Gå til innhold

Jeg håper at folk vil se annerledes på angrepskriger og folkemord som andre enn Russland iverksetter etter det som skjer nå


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Innledningsvis er jeg helt enig i fordømmelsen av angrepskrigen mot Ukraina. Mitt problem er verdens reaksjon på denne krigen kontra alle kriger som USA har startet, ofte helt uprovosert og uten å ha noe langvarig forhold/konflikt med land de gikk inn i. Det samme gjelder støtten som Israel får, norske utøvere stiller med hele troppen i Kina andre gangen på rad, vel vitende om hva som foregår der. Det kan ikke være slik at vi kun fordømmer land vi ikke liker, og godtar alt mulig bullshit fra de "populære" landene. USA har enda mer blod på samvittigheten enn Russland, men folk bare applauderer og sender soldater for å støtte dem i angrepskrigene deres. Forresten, hjalp det noe å føre disse krigene? Ingen verdens ting. Taliban endte med å styre Afghanistan og Syria har fortsatt den samme presidenten. Så noe "demokrati" og "vestlig levesett" har de ikke oppnådd der, noe som overhodet ikke er rart fordi befolkningen er muslimsk og har annen kultur og skikker. 

Så jeg håper at folk vil reagere like sterkt som de gjør nå neste gang for eksempel USA bestemmer seg for å invadere et land for å tvangsinnføre demokrati der. Tror dere det kommer til å skje?

Anonymkode: cc597...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg bryr meg mye mindre om hva som skjer på andre kontinenter enn i Europa selvsagt. Akkurat som at jeg bryr meg mindre om hva som skjer i Bergen enn om hva som skje i Oslo, hvor jeg bor. 

Anonymkode: 50212...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man engasjerer seg lettere i det som skjer, når det er våre naboland. Det blir så mye nærmere, og vi blir berørt på en helt annen måte. 

Anonymkode: 2ddfa...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Man engasjerer seg lettere i det som skjer, når det er våre naboland. Det blir så mye nærmere, og vi blir berørt på en helt annen måte. 

Anonymkode: 2ddfa...046

Jeg tenker på fordømmelse og sanksjoner nå, ikke hva man bryr seg om eller ikke. Ellers blir det jo gitt blankofullmakt for andre land til å invadere hvem de vil, så lenge det er fjernt nok fra Europa.

Anonymkode: cc597...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker på fordømmelse og sanksjoner nå, ikke hva man bryr seg om eller ikke. Ellers blir det jo gitt blankofullmakt for andre land til å invadere hvem de vil, så lenge det er fjernt nok fra Europa.

Anonymkode: cc597...cc1

Sanksjoner er ikke gratis, de koster oss mye. 

Anonymkode: 50212...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil alltid tro at USA, og USAs venner, driver med "forsvarskrig", og de som ikke er USA eller USAs venner driver med "angrepskrig".

Anonymkode: 719f9...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fånyttes, hi. Her inne går alle for det politisk korrekte uansett. Se bare på vaksine- og koronadebatten, alt som ble servert fra mediene ble slukt rått uten en eneste ettertanke. Det samme ser vi nå med Russland/Ukraina-konflikten. Her inne er verden svart/hvit og ingenting imellom. 
Jeg sier ikke at jeg støtter Putin på noe som helst vis, invasjon av et land er aldri greit, men hvis man setter seg inn i konflikten og leser litt historie, er det ikke vanskelig å forstå frustrasjonen. Uten å prøve å forstå ‘fienden’ er det sjanseløst, her må begge parter gi og ta.

(Nå kommer sikkert de sedvanlige brukerne inn i debatten med kommentarer som ‘du er jo på jordet.’ ‘Det er det største tullet jeg har lest,’ osv, osv, uten noen form for motargumenter, og så påstår de at jeg ikke liker å bli motsagt. 😉)

Anonymkode: 76244...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt rett i støtten Ukraina får. Jeg sjekket litt rundt Israel sitt ståsted i denne krigen og de er utrolig redd for å utale seg. Nå bor det mange jøder både fra Ukraina og Russland der, så mulig det bruker det som unnskyldning, litt merkelig siden de går hånd i hånd i gatene og demonstrer mot krigen. Problemet er vel heller at de selv er en stormakt som ikke tar mye hensyn til palestinerne. 

Kina er også stille for de forventer vel snart å gjøre det samme med Taiwan. Jeg så en dokumentar om dette (lurer på om det ikke var Urix) og ingen i FN turte å kalle øyen for Taiwan, det sier jo sitt. 

Anonymkode: 58952...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Problemet er vel heller at de selv er en stormakt som ikke tar mye hensyn til palestinerne. 

Kina er også stille for de forventer vel snart å gjøre det samme med Taiwan. Jeg så en dokumentar om dette (lurer på om det ikke var Urix) og ingen i FN turte å kalle øyen for Taiwan, det sier jo sitt. 

Anonymkode: 58952...ab7

274805163_10158162725727455_4062340571672176988_n.thumb.jpg.d27d3f05ac4f4d0cc4ab61fc29bfbc31.jpg

 

 

Anonymkode: 719f9...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ho ikke å skyve under en stol at USA har startet flere kriger utenfor sitt eget land enn noen andre land i verden.

Anonymkode: 143f1...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke land har USA okkupert og kalt en stat i statene i det siste? 

Anonymkode: becee...9c7

Kosovo.

Anonymkode: 719f9...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hvilke land har USA okkupert og kalt en stat i statene i det siste? 

Anonymkode: becee...9c7

Måten de gikk inn i Iraq på var ikke greit. Alt der var basert på en løgn om at de hadde kjemiske våpen. Sannheten er vel heller den at de hadde behov for billig olje fra Iraq. 

Anonymkode: 58952...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt det samme som deg HI. Det er helt legitimt å gå til krig så lenge det er under NATO's flagg. Norge var med å bombe Libya. USA gikk inn i Irak på fabrikkerte bevis. 

Vi er faktisk nabo med Russland og jeg er helt for alle sanksjoner mot de. Men vi glemmer nord norge litt her og levebrødet til mange av de som bor der...

Anonymkode: ed15e...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Måten de gikk inn i Iraq på var ikke greit. Alt der var basert på en løgn om at de hadde kjemiske våpen. Sannheten er vel heller den at de hadde behov for billig olje fra Iraq. 

Anonymkode: 58952...ab7

Og problemet er at da det var klart at Irak ikke hadde noen kjemiske våpen, og at USA visste det fra første stund, skjedde ingenting. Ingen sanksjoner, offentlig fordømmelse eller massiv støtte til den irakiske sivilbefolkningen. Jeg finner det høyst merkelig i lys av det som skjer nå.

Anonymkode: cc597...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke se annerledes på det, jeg har alltid vært mot å invadere land. Dialog har historisk alltid vært eneste løsning, smått utrolig om man tror det blir noe annerledes nå. 

Anonymkode: 6b049...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan komme noe godt ut av dette, er det kanskje at vi er blitt mer bevisste på nettopp dette med å rettferdiggjøre invasjoner, også fra usa. 

Anonymkode: 76244...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det kan komme noe godt ut av dette, er det kanskje at vi er blitt mer bevisste på nettopp dette med å rettferdiggjøre invasjoner, også fra usa. 

Anonymkode: 76244...320

Tror du at de fleste blir mer bevisst det? Også myndighetene i NATO-land som ikke har gjort annet enn å støtte USA i alt de har foretatt seg? Jeg håper virkelig det.

Anonymkode: cc597...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke se annerledes på det, jeg har alltid vært mot å invadere land. Dialog har historisk alltid vært eneste løsning, smått utrolig om man tror det blir noe annerledes nå. 

Anonymkode: 6b049...bd8

Enig. Ukraina skulle ikke ha drept sivile og uskyldige i Donetsk/Lugansk.

Det er bra Russland gjør noe med det. Russland har forsøkt å få til samtaler for å få slutt på krigen. Sist nå i dag.

Anonymkode: 719f9...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Enig. Ukraina skulle ikke ha drept sivile og uskyldige i Donetsk/Lugansk.

Det er bra Russland gjør noe med det. Russland har forsøkt å få til samtaler for å få slutt på krigen. Sist nå i dag.

Anonymkode: 719f9...0f6

Begge parter har vell forsøkt å få til samtaler og faktisk klart å få til et møte før det har gått en uke. Det er bra fra begge sider.

Hvem er disse sivile og uskyldige som har blitt drept? 

Anonymkode: 8a742...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Begge parter har vell forsøkt å få til samtaler og faktisk klart å få til et møte før det har gått en uke. Det er bra fra begge sider.

Hvem er disse sivile og uskyldige som har blitt drept? 

Anonymkode: 8a742...546

Barn, pensjonister, sivile... Vanlige mennesker som deg og meg.

Luhansk og Donetsk har siden 2014 vært kontrollert av russiskstøttede separatister, som i snart åtte år har ligget i krig med ukrainske regjeringsstyrker.

Over 14.000 mennesker er drept, og store deler av det som tidligere var Ukrainas viktigste industriregion, ligger i grus.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/02/21/putin-bekrefter-russland-anerkjenner-luhansk-og-donetsk-som-uavhengige-stater/

Anonymkode: 719f9...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barn, pensjonister, sivile... Vanlige mennesker som deg og meg.

Luhansk og Donetsk har siden 2014 vært kontrollert av russiskstøttede separatister, som i snart åtte år har ligget i krig med ukrainske regjeringsstyrker.

Over 14.000 mennesker er drept, og store deler av det som tidligere var Ukrainas viktigste industriregion, ligger i grus.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/02/21/putin-bekrefter-russland-anerkjenner-luhansk-og-donetsk-som-uavhengige-stater/

Anonymkode: 719f9...0f6

Ja, det skriver de, men du glemte å ta med hvem avisen dier har drept dem og at det ikke står noe om hvor mange som var sivile. I følge helsingforskomiteen er det ikke noe som tyder på at ukrainske styrker står bak drap på sivile.

Anonymkode: 8a742...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...