Gå til innhold

Beredskap hjemme, hva trenger man?


Anbefalte innlegg

Hva er det man trenger i beredskap hjemme?

Vi har Jodix, men mangler resten.

Stemmer det at det er 3 pk havregryn, 9 l vann og 3 bokser med middag per person?

Anonymkode: 629c5...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

  • 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio 
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser (Les mer på dsa.no)

Anonymkode: 867f8...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

  • 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio 
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser (Les mer på dsa.no)

Anonymkode: 867f8...60c

Det som er synd, det er at ingen snakker om alle de med aller dårligst råd i landet og de fattige, som faktisk ikke har økonomi til å skaffe seg f.eks. gass- eller parafinovn til oppvarming, grill- eller kokeapparat, batteribank, og ekstra drivstoff til oppvarming og matlaging. Og som heller ikke har økonomi til å ha kontanter liggende. Bor de i en bolig uten peis/peisovn, så har disse ingen muligheter for hverken oppvarming eller matlaging.

Anonymkode: 218b3...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det som er synd, det er at ingen snakker om alle de med aller dårligst råd i landet og de fattige, som faktisk ikke har økonomi til å skaffe seg f.eks. gass- eller parafinovn til oppvarming, grill- eller kokeapparat, batteribank, og ekstra drivstoff til oppvarming og matlaging. Og som heller ikke har økonomi til å ha kontanter liggende. Bor de i en bolig uten peis/peisovn, så har disse ingen muligheter for hverken oppvarming eller matlaging.

Anonymkode: 218b3...f03

Det skal mye til at du ikke overlever 3 dager hjemme, selv uten mat, lys og varme. Det blir bare veldig ubehagelig.

Anonymkode: c0c01...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det skal mye til at du ikke overlever 3 dager hjemme, selv uten mat, lys og varme. Det blir bare veldig ubehagelig.

Anonymkode: c0c01...96e

Det jeg tenker er at landet vårt er lang, og det er steder både nordpå og i fjellområder i resten av landet, hvor det kan bli voldsomt kaldt på vinteren. Overleve, det gjør man nok. Men man risikerer jo i slike tilfeller at vannrør fryser unødvendig osv. Har man da ikke holdt boligen varm nok, så blir det lite eller ingenting å hente på forsikringen.

Jeg synes det er merkelig at dette overhodet ikke snakkes om, for det gjelder en forholdsvis stor gruppe.

Anonymkode: 218b3...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det jeg tenker er at landet vårt er lang, og det er steder både nordpå og i fjellområder i resten av landet, hvor det kan bli voldsomt kaldt på vinteren. Overleve, det gjør man nok. Men man risikerer jo i slike tilfeller at vannrør fryser unødvendig osv. Har man da ikke holdt boligen varm nok, så blir det lite eller ingenting å hente på forsikringen.

Jeg synes det er merkelig at dette overhodet ikke snakkes om, for det gjelder en forholdsvis stor gruppe.

Anonymkode: 218b3...f03

I 99% av disse stedene har vedfyring som alternativ da. 

Anonymkode: 89d5d...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det jeg tenker er at landet vårt er lang, og det er steder både nordpå og i fjellområder i resten av landet, hvor det kan bli voldsomt kaldt på vinteren. Overleve, det gjør man nok. Men man risikerer jo i slike tilfeller at vannrør fryser unødvendig osv. Har man da ikke holdt boligen varm nok, så blir det lite eller ingenting å hente på forsikringen.

Jeg synes det er merkelig at dette overhodet ikke snakkes om, for det gjelder en forholdsvis stor gruppe.

Anonymkode: 218b3...f03

Det koster ingenting å stenge hovedkravet og tappe vannet. Da blir det sjelden mange rør å bytte, men du har rett i at kriser oftest går mest ut over dem som er svakest og fattigst. Det er vanskelig å unngå.

 

Anonymkode: c0c01...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det som er synd, det er at ingen snakker om alle de med aller dårligst råd i landet og de fattige, som faktisk ikke har økonomi til å skaffe seg f.eks. gass- eller parafinovn til oppvarming, grill- eller kokeapparat, batteribank, og ekstra drivstoff til oppvarming og matlaging. Og som heller ikke har økonomi til å ha kontanter liggende. Bor de i en bolig uten peis/peisovn, så har disse ingen muligheter for hverken oppvarming eller matlaging.

Anonymkode: 218b3...f03

Jeg tenker at det alltid vil være noen som av ulike årsaker ikke er i stand til å sørge for egen beredskap og det er myndighetene klar over. 
Men om alle vi som har mulighet sørger for vi kan ivareta oss selv i en periode, så vil det være mer overkommelig å håndtere situasjonen totalt sett fordi antallet mennesker som trenger akutt hjelp vil være redusert. 

Anonymkode: bdc78...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker at det alltid vil være noen som av ulike årsaker ikke er i stand til å sørge for egen beredskap og det er myndighetene klar over. 
Men om alle vi som har mulighet sørger for vi kan ivareta oss selv i en periode, så vil det være mer overkommelig å håndtere situasjonen totalt sett fordi antallet mennesker som trenger akutt hjelp vil være redusert. 

Anonymkode: bdc78...a25

Dette!

Grunnen til at vi som kan, bør ha beredskapslager, er at da blir det færre i akutt nød, og situasjonen blir (forhåpentligvis) enklere å håndtere for hjelpemannskap og myndigheter.

Anonymkode: 4958b...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det koster ingenting å stenge hovedkravet og tappe vannet. Da blir det sjelden mange rør å bytte, men du har rett i at kriser oftest går mest ut over dem som er svakest og fattigst. Det er vanskelig å unngå.

 

Anonymkode: c0c01...96e

👆🏻 Skremmende mange nordmenn som ikke engang er innom denne tanken, er vi så lite selvstendige at vi ikke engang vet hvordan vi stenger vannet inn om det blir nødvendig? 

Anonymkode: 03ca2...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

👆🏻 Skremmende mange nordmenn som ikke engang er innom denne tanken, er vi så lite selvstendige at vi ikke engang vet hvordan vi stenger vannet inn om det blir nødvendig? 

Anonymkode: 03ca2...510

Du, jeg har leid flere steder. Jeg spør alltid, når jeg leier et nytt sted, hvor hovedkranen er. Ikke fordi jeg trenger en hovedkran, det har dog skjedd en gang at det var viktig, men i håp om at det er informasjon jeg aldri vil ha nytte av. Likevel har det vært overraskende få utleiere som har visst om svaret på det. En gang fikk jeg mast nok på utleier til å lage en hovedkran inn til huset jeg leide. Nei, det var ikke hovedkran i huset nei (privat brønn).

Det er faktisk ikke så mange som vet hva en hovedkran er for noe eller hvorfor det er viktig med en, har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 52735...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du, jeg har leid flere steder. Jeg spør alltid, når jeg leier et nytt sted, hvor hovedkranen er. Ikke fordi jeg trenger en hovedkran, det har dog skjedd en gang at det var viktig, men i håp om at det er informasjon jeg aldri vil ha nytte av. Likevel har det vært overraskende få utleiere som har visst om svaret på det. En gang fikk jeg mast nok på utleier til å lage en hovedkran inn til huset jeg leide. Nei, det var ikke hovedkran i huset nei (privat brønn).

Det er faktisk ikke så mange som vet hva en hovedkran er for noe eller hvorfor det er viktig med en, har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 52735...430

Kanskje dagens oppfordring til alle her på forumet bør være: 

I dag finner du ut hvor hovedstoppekran er og hvordan du stenger den 😅

Anonymkode: 03ca2...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...