Gå til innhold

Hvis du må ta med dine barn og rømme. Hadde du overlevd i skogen?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å legge en plan for hvor jeg skal dra hvis jeg må rømme på kort varsel. Plan 1 er å dra ut i skogen. Da må jeg lære å lage bål, lære å finne mat ute, jeg må bli en speider.

Har du og dine en plan?

Anonymkode: fb7ae...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan overleve som i at vi ikke fryser i hel, men å jakte går nok ikke så bra. Det blir nok Real turmat om så galt skal skje. 
 

Vi har telt, soveposer, stormkjøkken og primus. Jeg kan også lage bål. 

Anonymkode: 12fd3...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg prøver å legge en plan for hvor jeg skal dra hvis jeg må rømme på kort varsel. Plan 1 er å dra ut i skogen. Da må jeg lære å lage bål, lære å finne mat ute, jeg må bli en speider.

Har du og dine en plan?

Anonymkode: fb7ae...49a

Men hvorfor rømme ut i skogen? Må vel holde å dra til en annen by eller landsdel? Eller ei utkantbygd som har butikk? 
Var ikke mange i Norge som bodde i skogen under krigen og jaktet piggsvin altså. Men å ha et lager av hermetikk (ikke sikkert man har vann), og spekemat som er holdbart sånn at man har noe å ta med seg om man i så fall skulle måtte være på flukt for å komme til et annet sted, er nok ikke så dumt. Men regner med at jeg slipper å jakte egen mat. Evt fiske kan være en ide? Ha en liten teleskopfiskestang i sekken? 
Vi har villmarksutstyr og diverse ting som gjør det lett å klare seg en stund, så har ikke tenkt så mye over det. Men kunne sikkert bunkret opp litt «turproviant» ja. 

Anonymkode: c2e9c...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du ut i skogen å gjøre med mindre huset ditt er bombet sønder og sammen? Hold deg hjemme er mitt råd. Minst mulig panikk, nå.

Anonymkode: d3171...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har soveposer, liggeunderlag, telt,nok klær,stormkjøkken og kan lage bål, så dersom vi har med nok mat og holder oss ved et ferskvann så antar jeg at vi kunne overlevd en stund. Måtte tatt med så mye mat vi klarte da.

Anonymkode: 16289...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva skal du ut i skogen å gjøre med mindre huset ditt er bombet sønder og sammen? Hold deg hjemme er mitt råd. Minst mulig panikk, nå.

Anonymkode: d3171...b45

Det er mer en beredskapsplan i tilfelle det ikke føles trygt hjemme og i tilfelle vi ikke kommer oss til hytta. Vi har en stor skog et steinkast unna huset.

Anonymkode: fb7ae...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige nå er å puste med magen og ikke tenke på all slags skrekkscenarioer. Sjansen for at vi må rømme husene våre er forsvinnende liten. 

Anonymkode: 12fd3...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det viktige nå er å puste med magen og ikke tenke på all slags skrekkscenarioer. Sjansen for at vi må rømme husene våre er forsvinnende liten. 

Anonymkode: 12fd3...3c9

Jeg håper du har rett. 🙏

Anonymkode: fb7ae...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor rømme ut i skogen? Må vel holde å dra til en annen by eller landsdel? Eller ei utkantbygd som har butikk? 
Var ikke mange i Norge som bodde i skogen under krigen og jaktet piggsvin altså. Men å ha et lager av hermetikk (ikke sikkert man har vann), og spekemat som er holdbart sånn at man har noe å ta med seg om man i så fall skulle måtte være på flukt for å komme til et annet sted, er nok ikke så dumt. Men regner med at jeg slipper å jakte egen mat. Evt fiske kan være en ide? Ha en liten teleskopfiskestang i sekken? 
Vi har villmarksutstyr og diverse ting som gjør det lett å klare seg en stund, så har ikke tenkt så mye over det. Men kunne sikkert bunkret opp litt «turproviant» ja. 

Anonymkode: c2e9c...008

Hvis man skal satse på å ha med spekemat i tilfelle krise, da bør man være bra sikker på å ha nok tilgang til drikkevann. Det er vel ingen mat som gjør deg så tørst som spekemat. Mye salt i det. 

Anonymkode: 8df19...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å overleve i skogen i lengden, så jeg er usikker… Én ting er på den varme tiden av året - noe helt annet på vinteren. Vi får håpe vi slipper å bekymre oss for dette, men nå er det så ustabilt at veldig mange mener vi står veldig nære tredje verdenskrig.

Anonymkode: ced63...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hele befolkningen hadde flyktet ut i skogen hadde vi ikke overlevd lenge.

Anonymkode: f40eb...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok spist opp mellombarene, så sultet tenker jeg. Hadde med andre ord ikke overlevd lenge.

Anonymkode: 40516...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok overlevd en stund, har alt nødvendig utstyr som soveposer til alle grader og telt og hengekøyer og slikt. Men jakte hadde jeg ikke fått til. Tenne bål skal jeg klare, evt ha med primus. Men alt tar jo slutt en gang

Anonymkode: 71bff...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det atomkrig så hjelper det lite å rømme til skogs…

Anonymkode: 73829...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere overlever i skogen uten forsyninger. Ikke lur dere selv.

Anonymkode: 84281...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen av dere overlever i skogen uten forsyninger. Ikke lur dere selv.

Anonymkode: 84281...dd1

Bear Grylls klarer seg ved å tisse i ei flaske.

Anonymkode: d84d9...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bear Grylls klarer seg ved å tisse i ei flaske.

Anonymkode: d84d9...3f9

Du sammenligner en erfaren utendørsmann med couch potatoes her på forumet? Hvis jeg måtte flykte i skogen, ville vi alle ha dauet av sult og kulde etter hvert. Jeg ville ha strøket med først, av nyrebekkenbetennelse. Får blærekatarr bare av å se på at noen sitter på bakken. 

Anonymkode: 2ea01...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skulle rømt til skogs, og det var det vi måtte, så hadde vi klart oss fint. Antakelig blitt delvis vegetarianere, men det skulle gått bra. Hadde vel fisket når det var mulig, men da måtte vi vandret en del. Og så hadde vi klart å bygge oss ei hytte/koie så vi slapp å bo i telt. Vi klarte å overleve i steinalderen her i nord, så vi skulle klart det nå også. Vi har mye mer kunnskap også nå enn vi hadde da. Vi klarer å dyrke mat og vet for det meste hva som er dødelig å spise. Gjennomsnittsalder hadde sunket, men det ville vi antakelig ikke hatt statistikk på om vi måtte bo i skogene

Anonymkode: 4fec8...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis vi skulle rømt til skogs, og det var det vi måtte, så hadde vi klart oss fint. Antakelig blitt delvis vegetarianere, men det skulle gått bra. Hadde vel fisket når det var mulig, men da måtte vi vandret en del. Og så hadde vi klart å bygge oss ei hytte/koie så vi slapp å bo i telt. Vi klarte å overleve i steinalderen her i nord, så vi skulle klart det nå også. Vi har mye mer kunnskap også nå enn vi hadde da. Vi klarer å dyrke mat og vet for det meste hva som er dødelig å spise. Gjennomsnittsalder hadde sunket, men det ville vi antakelig ikke hatt statistikk på om vi måtte bo i skogene

Anonymkode: 4fec8...dce

Oppe i nord er det jo mange samer som lever i lavvo og av det skog og mark har å gi. Så for dere er det nok ikke noen krise akkurat.

Anonymkode: 01718...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oppe i nord er det jo mange samer som lever i lavvo og av det skog og mark har å gi. Så for dere er det nok ikke noen krise akkurat.

Anonymkode: 01718...4a0

Atte hæ? Det er ingen samer som bor i lavvo på fulltid i nord, altså. Reindriftsutøvere bor i lavvo i korte perioder når de gjeter flokken eller utfører gjerdearbeid, men de har da virkelig kjøretøy for å komme seg hjem og jobber på skift. 

Anonymkode: 2ea01...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bear Grylls klarer seg ved å tisse i ei flaske.

Anonymkode: d84d9...3f9

Jeg kan og tisse i ei flaske ute i skogen, jeg overlever ikke av den grunn.

Anonymkode: 40516...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du til skogs for? Hvis vi får en atomulykke, vil vannet bli udrikkelig og det spiselige du finner i skogen være dekket av radioaktivt avfall. 

Bedre da å holde seg inne med vann fra vanndunker og boksemat. 

Anonymkode: d14c6...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 3/2/2022 den 20.18):

Jeg håper du har rett. 🙏

Anonymkode: fb7ae...49a

Hvis du vil gjøre noe beredskapsaktig så anbefaler jeg heller å sørge for å ha i hus det du trenger for å klare deg dersom det skjer noe så vi må holde oss inne, at butikker stenger, varetransport stoppes, vannforsyning ødelegges, strømbrudd etc. Det er mer realistisk enn at du må flykte ut i skogen. Lag deg et lite beredskapslager med de tingene myndighetene har listet opp så du vet dere kan klare dere greit hjemme f.eks. 1 uke. (Vann, litt hermetikk, knekkebrød, havregryn, jod tabletter, lommelykt ol). 

Anonymkode: 16289...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok gått fint. Vi har campingvogn og sterk 4 hjultrekker. Så hadde kommet ganske grisegrent til for å plassere oss. Solceller, jord, frø, minidrivhus, hermetikk, hagla og fiskestang. Kanskje fått med noen dyr, siden vi har veldig mange bønder i nær familie. Joda, vi hadde nok overlevd ganske lenge.

Anonymkode: 05f81...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...