg? 

Anonymkode: ff6a7...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder er vestentlig å ha med her

Anonymkode: 4e850...357

Skrevet

Skill dem

Søsken som bare krangler får være i hvert sitt rom eller hver sin ende av rommet

Det er ikke alle søsken som går sammen, personligheten kan være veldig forskjellig.

Anonymkode: 38547...571

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Alder er vestentlig å ha med her

Anonymkode: 4e850...357

Glemte å si det. Han som krangler er 5 år. De andre er 3 og 9 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skill dem

Søsken som bare krangler får være i hvert sitt rom eller hver sin ende av rommet

Det er ikke alle søsken som går sammen, personligheten kan være veldig forskjellig.

Anonymkode: 38547...571

Jeg har prøvd. Men det er umulig å skille de konstant! Hva gjør jeg da?  De sliter meg fullstendig ut 🥵

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Glemte å si det. Han som krangler er 5 år. De andre er 3 og 9 

Han er jo ikke nærme noen av de i alder 

Anonymkode: 2b3a9...8d7

Skrevet

Han er jo ikke nærme noen av de i alder 

Anonymkode: 2b3a9...8d7

Så da er det normalt å krangle KONSTANT?  Ingen av de andre krangler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han har aldri gått overens med søsknene. Han vil bestemme alt, hvor han skal sitte, hva de skal se på tv osb. Han har aldri lekt med søsknene, selv om de er nærmt i alder. Han har aldri lekt rolleleker sammen med de. Han leker kun for seg selv med de samme tingene. Hvis søsteren ønsker å leke sammen med han så blir han sint. 

Men hvis jeg er alene med han så er han verdens skjønneste og snilleste. Men med søsknene er det forferdelig. Kun krangling 

Hva i alle dager gjør jeg? 

Får han bestemme alt ? Er det sjalusi? 

Anonymkode: 82643...c0f

Skrevet

Det er jo klart at noe er bak den oppførselen. Hva sier barnehagen? 

Hvordan er du? Trygghetssirkelen? 

Her har barna en flott pappa, MEN! Jeg må ofte snakke med han når ting skjærer seg. Ber han si/fortelle/gjøre ting på en en annen måte. Feks. :"DU MÅ PUSSE TENNER!!!" det funker dårlig.

Sammenligner du barna? Snakker du pent om barna til dem. Feks. :"Nora liker å være sammen med deg, du er fin lillebror, Nora er heldig som har deg osv osv. Hva gjør du, tenker jeg.

Kan det være skolestart? Sjalsu liker jeg ikke å bruke.. Vil heller si: Han er redd for å miste deg. At du velger de andre foran han. 

Snakke med familiesenteret? 

Kanskje folkom.no har tips? 

Anonymkode: 0fab0...a4f

Skrevet

Det er jo klart at noe er bak den oppførselen. Hva sier barnehagen? 

Hvordan er du? Trygghetssirkelen? 

Her har barna en flott pappa, MEN! Jeg må ofte snakke med han når ting skjærer seg. Ber han si/fortelle/gjøre ting på en en annen måte. Feks. :"DU MÅ PUSSE TENNER!!!" det funker dårlig.

Sammenligner du barna? Snakker du pent om barna til dem. Feks. :"Nora liker å være sammen med deg, du er fin lillebror, Nora er heldig som har deg osv osv. Hva gjør du, tenker jeg.

Kan det være skolestart? Sjalsu liker jeg ikke å bruke.. Vil heller si: Han er redd for å miste deg. At du velger de andre foran han. 

Snakke med familiesenteret? 

Kanskje folkom.no har tips? 

Anonymkode: 0fab0...a4f

Vi har tatt cos kurs. Jeg oppmuntrer barna hele tiden til å være venner, jeg legger til rette for kjekk lek. Snakker kun positivt om alle til alle. Jeg tar de med ut på tur og gjør mye for de hele tiden. Men likevel jævlig krangling 😢

Skrevet

Flere som har søsken som krangler konstant? 

Skrevet

La han være i fred når han leker. Ønsker han å leke alene, kan han få lov til det. På rommet sitt. Bestemmer han hva som skal ses på tv, og dere bare har en tv, så send han på rommet for å leke mens de andre ser på det de vil. 

Anonymkode: 4bd6d...b6f

Skrevet

Jeg kjenner igjen det du skriver fra min barndom. Min bror som er ett år eldre enn meg var som din sønn. Det handlet mye om at han ikke evnet å tilpasse seg andres ønsker hverken i lek eller hva vi skulle spise til middag, hva vi skulle se på TV, hva vi skulle gjøre om søndagen osv. Han hadde også store problemer med å bli ferdig med ting han oppfattet som en krenkelse, stor eller liten. Det var konstant krig mellom han og oss andre. 

Han har noe av disse trekkene enda, men nå når vi er snart 40 går vi greit overens. Det tok tid, men han lærte etter hvert å jenke seg noe. Jeg tenker at han hadde hatt en bedre barndom og ungdomstid om han fikk hjelp av mamma til å endre seg og ikke måtte finne ut av det selv. Men slik hun så det så rottet alle seg sammen mot han. Både hjemme, ungene i gata, ungene på barnehagen, ungene på skolen, på fotballaget osv. Aldri var noe av det hans feil.

Man kan elske barnet sitt og fortsatt forsøke å korrigere personligheten.

Anonymkode: b9739...8d3

Skrevet

De er så små at aldersforskjellen blir enorm. Han er nesten dobbelt så gammel som yngste og eldste er nesten dobbelt så gammel som ham. Du kan ikke forvente at de leker sammen.

Jeg tror mitt beste råd er å gi ham masse oppmerksomhet og tid. Pass på å ha aktiviteter som er hovedsaklig på hans nivå. Det er veldig fort gjort at familien ender opp med enten aktiviteter som passer for den eldste og de yngre henger med så godt de kan, eller veldig barnslige aktiviteter som passer for den yngste  men er ganske kjedelige for de andre. Den midterste kjemper ofte hardt for å finne sin plass. Han er hverken stor og flink eller liten og søt. 

Anonymkode: 276fe...7f5

Skrevet

"Dritten i midten". Jeg er mellombarn selv, men jente. Så jeg tror det var lettere for meg å innta omsorgsrolle ovenfor lillebror. Mamma sier i hvert fall at jeg oppførte meg som en liten mamma for han. 

Men jeg husker godt jeg var mye sur, sint og følte meg misforstått og utenfor. Det var umulig å sette ord på, for jeg visste ikke selv hva det var. Nå i voksen alder og mange psykologtimer senere, vet jeg at jeg har hatt en grunnleggende følelse av å føle meg alene og utrygg. Det har dessverre resultert i tilknytningsvansker og relasjonsvansker. 

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp til å finne ut hvordan dere som foreldre skal møte gutten deres. Nettopp for å forebygge tilknytning- og relasjonsvansker. Det er masse dokumentasjon på at mellombarn sliter med å finne sin plass. 

Anonymkode: 9c506...15b

Skrevet

Hi her

Han får selvsagt lov å leke alene, men problemet er at han blir rasende når søsken nærmer seg. Han blir voldelig mot søsken. Han godtar ikke at søsken får bestemme hva de vil se på tv. Vi har timeglass for å synliggjøre når tiden er ute for valg for hva de vil se. Men det hjelper ikke 

Han får mye oppmerksomhet, kos og skryt. Han er aldri glemt. 

Han har stor selvtillit og føler seg ikke utenfor. Ham har bare en voldsom vilje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

"Dritten i midten". Jeg er mellombarn selv, men jente. Så jeg tror det var lettere for meg å innta omsorgsrolle ovenfor lillebror. Mamma sier i hvert fall at jeg oppførte meg som en liten mamma for han. 

Men jeg husker godt jeg var mye sur, sint og følte meg misforstått og utenfor. Det var umulig å sette ord på, for jeg visste ikke selv hva det var. Nå i voksen alder og mange psykologtimer senere, vet jeg at jeg har hatt en grunnleggende følelse av å føle meg alene og utrygg. Det har dessverre resultert i tilknytningsvansker og relasjonsvansker. 

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp til å finne ut hvordan dere som foreldre skal møte gutten deres. Nettopp for å forebygge tilknytning- og relasjonsvansker. Det er masse dokumentasjon på at mellombarn sliter med å finne sin plass. 

Anonymkode: 9c506...15b

Trist å høre ❤

Skrevet

Jeg kjenner igjen det du skriver fra min barndom. Min bror som er ett år eldre enn meg var som din sønn. Det handlet mye om at han ikke evnet å tilpasse seg andres ønsker hverken i lek eller hva vi skulle spise til middag, hva vi skulle se på TV, hva vi skulle gjøre om søndagen osv. Han hadde også store problemer med å bli ferdig med ting han oppfattet som en krenkelse, stor eller liten. Det var konstant krig mellom han og oss andre. 

Han har noe av disse trekkene enda, men nå når vi er snart 40 går vi greit overens. Det tok tid, men han lærte etter hvert å jenke seg noe. Jeg tenker at han hadde hatt en bedre barndom og ungdomstid om han fikk hjelp av mamma til å endre seg og ikke måtte finne ut av det selv. Men slik hun så det så rottet alle seg sammen mot han. Både hjemme, ungene i gata, ungene på barnehagen, ungene på skolen, på fotballaget osv. Aldri var noe av det hans feil.

Man kan elske barnet sitt og fortsatt forsøke å korrigere personligheten.

Anonymkode: b9739...8d3

Hva hadde han trengt at mamma gjorde ?

Skrevet

Jeg har et slikt barn. Han har adhd. Trenger mye støtte av en voksen. Er lite fleksibel. Tåler spesielt dårlig andre barn (søken minst av alle) og dette forverrer seg når han er sliten. Blir vanskelig å gjøre ting alle sammen for hans frustrasjon når han strever går ut over søsken og meg. Så noen ganger slipper han å være med. Noen ganger gjør jeg ring med en av de og andre ganger prøver vi likevel. God forberedelse. Kjøre forventninger og struktur (mest mulig likt fra gang til gang) hjelper ofte. 

Anonymkode: ff37e...a43

Skrevet

Jeg har et slikt barn. Han har adhd. Trenger mye støtte av en voksen. Er lite fleksibel. Tåler spesielt dårlig andre barn (søken minst av alle) og dette forverrer seg når han er sliten. Blir vanskelig å gjøre ting alle sammen for hans frustrasjon når han strever går ut over søsken og meg. Så noen ganger slipper han å være med. Noen ganger gjør jeg ring med en av de og andre ganger prøver vi likevel. God forberedelse. Kjøre forventninger og struktur (mest mulig likt fra gang til gang) hjelper ofte. 

Sånn er han ja. Krever enormt mye. Hvis jeg finner på noe kjekt en dag som han ikke er forberedt på da blir han enda sintere. Hiver rundt på ting, slår. Blir voldelig mot søsken. 🥵🥵 han plager alltid søsken 😢🥵

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Sånn er han ja. Krever enormt mye. Hvis jeg finner på noe kjekt en dag som han ikke er forberedt på da blir han enda sintere. Hiver rundt på ting, slår. Blir voldelig mot søsken. 🥵🥵 han plager alltid søsken 😢🥵

Hva sier de I bhg? Ville nok fått han utredet. Trenger nok gode rutiner hver dag.

Har et tantebarn med adhd. Og han trenger de samme rutinene hver dag. 

Skrevet

Hva sier de I bhg? Ville nok fått han utredet. Trenger nok gode rutiner hver dag.

Har et tantebarn med adhd. Og han trenger de samme rutinene hver dag. 

Han er eksemplarisk i bhg. Ingen tegn til adhd eller noe. Det er så slitsomt å ikke bli trodd 🥵

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Han er eksemplarisk i bhg. Ingen tegn til adhd eller noe. Det er så slitsomt å ikke bli trodd 🥵

Skulle det være adhd vil det nok vise seg når han begynner på skolen. Da blir det flere overganger, flere voksne, større krav til å sitte stille, holde fokus etc. Sønnen min gikk i en super bhg og ble ikke utredet før han begynte på skolen. Skjønte etterpå at barnehagen kjente han godt og tilrettela mye uten at vi tenkte så mye over det. Du får bare være tidlig på ballen å be om hjelp om det skulle vise seg at han strever på skolen. Det er kommet nye retningslinjer for utredning av adhd nå forresten. Der man før måtte ha symptomer på flere arenaer er det nå tatt hensyn til at barn kan maskere/skjule mye feks på skole, slik at man nå kan utredes om man viser symptomer på en arena som hjemme. Ikke at det må være adhd, men det kan være greit å vite litt om det om vanskene hans fortsetter. Adhd norge har også mye bra info på nettsiden også :)

Skrevet

Han bruker gjerne mye krefter på å være «normal» ute, så smeller det når han kommer hjem.

prøv å forbered han på alt som kan forberedes på.

har selv et barn med adhd og et barn som minner om din sønn. Det er frustrerende, og det vil ikke alltid fungere. Men det hjelper veldig mye!

Anonymkode: 134dc...572

Skrevet

Skulle det være adhd vil det nok vise seg når han begynner på skolen. Da blir det flere overganger, flere voksne, større krav til å sitte stille, holde fokus etc. Sønnen min gikk i en super bhg og ble ikke utredet før han begynte på skolen. Skjønte etterpå at barnehagen kjente han godt og tilrettela mye uten at vi tenkte så mye over det. Du får bare være tidlig på ballen å be om hjelp om det skulle vise seg at han strever på skolen. Det er kommet nye retningslinjer for utredning av adhd nå forresten. Der man før måtte ha symptomer på flere arenaer er det nå tatt hensyn til at barn kan maskere/skjule mye feks på skole, slik at man nå kan utredes om man viser symptomer på en arena som hjemme. Ikke at det må være adhd, men det kan være greit å vite litt om det om vanskene hans fortsetter. Adhd norge har også mye bra info på nettsiden også :)

Det høres bra ut!  Er jo ganske håpløst at foreldre skal slite mye hjemme, mens de er et "annet barn" i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...