Gå til innhold

8åring og sarkasme

Anbefalte innlegg

Skrevet

8 åringen har begynt å bruke sarkasme, spesielt når hun er i en situasjon hvor hun er overveldet. Det virker som hun bruker det som en strategi når alt blir litt for mye. 

noen ganger bruker hun det også mer som humor. 

er litt bekymret for at hun bruker det som en strategi når alt er litt for mye. I dag var det en episode, og etterpå kom det frem at hun var bekymret for døden.   Ville vite hva flest gamle mennesker dør av, kreft, alderdom, hjerteinfarkt osv. 

Kan gjerne nevne at hun også er veldig sensitiv, empatisk og intuitiv. 

noen som har noen tanker om dette? 

🙂

Anonymkode: 2de79...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

8 åringen har begynt å bruke sarkasme, spesielt når hun er i en situasjon hvor hun er overveldet. Det virker som hun bruker det som en strategi når alt blir litt for mye. 

noen ganger bruker hun det også mer som humor. 

er litt bekymret for at hun bruker det som en strategi når alt er litt for mye. I dag var det en episode, og etterpå kom det frem at hun var bekymret for døden.   Ville vite hva flest gamle mennesker dør av, kreft, alderdom, hjerteinfarkt osv. 

Kan gjerne nevne at hun også er veldig sensitiv, empatisk og intuitiv. 

noen som har noen tanker om dette? 

🙂

Kan du ikke fortelle om den episoden så en kan forstå litt lettere?  Eller andre eksempler. 

Anonymkode: cdcc6...e7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke fortelle om den episoden så en kan forstå litt lettere?  Eller andre eksempler. 

Hun har hatt en tøff dag, flere ting har ikke helt godt som planlagt. Covid isolasjon, skolen er stengt Pga uvær, blant annet. 

så blir hun plutselig som om ingenting betyr noe. «Hun trenger ikke leker, leker jo ikke allikevel» , «kan selge favoritt lekene, liker dem ikke i det hele tatt»

Dette har skjedd før, så jeg pleier bare fortelle henne at jeg er her når hun er klar for å prate. Tar som regel ikke så veldig lang tid. 5min kanskje? 

etterpå er hun lei seg for det hun da, mente det ikke. Men vil gjerne prate om noe som plager henne, i dag var det døden.. 

så det hun sier oppfatter jeg som sarkasme, men ikke humoristisk, mer som en overlevelses strategi når alt blir litt for mye. 

Skrevet

Hun putter på det jeg kaller for "cafe-face". Sønnen på 8 har også de stundene. Har for så vidt hatt de en stund, men jeg gjør ikke så mye ut av det. Det er jo en slags beskyttelsesmekanisme, men så lenge det går relativt raskt over og de klarer å sette ord på hva som egentlig plager dem, så tenker jeg det er greit. 

Anonymkode: 77e1e...71a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun putter på det jeg kaller for "cafe-face". Sønnen på 8 har også de stundene. Har for så vidt hatt de en stund, men jeg gjør ikke så mye ut av det. Det er jo en slags beskyttelsesmekanisme, men så lenge det går relativt raskt over og de klarer å sette ord på hva som egentlig plager dem, så tenker jeg det er greit. 

"care-face" skulle det være. 

Skrevet

Dette er jo ikke sarkasme. 

Anonymkode: 5123e...dc6

Skrevet

Hmm, jeg vil nå si at dette er helt normale reaksjoner hos barn, og har ingenting med sarkasme å gjøre...

Alle unger kan kommer med "kraftsalver" som at ingen er glad i dem, de ønsker seg en ny familie, de vil flytte, de hater rommet sitt, de har bare stygge klær, vi lager bare grusomme middager eller hva det måtte være. Ting sagt litt i frustrasjon eller kampens hete, som man skjønner at de egentlig ikke mener.

Det er ikke unormalt det altså, det er en prosess i fasen hvor de skal lære seg å regulere, som det bare renner litt over innomellom.

Noen barn er verre enn andre på dette, men det har ingenting med sarkasme å gjøre.

Anonymkode: 4685d...96e

Skrevet

Sarkasme er svart ironi, så dette er vel ikke sarkasme, som man ofte ufrivillig  ler eller finner humor i. Hun reagerer normalt når ting oppleves vanskelig. Barn klarer ikke å sette ord på alt, så da blir det plassert på mer trygge områder. Redd døden=få det ut på lekene. Tror nok det går over etterhvert, selv om voksne også kan gjøre slikt til en viss grad. Man mistrives med tilværelsen og hater fks de tilsynelatende vellykkede. For eksempel. 

Skrevet

Er problemet at hun bruker sarkasme, eller at livets store spørsmål overvelder henne? 

Anonymkode: 0af0d...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...