Gå til innhold

Desperat venn fra Ukraina.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har hele familien i Ukraina, og er ganske mye i ubalanse nå, og det er forståelig. Han vil at NATO skal gå inn og først og fremst hindre russerne i å bruke luftrommet over Ukraina. Vi er flere venner som ikke vet hva vi skal si og helt mene. Hvis NATO går inn så er det å erklære Russland krig, og hva godt kommer ut av det? Dessuten er ikke Ukraina medlem av NATO, så det blir feil ut fra det også. Selvfølgelig argumenterer han med at russerne vil bli slått om "vi" går inn med flystyrker. En annen ting er at flere NATOland vil sende våpen. Som at det er greit så lenge "vi" ikke må bruke de selv. Så ikke at denne problemstillingen ville komme. Vi blir dratt inn i dette, og det er sykt vanskelig å ta stilling ! 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nok ikke diskutert dette med vennen din; uansett hva du og dere tenker og mener akkurat nå er det ikke det som avgjør hva som skjer. 
Så vær heller en god støtte for vennen din i en fortvilt situasjon og så er det andre som tar seg av hva som blir gjort/ikke blir gjort. 

Anonymkode: 45651...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hadde nok ikke diskutert dette med vennen din; uansett hva du og dere tenker og mener akkurat nå er det ikke det som avgjør hva som skjer. 
Så vær heller en god støtte for vennen din i en fortvilt situasjon og så er det andre som tar seg av hva som blir gjort/ikke blir gjort. 

Anonymkode: 45651...1f0

Det var omtrent nøyaktig hva jeg sa, at dette er avgjørelser som ligger alt for høyt for meg å tenke noe om nå. Han vil vi skal formidle det videre. Kontakte myndighetene og spre på sosiale medier. Jeg sa  at dette ble for vanskelig for meg. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe dere får avgjort dere imellom uansett. Ville nok unngått diskusjonen.. eventuelt sagt det du mente og stått i det.

Anonymkode: 95bad...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår desperasjonen han føler.

Jeg tror jeg ville sagt at jeg støtter ham og fordømmer Russlands krig mot Ukraina, og at jeg forstår tankene rundt Nato. Samtidig så tror jeg at konflikten og krigen vil eskalere enormt hvis Nato går inn. Putin er en løs kanon på verdensdekket, og det er nok ikke utenkelig at han ville brukt atomvåpen i en slik opptrapping av krigen med Nato som motstander.

Jeg tror Nato har bedre sjanser for å stoppe krigen og/eller hjelpe Ukraina, hvis de ikke går direkte inn i krigen. Og Ukraina vil komme til å trenge hjelp i årene som kommer, så det er bedre at færrest andre land også blir krigsherjet, slik at flest mulig kan hjelpe i etterkant.

Tror det han trenger mest av alt er å ha noen som bryr seg rundt seg, HI. Når han er i Norge antar jeg han føler på en helt enorm maktesløshet. Kanskje det kan hjelpe om han og dere involverer dere i hjelpearbeid? Private aktører har i årevis sendt lastebiler med hjelp nedover. Fremover vil mange trenge hjelp, klær, tepper, mat, hygieneartikler. Foreslår at du og han og andre venner kontakter hjelpeorganisasjonene eller de private som har hjulpet med sendinger nedover i årevis, og engasjerer dere på den måten. Selv om det ikke endrer krigen i seg selv, så tror jeg helt konkrete og fysiske hjelpehandlinger kan hjelpe din venn til å føle at han gjør noe som nytter.

Anonymkode: 0c276...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke noe dere får avgjort dere imellom uansett. Ville nok unngått diskusjonen.. eventuelt sagt det du mente og stått i det.

Anonymkode: 95bad...cc2

Nei det er ikke det, men det er vanskelig å si noe som helst mot dette uten å virke egoistisk. Jeg vil ikke at krigen skal eskalere. Han mener det vil bli kort prosess om NATO går inn. Jeg tror han tar feil, men ikke lett dette når han er så fortvilet. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår desperasjonen han føler.

Jeg tror jeg ville sagt at jeg støtter ham og fordømmer Russlands krig mot Ukraina, og at jeg forstår tankene rundt Nato. Samtidig så tror jeg at konflikten og krigen vil eskalere enormt hvis Nato går inn. Putin er en løs kanon på verdensdekket, og det er nok ikke utenkelig at han ville brukt atomvåpen i en slik opptrapping av krigen med Nato som motstander.

Jeg tror Nato har bedre sjanser for å stoppe krigen og/eller hjelpe Ukraina, hvis de ikke går direkte inn i krigen. Og Ukraina vil komme til å trenge hjelp i årene som kommer, så det er bedre at færrest andre land også blir krigsherjet, slik at flest mulig kan hjelpe i etterkant.

Tror det han trenger mest av alt er å ha noen som bryr seg rundt seg, HI. Når han er i Norge antar jeg han føler på en helt enorm maktesløshet. Kanskje det kan hjelpe om han og dere involverer dere i hjelpearbeid? Private aktører har i årevis sendt lastebiler med hjelp nedover. Fremover vil mange trenge hjelp, klær, tepper, mat, hygieneartikler. Foreslår at du og han og andre venner kontakter hjelpeorganisasjonene eller de private som har hjulpet med sendinger nedover i årevis, og engasjerer dere på den måten. Selv om det ikke endrer krigen i seg selv, så tror jeg helt konkrete og fysiske hjelpehandlinger kan hjelpe din venn til å føle at han gjør noe som nytter.

Anonymkode: 0c276...06d

Vi hjelper allerede. Pakket klær og leker i natt. Takk for innlegget som jeg er enig i. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi hjelper allerede. Pakket klær og leker i natt. Takk for innlegget som jeg er enig i. 

Anonymkode: 7048c...46e

Da tror jeg dere gjør det dere kan.

Han har nok stort behov for å snakke, vil jeg tro. Men minn ham på det at Putin allerede har truet med atomvåpen om Nato blander seg inn, og at det siste noen ønsker er at atomvåpen tas i bruk. Det er jo også en stor risiko med tanke på Ukrainas egne atomkraftverk, hvis disse skulle bli skadet og få lekkasjer.

Selv om Putin nå skulle "vinne" til å begynne med, så vil det kreve enorme ressurser å holde på Ukraina, langt større styrker enn hva Russland til nå har satt inn. Og de ville stadig blitt motarbeidet av Ukrainas befolkning og "hjemmevern". Om Russland egentlig er villig til å ta de enorme kostnadene, det er langt fra sikkert med tanke på at Russlands økonomi har gått nedover de siste årene. Blir det for kostbart for den russiske befolkningen, og det får for store følger for tilgang på varer osv. så vil Putin møte mer og mer motstand i egen befolkning. I tillegg risikerer han at landets aller rikeste vil svikte ham, fordi disses verdier i Vesten er låst og de vil tape enorme summer. Så såsant Putin ikke har en større plan han raskt har tenkt å gjennomføre, så tror jeg ikke han vil kunne holde på Ukraina.

Håper det går bra med din venns familie og kjente ❤️

Anonymkode: 0c276...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe du skal ta stilling til. Du bestemmer ikke hva NATO gjør. Du kan derimot være en god venn og jatte med en fortvilet og desperat mann. Hvilken skade gjør du vet å lytte og nikke? Nå er ikke tidspunktet å ta en politisk diskusjon med denne vennen. 
Vanskelig problemstilling, tror du gjør deg litt viktigere enn du trenger her. 

Anonymkode: f1513...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det var omtrent nøyaktig hva jeg sa, at dette er avgjørelser som ligger alt for høyt for meg å tenke noe om nå. Han vil vi skal formidle det videre. Kontakte myndighetene og spre på sosiale medier. Jeg sa  at dette ble for vanskelig for meg. 

Anonymkode: 7048c...46e

Jeg er helt enig med din vurdering. Er opprinnelig fra Ukraina, og flyttet derfra for to tiår tilbake. Jeg opplever at folk der er veldig mer splittet nå enn før, og har mer og mer polarisert holdning til konflikten gjennom spesielt siste 8 år. 

Anonymkode: 53eee...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke noe du skal ta stilling til. Du bestemmer ikke hva NATO gjør. Du kan derimot være en god venn og jatte med en fortvilet og desperat mann. Hvilken skade gjør du vet å lytte og nikke? Nå er ikke tidspunktet å ta en politisk diskusjon med denne vennen. 
Vanskelig problemstilling, tror du gjør deg litt viktigere enn du trenger her. 

Anonymkode: f1513...6aa

Hva i all verden har dette med at jeg gjør meg viktigere å gjøre?  Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig med din vurdering. Er opprinnelig fra Ukraina, og flyttet derfra for to tiår tilbake. Jeg opplever at folk der er veldig mer splittet nå enn før, og har mer og mer polarisert holdning til konflikten gjennom spesielt siste 8 år. 

Anonymkode: 53eee...a9d

Takk for det! Ja, det er for stort for meg. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det var omtrent nøyaktig hva jeg sa, at dette er avgjørelser som ligger alt for høyt for meg å tenke noe om nå. Han vil vi skal formidle det videre. Kontakte myndighetene og spre på sosiale medier. Jeg sa  at dette ble for vanskelig for meg. 

Anonymkode: 7048c...46e

Han er fortvilet og forsøker alt han kan. Bare vær deg, det er lite vi vanlige folk kan gjøre akkurat nå, annet enn å stille opp den dagen de står her uten noe og trenger omsorg ❤️

Anonymkode: dfb90...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Takk for det! Ja, det er for stort for meg. 

Anonymkode: 7048c...46e

Jeg mistet til og med kommunikasjonen med enkelte av bekjente og to venninner, for det var umulig å ha en fornuftig samtale om konflikten etter hvert - de ble hissige, hadde bastante meninger, hevet stemme, og hadde i hvert fall ikke tenkt å lytte til hva jeg synes …helt absurd og tragisk 

Anonymkode: 53eee...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han er fortvilet og forsøker alt han kan. Bare vær deg, det er lite vi vanlige folk kan gjøre akkurat nå, annet enn å stille opp den dagen de står her uten noe og trenger omsorg ❤️

Anonymkode: dfb90...4f6

Ja han er, og det har alle forståelse for. Det blir bare litt vanskelig når han ber oss dele ting vi ikke føler oss komfortable med. Han tar det ikke særlig lett men det er jo fortvilelsen som snakker. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistet til og med kommunikasjonen med enkelte av bekjente og to venninner, for det var umulig å ha en fornuftig samtale om konflikten etter hvert - de ble hissige, hadde bastante meninger, hevet stemme, og hadde i hvert fall ikke tenkt å lytte til hva jeg synes …helt absurd og tragisk 

Anonymkode: 53eee...a9d

Det er akkurat det at man plutselig er dratt inn i det sånn. Ingen å klandre altså, men så vanskelig. Alle er tålmodige her nå, og han har virkelig kjeftet og vært sint på alt som er av myndighetspersoner. Håper han får roet seg litt etterhvert. Veldig kjedelig i ditt tilfelle! 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat det at man plutselig er dratt inn i det sånn. Ingen å klandre altså, men så vanskelig. Alle er tålmodige her nå, og han har virkelig kjeftet og vært sint på alt som er av myndighetspersoner. Håper han får roet seg litt etterhvert. Veldig kjedelig i ditt tilfelle! 

Anonymkode: 7048c...46e

Folk gjentar i kor det som strømmes på talk show i Ukraina..en av de rareste greier for meg er overbevisning om at vanlige folk må beskytte sin regjering, og ikke stille spørsmål ved enkelte beslutninger … 

Anonymkode: 53eee...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Apropos det å forstå og lytte til hverandre …https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rr2WyJ/har-jobbet-sammen-i-15-aar-kan-ikke-diskutere-krigen 

Anonymkode: 53eee...a9d

Ja, jeg leste det akkurat! De er jo i en mye vanskeligere situasjon. Ikke lett, men de gjør det fornuftige ved å ikke snakke om det. 

Anonymkode: 7048c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ja han er, og det har alle forståelse for. Det blir bare litt vanskelig når han ber oss dele ting vi ikke føler oss komfortable med. Han tar det ikke særlig lett men det er jo fortvilelsen som snakker. 

Anonymkode: 7048c...46e

Det er alt du kan gjøre nå, forstår det er vanskelig, men å rope på sosiale medier er man ikke alene om nå. Blir ikke hørt av den grunn. Så man kan ikke annet enn å være rolig, omtenksom og la det passere. 

Anonymkode: dfb90...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NATOs medlemsland har forpliktelser overfor hverandre, men mest av alt har de et ansvar for egne innbyggeres interesser og sikkerhet.

En NATO-inngripen i Ukraina er det 1) ikke knyttet noen forpliktelser til og 2) det er ikke i noen av landenes interesse å kaste landene inn i krig.

Så enkelt er det faktisk. Den norske regjeringen har et stort ansvar for å navigere slik at denne konflikten ikke eskalerer, spres eller forverres - og i hvert fall ikke rammer norske innbyggere. En innblanding er det samme som en krigserklæring mot Russland - og det er veldig langt fra et ønsket grep for Norge.

Når det er sagt er det lett å forstå din vennes fortvilelse og sorg over situasjonen. Også at man fra deres ståsted føler seg overlatt til en uviss skjebne.

Måtte denne onde russiske lederen snart være en saga blott. 

Anonymkode: 193fb...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg støttet vennen din og sagt at det er uforståelig at ikke nato griper inn (selv om du ikke mener det).

Jeg tror følelsen av fortvilelse og desperasjon er helt utenfor hva flesteparten av oss kan sette oss inn i.

 

Anonymkode: e5dd9...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...