Gå til innhold

Disse sanksjonene. Vil Europa klare seg uten Russland?


Anbefalte innlegg

Tenker da på at vi så høyt har gått ut med diverse sanksjoner som etter sigende mest sannsynlig vil ramme oss selv hardest. Ta gassen for eksempel. Vil Europa klare seg uten russisk gass? Hva vil det gjøre med strømprisene? 

Anonymkode: a8d98...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tenker da på at vi så høyt har gått ut med diverse sanksjoner som etter sigende mest sannsynlig vil ramme oss selv hardest. Ta gassen for eksempel. Vil Europa klare seg uten russisk gass? Hva vil det gjøre med strømprisene? 

Anonymkode: a8d98...b0b

Ja, jeg tror det er litt som svirrer i toppen på dem som har bestemt dette.

og hva mener du med sanksjoner som «vil ramme oss selv hardest»? Du tenker at Russland vil gå seirende ut?

En økonomiekspert sa at den han syns minst synd i i denne krisen er norske husholdninger.. vi har en gunstig situasjon i forhold til andre. 
 

Det blir nok tøft. Høyere strømpriser ( som fortsatt vil kompenseres) og muligens behov fir å fråtse mindre, og å spise et mer begrenset utvalg av matvarer. Alternativet er å stå og se på at Russland driver masseslakt og legger land etter land under sin kontroll. 

 

Anonymkode: f9f6c...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg tror det er litt som svirrer i toppen på dem som har bestemt dette.

og hva mener du med sanksjoner som «vil ramme oss selv hardest»? Du tenker at Russland vil gå seirende ut?

En økonomiekspert sa at den han syns minst synd i i denne krisen er norske husholdninger.. vi har en gunstig situasjon i forhold til andre. 
 

Det blir nok tøft. Høyere strømpriser ( som fortsatt vil kompenseres) og muligens behov fir å fråtse mindre, og å spise et mer begrenset utvalg av matvarer. Alternativet er å stå og se på at Russland driver masseslakt og legger land etter land under sin kontroll. 

 

Anonymkode: f9f6c...0e2

Ja, ikke sant. Du måtte vri på det jeg sa til at jeg mente at det var ok at Russland drev med masseslakt i Ukraina. 🤷‍♀️
Det jeg mente, før du la ordene i munnen på meg, var at vi tror vi var så j…. smarte ved å innføre sanksjoner mot Russland. Det vil bli oss sanksjonene går hardest utover, når alt kommer til alt. Vi klarer oss ikke uten Russland. 
HI

Anonymkode: a8d98...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Ja, ikke sant. Du måtte vri på det jeg sa til at jeg mente at det var ok at Russland drev med masseslakt i Ukraina. 🤷‍♀️
Det jeg mente, før du la ordene i munnen på meg, var at vi tror vi var så j…. smarte ved å innføre sanksjoner mot Russland. Det vil bli oss sanksjonene går hardest utover, når alt kommer til alt. Vi klarer oss ikke uten Russland. 
HI

Anonymkode: a8d98...b0b

Ja, det er en konsekvens av det, men jeg kan ikke se at det er så mamge andre valg.

Anonymkode: 26d77...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ja, ikke sant. Du måtte vri på det jeg sa til at jeg mente at det var ok at Russland drev med masseslakt i Ukraina. 🤷‍♀️
Det jeg mente, før du la ordene i munnen på meg, var at vi tror vi var så j…. smarte ved å innføre sanksjoner mot Russland. Det vil bli oss sanksjonene går hardest utover, når alt kommer til alt. Vi klarer oss ikke uten Russland. 
HI

Anonymkode: a8d98...b0b

Forklar

Anonymkode: f9f6c...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en viss grad, men det er ikke uten grunn at import av gass fra Russland ble unntatt da de innførte sanksjoner. Bare dager etter sanksjonene kunne de meddele at det var inngått langsiktige avtaler med Gazprom og dette leveres som normalt. Selv Tangen har gått ut og forberedt oss på potensielt fall i Oljefondet med hele 40 %. Så ja, vi vil merke det. Nordmenn først og fremst på strøm, bensin og en del matvarer. Industrien vil rammes, spesielt nord i Norge. 

Det jobbes i kulissene med alternativ, diskusjonen om atomkraftverk i Tyskland, leveranse av flytende gass via skip, mulige kvoteordninger. Men det tar jo litt tid. 

Anonymkode: f53cc...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja, ikke sant. Du måtte vri på det jeg sa til at jeg mente at det var ok at Russland drev med masseslakt i Ukraina. 🤷‍♀️
Det jeg mente, før du la ordene i munnen på meg, var at vi tror vi var så j…. smarte ved å innføre sanksjoner mot Russland. Det vil bli oss sanksjonene går hardest utover, når alt kommer til alt. Vi klarer oss ikke uten Russland. 
HI

Anonymkode: a8d98...b0b

Hva bygger du dette på?

Hensikten med sanksjonene er jo at det skal gå så hardt utover Russland at Putin til slutt har få andre valg enn å ende krigen. Når sanksjonene begynner å merkes for større og større deler av den russiske befolkningen vil Putin dessuten også få både et forklaringsproblem til egen befolkning siden han forer dem med løgn, og han vil mest trolig bli møtt med langt større misnøye og motstand mot krigen enn det russere allerede har vist. Det vil gjøre at han ikke bare kan fokusere på krigen mot Ukraina, men også mot egen befolkning.

At så omfattende sanksjoner mot et så stort land også vil påvirke andre land, det er en selvfølge. Men det er vel tvilsomt at de vil gå mer utover oss enn russerne.

Men det som nå skjer, det bør virkelig få opp øynene på folk om viktigheten av beredskapslagre i eget land, på en hel rekke områder, ikke bare korn, medisiner, medisinsk utstyr, men også en god del andre nødvendige varer. Og ikke minst, vi må sørge for at graden av selvforsyning går vesentlig opp her i landet, og det bør skje raskt!

I mellomtiden velger norske politikere å vente til etter årets våronn med å se hva de kan gjøre, noe som vil gjøre at Norge får langt mindre mathvete enn vi faktisk kan produsere. Men folk gidder jo knapt bry seg, og media følger ikke opp saken.

Det som er mest synd i Norge, det er at alt dette - som alltid - vil gå verst utover de som allerede har minst her i landet, fordi priser på alt stiger nå, ikke bare strøm. Flere matvarer jeg har sett på siste ukene har f.eks. gått opp nærmere 50 %, andre har gått opp 15-20 %, noen mindre.

Rett fokuset mot politikerne og regjeringen, få dem til å sette fart i norsk matproduksjon til selvforsyning, samt bygging av beredskapslagre for korn og annet.

Anonymkode: 7e175...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...