Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 To år med pandemi, sosial nedstenging, og når samfunnet åpner - krig.. Jeg kjenner at jeg har gitt litt opp nå. Og opplever at jobb osv er uten mening. Hodepine, muskelsmerter og nedstemthet.. Har ikke følt frykt de siste årene, men restriksjoner har tæret på. Nå føler jeg på frykt, og må jobbe ned meg selv for å ikke spre det videre.. Anonymkode: 19c7a...b92
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Jeg håper ikke jeg virker respektløs, for jeg forstår deg og alle som føler nok er nok. Jeg er også bekymret selv nå, og det bekymrer meg at jeg er! Men jeg tror vi må igjennom dette for at vi må lære noe. Vi har blitt delt i to under pandemien, og alle har gått for seg og sitt og blitt hatefulle mot hverandre. Det er stor splittelse. Vi klarte ikke å akseptere uenigheter engang. Jeg tenker også på alle vi aldri ofrer en tanke av de som lever i både krig og nød ellers. Kan skje dette blir en nødvendig wakeup call? Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 Jeg er også veldig, veldig sliten. Har gamle traumer som ble vekket opp igjen like før pandemien, har levd relativt isolert og med sterke traumesymptomer under pandemien, og nå er det verdenssituasjonen å bekymre seg for... Lei av at det alltid har vært noe å bekymre seg for, personlig eller på verdensbasis, i årevis. Anonymkode: 41367...857
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Jeg føler det også sånn. Sliter med å sove, vondt i hodet, nedstemt, stresset, tankekjør osv. Hater det! Anonymkode: ca8a2...989
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Dere må slutte å lese nyheter 24/7. Koble av. Gjør andre ting. Skjerm dere selv. Det er alltid krig og sykdom et eller annet sted i verden, det er ingenting dere får gjort med det. Kom dere ut i frisk luft, hør fuglene synge, snøen smelte og våren komme. Fokuser på de fine, gode tingene. Anonymkode: 96316...25b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg håper ikke jeg virker respektløs, for jeg forstår deg og alle som føler nok er nok. Jeg er også bekymret selv nå, og det bekymrer meg at jeg er! Men jeg tror vi må igjennom dette for at vi må lære noe. Vi har blitt delt i to under pandemien, og alle har gått for seg og sitt og blitt hatefulle mot hverandre. Det er stor splittelse. Vi klarte ikke å akseptere uenigheter engang. Jeg tenker også på alle vi aldri ofrer en tanke av de som lever i både krig og nød ellers. Kan skje dette blir en nødvendig wakeup call? Anonymkode: 9ddfb...5b4 Dette tror jeg er viktig. Vi er flere her inne som har snakket om den enorme polariseringen som har skjedd i Norge, både før pandemien (med f.eks. ekstremt populistiske partier som Frp som satser på populistiske saker, og så slenger andre partier seg på for å svare på samme måte fordi folk "kjøper" for lettvinte saker), men ikke minst under pandemien, hvor det har blitt "vi og dem" over hele linja (eldre mot yngre, vaksiner vs. ikke vaksiner, de som jobber i visse bransjer mot de andre, de som driter i smittevern og de som følger smittevern ++++). Men også ellers i verden med Trump og stormingen av Kongressen, flere land som stadig blir mer autoritære (Polen, Brasil +++). Når flere har tatt opp disse tingene nå under pandemien, så har utallige her inne ment at man krisemaksimerer og at man er konspirasjonsteoretiker. Vi er mange som har sagt at folk må våkne opp, være bevisste for utviklingen i eget land (den kan vi gjøre noe med), men også ellers - før det er for sent. Vi ser bare nå, hvor mange som bagatelliserer at også H. Tadjik bevisst har drevet dokumentforfalskning og brutt flere lover for å slippe å betale skatt. Og dette er vår arbeidsminister, med ansvar for bl.a. Nav - systemet som ødelegger syke folk for langt mindre forseelser enn det Tajik selv har gjort. Ikke relevant? Jo, det er det, for grensene flyttes. Vi blir vant med at vi ikke kan stole på at politikerne i eget land, vi blir så vant med det at mange knapt reagerer. Og merkeligst av alt, folk er så vant med det at de til og med forsvarer handlingene ("hun var jo så ung, stakkar" - joda, men hun var likevel jurist med kunnskap og forståelse for lovene hun var pliktig å følge) og ønsker at hun må fortsette ("for hun er jo så dyktig" - joda, mulig hun er det, men hun har likevel brutt loven helt bevisst, og ergo ikke fortjener en tillitsstilling som den hun har i dag). Vi ser det på alle de andre politikerne som også har ment de hadde rett til å snylte på skatten i sine prioriterte stillinger, at andre partier, f.eks. Frp tar inn i varmen igjen og gir politikere toppstillinger tross seksuell trakassering og/eller overgrep, selv mot barn. Det å bli "lei" av å forholde seg til disse sakene, det er farlig, for det gjør at grunnlaget for demokratiet vårt, tilliten til politikerne, smuldrer bort, fordi folk ikke lenger gidder engasjere seg. Selv har jeg vært for syk til å jobbe i flere år nå. Mitt liv skulle endelig begynne å bygges litt opp igjen da pandemien kom, jeg skulle bygge opp igjen et nettverk av venner, få oppleve litt mer. Og så stopp. Men jeg tror jeg har taklet pandemien bedre enn mange av mine bekjente/venner har - fordi jeg i praksis har levd i "pandemi-modus", dvs. mye isolert, alene, uten muligheter til å være sosial eller gjøre ting. For meg er det nesten verre at ting nå åpner opp igjen, for nå er så mange så utrolig opptatt at det eneste de skal gjøre nå er ting som koster penger, ting de ikke har kunnet gjøre de siste par årene. Og så lenge jeg ikke har penger til å bli med, så opplever jeg på nytt å bli glemt også når det gjelder aktiviteter og sosiale ting som ikke koster noe. Det synes jeg er tøffere enn isolasjon når alle er isolert og har restriksjoner. Men, da er det å jobbe enda mer for å finne andre, som er mindre materialistisk orienterte og mer relasjonsorienterte. Hi, se hva du nå kan gjøre selv for å redusere stress i deg selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg forsøker å forholde meg til det som skjer i Ukraina litt som slik det var under den kalde krigen og Jugoslavia-krigen. Det skjer, men storpolitikken er det ikke så mye jeg/vi kan gjøre særlig med, så dermed er det viktigere å leve livene våre best mulig, gjøre det som er best for oss selv og våre nære og vårt nærmiljø, være bevisste. Jeg fokuserer på sunt kosthold, aktivitet/trening, forsøker å sove noenlunde nok, og forsøker å være bevisst på å finne glede i små ting hver eneste dag. Det virker stressreduserende. Er bevisst på å lese nyhetene med en følelsesmessig distanse, for å ikke gå inn i frykten. Velger å lese nyheter og høre på aktualitetsprogrammer på radioen og radioens nyhetssendinger, men ikke se tv-bilder på tv, da film-mediet påvirker oss langt sterkere enn stillbilder og beskrivelser og tale. Og har jeg en tyngre dag, så velger jeg å skjerme meg fra tøffere nyhetssendinger/-artikler. Så tar jeg det heller igjen dagen etter. Det er ok å ta litt eller helt time-out fra nyhetene en uke, HI. Velg å f.eks. bruke helgen og neste uke på dine nærmeste, gjør ting sammen, ta sunne valg for deg selv og dine, ut i frisk luft hver dag, og se om du kan finne noe å glede deg over hver dag. Fler du likevel det blir for tungt, vurder å snakke med legen din om hvordan du har det. I dag fikk vil noen få timer med etterlengtet sol. Det merket jeg løftet meg. Og det minnet meg på at våren ikke er langt unna. Raklene på hasseltrærne har vært ute i flere uker allerede, og fuglene kvitrer. Så i morgen skal jeg så paprikafrø, og se om jeg i år får frem modne paprikaer (tar et halvt år før fruktene blir modne, og jeg er alltid flere måneder for sent ute). Og så har jeg noen påskeliljeløker som jeg skal forsøke å få til å blomstre igjen til påske, så slipper jeg forhåpentligvis å kjøpe noen til påske. Høres kanskje banalt ut, HI, men jeg tror det er viktig å fokusere på slike jordnære ting når det skjer så mye rundt oss som vi ikke kan påvirke. Jeg merker i hvert fall at når jeg greier å fokusere på det, så har jeg det bedre, selv med ev. frykt eller håpløshetsfølelse som ellers lett sniker seg inn på en når man for lenge går i en vanskelig situasjon. Anonymkode: 1670a...533
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): To år med pandemi, sosial nedstenging, og når samfunnet åpner - krig.. Jeg kjenner at jeg har gitt litt opp nå. Og opplever at jobb osv er uten mening. Hodepine, muskelsmerter og nedstemthet.. Har ikke følt frykt de siste årene, men restriksjoner har tæret på. Nå føler jeg på frykt, og må jobbe ned meg selv for å ikke spre det videre.. Anonymkode: 19c7a...b92 Er det ikke det ene så er det det andre, sa kjerringa, hu tørka neseblod... Jeg skjønner deg, HI. Har hjernetåke, søvnvansker og muskelsmerter. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg håper ikke jeg virker respektløs, for jeg forstår deg og alle som føler nok er nok. Jeg er også bekymret selv nå, og det bekymrer meg at jeg er! Men jeg tror vi må igjennom dette for at vi må lære noe. Vi har blitt delt i to under pandemien, og alle har gått for seg og sitt og blitt hatefulle mot hverandre. Det er stor splittelse. Vi klarte ikke å akseptere uenigheter engang. Jeg tenker også på alle vi aldri ofrer en tanke av de som lever i både krig og nød ellers. Kan skje dette blir en nødvendig wakeup call? Anonymkode: 9ddfb...5b4 Har ikke følt på "splittelse" et øyeblikk. Så hvis jeg feiler noe, er det ikke med bakgrunn i det. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har ikke følt på "splittelse" et øyeblikk. Så hvis jeg feiler noe, er det ikke med bakgrunn i det. Anonymkode: 11b50...c53 Nå skrev jeg vel hvordan ting faktisk er da, og ikke hver og en av oss sine personlige erfaringer. Jeg tenker på veldig mye ang dette, at vi må ha en oppvåkning. Nå kjenner vi jo litt på redselen både flykninger og mange andre som har kommet hit har følt på også. Vi trenger muligens å bli litt klokere? Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Nå skrev jeg vel hvordan ting faktisk er da, og ikke hver og en av oss sine personlige erfaringer. Jeg tenker på veldig mye ang dette, at vi må ha en oppvåkning. Nå kjenner vi jo litt på redselen både flykninger og mange andre som har kommet hit har følt på også. Vi trenger muligens å bli litt klokere? Anonymkode: 9ddfb...5b4 Men det er ikke et objektivt faktum at vi i Norge er «splittet» selv om DU tror det. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men det er ikke et objektivt faktum at vi i Norge er «splittet» selv om DU tror det. Anonymkode: 11b50...c53 Du følger mao ikke med på ting som skjer. Neivel. Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du følger mao ikke med på ting som skjer. Neivel. Anonymkode: 9ddfb...5b4 Jo, jeg følger med. Men den vrangforestillingen om at «VI er blitt delt i to og har blitt hatefulle» må stå for din egen regning. Det er ikke en beskrivelse som gjelder flertallet. Vær gjerne hatefull hvis det fryder deg, men ikke skjær andre over den kammen. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jo, jeg følger med. Men den vrangforestillingen om at «VI er blitt delt i to og har blitt hatefulle» må stå for din egen regning. Det er ikke en beskrivelse som gjelder flertallet. Vær gjerne hatefull hvis det fryder deg, men ikke skjær andre over den kammen. Anonymkode: 11b50...c53 Må si meg helt enig med den. De eneste som mener at vi er blitt delt i to og har blitt hatefulle, er for øvrig vaksinemotstandere. Anonymkode: 99558...51d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Må si meg helt enig med den. De eneste som mener at vi er blitt delt i to og har blitt hatefulle, er for øvrig vaksinemotstandere. Anonymkode: 99558...51d Jeg er ikke noen vaksinemotstander i det hele tatt. Det er folk som slår ned de som går uten munnbind, det er krangling i kassakøen i butikken fordi noen står for nære. Det er de som nekter å ta på seg munnbind, og det gjaldt både i butikker, taxi og andre steder de skulle bruke det. Det har vært trusler og uthenging av folk. Fra begge sider, mot begge sider. Det har vært voldsomme demonstrasjoner verden over, og sterke motstandere av dem. Full krangling på nett også. Hvor dere har vært, vet ikke jeg. Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg er ikke noen vaksinemotstander i det hele tatt. Det er folk som slår ned de som går uten munnbind, det er krangling i kassakøen i butikken fordi noen står for nære. Det er de som nekter å ta på seg munnbind, og det gjaldt både i butikker, taxi og andre steder de skulle bruke det. Det har vært trusler og uthenging av folk. Fra begge sider, mot begge sider. Det har vært voldsomme demonstrasjoner verden over, og sterke motstandere av dem. Full krangling på nett også. Hvor dere har vært, vet ikke jeg. Anonymkode: 9ddfb...5b4 Jeg er helt enig med deg. Det ironiske er jo at den nesten himlingen med øynene de over her gjør mot deg viser akkurat det du forsøker å få frem. Man har ikke fått med seg mye de siste årene, hvis man ikke har fått med seg hva som har skjedd i samfunnet, både i Norge og i andre land, som jeg tidligere har nevn også. Å nekte å se dette, det er det som er farlig for fremtiden og samfunnet vårt og verden ellers. Anonymkode: 1670a...533
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? (…) Vær da ikke bekymret for morgendagen. For morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage. Anonymkode: b4e63...67f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Det ironiske er jo at den nesten himlingen med øynene de over her gjør mot deg viser akkurat det du forsøker å få frem. Man har ikke fått med seg mye de siste årene, hvis man ikke har fått med seg hva som har skjedd i samfunnet, både i Norge og i andre land, som jeg tidligere har nevn også. Å nekte å se dette, det er det som er farlig for fremtiden og samfunnet vårt og verden ellers. Anonymkode: 1670a...533 Ja, det tenker jeg også. Det er snart på tide at folk slutter å ignorere ting. Det blir aldri noen løsning på ting hvis de ikke erkjenner at de fins. Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Må si meg helt enig med den. De eneste som mener at vi er blitt delt i to og har blitt hatefulle, er for øvrig vaksinemotstandere. Anonymkode: 99558...51d Der traff du. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig med deg. Det ironiske er jo at den nesten himlingen med øynene de over her gjør mot deg viser akkurat det du forsøker å få frem. Man har ikke fått med seg mye de siste årene, hvis man ikke har fått med seg hva som har skjedd i samfunnet, både i Norge og i andre land, som jeg tidligere har nevn også. Å nekte å se dette, det er det som er farlig for fremtiden og samfunnet vårt og verden ellers. Anonymkode: 1670a...533 At folk påpeker feil i hennes fremstilling av (den høyst subjektive versjonen av) virkeligheten, er ikke «himling med øynene.» Det er realitetsorientering. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke noen vaksinemotstander i det hele tatt. Det er folk som slår ned de som går uten munnbind, det er krangling i kassakøen i butikken fordi noen står for nære. Det er de som nekter å ta på seg munnbind, og det gjaldt både i butikker, taxi og andre steder de skulle bruke det. Det har vært trusler og uthenging av folk. Fra begge sider, mot begge sider. Det har vært voldsomme demonstrasjoner verden over, og sterke motstandere av dem. Full krangling på nett også. Hvor dere har vært, vet ikke jeg. Anonymkode: 9ddfb...5b4 Der det er mennesker, er det konflikter. Men å påstå at det er «hat» når noen bes om å flytte seg i kassakøen, det sier meg at du ikke vet hva hat er. Spør romfolk hva de opplever daglig, da skal du få høre om hat. Spør transkvinner. Spør homser. Ikke uttal deg hvis du mangler peiling! Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #21 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Der det er mennesker, er det konflikter. Men å påstå at det er «hat» når noen bes om å flytte seg i kassakøen, det sier meg at du ikke vet hva hat er. Spør romfolk hva de opplever daglig, da skal du få høre om hat. Spør transkvinner. Spør homser. Ikke uttal deg hvis du mangler peiling! Anonymkode: 11b50...c53 Hvorfor så aggressiv? Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #22 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvorfor så aggressiv? Anonymkode: 9ddfb...5b4 Løgnere er provoserende. Særlig de selvbestaltede profetene som lyver verre enn alle andre. I tillegg til de ubegavede løgnerne, da. De provoserer ved sin rene toskeskap. Anonymkode: 11b50...c53
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #23 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Løgnere er provoserende. Særlig de selvbestaltede profetene som lyver verre enn alle andre. I tillegg til de ubegavede løgnerne, da. De provoserer ved sin rene toskeskap. Anonymkode: 11b50...c53 Jeg spurte en deltager her hvorfor hun var så aggressiv, og så svarer du. Greit nok, for du innrømmer også å være aggressiv. Akkurat det har aldri løst noe som helst. Det er jo akkurat det jeg skrev. Om hat. Du understreker jo det jeg mener da. Hadde jeg vært pessimist som en venn av meg ville jeg også trodd menneskeligheten var gått til helvete. Det har ikke vært sånn splittelse blant folk på mangfoldige tiår. Det må kræsje skikkelig, og jeg er optimist og tror at det kræsjet blir en wake up call. Anonymkode: 9ddfb...5b4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #24 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg er ikke noen vaksinemotstander i det hele tatt. Det er folk som slår ned de som går uten munnbind, det er krangling i kassakøen i butikken fordi noen står for nære. Det er de som nekter å ta på seg munnbind, og det gjaldt både i butikker, taxi og andre steder de skulle bruke det. Det har vært trusler og uthenging av folk. Fra begge sider, mot begge sider. Det har vært voldsomme demonstrasjoner verden over, og sterke motstandere av dem. Full krangling på nett også. Hvor dere har vært, vet ikke jeg. Anonymkode: 9ddfb...5b4 Folk som slår ned dem som går uten munnbind? Hvor? Jeg har lest om én mann som dyttet én gutt pga manglende munnbind, men jeg kan ha gått glipp av noe. Å gi beskjed om at noen står for nær i køen er vel ikke nødvendigvis krangling? Demonstrasjoner har det vært i alle tider, uten at man kaller befolkningen splittet fordet. På nettet har det gått heftig for seg, men bare om man oppsøker meningsmotstandere. Anonymkode: 9f4df...ba2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #25 Skrevet 26. februar 2022 Jeg føler litt på det samme kjenner jeg. Når skal vi få lov til å slappe av og ikke minst hva er det neste? Nå blir det kald krig igjen som kommer til å vare lenge og vi kommer til å ha den usikkerheten hengende over oss i mange år etter at denne invasjonen er ferdig, uansett hvilket utfall. Anonymkode: 06cbc...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå