Anonym bruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Må si jeg synes synd på aleneforsørgere med pendlerjobb, gamle, trekkfulle hus og tenåringssønner. Vi har heldigvis elbil. Mannen pendler, men jeg kan ha hjemmekontor frem til sommerferien. Med fire barn (hvorav tre tenåringsgutter) spiser vi allerede mye billigprodukter. Jeg er flink til å lage mat fra bunnen, og baker brød selv, men nå vil jo også det som tradisjonelt sett har vært billigmat, som brød og pasta, så opp i pris. Jeg sitter med ullstrømper og tynn jakke hjemme mens jeg jobber, og passer på å vaske klær, dusje og lade bilen etc når strømmen er billigst. Jeg tenker at dette må være en bra tid for å gi kollektivtrafikken et løft (staten tjener masse på høye strøm- og oljepriser), og ikke minst gi bønder bedre lønn og vilkår. Norske bønder gir oss trygg og god mat under dårligere betingelser enn utenlandske matprodusenter. Ikke bare er klimaet dårligere i Norge, men bøndene driver også mer forsvarlig med tanke på dyrevelferd og antibiotikabruk. Anonymkode: 1bf71...34d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Jeg begynner faktisk å bli bekymret. Vi er i praksis en en-inntektsfamilie, da mannen min ikke har noen fast inntekt og bare tjener noe innimellom. Det har pleid å gå bra siden jeg har fast jobb og en relativt god lønn, men det er i offentlig sektor så lønnsøkningen de siste to årene har ikke holdt tritt med inflasjonen. Nå blir det enda mer prisstigning. Vi har pleid å spare en god slump hver måned, men det blir jo mindre igjen nå. Fortsetter det slik kommer vi etterhvert til å gå i minus. Anonymkode: 658cf...542
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Jeg tenker at vi får aldri de samme godene og det lette, forutsigbare livet våre foreldre hadde. Vi har begge fast jobb med gjennomsnittsinntekt - det gjør at vi klarer oss sånn akkurat. Ikke noe hytte på fjellet og årlig sydentur på oss, slik som forrige generasjon med gjennomsnittsinntekt tok for gitt. Forskjellene blir større, nå skal man jaggu tjene godt for å ha ei hytte som er relativt grei standard. Utenlandsferier må vi spare i årevis til. Bensin for å kjøre langt holder vi oss unna, er veldig glad for elbilen! Anonymkode: d2458...e23
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Tenker det samme, er bekymret for hvordan dette skal gå. Vi klarer oss fint foreløpig og har mye å gå på, men ser at det vi har til overs fort blir spist opp av inflasjonen. Tenker også på alle bedriftene som får store problemer pga økte strømpriser og drivstoffpriser. Dette vil vi nok merke mer til fremover, og det blir hardere tider. Den største økninga på matvareprisene har heller ikke skjedd enda Anonymkode: 51187...2b5
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Jeg gikk på en smell sist høst, så måtte ta en del radikale grep allerede da. Dette er jeg glad for nå, for nå er jeg godt i gang med å redusere mine utgifter. Er ekstremt nøye på hva jeg handler av mat, sparer strøm, kuttet ekstremt i shopping og betaler ned gammel moro(forbruksgjeld) ned så fort som mulig. Har et håp om at jeg etter juni i 2023 kun har boliglån og studielån igjen og i tillegg en solid buffer. Anonymkode: b34b7...8bb
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Tror dere renta går opp? Anonymkode: ffd30...c50
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Tror dere renta går opp? Anonymkode: ffd30...c50 Ja, det tror jeg. Med alle prisøkninger som er, og en forventet renteøkning, ser jeg for meg en tøff utvikling for mange. Anonymkode: 94d2a...23c
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker at vi får aldri de samme godene og det lette, forutsigbare livet våre foreldre hadde. Vi har begge fast jobb med gjennomsnittsinntekt - det gjør at vi klarer oss sånn akkurat. Ikke noe hytte på fjellet og årlig sydentur på oss, slik som forrige generasjon med gjennomsnittsinntekt tok for gitt. Forskjellene blir større, nå skal man jaggu tjene godt for å ha ei hytte som er relativt grei standard. Utenlandsferier må vi spare i årevis til. Bensin for å kjøre langt holder vi oss unna, er veldig glad for elbilen! Anonymkode: d2458...e23 Hvis man tåler den samme standarden på hytter som foreldregenerasjonen gjorde, og ikke forlanger strøm, vann og omtrent samme standard som hjemme, så har nok mange råd til hytte på fjellet. Vi tjener akkurat på gjennomsnittet og har en hytte på fjellet som på ingen som helst måte ruinerer oss. Men vi tåler å hente vann og komme til kald hytte 😊 Anonymkode: 86a40...f3b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 On 3/10/2022 at 2:12 PM, Anonym bruker said: Må si jeg synes synd på aleneforsørgere med pendlerjobb, gamle, trekkfulle hus og tenåringssønner. Vi har heldigvis elbil. Mannen pendler, men jeg kan ha hjemmekontor frem til sommerferien. Med fire barn (hvorav tre tenåringsgutter) spiser vi allerede mye billigprodukter. Jeg er flink til å lage mat fra bunnen, og baker brød selv, men nå vil jo også det som tradisjonelt sett har vært billigmat, som brød og pasta, så opp i pris. Jeg sitter med ullstrømper og tynn jakke hjemme mens jeg jobber, og passer på å vaske klær, dusje og lade bilen etc når strømmen er billigst. Jeg tenker at dette må være en bra tid for å gi kollektivtrafikken et løft (staten tjener masse på høye strøm- og oljepriser), og ikke minst gi bønder bedre lønn og vilkår. Norske bønder gir oss trygg og god mat under dårligere betingelser enn utenlandske matprodusenter. Ikke bare er klimaet dårligere i Norge, men bøndene driver også mer forsvarlig med tanke på dyrevelferd og antibiotikabruk. Anonymkode: 1bf71...34d jeg er ikke noe redd i hele tatt, tar det som det kommer Anonymkode: ab72e...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå