Gå til innhold

Byggefelt - skal rive og bygge nytt. Naboen kopierte tegningene våre!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dersom vi hadde likt vår nabo, hadde vi sikkert ikke reagert.

Vi er ikke særlig gode venner. Vi søkte om riving og byggetillatelse. De signerte - ingenting skryt, bare negative kommentarer. Nå har de bestemt seg for å gjøre det samme og kopierer vår løsning. Bør vi ta det som et kompliment? Virker som om de skynder seg nå for å bli ferdig før oss, slik at det ser ut som om motsatt har skjedd, at vi har kopiert dem. Kjenner meg matt. Alle gode ideer er "stjålet". Er klar over at vi ikke har copyright altså men vi har brukt 2 år på dette og nå kommer de og har plutselig samme løsning!

De har finere tomt enn det vi har, og det virker bare som om de vil "overgå" oss!

Vel, kommer aldri til å gi fra oss fargekoder etc. Jeg jobber som fargespesialist og de kommer aldri til å finne lik sammensetning. 

Anonymkode: 38172...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Dersom vi hadde likt vår nabo, hadde vi sikkert ikke reagert.

Vi er ikke særlig gode venner. Vi søkte om riving og byggetillatelse. De signerte - ingenting skryt, bare negative kommentarer. Nå har de bestemt seg for å gjøre det samme og kopierer vår løsning. Bør vi ta det som et kompliment? Virker som om de skynder seg nå for å bli ferdig før oss, slik at det ser ut som om motsatt har skjedd, at vi har kopiert dem. Kjenner meg matt. Alle gode ideer er "stjålet". Er klar over at vi ikke har copyright altså men vi har brukt 2 år på dette og nå kommer de og har plutselig samme løsning!

De har finere tomt enn det vi har, og det virker bare som om de vil "overgå" oss!

Vel, kommer aldri til å gi fra oss fargekoder etc. Jeg jobber som fargespesialist og de kommer aldri til å finne lik sammensetning. 

Anonymkode: 38172...af6

Men byggesøknad viser vel ikke planløsning og detaljer? Og dersom dere ikke omgås får de vel aldri sett de fine fargene dine uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (42 minutter siden):

Men byggesøknad viser vel ikke planløsning og detaljer? Og dersom dere ikke omgås får de vel aldri sett de fine fargene dine uansett?

Vår byggesøknad viste planløsning og alle detaljer. Var det vår arkitekt som gjorde feil ved å vise dette? Er man ikke pliktig til å sende alt?

Anonymkode: 38172...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkitekten vår la ikke med alle tegninger i nabovarselet, feks så var ikke plantegninger med. Men i byggesøknaden så var alt med. 

Anonymkode: 955f9...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Vår byggesøknad viste planløsning og alle detaljer. Var det vår arkitekt som gjorde feil ved å vise dette? Er man ikke pliktig til å sende alt?

Anonymkode: 38172...af6

Nabovarsel skal vise plassering på tomt og byggets form og str. Innvendig planløsning har ikke naboen noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vår byggesøknad viste planløsning og alle detaljer. Var det vår arkitekt som gjorde feil ved å vise dette? Er man ikke pliktig til å sende alt?

Anonymkode: 38172...af6

Sjekk avtalen dere har med arkitekten.

Har naboen kontaktet arkitekten dere brukte for å få tegningene? Hvis ikke er det naboen har gjort et brudd på åndsverksloven.

Ville startet med å ta en prat med arkitekten deres, jeg.

For har naboen kopiert arktitektens tegninger og bare overført til egen tomt, da er det ulovlig. Og da er vel trolig heller ikke ev. bygningstillatelse gyldig, vil jeg tro.

Sjekk åndsverksloven av 2018. Arkitekttegninger anses som beskyttet under loven.

Men om avtalen mellom dere åpner for det, så kan nok arkitekt gi tillatelse til å bruke tegningene (da betaler selvfølgelig også naboen arkitekten for tegningene). Men har naboen ikke fått tillatelse til å bruke tegningene, da sliter naboen ;)

Hvis dette er et stort byggefelt, så kan det være det er andre regler. Men sjekk med arkitekten deres først!

Anonymkode: becac...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dersom vi hadde likt vår nabo, hadde vi sikkert ikke reagert.

Vi er ikke særlig gode venner. Vi søkte om riving og byggetillatelse. De signerte - ingenting skryt, bare negative kommentarer. Nå har de bestemt seg for å gjøre det samme og kopierer vår løsning. Bør vi ta det som et kompliment? Virker som om de skynder seg nå for å bli ferdig før oss, slik at det ser ut som om motsatt har skjedd, at vi har kopiert dem. Kjenner meg matt. Alle gode ideer er "stjålet". Er klar over at vi ikke har copyright altså men vi har brukt 2 år på dette og nå kommer de og har plutselig samme løsning!

De har finere tomt enn det vi har, og det virker bare som om de vil "overgå" oss!

Vel, kommer aldri til å gi fra oss fargekoder etc. Jeg jobber som fargespesialist og de kommer aldri til å finne lik sammensetning. 

Anonymkode: 38172...af6

Men.. Gjør det egentlig noe i det store og det hele? ❤️Er det noe å bruke energien på? Sånn egentlig spiller det ikke noen rolle for deg og ditt liv. Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener, men jeg ville latt det gå. Ikke orket å bruke energi på tull. 

Anonymkode: 2d7e4...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Men.. Gjør det egentlig noe i det store og det hele? ❤️Er det noe å bruke energien på? Sånn egentlig spiller det ikke noen rolle for deg og ditt liv. Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener, men jeg ville latt det gå. Ikke orket å bruke energi på tull. 

Anonymkode: 2d7e4...9f3

Er du naboen? ;)

Hvis naboen ikke har en avtale om at de kan bruke de arkitekttegningene, da har naboen brutt loven.

Hvis naboen ikke har en avtale om at de kan bruke disse tegningene, da har de stjålet dem.

Hvis du hadde brukt dager eller uker for å gjøre en jobb, og så kom jeg og stjal produktet du hadde laget, slik at du ikke fikk betalt for jobben - det hadde du heller ikke orket å bruke energi på, fordi det er "tull"?

 

Anonymkode: becac...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er du naboen? ;)

Hvis naboen ikke har en avtale om at de kan bruke de arkitekttegningene, da har naboen brutt loven.

Hvis naboen ikke har en avtale om at de kan bruke disse tegningene, da har de stjålet dem.

Hvis du hadde brukt dager eller uker for å gjøre en jobb, og så kom jeg og stjal produktet du hadde laget, slik at du ikke fikk betalt for jobben - det hadde du heller ikke orket å bruke energi på, fordi det er "tull"?

 

Anonymkode: becac...ff0

Men hvorfor legge detaljerte planer på tegningen de skulle se? 

Jeg skjønner det er irriterende. Men. 

Anonymkode: 2d7e4...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor legge detaljerte planer på tegningen de skulle se? 

Jeg skjønner det er irriterende. Men. 

Anonymkode: 2d7e4...9f3

Det har faktisk ikke noe med saken å gjøre.

Saken er at ingen har lov å bare bruke arkitekttegninger hvis de ikke har en spesifikk avtale om det. Når naboen "forsyner" seg på den måten uten avtale (må man anta, hvis det ikke er noe HI ikke vet), da har naboen brutt loven.

Men det er vel ikke så nøye med andres eiendom, tjuveri og sånne irriterende greier....?

Anonymkode: becac...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen søker dispensasjon:

Hun vil at gjestene skal få eget toalett :fnise:, tipper at de får avslag på slik søknad 😏.

 

 

Anonymkode: 38172...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkitekten har beskyttelse i åndsverkloven så fortell ham  om naboens kopi, du.

Anonymkode: ad0a3...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...