Gå til innhold

Både russere og ukrainere er feilinformert av egne ledere/nyheter


Anbefalte innlegg

Russere får beskjed om at det pågår en redningsaksjon i Ukraina. Mange vet annerledes, men det er denne type informasjon de får. Soldatene fikk beskjed om at de skulle på øvelse.

I Ukraina sier nyhetene at mange menn ombestemmer seg ved grensene og reiser tilbake for å kjempe. Vi har fått vite av våre aviser at alle menn mellom 18 og 60 år blir tvangssendt tilbake for å kjempe.

Jeg kan forstå Putins behov for å lyve for folket sitt. For å beholde dem på sin side. Men jeg forstår ikke Ukrainas behov for å lyve til folket sitt. Selvsagt blir de som kan bedt om å kjempe for landet sitt.

Så kommer alt skrytet «flyktningene fra Ukraina er kvinner og barn, og ikke som flyktningene fra Syria der menn også flyktet». Jo, mange ukrainske menn flykter, men de blir stoppet av egne myndigheter. De kan stoppes fordi de kan reise over grensen til et annet land i bil, buss, tog og andre transportmidler. Det er ingen som hindrer flyktningene i å flykte. Flyktningene fra Syria måtte rømme ulovlig til en verden der de hadde 50/50 sjanse for å dø. Ikke fikk de våpen av staten for å kjempe heller.

Hvilken interesse har Ukraina av å lyve til folket sitt? Det er helt vanlig å forlange at folket kjemper for sitt land, så hvorfor late som at det er frivillig?

Anonymkode: 2758c...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lever i en tidsalder med desinformasjon. Hvor mye av det du skriver her vet man er faktum? Det er ett problem. Selv om de risikerer livene sine akkurat nå, er jeg glad for at vi har egne reportere i Ukraina som kan rapportere direkte hva som skjer, jeg har tillit til de norske journalistene og videreformidling av denne informasjonen. 
 

Så jeg velger å tenke etter hva ville en selv gjort, og ikke legge så mye i all synsing og påstander. Jeg tror mange ville valgt å bli igjen for å kjempe, noen vil flykte, sammensatt og ingen regel hvor alle gjør akkurat det samme. Ukraina har alt å tjene på ett inntrykk av ett sterkt og motstandsdyktig folkeslag. Jeg håper det er riktig. 
 

 

Anonymkode: 06e0b...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vilt her nå, men kan det være for å heve moralen? Svært få ser nok frem til å gå i kamp. 

Anonymkode: 7eeb8...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Tipper vilt her nå, men kan det være for å heve moralen? Svært få ser nok frem til å gå i kamp. 

Anonymkode: 7eeb8...4b1

Helt enig. Det er greit å lyve så lenge det styrker moralen.

Anonymkode: 26203...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har du det fra at de ikke at yngre menn ikke får forlate landet? Det ble da annonsert ganske tidlig, så hadde vært rart om mange ikke hadde fått det med seg nå. (Noe annet er at en del sikkert prøver seg likevel, sånn er det jo alltid.)

Anonymkode: 4f446...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hvor har du det fra at de ikke at yngre menn ikke får forlate landet? Det ble da annonsert ganske tidlig, så hadde vært rart om mange ikke hadde fått det med seg nå. (Noe annet er at en del sikkert prøver seg likevel, sånn er det jo alltid.)

Anonymkode: 4f446...abd

Litt dårlig skrevet. Så skjønner ikke hva du vil frem til. Mener du at alle vet at menn 18-60 år ikke får forlate landet? For i Ukraina og for det ukrainske folk sier de at menn snur på grensen og reiser frivillig tilbake for å kjempe i krigen

Anonymkode: 2758c...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Litt dårlig skrevet. Så skjønner ikke hva du vil frem til. Mener du at alle vet at menn 18-60 år ikke får forlate landet? For i Ukraina og for det ukrainske folk sier de at menn snur på grensen og reiser frivillig tilbake for å kjempe i krigen

Anonymkode: 2758c...199

Jeg lurer på hvor du har det fra at ukrainske medier sier at disse mennene frivillig snur på grensen.

Det er vel omtrent en uke siden myndighetene erklærte at menn mellom 18 og 60 ikke fikk forlate landet. Mener du myndighetene der holder dette hemmelig?

Anonymkode: 4f446...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på hvor du har det fra at ukrainske medier sier at disse mennene frivillig snur på grensen.

Det er vel omtrent en uke siden myndighetene erklærte at menn mellom 18 og 60 ikke fikk forlate landet. Mener du myndighetene der holder dette hemmelig?

Anonymkode: 4f446...abd

Ja, det mener jeg. Busslastene som returnerer på grensene hevder ukrainske myndigheter at snur frivillig. Min kilde er ukrainere

Anonymkode: 2758c...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss her i Vesten? Våre nyheter lyver vel ikke for oss?

Ta denne saken, for eksempel, som får oss til å føle et enormt hat for russere. Den må jo være sann, selv om den ikke inneholder noen beviser?

https://www.leicestermercury.co.uk/news/local-news/russian-winter-paralympians-taunt-ukranian-6745179

Anonymkode: 26203...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her er det du som lyser, ikke Ukraina.

 

Anonymkode: 7bb5a...db2

Hva lyser?

Anonymkode: 2758c...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tipper vilt her nå, men kan det være for å heve moralen? Svært få ser nok frem til å gå i kamp. 

Anonymkode: 7eeb8...4b1

Eller for å la dem slippe unna med «æren» i behold for noe de er lovpålagt å gjøre og prøvde å rømme fra.

I Norge hadde de som prøvde å stikke blitt stilt for krigsrett.

Anonymkode: eb9c5...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...