Gå til innhold

Hvem har rett? Dette syns jeg er vanskelig


Anbefalte innlegg

Nå vil EU utestenge to av Russlands største nyhetsformidlere under påstanden av at de er propagandamaskiner. 
https://www.nrk.no/urix/eu-sanksjonerer-russisk-kontrollerte-medier-i-europa-1.15874402

Men hvem bestemmer egentlig det, altså hva som er propaganda og hva som er formidling av sannheten? I tillegg har man ytringsfrihet, og ved å utestenge enkelte medier, bryter man dette prinsippet. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 96e1f...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannheter eller fakta er informasjon som kan verifiseres av uavhengige kilder/aktører.

Propaganda er informasjon du må sende på egne kanaler fordi ingen seriøse aktører vil sende den type informasjon. Den kommer ofte fra en kilde og man har ikke lov å stille spørsmål ved om det er sant eller ikke. Da er man en forræder, satt på spissen. Spørsmålet er vel heller hvorfor Russland trenger egne statlige nyhetskanaler som de har full råderett over. Det sier jo seg selv....de ønsker å styre hva slags informasjon som gis til folket til fordel for seg selv. 

Anonymkode: d492c...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utestengte er vel kjente aktører kontrollert av Putins styre og som i en årrekke har servert russisk propaganda. De er med andre ord en del av maktkampen Putin fører både mot verden ellers og eget folk.

Putin har sørget for å stenge fri presse og meningsmotstandere, han har sørget for å få både journalister og politiske motstandere fengslet og drept av ingen annen grunn enn at de har valgt å si eller skrive fakta som ikke stemmer med det Putin ønsker folket skal tro.

Det er riktig å stenge disse, for de bør ikke tillates å bli brukt som Putins ukritiske talerør til verden midt i en krig han startet.

Anonymkode: e4324...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på Russia Today, alt for aggressiv oppførsel på den kanalen. Veldig sensasjonell. Altså, de er helt ekstreme når det gjelder å sensosjonalisere de mest latterlige ting.

Men - men - men, det er mitt valg. Jeg har alltid kunnet velge bort den kanalen. Slik er det i et demokrati, da kan jeg velge hva jeg vil si og hva jeg ikke vil se. Nå kan jeg ikke det mer. Nå har noen tatt fra meg muligheten til å velge bort den kanalen.

Så selv om jeg ikke er begeistret for RT eller ser på den så mener jeg likevel at det er dumt å forby den.

Anonymkode: 48420...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...