Gå til innhold

Er det noe i det at Ukraina er et "nazistisk land", eller at det er "stor" oppslutning rundt nazisme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår på alle måter at om det er nazister der så er de i stort mindretall altså, men det står jo så mye om det nå. På Facebook og Tiktok riktignok, og de kildene er jo ikke akkurat troverdige. Men ligger det noe i det?

Jeg vet at nabolandet Ungarn har et problem med rasisme, jeg har gått på skole der (for ca 25 år siden) så jeg kjenner en del Ungarere.  De behandlet i hvert fall Romafolket på en fæl måte, men jeg husker også at det var en del som var positive til nazismen. 

Jeg er fullstendig på Ukrainas side altså, og er på alle mulige måter i mot invasjonen 

 

Anonymkode: c9935...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næh. 

Rasisme er utbredt i hele Øst-Europa, men ikke noe mer i Ukraina enn i Russland. 

Anonymkode: 65db4...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare Putin som hater Vesten, og ikke liker at Ukraina er blitt for vestlig. Putin mener vi vestlige kun er opptatt av kapital og at vi er nazistiske hele gjengen. Det henger sammen med historien fra Nazi-tyskland, oppdelingen av øst og vest osv. 

Ukrainas president er jødisk. 

 

Anonymkode: fe5b9...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Putins vulgære retorikk

 Hva de drev med under krigen for åtti år siden er noe annet.

Anonymkode: 4f5a5...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukrainere består av mange ulike mennesker. Russisktalende, ukrainsktalende, tysktalende og jiddisktalende. Og andre. De er katolikker, ortodokse og jødiske. Det går ikke an å si noe sånt på generelt grunnlag. Under tsarregimet ble det gjennomført pogromer der, men der er fortsatt en stor jødisk minoritet. De kan umulig være nazister..  

Jeg tenker at det er ganske taktisk av Putin å snakke sånn. Det appellerer til nasjonalfølelsen hos russerne. De feirer den 9.mai hvert år som seiersdagen for «Den store Fedrelandskrigen»; (Ukraina gjør også det, men hvis vi holder dem til side nå) og ingen ting pirker så kraftig i patriotismen deres som minnet om den seieren. Selv småunger kles opp i militæruniformer… så han velger jo sine ord for å svartmale andre og opphøye sine egne. 

Anonymkode: dd83a...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ukrainere består av mange ulike mennesker. Russisktalende, ukrainsktalende, tysktalende og jiddisktalende. Og andre. De er katolikker, ortodokse og jødiske. Det går ikke an å si noe sånt på generelt grunnlag. Under tsarregimet ble det gjennomført pogromer der, men der er fortsatt en stor jødisk minoritet. De kan umulig være nazister..  

Jeg tenker at det er ganske taktisk av Putin å snakke sånn. Det appellerer til nasjonalfølelsen hos russerne. De feirer den 9.mai hvert år som seiersdagen for «Den store Fedrelandskrigen»; (Ukraina gjør også det, men hvis vi holder dem til side nå) og ingen ting pirker så kraftig i patriotismen deres som minnet om den seieren. Selv småunger kles opp i militæruniformer… så han velger jo sine ord for å svartmale andre og opphøye sine egne. 

Anonymkode: dd83a...a6b

Det er selvfølgelig ikke på generelt grunnlag jeg spør, det skriver jeg også (ikke med samme ord kanskje). Jeg vet at om det skulle vært tilfelle så er de i stort mindretall. Putin er en syk, syk mann

Anonymkode: c9935...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det er bare Putin som hater Vesten, og ikke liker at Ukraina er blitt for vestlig. Putin mener vi vestlige kun er opptatt av kapital og at vi er nazistiske hele gjengen. Det henger sammen med historien fra Nazi-tyskland, oppdelingen av øst og vest osv. 

Ukrainas president er jødisk. 

 

Anonymkode: fe5b9...cc9

Ja, jeg vet at han er jødisk, men jeg tenker ikke på ham.  Å ta vesten på kapitalisme er jo helt vilt om det stemmer at han har så mange milliarder som man antar Putin). Dette er helt grusomt

Anonymkode: c9935...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Om det så skulle være en stor anti-russisk eller anti-kommunistisk bevegelse så betyr ikke det at de er nazister. Det har det vært mange steder, særlig i USA, uten at vi pleier å omtale dem som nazister.

Anonymkode: 977e0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør Google opp Ukrainas historie HI. Det er altfor komplekst ( eller ikke ) til at folk her inne kan gi deg svar. Søk opp Ukraina, så kommer alt fra klima til politikk opp. 

Når noen en gang så på nazister som en redning, så var det fordi andre ideologier var veldig truende mot den. Det er ikke dermed sagt at de snudde og så at nazismen var noe de snart motsatte seg og ikke ville ha noe av. Det var en strid mellom nazisme og kommunisme hvor de fleste var livredde kommunistene. Søk opp du. 

Anonymkode: 8668a...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Dette blir vel litt som å bedømme nordmenn etter hva Breivik gjør.

Anonymkode: dd83a...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tror du bør Google opp Ukrainas historie HI. Det er altfor komplekst ( eller ikke ) til at folk her inne kan gi deg svar. Søk opp Ukraina, så kommer alt fra klima til politikk opp. 

Når noen en gang så på nazister som en redning, så var det fordi andre ideologier var veldig truende mot den. Det er ikke dermed sagt at de snudde og så at nazismen var noe de snart motsatte seg og ikke ville ha noe av. Det var en strid mellom nazisme og kommunisme hvor de fleste var livredde kommunistene. Søk opp du. 

Anonymkode: 8668a...02f

Hitler kom med mange lovnader til diverse sovjetrepublikker. Det var ikke måte på hvor bra alt ville bli, bare han fikk lov å befri dem fra Stalin. 

Anonymkode: dd83a...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om det så skulle være en stor anti-russisk eller anti-kommunistisk bevegelse så betyr ikke det at de er nazister. Det har det vært mange steder, særlig i USA, uten at vi pleier å omtale dem som nazister.

Anonymkode: 977e0...0b8

Som jeg skriver, nazisme er å dra det langt. Ingen her sier det er riktig, men vi trenger jo ikke late som det ikke har vært intern strid av den grunn. Når en gruppe mennesker føler seg forfulgt og pålagt forbud, da er det jo ikke bare kumbaya fra andre siden heller. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Som jeg skriver, nazisme er å dra det langt. Ingen her sier det er riktig, men vi trenger jo ikke late som det ikke har vært intern strid av den grunn. Når en gruppe mennesker føler seg forfulgt og pålagt forbud, da er det jo ikke bare kumbaya fra andre siden heller. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Kan du være litt mer konkret?

Det finnes mange mennesker i verden som føler seg forfulgt og pålagt forbud, uten at det har noe som helst med nazisme å gjøre.

-vaksinemotstandere i Norge.

-opposisjonspolitikkere i Russland.

-uguriene i Kina.

 

Anonymkode: 977e0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på nazisme og rasisme. Nazister er de ikke. Rasister er mange. Men de er blitt bedre på det også. Når man bruker snapmap for å se hva som foregår i Ukraina, så er det mange arabere som legger ut snapper. De jeg kjenner fra Ukraina som bor i Norge er mulig verre enn de som bor i Ukraina. De er lavere på rangstigen her, og føler seg høyere enn folk fra Asia og Afrika. De påstår at rasisme er utbredt i Ukraina, men det kan virke som at det er endring på gang der også. Men dette er gjengs for de fleste østeuropeiske land. 

Anonymkode: 0874b...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Slik opplever jeg det også - er selv opprinnelig fra Ukraina. Retorikken i mass media og samfunnsdebatter  er tydelig preget av høyre nasjonalisme spesielt de siste årene. En kjent (og populær!) journalist som jobbet for å avdekke korrupsjon og falske nyheter, ble anklaget for forræderi i Russlands favør og er etterlyst av ukrainske myndigheter. Han bor i asyl i Tyskland nå. Så ting er langt fra rosenrødt internt i Ukraina. Og sånn har det vært i ca.10 år…

Anonymkode: e6550...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du være litt mer konkret?

Det finnes mange mennesker i verden som føler seg forfulgt og pålagt forbud, uten at det har noe som helst med nazisme å gjøre.

-vaksinemotstandere i Norge.

-opposisjonspolitikkere i Russland.

-uguriene i Kina.

 

Anonymkode: 977e0...0b8

Hva er du ute etter egentlig? Det er ingen konkrete svar, dette er sammensatt. Når en gruppe mennesker forteller om forbud og etterfølgelse, skal vi høre etter og ta det på alvor. Uansett hvor idiotisk jeg mener avgjørelsen om invasjon er, betyr det ikke at man ikke er i stand til å se utfordringene bak. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er du ute etter egentlig? Det er ingen konkrete svar, dette er sammensatt. Når en gruppe mennesker forteller om forbud og etterfølgelse, skal vi høre etter og ta det på alvor. Uansett hvor idiotisk jeg mener avgjørelsen om invasjon er, betyr det ikke at man ikke er i stand til å se utfordringene bak. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Akkurat hvilken gruppe snakker du om og hvilken undertrykkelse og forfølgelse føler de seg utsatt for?

Anonymkode: 977e0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat hvilken gruppe snakker du om og hvilken undertrykkelse og forfølgelse føler de seg utsatt for?

Anonymkode: 977e0...0b8

Det skrev jeg i første innlegg. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det skrev jeg i første innlegg. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Det du skrev var: "

  •  
  • Anonym bruker
  • Medlem
  • 6 243 652 innlegg

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. "

 

Mente du at gruppen som følte seg forfulgt var ukrainere som nå bor i Norge eller at ukrainere som bor i Norge mener at russere i Ukraina føler seg forfulgt?

Anonymkode: 977e0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det du skrev var: "

  •  
  • Anonym bruker
  • Medlem
  • 6 243 652 innlegg

Var akkurat ett intervju i lokalavisa av ei fra Ukraina. Nazisme er vel å dra det langt, men det har vært ett skifte fra russisk vennlig til uvennlig, som hun beskriver. Hvor navn, symboler og språk blir forbudt og radikale grupper banker opp folk som bruker russiske symboler. 
 

Så dette er nok langt fra så ensidig som vi ser, selv om krig og invasjon selvfølgelig ikke er veien å gå. Det er det aldri. "

 

Mente du at gruppen som følte seg forfulgt var ukrainere som nå bor i Norge eller at ukrainere som bor i Norge mener at russere i Ukraina føler seg forfulgt?

Anonymkode: 977e0...0b8

Russervennlige Ukrainere. Hun forteller om alt fra forbud mot russiske stedsnavn til angrep på ukrainere som bærer blant annet seiersmerket. I beste fall bank, var det hun uttalte. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Russervennlige Ukrainere. Hun forteller om alt fra forbud mot russiske stedsnavn til angrep på ukrainere som bærer blant annet seiersmerket. I beste fall bank, var det hun uttalte. 

Anonymkode: 5eb3c...081

Takk.

Jeg tror på at det har skjedd, men hvor stort var problemet og hvorfor skulle Ukraina ha russiske stedsnavn?

Hva er seiersmerket?

Anonymkode: 977e0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...