Gå til innhold

Videregående og linjevalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye legger dere foreldre dere opp i dette.

Jeg har en gutt som er umoden 😅(9 klasse) han er velig i opposisjon, lærerne er dumme og fagene de har er stort sett bortkastet😂

Han skal jo opp i 10 og da velge veien videre. Han har et snitt på noe over 4 (4,3) og de beste fagene hans er samfunnsfag, gym naturfag og norsk. (i disse fagene har han 5ere) Egentlig er han en skarp gutt med gode evner, men han ødelegger en del for seg selv ved å krangle og protestere og er formann i Nei-bevegelsen... 

På foreldremøte sier de da at de som er lei av skolen på ungdomsskolen, kanskje ikke bør velge studiespes på videregående. Og jeg ser jo den.

Samtidig så har du sånne som min gutt, som er barnslig og litt umoden men som heller ikke har vist interesse for yrkesfag. Han er ikke særlig praktisk anlagt og passer absolutt ikke til helsefag. Skal han gå yrkesfag må det være noe som ikke involverer praktisk arbeid, og det er jo litt selvmotsigende. Men det er jo kommet en sånn it-linje

Han driver ikke aktivt med idrett heller, eller så har tenkt at idrettslinjen kanskje kunne være noe. Jeg er redd at vanlig studiespes blir veldig teoritungt. 

Anonymkode: 9320d...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør velge ei linje han er interessert i. Jeg jobber på en vgs. På byggfag linjen er det noen stk som ikke skulle ha gått der. Har 0 interesse for faget. Går der kun fordi kompisene går der. De skaper uro i klassen 

Anonymkode: 2e19e...433

Skrevet

Min sønn gikk salg og service, tok fagbrev i kontor og administrasjon og nå påbygg. Neste år blir det etter markedsføring eller økonomistudier, mulig en kombinasjon.

Var veldig riktig for min litt skoleleie og litt umodne sønn, hadde han gått studiespes hadde han droppet ut tror jeg...

Anonymkode: 4ff86...56c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn gikk salg og service, tok fagbrev i kontor og administrasjon og nå påbygg. Neste år blir det etter markedsføring eller økonomistudier, mulig en kombinasjon.

Var veldig riktig for min litt skoleleie og litt umodne sønn, hadde han gått studiespes hadde han droppet ut tror jeg...

Ja hvis min gutt skal ta yrkesfag må det være noe sånt eller informasjonsteknologi.

Takk for svar, jeg synes dette er litt vanskelig. Selv brant jeg veldig for noe som jeg startet på og da er vgs greit.

Skrevet

Hva med linjer som er noe praktisk,men som gir generell studiekompetanse? For eks media og kommunikasjon?

Anonymkode: c6545...95c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva med linjer som er noe praktisk,men som gir generell studiekompetanse? For eks media og kommunikasjon?

Media og kommunikasjon er vel studiespes eller? 

Anonymkode: 9bfd8...fa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Media og kommunikasjon er vel studiespes eller? 

Anonymkode: 9bfd8...fa9

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har tenkt litt på den linjen der ja, og ja det er blitt studiespes. var yrkesfag før men alle tok jo påbygg av de elevene som gikk der.

Skrevet

Medier og kommunikasjon kan tas både med tredjeår studiespes eller ut i lære etter to år, og det er en morsom linje også for de som kanskje ikke er supermotoivert. I dagens samfunn er det også mye av det som er nyttig å ha med seg videre selvom man ikke skal jobbe som ren fotograf eller grafisk designer.

Anonymkode: 6ade7...3f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Medier og kommunikasjon kan tas både med tredjeår studiespes eller ut i lære etter to år, og det er en morsom linje også for de som kanskje ikke er supermotoivert. I dagens samfunn er det også mye av det som er nyttig å ha med seg videre selvom man ikke skal jobbe som ren fotograf eller grafisk designer.

Nå er den linjen blitt treårig studiespes slik som musikklinja og idrettslinja.

Skrevet

Det fins jo et hav av muligheter, her bestemmer  tenåringen selv... det endte med å flytte... det viktigste er jo at de syns det er  givende. og om linjen gir studiespesialisering pluss noe mer så kan det gi dem piff til å fullføre så blitr det sånn da... om det  ekstra naturfag, sportsfiske, sjømat, musiikk, breddeidrett...  og velger de feil så får de velg omigjen da... de har jo hele livet foran seg...

Anonymkode: 8dd71...5bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det fins jo et hav av muligheter, her bestemmer  tenåringen selv... det endte med å flytte... det viktigste er jo at de syns det er  givende. og om linjen gir studiespesialisering pluss noe mer så kan det gi dem piff til å fullføre så blitr det sånn da... om det  ekstra naturfag, sportsfiske, sjømat, musiikk, breddeidrett...  og velger de feil så får de velg omigjen da... de har jo hele livet foran seg...

Anonymkode: 8dd71...5bd

Ja det er selvfølgelig riktig det, min har på en måte ikke noe han har lyst til. Vi støtter han selvfølgelig i det han ønsker men han er litt sånn alt er blæh.

Uten å ha særlige praktiske evner eller interesser heller.

Han er vel litt fjortis, håper det skjer en del dette året. Men vi har vel hele tiden fått høre at ja det skjer så mye i løpet av ferien, siste året i barnehagen, siste året på barneskolen, siste året på ungdomskolen osv...

Skrevet

Det finnes veldig mange ulike linjer å gå, det er jo ikke bare bygg eller helse. 

Yngste barnet mitt overrasket alle med valg av linje, hun valgte TIP. Hun som aldri har eid tolmodighet eller inteesse for noe slikt praktisk arbeid hopper nå ut av senga blid som en sol når hun vet hun skal sveise eller dreie på skolen. Matte som hun sleit med har nå blitt gøy, for nå ser hun hva det brukes til i praksis. Så koden på det hun sleit med før har blitt knekt når hun  nå må bruke det på noe. 

Eldstebarnet valgte helse. Hun orket ikke bare å sitte på skolebenken og måtte ha noe praktisk, så hun valgte en ny linje som hun kun får studiekompetanse på. Så veien er åpen for henne vidre utenom to rettninger som hun uansett ikke ønsker å ta. Hun stortrives også, hun vurderer noe innen helse men er fortsatt ikke helt sikker på hva. 

Tantebarnet mitt ønsker nå idrett, han ønsker en ikke så stillesittende skolehverdag. 

Det finnes utrolig mange ulike linjer å gå, men det varierer jo veldig hvor en bor. Mange veier som kan føre til det samme, så jeg vil bare råde dere til å se dere rundt for de ulike mulighetene. Utifra hva jeg har sett på mine egene unger så kan yrkesfag være veldig godt for de ungene som er skolelei og ikke helt passer å sitte på en stol hele dagen. Karaktermessig så har de skutt i være hos begge mine unger. Hun ene knakk mattekoden med sveising og dreiing, mens hun andre knakk den med medisinregning. 

Anonymkode: cdde5...0fb

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Det er veldig synd i så fall! 

Skrevet

Det er mange veier til rom, og det fine nå er at de ikke brenner noen bruer. De kan ta noen svinger, U-svinger til og med, og likevel nå målet sitt.

Kompisen til sønnen min var helt sikker på at han skulle bli tømrer, men etter å ha vært utplassert i 2 klasse på vgs tømrer ombestemte han seg. Han mistrivdes sterkt med å stå opp kl 6 om morgenen, jobbe ute om i regn og snø, han syntes det var pyton. Så han tok påbygg rett etter 2.klasse og går nå noe teknisk tegner/arkitekt greier på høyskolen.

Sønnen min tok som sagt fagbrev i kontor og administrasjon først og går nå påbygg. De to årene som lærling og fagbrevet vil alltid være positivt å ha med seg videre. Han har prøvd seg i arbeidslivet og lært masse som en som bare har gått på skole kanskje ikke har lært.

Om et ungt menneske bruker et år eller to ekstra på å nå målet er ikke noe problem altså, de lærer og modnes på veien, og det er bare positivt.

Jeg har to gutter på 18 og 21 år og har sett mange av vennene deres prøve og feile, bytte linjer etter et år fordi det passet dårlig, tatt påbygg fordi de plutselig så en vei de ikke visste om osv. En av kompisene til eldstemann begynte på elektro og tok fagbrevet i militæret. Han fortsatte med noe data-teknologi greier og har funnet seg en fin vei. Han ante ikke da han var 15 at man kunne ta læretiden i militæret engang, men om man gjør det blir førstegangstjenesten bakt inn i læretiden så etter to år får han dimmepengene sine og har unnagjort både militæret og fagprøven.

Skrevet

Er han utredet for konsentrasjonsvansker eller annet? Jeg jobber mye med tilrettelegging i skole og etter min erfaring er alle disse "nei-ungdommene" ofte det fordi de strever med et eller annet. Forståelse, språk, konsentrasjon eller annet. Når det er sagt tror jeg motivasjon er viktig. Det å finne noe han liker og kan engasjere seg i. Det er ikke så mye nå, men det kan hende det løsner litt frem mot slutten av 10.klasse. Da får de mer informasjon om mulighetene, vennene blir interessert i noe og de henger seg ofte litt på. Han kan jo få studiespesiallisering. gjennom yrkesfag og evt. påbygg. Kan være lurt å tenke overføringsmøter med vgs når den tid kommer. Snakke litt om hva hva han mestrer og trenger for å fungere på skolen. Dere har jo mange års erfaring med han og skole nå, så greit om noe av dette overføres :)

Anonymkode: 50470...b90

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Min sønn går på media og kommunikasjon yrkesfaglig...så nei, ikke alle har blitt studiespes.  

På min sønn din skole har de begge linjene. 

Anonymkode: 48868...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min sønn går på media og kommunikasjon yrkesfaglig...så nei, ikke alle har blitt studiespes.  

På min sønn din skole har de begge linjene. 

Anonymkode: 48868...115

Ok, da lærte jeg også noe nytt. Åpenbart mange muligheter ja.

Og til deg ovenfor(...b90), nei han er ikke utredet. Skolen har aldri foreslått dette. Han klarer helt fint å konsentrere seg når han har noe som interesserer han, Han er født sent på året, og i retrospekt så skulle jeg ønsket at vi hadde utsatt skolestart et år. Han har på en måte hele tiden vært litt umoden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det finnes også en yrkesfaglig variant som heter medieproduksjon. Den er mer praktisk of med læretid.

Anonymkode: 8dca6...454

Skrevet

Jeg er ikke HI, men vil allikevel si takk for alle gode råd i denne tråden. Jeg har selv en på ungdomsskolen som sliter med veivalget. Han går bare i 8., men tiden går fort. Han synes skole, og særlig lekser, er helt forferdelig.  Han klarer ikke oppgaver med type drøftinger eller skriv en fortelling etc., han må liksom ha to strek under svaret. Han er heller ikke særlig praktisk anlagt. 

Hvor kan man finne ut hvor mange poeng man trenger for å komme inn på de forskjellige fagene på videregående?

Anonymkode: 34466...fd5

Skrevet

Hva med å snakke med rådgiver om de forskjellige linjene? 

Anonymkode: 13e75...402

Skrevet

I 10. klasse jobber de mye med veien videre, de skal ha individuell rådgivning, og skal bli kjent med alle mulighetene. Muligheten for at han selv har noen kloke tanker om vgs før 2022 er slutt, er stor. 

Generelt er det lurt å huske at yrkesfag alltid kan ende opp i studiekompetanse, hvis man går to år pluss påbygg. Påbygg er et krevende år med mye norsk, men mange mestrer det helt fint når de er 18 år. 

Anonymkode: 3f090...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke HI, men vil allikevel si takk for alle gode råd i denne tråden. Jeg har selv en på ungdomsskolen som sliter med veivalget. Han går bare i 8., men tiden går fort. Han synes skole, og særlig lekser, er helt forferdelig.  Han klarer ikke oppgaver med type drøftinger eller skriv en fortelling etc., han må liksom ha to strek under svaret. Han er heller ikke særlig praktisk anlagt. 

Hvor kan man finne ut hvor mange poeng man trenger for å komme inn på de forskjellige fagene på videregående?

Det skjer MYE mellom 8. og 10. klasse, så ha litt is i magen. Min nest eldste var sånn du beskriver i 8.klasse og lå på 3-er i norsk. I 10.klasse skjerpet han seg veldig og klarte å jobbe seg gjennom uviljen mot å skrive lengre tekster og øvde masse på gode teknikker og endte med 5 i norsk. Nå må det sies at motivasjonen nok lå i høyt snitt på drømmelinjen, så han måtte skjerpe seg hvis han ville inn. Han er fortsatt ikke glad i norskfaget, men klarer sånn akkurat å holde på 5-eren (høyt snitt for å komme inn på VG3 også).

Anonymkode: 2ddb6...c0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det skjer MYE mellom 8. og 10. klasse, så ha litt is i magen. Min nest eldste var sånn du beskriver i 8.klasse og lå på 3-er i norsk. I 10.klasse skjerpet han seg veldig og klarte å jobbe seg gjennom uviljen mot å skrive lengre tekster og øvde masse på gode teknikker og endte med 5 i norsk. Nå må det sies at motivasjonen nok lå i høyt snitt på drømmelinjen, så han måtte skjerpe seg hvis han ville inn. Han er fortsatt ikke glad i norskfaget, men klarer sånn akkurat å holde på 5-eren (høyt snitt for å komme inn på VG3 også).

Anonymkode: 2ddb6...c0a

Takk for oppmuntrende svar. Godt å høre om modningsprosessen din har vært gjennom. Håper det samme skjer her 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Takk for oppmuntrende svar. Godt å høre om modningsprosessen din har vært gjennom. Håper det samme skjer her 😊

Modningsprosessen mellom 8. og 10. klasse er helt enorm. Snakk med en ungdomsskolelærer så kan de med et smil fortelle deg at de elevene de får i 8.klasse og de som går ut av 10.klasse er helt forskjellige mennesker.

Jeg har barn på 15, 18 og 20 år og det er virkelig det samme hver gang altså, de modnes enormt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Modningsprosessen mellom 8. og 10. klasse er helt enorm. Snakk med en ungdomsskolelærer så kan de med et smil fortelle deg at de elevene de får i 8.klasse og de som går ut av 10.klasse er helt forskjellige mennesker.

Jeg har barn på 15, 18 og 20 år og det er virkelig det samme hver gang altså, de modnes enormt.

Veldig godt å høre! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...