Gå til innhold

I Tsjekkia kan den som støtter Putin få livstids fengsel. Burde tilsvarende lover innføres her?


Anbefalte innlegg

I Slovakia er det nå innført lover som gjør at den som støtter Putin kan settes i fengsel på livstid. Være seg på fysisk måte eller ved å kommentere noe på facebook som oppfattes av befolkningen som støtte til Putin.

https://spravy.rtvs.sk/2022/02/za-podporu-vojnovej-propagandy-hrozi-az-dozivotie/

I Tsjekkia har de lignende lover, men da bare opp til tre års fengsel. Flere er allerede anmeldt etter den loven.

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/455893-za-podporu-rusku-hrozi-vezeni-policie-uz-vysetruje-desitky-podnetu

Burde vi innføre noen tilsvarende lover her?

Anonymkode: 48367...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg mente Slovakia i overskriften. Jaja, jeg vil få høre den et par ganger.

Anonymkode: 48367...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Vi har heldigvis noe som heter ytringsfrihet her i landet, å fengsle noen på bakgrunn av at man støtter Putin (eller hvem det skulle være) på facebook er bare ikke slik Norge fungerer/bør fungere.

Anonymkode: e63f5...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei.

Vi har heldigvis noe som heter ytringsfrihet her i landet, å fengsle noen på bakgrunn av at man støtter Putin (eller hvem det skulle være) på facebook er bare ikke slik Norge fungerer/bør fungere.

Anonymkode: e63f5...a46

Det er viktig å sende et signal om at vi støtter ukrainernes frihet?

Anonymkode: 48367...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ytringsfrihet i Norge, så spørsmålet ditt blir aldri annet enn retorisk. Og nei, man bør ikke sette folk i fengsel pga meningene sine. 

Anonymkode: d7491...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ytringsfrihet i Norge, så spørsmålet ditt blir aldri annet enn retorisk. Og nei, man bør ikke sette folk i fengsel pga meningene sine. 

Anonymkode: d7491...c17

Det er sårende for alle de ukrainere som har mistet noen.

Anonymkode: 48367...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er sårende for alle de ukrainere som har mistet noen.

Anonymkode: 48367...2e9

Problemet er ikke bare loven i seg selv, men praktiseringen av dem. Det har vært slik i Sovjetunionen på 1930-tallet der hvem som helst kunne melde om lovbrudd, altså brudd på nettopp sånne lover - "ulovlige meninger", og folk ble sendt til leire og puttet i fengsel. Problemet her blir fabrikkerte bevis som hevn og påstand mot påstand. Meninger utveksles ofte muntlig eller skriftlig. Hvis naboen din her en høne å plukke med deg, kan han gå til politiet og anføre at du har fremmet ulovlige meninger i samtaler med ham. 

Når det gjelder skriftlige bevis, kan disse blir fremprovosert eller fabrikkert av hevn. Jeg har generelt problemer med en lov som forbyr meninger og tanker. Hvis et land først belager seg på det, har de lagt seg på en praksis som vanskelig kan endres, og som kan eskaleres til å gjelde andre meninger som staten anser skadelige. Hva er grunnen til å tillate meninger som fremmer rasehat, hat mot homofile og lignende? Vi har jo hatt nynazister som marsjerte i Sveriges gater, og det ble ansett som greit. Så her foreligger det logisk brist, synes jeg.

Når alt det er sagt, så er jeg selvfølgelig imot både krigen i seg selv og fiendtlige holdninger. Likevel er livstid i fengsel for noe man har SAGT ikke forenlig med en moderne rettsstat. Folk får et par år i fengsel for voldtekt av barn og ti år for drap, mens et utsagn skal stenge personen inne for evig og alltid?

 

Anonymkode: b01cc...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I Slovakia er det nå innført lover som gjør at den som støtter Putin kan settes i fengsel på livstid. Være seg på fysisk måte eller ved å kommentere noe på facebook som oppfattes av befolkningen som støtte til Putin.

https://spravy.rtvs.sk/2022/02/za-podporu-vojnovej-propagandy-hrozi-az-dozivotie/

I Tsjekkia har de lignende lover, men da bare opp til tre års fengsel. Flere er allerede anmeldt etter den loven.

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/455893-za-podporu-rusku-hrozi-vezeni-policie-uz-vysetruje-desitky-podnetu

Burde vi innføre noen tilsvarende lover her?

Anonymkode: 48367...2e9

Synes DU at vi bør innføre dette, da? 

Anonymkode: 29922...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I Slovakia er det nå innført lover som gjør at den som støtter Putin kan settes i fengsel på livstid. Være seg på fysisk måte eller ved å kommentere noe på facebook som oppfattes av befolkningen som støtte til Putin.

https://spravy.rtvs.sk/2022/02/za-podporu-vojnovej-propagandy-hrozi-az-dozivotie/

I Tsjekkia har de lignende lover, men da bare opp til tre års fengsel. Flere er allerede anmeldt etter den loven.

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/455893-za-podporu-rusku-hrozi-vezeni-policie-uz-vysetruje-desitky-podnetu

Burde vi innføre noen tilsvarende lover her?

Anonymkode: 48367...2e9

Den tsjekkiske loven gjelder oppfordring og forherligelse av folkemord, så det gjelder ikke bare denne krigen her. Det er en lov de har hatt fra før krigen startet. Jeg lurer på hvor ofte de faktisk puttet folk i fengsel for ytringer tidligere, da det var andre folkemord rundt om i verden. 

Og det fremstår veldig merkelig for meg at dette var lov for fem år siden, med samme lov som i dag: Dette bildet går verden rundt – VG

Mener de da at fascismen IKKE forherliger folkemord? 

Anonymkode: b01cc...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er viktig å sende et signal om at vi støtter ukrainernes frihet?

Anonymkode: 48367...2e9

Ja, men ikke ved å innskrenke vår egen frihet.

Anonymkode: e63f5...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men ikke ved å innskrenke vår egen frihet.

Anonymkode: e63f5...a46

Mange er hjernevaska etter koronatiden, da mange av selvfølgelige friheter som å bruke egen eiendom, ha fysisk kontakt med egne venner og gå på jobb var suspendert på grunn av faren som koronaviruset representerte. Når folk har levd innskrenket i to år, virker det mindre drastisk å innskrenke flere rettigheter, for det gikk jo fint med de andre?

I stedet for fengsel, straff og splid bør det oppfordres til samhold og fred. Det er ingen vinnere eller tapere i en krig, det er kun tapere. Man vinner ikke en krig ved å drepe og ty til våpen. Men man vinner fred ved å kjempe for den - altså ikke med våpen, men med holdninger og godhet. 

Anonymkode: b01cc...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er sårende for alle de ukrainere som har mistet noen.

Anonymkode: 48367...2e9

Det er ikke grunn nok til å kneble folk. Ytringsfriheten skal og må stå sterkt. 

Anonymkode: d7491...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Mange er hjernevaska etter koronatiden, da mange av selvfølgelige friheter som å bruke egen eiendom, ha fysisk kontakt med egne venner og gå på jobb var suspendert på grunn av faren som koronaviruset representerte. Når folk har levd innskrenket i to år, virker det mindre drastisk å innskrenke flere rettigheter, for det gikk jo fint med de andre?

I stedet for fengsel, straff og splid bør det oppfordres til samhold og fred. Det er ingen vinnere eller tapere i en krig, det er kun tapere. Man vinner ikke en krig ved å drepe og ty til våpen. Men man vinner fred ved å kjempe for den - altså ikke med våpen, men med holdninger og godhet. 

Anonymkode: b01cc...6bf

Helt enig i dette. Verden er totalforandret etter koronaen og vi lar oss diktere lettere. Men ytringsfriheten må stå sterkt - den er en av grunnpilarene for demokratiet. 

Anonymkode: 68a5b...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Vi er ett demokrati med ytringsfrihet. Jeg ønsker ikke gi noen rett i at myndighetene setter munnkurv. Jeg har tillit nok til det norske folk og regjeringen, la oss møte det ved å ikke gi de den reaksjonen de er ute etter. De er i undertall og utgjør omtrent samme gruppe som 5G folka, ikke troverdige. Gjør som med en trassig toåring, la de hyle ferdig uten reaksjon, så blåser det over. 
 

Det norske folk viser ganske tydelig i sosiale medier akkurat nå hvor de står. Møt de med flagg og støtteerklæringer, så de ser at de står alene om sine meninger. 

Anonymkode: 749b5...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Vi er ett demokrati med ytringsfrihet. Jeg ønsker ikke gi noen rett i at myndighetene setter munnkurv. Jeg har tillit nok til det norske folk og regjeringen, la oss møte det ved å ikke gi de den reaksjonen de er ute etter. De er i undertall og utgjør omtrent samme gruppe som 5G folka, ikke troverdige. Gjør som med en trassig toåring, la de hyle ferdig uten reaksjon, så blåser det over. 
 

Det norske folk viser ganske tydelig i sosiale medier akkurat nå hvor de står. Møt de med flagg og støtteerklæringer, så de ser at de står alene om sine meninger. 

Anonymkode: 749b5...ca0

Eller putt de i fengsel så ser de hva samfunnet mener om deres holdninger?

Anonymkode: 48367...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eller putt de i fengsel så ser de hva samfunnet mener om deres holdninger?

Anonymkode: 48367...2e9

Da nærmer vi oss land vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Som for eksempel Russland. 

Anonymkode: d7491...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Eller putt de i fengsel så ser de hva samfunnet mener om deres holdninger?

Anonymkode: 48367...2e9

Du jobber hardt her, men i Norge setter vi ytringsfriheten høyt. Det skal selvsagt ikke være ulovlig å si at man støtter et regime. Vi fengsler for handlinger, ikke holdninger, gudskjelov. 

Anonymkode: cc2d0...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva som egentlig er HIs agenda. Noe sier meg at den er pro-russisk. Vis fram hvor undertrykte den andre siden blir i deres såkalte demokrati, liksom.

Men: Dit skal vi ikke. Det er i krisetider at rettsstaten og ytringsfriheten blir satt på prøve. Det har alltid vært mulig å ytre svært mye mer i Norge enn i Russland, uten å frykte alvorlige konsekvenser. Slik skal det fortsatt være.

Anonymkode: e9c8f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva som egentlig er HIs agenda. Noe sier meg at den er pro-russisk. Vis fram hvor undertrykte den andre siden blir i deres såkalte demokrati, liksom.

Men: Dit skal vi ikke. Det er i krisetider at rettsstaten og ytringsfriheten blir satt på prøve. Det har alltid vært mulig å ytre svært mye mer i Norge enn i Russland, uten å frykte alvorlige konsekvenser. Slik skal det fortsatt være.

Anonymkode: e9c8f...1af

Jeg oppfatter henne ikke slik. Jeg oppfatter henne på samme måte som jeg oppfattet dem som ønsket å straffe de uvaksinerte hardest mulig å iverksette sanksjoner mot dem som er uforenlige med menneskerettigheter. Loven i Tsjekkia er ikke en ny lov, men den har aldri vært brukt før, jf. nazidemonstrasjoner. I tillegg reiser loven problemstillinger mht. bevisbyrde og forhold mellom ytringsfriheten og hatefulle ytringer.

Vi har en lov i Norge som forbyr hatefulle ytringer generelt - dette er et lovlig unntak fra ytringsfriheten. Men straffenivået må også være forholdsmessig. Å putte folk i fengsel i flere år for noe de muligens har sagt, blitt forstått på en bestemt måte og lignende er det samme som Sovjetunionen gjorde på 1930-tallet, da folk ble sendt til arbeidsleire eller henrettet for "antisovjetisk propaganda", ofte etter et løgnaktig brev fra naboer eller andre. Jeg forstår ikke hvorfor noen ønsker å assosiere seg med slike regimer. 

Anonymkode: b01cc...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eller putt de i fengsel så ser de hva samfunnet mener om deres holdninger?

Anonymkode: 48367...2e9

Holder langt med å ikke gi de oppmerksomhet og reaksjon. De blir lei av å gnåle for døve ører. Bare se på Fanny i SIAN. Ingen som gidder å høre på den kjerringa, man viser avsky. 
 

I det du begynner å agere på dette, gir du de nok «rett» i maktbruk fra myndighetene til å holde gående litt til. 

Anonymkode: 749b5...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Holder langt med å ikke gi de oppmerksomhet og reaksjon. De blir lei av å gnåle for døve ører. Bare se på Fanny i SIAN. Ingen som gidder å høre på den kjerringa, man viser avsky. 
 

I det du begynner å agere på dette, gir du de nok «rett» i maktbruk fra myndighetene til å holde gående litt til. 

Anonymkode: 749b5...ca0

Dette. Hvis slike ytringer blir møtt med "spurv med kanoner"-reaksjon fra myndighetene, vil det bare underbygge deres konspirasjonsteorier om myndighetsmisbruk og gjøre dem til martyrer i øyne på deres tilhengere, skaffe dem flere tilhengere og blest i media. Så reaksjonen vil ha motsatt effekt av det man ønsker å oppnå med den.

Anonymkode: b01cc...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...