Gå til innhold

Verden gråter over barn, foreldre og besteforeldre som slaktes ned.. and in the meanwhile..


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han snakker bare russisk og er avhengig av oversettelser for å forstå norsk og engelsk. Han er kjempeskuffet over ikke å få konkurere og føler at han ikke har gjort noe galt. Det er ikke rart han føler det sånn og jeg tror ikke det nødvendig vis betyr at han støtter krigen eller Putin.

Anonymkode: 55a27...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han snakker bare russisk og er avhengig av oversettelser for å forstå norsk og engelsk. Han er kjempeskuffet over ikke å få konkurere og føler at han ikke har gjort noe galt. Det er ikke rart han føler det sånn og jeg tror ikke det nødvendig vis betyr at han støtter krigen eller Putin.

Anonymkode: 55a27...be4

Hvorfor tror du han valgte akkurat det bildet?
 

Tviler på at han som kaptein i Putins hær er uten forståelse for situasjonen og hvilke følelser dette bildet skaper.

Vi må slutte å se russiske idrettsutøvere som stakkarslige hvermansen. De er en del av systemet og premieres med posisjoner ut fra idrettsprestasjon. 
 

HI

Anonymkode: c6337...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du han valgte akkurat det bildet?
 

Tviler på at han som kaptein i Putins hær er uten forståelse for situasjonen og hvilke følelser dette bildet skaper.

Vi må slutte å se russiske idrettsutøvere som stakkarslige hvermansen. De er en del av systemet og premieres med posisjoner ut fra idrettsprestasjon. 
 

HI

Anonymkode: c6337...20b

Norske utøvere kan egentlig sitte litt stille i båten all den tid de valgte (for andre gang!) å dra til OL i Kina for å konkurrere i et land som driver slik de driver. Og ingen boikotter kinesiske varer, kun fordi vi da ender opp med å være nakne, husløse og sultne. Moralen til norske toppidrettsutøvere forsvant da de valgte å dra til Kina for penger og medaljer.

Anonymkode: f1170...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Norske utøvere kan egentlig sitte litt stille i båten all den tid de valgte (for andre gang!) å dra til OL i Kina for å konkurrere i et land som driver slik de driver. Og ingen boikotter kinesiske varer, kun fordi vi da ender opp med å være nakne, husløse og sultne. Moralen til norske toppidrettsutøvere forsvant da de valgte å dra til Kina for penger og medaljer.

Anonymkode: f1170...fa8

Whataboutism?

Anonymkode: c6337...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Whataboutism?

Anonymkode: c6337...20b

På ingen måte. Jeg sikter bare til norske utøvere som går knallhardt ut mot Bolsjunov og co og samtidig bidrar til mishandling av mennesker i Kina ved å delta i OL og støtte landet. Det blir litt dobbeltmoralsk for min smak.

Anonymkode: f1170...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor tror du han valgte akkurat det bildet?
 

Tviler på at han som kaptein i Putins hær er uten forståelse for situasjonen og hvilke følelser dette bildet skaper.

Vi må slutte å se russiske idrettsutøvere som stakkarslige hvermansen. De er en del av systemet og premieres med posisjoner ut fra idrettsprestasjon. 
 

HI

Anonymkode: c6337...20b

Det vet jeg ikke. Det var foresten ikke bare et bilde, men to bilder og en video. Det så ut som om han skulle være med på et kostymene eller noe sånt, men jeg kan ikke russisk og vet egentlig lite om russisk kultur og symboler så jeg skal være forsiktig med å si noe bastant om hvordan det bør tolkes.

Anonymkode: 55a27...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

På ingen måte. Jeg sikter bare til norske utøvere som går knallhardt ut mot Bolsjunov og co og samtidig bidrar til mishandling av mennesker i Kina ved å delta i OL og støtte landet. Det blir litt dobbeltmoralsk for min smak.

Anonymkode: f1170...fa8

Er det mange som kommer i den kategorien der?

Anonymkode: 55a27...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er det mange som kommer i den kategorien der?

Anonymkode: 55a27...be4

Flere av OL-deltakerne. 

Anonymkode: f1170...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

På ingen måte. Jeg sikter bare til norske utøvere som går knallhardt ut mot Bolsjunov og co og samtidig bidrar til mishandling av mennesker i Kina ved å delta i OL og støtte landet. Det blir litt dobbeltmoralsk for min smak.

Anonymkode: f1170...fa8

Sport i Russland erså nært knyttet til politikken og Putin som det man komme, det kan ikke sammenlignes med norske (og mange andre lands) utøvere.

Anonymkode: 07d91...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Flere av OL-deltakerne. 

Anonymkode: f1170...fa8

Hvem?

Anonymkode: 55a27...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å atter en gang se Putin-tilhengerne på forumet storme inn og forsøke å få fokuset bort fra det faktum at det er Putin som har startet en grusom krig mot sitt frie og selvstendige naboland, det er Putin og de som aktivt støtter ham som er skyldige i de krigsforbrytelsene russiske militære styrker nå utfører i Ukraina.

Putin vet så utmerket vel at han tar feil. Han er ute etter én eneste ting - skaffe seg mer makt og større landområder selv, og gjøre alt for å hindre at han kan komme til å miste makt. Derfor starter han ikke bare meningsløse kriger. Men han er også i krig mot sitt eget folk - propagandakrig, hvor han nekter sitt eget folk tilgang på fakta om det han faktisk holder på med, han beordrer løgnaktig omskriving av historien, og han endrer lover slik at de som kaller krigen for krig eller invasjon risikerer 15 år i fengsel.

For å lykkes med dette er Putin avhengig av personer med makt og påvirkningskraft som kan støtte opp om hans løgnscenario og forsvare propagandaen som folket får - alt for å forsøke å gi alle løgnene og ulovlighetene et skinn av troverdighet. Og Bolsjunov er en slik frivillig og bevisst marionett for Putins grusomme regime. Bolsjunov velger å bruke sin status som idrettshelt - en mange ser opp til, en som er symbol på nasjonal stolthet og fremragenhet når han vinner store konkurranser, en som har reist over hele verden og dermed også har hatt mulighet til å tilegne seg vestlig informasjon om han ville - til å tale Putins sak. Det er ikke annet enn pur egoisme fra Bolsjunovs side, på samme måte som Putins kamper mot eget folk og krig mot andre land, også er pur egoisme fra hans side. Dette er menn som er fullstendig klare over hva de gjør, og de er også villig til å gå over lik for å opprettholde de posisjonene de ønsker å ha. Når Bolsjunov ble fratatt muligheten til få flere internasjonale seiere, da viste han sitt sanne seg - en som kynisk utnytter sin makt til å støtte Putin for slik å forlede det russiske folket enda mer, og støtte krigen mot Ukraina.

Å bortforklare og snakke om Kina har ingenting med denne saken å gjøre, uansett hvor grusomme ting uigurene og andre i Kina blir utsatt for. OL og norske idrettsutøver bør absolutt diskuteres, men det har ingenting med Putins krig mot Ukraina å gjøre!

Nå bør fokuset være på Putins krig mot Ukraina og hans støttespillere som forsvarer krig. Noen av disse støttespillerne får tydeligvis herje fritt på forumet for tiden, og det er på tide flere får opp øynene for akkurat det og ikke biter på alle forsøk på avsporinger og bagatellisering av den grusomme krigen og invasjonen av Ukraina som Putin og hans støttespillere nå er skyld i.

 

Anonymkode: 7dc43...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Skremmende å atter en gang se Putin-tilhengerne på forumet storme inn og forsøke å få fokuset bort fra det faktum at det er Putin som har startet en grusom krig mot sitt frie og selvstendige naboland, det er Putin og de som aktivt støtter ham som er skyldige i de krigsforbrytelsene russiske militære styrker nå utfører i Ukraina.

Putin vet så utmerket vel at han tar feil. Han er ute etter én eneste ting - skaffe seg mer makt og større landområder selv, og gjøre alt for å hindre at han kan komme til å miste makt. Derfor starter han ikke bare meningsløse kriger. Men han er også i krig mot sitt eget folk - propagandakrig, hvor han nekter sitt eget folk tilgang på fakta om det han faktisk holder på med, han beordrer løgnaktig omskriving av historien, og han endrer lover slik at de som kaller krigen for krig eller invasjon risikerer 15 år i fengsel.

For å lykkes med dette er Putin avhengig av personer med makt og påvirkningskraft som kan støtte opp om hans løgnscenario og forsvare propagandaen som folket får - alt for å forsøke å gi alle løgnene og ulovlighetene et skinn av troverdighet. Og Bolsjunov er en slik frivillig og bevisst marionett for Putins grusomme regime. Bolsjunov velger å bruke sin status som idrettshelt - en mange ser opp til, en som er symbol på nasjonal stolthet og fremragenhet når han vinner store konkurranser, en som har reist over hele verden og dermed også har hatt mulighet til å tilegne seg vestlig informasjon om han ville - til å tale Putins sak. Det er ikke annet enn pur egoisme fra Bolsjunovs side, på samme måte som Putins kamper mot eget folk og krig mot andre land, også er pur egoisme fra hans side. Dette er menn som er fullstendig klare over hva de gjør, og de er også villig til å gå over lik for å opprettholde de posisjonene de ønsker å ha. Når Bolsjunov ble fratatt muligheten til få flere internasjonale seiere, da viste han sitt sanne seg - en som kynisk utnytter sin makt til å støtte Putin for slik å forlede det russiske folket enda mer, og støtte krigen mot Ukraina.

Å bortforklare og snakke om Kina har ingenting med denne saken å gjøre, uansett hvor grusomme ting uigurene og andre i Kina blir utsatt for. OL og norske idrettsutøver bør absolutt diskuteres, men det har ingenting med Putins krig mot Ukraina å gjøre!

Nå bør fokuset være på Putins krig mot Ukraina og hans støttespillere som forsvarer krig. Noen av disse støttespillerne får tydeligvis herje fritt på forumet for tiden, og det er på tide flere får opp øynene for akkurat det og ikke biter på alle forsøk på avsporinger og bagatellisering av den grusomme krigen og invasjonen av Ukraina som Putin og hans støttespillere nå er skyld i.

 

Anonymkode: 7dc43...700

Stiller meg bak alt du skriver

Lurer på hvem disse syke folka er som så åpenbart er tilhengere av en diktator som kveler verden med ondskapen sin. 
 

HI

Anonymkode: c6337...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Skremmende å atter en gang se Putin-tilhengerne på forumet storme inn og forsøke å få fokuset bort fra det faktum at det er Putin som har startet en grusom krig mot sitt frie og selvstendige naboland, det er Putin og de som aktivt støtter ham som er skyldige i de krigsforbrytelsene russiske militære styrker nå utfører i Ukraina.

Putin vet så utmerket vel at han tar feil. Han er ute etter én eneste ting - skaffe seg mer makt og større landområder selv, og gjøre alt for å hindre at han kan komme til å miste makt. Derfor starter han ikke bare meningsløse kriger. Men han er også i krig mot sitt eget folk - propagandakrig, hvor han nekter sitt eget folk tilgang på fakta om det han faktisk holder på med, han beordrer løgnaktig omskriving av historien, og han endrer lover slik at de som kaller krigen for krig eller invasjon risikerer 15 år i fengsel.

For å lykkes med dette er Putin avhengig av personer med makt og påvirkningskraft som kan støtte opp om hans løgnscenario og forsvare propagandaen som folket får - alt for å forsøke å gi alle løgnene og ulovlighetene et skinn av troverdighet. Og Bolsjunov er en slik frivillig og bevisst marionett for Putins grusomme regime. Bolsjunov velger å bruke sin status som idrettshelt - en mange ser opp til, en som er symbol på nasjonal stolthet og fremragenhet når han vinner store konkurranser, en som har reist over hele verden og dermed også har hatt mulighet til å tilegne seg vestlig informasjon om han ville - til å tale Putins sak. Det er ikke annet enn pur egoisme fra Bolsjunovs side, på samme måte som Putins kamper mot eget folk og krig mot andre land, også er pur egoisme fra hans side. Dette er menn som er fullstendig klare over hva de gjør, og de er også villig til å gå over lik for å opprettholde de posisjonene de ønsker å ha. Når Bolsjunov ble fratatt muligheten til få flere internasjonale seiere, da viste han sitt sanne seg - en som kynisk utnytter sin makt til å støtte Putin for slik å forlede det russiske folket enda mer, og støtte krigen mot Ukraina.

Å bortforklare og snakke om Kina har ingenting med denne saken å gjøre, uansett hvor grusomme ting uigurene og andre i Kina blir utsatt for. OL og norske idrettsutøver bør absolutt diskuteres, men det har ingenting med Putins krig mot Ukraina å gjøre!

Nå bør fokuset være på Putins krig mot Ukraina og hans støttespillere som forsvarer krig. Noen av disse støttespillerne får tydeligvis herje fritt på forumet for tiden, og det er på tide flere får opp øynene for akkurat det og ikke biter på alle forsøk på avsporinger og bagatellisering av den grusomme krigen og invasjonen av Ukraina som Putin og hans støttespillere nå er skyld i.

 

Anonymkode: 7dc43...700

Selvfølgelig har det noe med krigen å gjøre. Man kan ikke skrike høyt om andre lands grusomme brudd på menneskerettigheter, når man nettopp har støttet et land som bedriver det samme, enn i noe mindre skala. Man kan faktisk ha to tanker i hodet samtidig - fordømme krigen mot Ukraina og fordømme de norske idrettsutøveres gjentatte støtte til land som rensker ut enkelte grupper av sin egen befolkning. 

Å kalle dem som setter søkelys på dobbeltmoral for "Putin-tilhengere" er bare dumt. Du vet heller ingenting om folk som skriver her. Du visste for eksempel ikke at jeg har donert et stort sum penger til flyktninger, deltatt på flere frivillige arrangementer og gitt faglige råd til mine to ukrainske venninner som hentet sine kjære hit til Norge. Selvfølgelig visste du ikke noe om det, for da hadde du ikke kalt meg for Putin-tilhenger. Det er rart hvor mye hat og ubegrunnede påstander det er på dette forumet. Er det dette dere lærer barna deres? At de skal kalle folk navn i tide og utide, anta og spekulere, i stedet for å spørre og undersøke? 

Anonymkode: f1170...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig har det noe med krigen å gjøre. Man kan ikke skrike høyt om andre lands grusomme brudd på menneskerettigheter, når man nettopp har støttet et land som bedriver det samme, enn i noe mindre skala. Man kan faktisk ha to tanker i hodet samtidig - fordømme krigen mot Ukraina og fordømme de norske idrettsutøveres gjentatte støtte til land som rensker ut enkelte grupper av sin egen befolkning. 

Å kalle dem som setter søkelys på dobbeltmoral for "Putin-tilhengere" er bare dumt. Du vet heller ingenting om folk som skriver her. Du visste for eksempel ikke at jeg har donert et stort sum penger til flyktninger, deltatt på flere frivillige arrangementer og gitt faglige råd til mine to ukrainske venninner som hentet sine kjære hit til Norge. Selvfølgelig visste du ikke noe om det, for da hadde du ikke kalt meg for Putin-tilhenger. Det er rart hvor mye hat og ubegrunnede påstander det er på dette forumet. Er det dette dere lærer barna deres? At de skal kalle folk navn i tide og utide, anta og spekulere, i stedet for å spørre og undersøke? 

Anonymkode: f1170...fa8

Tråden handler ikke om kina, det handler om Ukraina, det du driver med er avsporinger.

Anonymkode: 07d91...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Norske utøvere kan egentlig sitte litt stille i båten all den tid de valgte (for andre gang!) å dra til OL i Kina for å konkurrere i et land som driver slik de driver. Og ingen boikotter kinesiske varer, kun fordi vi da ender opp med å være nakne, husløse og sultne. Moralen til norske toppidrettsutøvere forsvant da de valgte å dra til Kina for penger og medaljer.

Anonymkode: f1170...fa8

Hadde det vært opp til meg ville vi boikottet OL i Kina (jeg boikottet med å ikke se på, selv om jeg elsker vinteridrett), men du kan ikke sammenligne en ren angrepskrig fra en stormakt mot en suveren stat med forholdene i Kina. 

Anonymkode: f59ef...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Tråden handler ikke om kina, det handler om Ukraina, det du driver med er avsporinger.

Anonymkode: 07d91...139

Det er milelange forskjell fra å drive med avsporinger til å være Putin-tilhenger og drive krigspropaganda. 

Anonymkode: f1170...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig har det noe med krigen å gjøre. Man kan ikke skrike høyt om andre lands grusomme brudd på menneskerettigheter, når man nettopp har støttet et land som bedriver det samme, enn i noe mindre skala. Man kan faktisk ha to tanker i hodet samtidig - fordømme krigen mot Ukraina og fordømme de norske idrettsutøveres gjentatte støtte til land som rensker ut enkelte grupper av sin egen befolkning. 

Å kalle dem som setter søkelys på dobbeltmoral for "Putin-tilhengere" er bare dumt. Du vet heller ingenting om folk som skriver her. Du visste for eksempel ikke at jeg har donert et stort sum penger til flyktninger, deltatt på flere frivillige arrangementer og gitt faglige råd til mine to ukrainske venninner som hentet sine kjære hit til Norge. Selvfølgelig visste du ikke noe om det, for da hadde du ikke kalt meg for Putin-tilhenger. Det er rart hvor mye hat og ubegrunnede påstander det er på dette forumet. Er det dette dere lærer barna deres? At de skal kalle folk navn i tide og utide, anta og spekulere, i stedet for å spørre og undersøke? 

Anonymkode: f1170...fa8

Du var ikke den eneste som hadde svart i tråden, men du tok det tydeligvis personlig. Har ikke scrollet opp for å se om det var du som nevnte Kina, men det var flere andre svar som virket som klassiske avledningssvar fra de på forumet som forsøker å avspore de fleste trådene om krigen i Ukraina.

Jeg er definitivt FOR å snakke om både Kina og andre lands grusomheter (f.eks. er det horribelt hvor lite fokus det er på omfanget av nøden i Jemen). Men DETTE forumet er forum for krigen mot Ukraina. Det å i en diskusjon om nettopp krigen i Ukraina begynne å snakke om at jammen det er jo andre i verden som lider også - det er å trekke fokuset bort fra krigen i Ukraina. Nå har over 2 millioner mennesker på flyktet ut av landet. Det er fremdeles 42 millioner innbyggere der. Dette er en katastrofe som skjer her og nå rett utenfor vår dørstokk.

Det som er så inderlig synd, det er at det å trekke andre katastrofer inn i dette forumet og slike tråder, det er at de som gjør det ikke bare tar bort fokus fra krigen i Ukraina - men det tar også bort fokuset fra de katastrofene som ellers utspiller seg i og mellom andre land. Fordi det gjøres til en konkurranse, hvem er verst. Det er INGEN av katastrofene tjent ved, hverken ukrainerne, uigurene, jemenittene eller andre større og mindre konflikter eller kriger eller nødsituasjoner som skjer i verden her og nå.

Nå viser folk empati og vilje og evne til å stille opp for andre, både lokalt og der det skjer. Bruk heller den bevisstheten og viljen til å skape engasjement om andre katastrofer rundt om i verden. Men ikke sett de ulike katastrofene opp mot hverandre.

For ved å gjøre det, så oppnås det minst to brukere på forumet har forsøkt siden Putins styrker invaderte Ukraina - nemlig å trekke fokuset bort fra at det er en grusom krig, bort fra de grusomme handlingene, bagatellisere de grusomme skjebnene. Det er nettopp det å trekke fokuset bort fra krigen i diskusjoner om denne krigen som er ønsket av Putin og hans støttespillere. For hvis så mye annet grusomt skjer, hvorfor er da dette så ille. Så slutter folk å engasjere seg og bry seg.

Jeg kaster meg gjerne med i diskusjoner om andre katastrofer i verden, hvis slike tråder opprettes når jeg er på forumet. Men ikke bland kortene, for det endre med at folk da heller trekker seg unna og slutter å engasjere seg, slutter å bry seg.

Anonymkode: 7dc43...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...