Gå til innhold

Hvorfor kan ikke Nato inngå avtale om buffersone mellom Europa og Russland?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det kan man si, men poenget er at disse statene er uavhengige, de bør få bestemme selv hvilke land de knytter allianser med. Skal Russland bestemme hva Sverige og Finland gjør også? 

Anonymkode: c8462...a38

Nei, jeg ser jo utfordringen med selvstendig land og egne valg. Men Nato er nå en eskalerende grunn, jeg kan faktisk forstå at russland ikke ønsker militærbaser rett ved grensen. Ved å inngå en avtale med landene mellom grenser som nøytrale, vil de automatisk skjermes for invasjon nettopp for at avtalen skal overholdes av begge parter for å være gjeldene. Det må da kunne gi blant annet Ukraina er langt større sikkerhet enn i dag, hvor de tross alt er invadert og Nato ikke bistår 🤷🏼‍♀️
 

Akkurat nå krangles det jo om hva som egentlig lå i en avtale bak i tid, hvem sa hva og hva mente de med det. En ny avtale med klare definisjoner og enighet kan umulig gjøre det mer kaotisk enn det er nå. Ved å være ett land i en nøytral sone, vil begge parter være nødt til å holde sitt militære unna, som igjen vil gjøre både nøytrale land og stormakter/militære allianser tryggere. Putin får noe han kan legge på bordet etter forhandling til sine egne, Nato og Europa trenger ikke vurdere om de skal gå til krig eller ei. 

Anonymkode: c3282...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det russiske folk har ikke lenger noen stemme som teller. Ikke har partiene lik mulighet for å nå frem til folket med sine budskap heller. Vi har et ansvar gjennom våre folkevalgte.

Det var ikke erstatningene etter første verdenskrig som skapte problemene, det var Frankrikes behandling av tyskerne, Frankrike gikk inn og okkuperte en del av Tyskland etter første verdenskrig, som førte til at tyskerne følte seg urettferdig behandlet av resten av verden. Er vi ikke forsiktige skaper vi samme grobunn i Russland med all boikotten. Russerne sier nå "2/3 санкций против простых людей!", at 2/3 av sanksjonene rammer vanlige russere.

 

Fattigdom, okkupasjon, og annen lidelse gjorde at når det kom en leder som ga tyskerne en selvfølelse igjen, noen som ga de en følelse av å være noen, av stolthet, så stemte mange på han. Enda flere gjennomskuet han også, men det var altså ikke erstatningene for første verdenskrig alene som var grunnen til at Tyskland havnet i hendene på Hitler.

Det handlet også om hvordan omverdenen behandlet de.

Anonymkode: 84ff9...bff

Det var selvfølgelig ikke bare en ting som førte til ww2. Du merner vell ikke for ramme alvor at du legger skylden for ww2 på franskmennene og frirar tyskerne for skyld? 

Akkurat som det ikke er en enkelt hendelde som førte til ww2 var det ikke en enkelt gendelse som har før til at Putin har fått makt og at han har blitt den han er. Å legg skylden på en hendelse Blir bare søkt.

Anonymkode: 343ff...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var selvfølgelig ikke bare en ting som førte til ww2. Du merner vell ikke for ramme alvor at du legger skylden for ww2 på franskmennene og frirar tyskerne for skyld? 

Akkurat som det ikke er en enkelt hendelde som førte til ww2 var det ikke en enkelt gendelse som har før til at Putin har fått makt og at han har blitt den han er. Å legg skylden på en hendelse Blir bare søkt.

Anonymkode: 343ff...8e9

Jo, det er faktisk en hendelse som ga han den makten.

Før 1993 var det Dumaen som satt med makten i Russland. Slik Stortinget sitter med makten i Norge.

Etter (oktober) 1993 var det presidenten som satt med makten. Omtrent som om kongen hadde sittet med makten her i Norge, slik Høyre ønsket.

Anonymkode: 84ff9...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det er faktisk en hendelse som ga han den makten.

Før 1993 var det Dumaen som satt med makten i Russland. Slik Stortinget sitter med makten i Norge.

Etter (oktober) 1993 var det presidenten som satt med makten. Omtrent som om kongen hadde sittet med makten her i Norge, slik Høyre ønsket.

Anonymkode: 84ff9...bff

Han ble født, han var fattig, han fikk utdanning, han ble valgt osv. Alt det og veldig mye annet påvirket ham til å bli den han har blitt uten at du kan gi for eksempel læreren i 5.klasse skylden for at han ble maktsyke gode han følte seg urettferdig behandlet en gang.

Jeg forsto ikke sammenlikningen med høyre og kongen.  Høyrerepresentantene måtte blitt valgt av noen for å gi dem makt til å overføre mer makt til kongen.  Hvordan tilsvarer det din og min skyld i at Putin sitter med makten I dag?

Anonymkode: 343ff...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han ble født, han var fattig, han fikk utdanning, han ble valgt osv. Alt det og veldig mye annet påvirket ham til å bli den han har blitt uten at du kan gi for eksempel læreren i 5.klasse skylden for at han ble maktsyke gode han følte seg urettferdig behandlet en gang.

Jeg forsto ikke sammenlikningen med høyre og kongen.  Høyrerepresentantene måtte blitt valgt av noen for å gi dem makt til å overføre mer makt til kongen.  Hvordan tilsvarer det din og min skyld i at Putin sitter med makten I dag?

Anonymkode: 343ff...8e9

Nå er du helt ute på bærtur.

Anonymkode: 84ff9...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er du helt ute på bærtur.

Anonymkode: 84ff9...bff

Det beste er nok å ignorere.

Anonymkode: 22f44...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det beste er nok å ignorere.

Anonymkode: 22f44...989

*ignorere deg*

Anonymkode: 22f44...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nå er du helt ute på bærtur.

Anonymkode: 84ff9...bff

Nei det er jeg ikke. Du har ingen logikk i argumentasjonen din. Om det er med vilje eller du ikke forstår bedre vet jeg ikke og jeg tror ikke jeg bryr meg om det lengre heller.

Anonymkode: 343ff...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er jeg ikke. Du har ingen logikk i argumentasjonen din. Om det er med vilje eller du ikke forstår bedre vet jeg ikke og jeg tror ikke jeg bryr meg om det lengre heller.

Anonymkode: 343ff...8e9

Ikke trekk meg inn i bærturene dine. Du får legge ut på vandringen din helt alene du.

Anonymkode: 84ff9...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...