Gå til innhold

Er virkelig den eneste grunnen til at vi anbefales å ta jod ved en evt atomulykke…


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

…at det beskytter mot kreft i skjoldbruskkjertelen?

Det har jo vært anbefalt en stund å ha dette i hus, men jeg må innrømme at vi ikke har stresset så veldig med det. Nå er det imidlertid på tide å skjerpe seg, så jeg prøver å lese meg litt opp.

Hvis det stemmer, er det jo nesten helt bortkastet. Dette er jo en kreftform som omtrent ingen dør av, og som det er forholdsvis enkelt å behandle.

Hvis det skjer en atomulykke (eller en atomkrig) som er såpass kraftig at vi her i Norge får såpass mye stråling at vi bør ta slike tabletter, vil vel strengt talt akkurat denne kreftformen komme ganske langt ned på listen over bekymringer?

Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: bfc3b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

…at det beskytter mot kreft i skjoldbruskkjertelen?

Det har jo vært anbefalt en stund å ha dette i hus, men jeg må innrømme at vi ikke har stresset så veldig med det. Nå er det imidlertid på tide å skjerpe seg, så jeg prøver å lese meg litt opp.

Hvis det stemmer, er det jo nesten helt bortkastet. Dette er jo en kreftform som omtrent ingen dør av, og som det er forholdsvis enkelt å behandle.

Hvis det skjer en atomulykke (eller en atomkrig) som er såpass kraftig at vi her i Norge får såpass mye stråling at vi bør ta slike tabletter, vil vel strengt talt akkurat denne kreftformen komme ganske langt ned på listen over bekymringer?

Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: bfc3b...e27

Enig med deg. Det må jo være hundre andre ting som blir verre enn mulighetene for kreft i akkurat skjoldbruskkjertelen hvis en atombombe eller fem går av. 🤷‍♀️

Anonymkode: 0c04c...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig med deg. Det må jo være hundre andre ting som blir verre enn mulighetene for kreft i akkurat skjoldbruskkjertelen hvis en atombombe eller fem går av. 🤷‍♀️

Anonymkode: 0c04c...6ce

Så klart, hjelper lite om det bombes over hodet, men ved avfall som følger vindretning kan du sikre ungene dine med en liten pille. Hvorfor ikke? 

Anonymkode: feabd...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så klart, hjelper lite om det bombes over hodet, men ved avfall som følger vindretning kan du sikre ungene dine med en liten pille. Hvorfor ikke? 

Anonymkode: feabd...81e

Men hvis den infoen jeg kan finne stemmer, beskytter du jo ikke ungene dine mot stråling. Du beskytter dem kun mot akkurat den delen av strålingen som kan gi kreft i skjoldbruskkjertelen.

Og da må jeg si at jeg ikke helt ser den store nytten.

Anonymkode: bfc3b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis den infoen jeg kan finne stemmer, beskytter du jo ikke ungene dine mot stråling. Du beskytter dem kun mot akkurat den delen av strålingen som kan gi kreft i skjoldbruskkjertelen.

Og da må jeg si at jeg ikke helt ser den store nytten.

Anonymkode: bfc3b...e27

Nei, helt ok om de får kreft. Seriøst. Det er en pille. Du gir dem sikkert vitaminbjørner eller omega-3, de har ikke mangelsykdommer med norsk kosthold, så det er også bortkastet. 
Tenker at om det er en liten ting man kan ha i hus, som krever uhorvelig lite, så er det dette. 

Anonymkode: 312f9...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste helsemessige konsekvensen av strålingen man vet helt sikkert at rammet befolkningen rundt Tsjernobyl (utenom de som var involvert i slukkingen), er nettopp kreft i skjoldbruskkjertelen hos barn. 

Anonymkode: 0c036...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også noen fabrikker der det kan skje en ulykke en skal ta dette. De få stede i norge skal innbyggerne bli informert, muligens de som ligger i nen for en radius. Jeg er oppvokst i en slik kommune, så jod har vi alltid hatt i skapet, går alarmen så er det bare å løpe til nermeste radio for å høre hva det er, vi viste alltid hva vi skulle gjøre for dette fikk vi printet inn hjemme og på skolen. Barna mine rakk å ha en øvelse i barnehagen før fabrikken ble lagt ned. De hadde øvelse med gassmasker. Når vi hadde på skolen så fikk vi bare vite hvor gassmaskene var. 
 

Men heldigvis så er dette slik vi bare bør ha som vi aldri kommer til å få bruk for. 

Anonymkode: 19768...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

…at det beskytter mot kreft i skjoldbruskkjertelen?

Det har jo vært anbefalt en stund å ha dette i hus, men jeg må innrømme at vi ikke har stresset så veldig med det. Nå er det imidlertid på tide å skjerpe seg, så jeg prøver å lese meg litt opp.

Hvis det stemmer, er det jo nesten helt bortkastet. Dette er jo en kreftform som omtrent ingen dør av, og som det er forholdsvis enkelt å behandle.

Hvis det skjer en atomulykke (eller en atomkrig) som er såpass kraftig at vi her i Norge får såpass mye stråling at vi bør ta slike tabletter, vil vel strengt talt akkurat denne kreftformen komme ganske langt ned på listen over bekymringer?

Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: bfc3b...e27

Det er heller ingen vits i å ta det hvis man er voksen over hva da, 35? For da har man allerede fått i seg så mye stråling at jod ikke hjelper.

Anonymkode: 2fd30...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

…at det beskytter mot kreft i skjoldbruskkjertelen?

Hvis det stemmer, er det jo nesten helt bortkastet. Dette er jo en kreftform som omtrent ingen dør av, og som det er forholdsvis enkelt å behandle.

Mamma døde av det...

Så jeg har selv sett hvor hissig denne kreftformen kan være, hvor ødeleggende den er og hvor fort det kan gå nedover.

Det er ikke en kreftfor en bør synes det er greit å få.

Anonymkode: 375a4...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Mamma døde av det...

Så jeg har selv sett hvor hissig denne kreftformen kan være, hvor ødeleggende den er og hvor fort det kan gå nedover.

Det er ikke en kreftfor en bør synes det er greit å få.

Anonymkode: 375a4...ce3

Nei sant, og de som overlever, må gå på hormonbehandling resten av livet. Kreft i bukspyttkjertelen kan vel spre seg, på lik linje med annen kreft? 

Anonymkode: 57bb3...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei sant, og de som overlever, må gå på hormonbehandling resten av livet. Kreft i bukspyttkjertelen kan vel spre seg, på lik linje med annen kreft? 

Anonymkode: 57bb3...b97

Kreft i skjoldbruskkjertelen sprer seg iallfall. Både til lunger og skjelett.

Men det er vel helt greit det også TS?

Anonymkode: 375a4...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 25.2.2022 den 21.06):

Den eneste helsemessige konsekvensen av strålingen man vet helt sikkert at rammet befolkningen rundt Tsjernobyl (utenom de som var involvert i slukkingen), er nettopp kreft i skjoldbruskkjertelen hos barn. 

Anonymkode: 0c036...683

Nettopp. Over 6000 barn mellom 0 og 4 år fikk dette. 

Anonymkode: f56b0...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...