Gå til innhold

Savner gnist i forholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger tips og råd for å få mer gnist i forholdet vårt.

Vi har 2 barn, hvorav en baby under 1 år! Kjenner det er mye egling, små kommentarer i hverdagen.. Jeg ønsker mer positivitet, latter, kjærlighet og gnist.

Har dere tips? Samboer er ikke så pratsom, dårlig på berøring osv.
Jeg kan godt være flinkere på å starte samtaler, ta på han og lignende, men jeg ønsker gode råd for å få dette til å bli ‘hverdagslig’. At det bare -skjer- fra hans side også, ikke alltid meg.
Han er glad i å spille tv-spill, se serier osv.. Så om jeg begynner å prate, få i gang en samtale, ser han enten på skjermen, eller ‘demonstrativt’ legger ned kontrollen og bare ser på meg. Deltar ikke spesielt i samtalen, virker mer utålmodig for at jeg skal bli ferdig.. 

Er det noe håp å få han interessert i å ‘samtale’ med meg? Kan dette bli bedre når barna blir litt eldre? 
Ønsker et kjærlig forhold, en lattermild hverdag, og at man kan snakke om alt mulig :) 
beklager rotete innlegg. Takk for alle svar.

Anonymkode: e9f28...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til samlivet med Den Norske Mannen anno 2021. 
En nokså doven, selvopptatt og bortskjemt figur, vant til at alt relasjonelt og emosjonelt arbeid blir gjort av den kvinnelige parten i alle sammenhenger.

Anonymkode: 26f26...c11

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er det noe håp å få han interessert i å ‘samtale’ med meg? Kan dette bli bedre når barna blir litt eldre? 
Ønsker et kjærlig forhold, en lattermild hverdag, og at man kan snakke om alt mulig :) 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som at det er en personlighetsendring fra ham du ønsker deg.

Giftet du deg med rett mann?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.2.2022 den 14.40):

Høres ut som at det er en personlighetsendring fra ham du ønsker deg.

Giftet du deg med rett mann?

Vi er ikke gift - og han var ikke slik før.. Så han har nok hatt en heftig personlighetsendring, ja! 
Jeg lever nok litt i håpet om at vi skal få hentet frem litt av slik han var for typ 4-5 år siden. Gradvis gått down hill 😂

Han var meget kjærlig, pratsom, kosete, ja.. Helt fair at sånt kan dabbe noe i småbarnsfasen osv, men..

Personlig mistenker jeg at det var en depresjon etter vi fikk første barnet. (Har vært hos fvk). Men han får jo ikke ut flere ord av den grunn.. Dog sier han at han ønsker å kjempe, endre seg og jobbe for forholdet. Men jeg tror jeg trenger litt mer konkrete tips :)))))

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.2.2022 den 14.39):

En nokså doven, selvopptatt og bortskjemt figur, vant til at alt relasjonelt og emosjonelt arbeid blir gjort av den kvinnelige parten i alle sammenhenger.

Det er mitt inntrykk også, dessverre. Ikke er de særlig spennende eller interessante heller.

Anonymkode: 61192...b3f

Skrevet

Gir deg en utfordring. Gå å sett deg på fanget hans og råkline med han. Spent på reaksjonen 😅👍👏

Anonymkode: 76f84...e42

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Gir deg en utfordring. Gå å sett deg på fanget hans og råkline med han. Spent på reaksjonen 😅👍👏

Anonymkode: 76f84...e42

Poenget er at om jeg gjør det, så blir det jo ‘mål’ 😂 Men jeg er jo ute etter at han skal vise MEG interesse, ikke motsatt. Vil jeg ha sex, får jeg det.. Vil bare veldig gjerne føle meg sett, hørt og ønsket.

Skrevet

Jepp, derfor skaffet jeg meg en mann fra ett av nabolandene etter å ha hatt flere lignende erfaringer. Null sex og begjær, sofasliting og total mangel på interessante samtaler. Her gikk det så langt at eksen "rømte" i garasjen for å slippe å tilbringe tid med meg og passet på å sovne før meg for å slippe å ha sex.

Anonymkode: 595ff...dd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Vi er ikke gift - og han var ikke slik før.. Så han har nok hatt en heftig personlighetsendring, ja! 
Jeg lever nok litt i håpet om at vi skal få hentet frem litt av slik han var for typ 4-5 år siden. Gradvis gått down hill 😂

Han var meget kjærlig, pratsom, kosete, ja.. Helt fair at sånt kan dabbe noe i småbarnsfasen osv, men..

Personlig mistenker jeg at det var en depresjon etter vi fikk første barnet. (Har vært hos fvk). Men han får jo ikke ut flere ord av den grunn.. Dog sier han at han ønsker å kjempe, endre seg og jobbe for forholdet. Men jeg tror jeg trenger litt mer konkrete tips :)))))

Det spiller ingen rolle hva han sier, han må vise. Og ingenting vil hjelpe før han SELV begynner å snakke og oppsøke hjelp. Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Mine erfaringer ligner veldig på dine - de er kjærlige de første par årene og faker interesse for damas greier for å få henne på kroken og inn i et forhold. Når de har flyttet sammen og gjerne fått ett eller to barn, slapper han av og blir sitt sedvanlige "jeg". Mange menn går inn i et forhold fordi de ikke fikser å være alene, ikke fordi de er stupforelsket i dama. Da blir det en form for kognitiv dissonans i forholdet, og de blir deprimert etter hvert. 

Anonymkode: 595ff...dd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-2-24 den 9.45):

Hei, trenger tips og råd for å få mer gnist i forholdet vårt.

Vi har 2 barn, hvorav en baby under 1 år! Kjenner det er mye egling, små kommentarer i hverdagen.. Jeg ønsker mer positivitet, latter, kjærlighet og gnist.

Jeg kan godt være flinkere på å starte samtaler, ta på han og lignende, men jeg ønsker gode råd for å få dette til å bli ‘hverdagslig’. At det bare -skjer- fra hans side også, ikke alltid meg.
Han er glad i å spille tv-spill, se serier osv.. Så om jeg begynner å prate, få i gang en samtale, ser han enten på skjermen, eller ‘demonstrativt’ legger ned kontrollen og bare ser på meg. Deltar ikke spesielt i samtalen, virker mer utålmodig for at jeg skal bli ferdig.. 

beklager rotete innlegg. Takk for alle svar.

Dette er ikke uvanlig, heldighvis. Dere har jo en baby i hus! 

Tror ikke jeg snakket med mannen ordentlig før minste var 4 år. 😂Rekker bare å se en halv film i ny og ne. Det er ikke lett å være nyforelsket og ha tid til hverandre i hverdagen altså. Helt normalt. Og for guds skyld ikke skild deg fra mannen fordi det går litt trådt i perioder. ❤️

Til det du spør om.. Tipset er å prøve å få til noen fine øyeblikk i løpet av dagen. Småting. Holde hender når dere triller tur. Style på ryggen. Gi hverandre en kaffekopp. Smile til hverandre. Si noe hyggelig til hverandre. Jeg kan nok tenke meg at du savner dette mer enn han. Men kjærligheten er der. Begynn med småting du, så følger han nok etter. Hvis ikke, får du fortelle hva du føler. Ha barnevakt av og til. Ha sex. Sex avler sex. 

Må bare si det igjen, helt vanlig at kjæresteforholdet blir satt litt på vent. Babyer og barn tar mye krefter. 

Anonymkode: 4fb78...ce7

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette er ikke uvanlig, heldighvis. Dere har jo en baby i hus! 

Tror ikke jeg snakket med mannen ordentlig før minste var 4 år. 😂Rekker bare å se en halv film i ny og ne. Det er ikke lett å være nyforelsket og ha tid til hverandre i hverdagen altså. Helt normalt. Og for guds skyld ikke skild deg fra mannen fordi det går litt trådt i perioder. ❤️

Til det du spør om.. Tipset er å prøve å få til noen fine øyeblikk i løpet av dagen. Småting. Holde hender når dere triller tur. Style på ryggen. Gi hverandre en kaffekopp. Smile til hverandre. Si noe hyggelig til hverandre. Jeg kan nok tenke meg at du savner dette mer enn han. Men kjærligheten er der. Begynn med småting du, så følger han nok etter. Hvis ikke, får du fortelle hva du føler. Ha barnevakt av og til. Ha sex. Sex avler sex. 

Må bare si det igjen, helt vanlig at kjæresteforholdet blir satt litt på vent. Babyer og barn tar mye krefter. 

Anonymkode: 4fb78...ce7

Men HAN må jo være aktiv i dette, er det HI sier. Som situasjonen er nå, bærer hun 100% av det som kalles "emotional labour" i familien.

Skrevet

Ikke glem at vi har hatt korona i to år. Dere bør planlegge noe sammen, en ferie, en reise, dere må ha noe å se fram til sammen. Det vil skape gnist og tro på framtiden. Sette dere mål for dere selv og barn. Ekstra gnist er det bare sex som kan gi dere. God og variert sex kaster glans over alt i hverdagen. Det handler ikke om å ha sex hele tiden, men lyst nesten hele tiden. Ikke undervurder dette siste.

Anonymkode: 53936...dc8

• 2 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.3.2022 den 12.30):

Ikke glem at vi har hatt korona i to år. Dere bør planlegge noe sammen, en ferie, en reise, dere må ha noe å se fram til sammen. Det vil skape gnist og tro på framtiden. Sette dere mål for dere selv og barn. Ekstra gnist er det bare sex som kan gi dere. God og variert sex kaster glans over alt i hverdagen. Det handler ikke om å ha sex hele tiden, men lyst nesten hele tiden. Ikke undervurder dette siste.

Anonymkode: 53936...dc8

Ja, absolutt. Ferie har vi planlagt, bestilt og betalt. Eller, JEG har ordnet 😂 Igjen så er han ganske likegyldig.. Og det er jo her gnisten kommer inn i bildet. Jeg ønsker jo å kunne sitte ned og diskutere reisemål med engasjement. Dele ønsker, meninger, se på ulike steder osv. Ender opp med «bare bestem du». Ja, fint og flott, vi kommer dit jeg vil og syns er fint.. Men prosessen dit, sammen, den kan jo være så fin.

Så det var jo ett eksempel. Samme gjelder oppussing i heimen. At vi kan planlegge neste steg sammen, ikke at jeg bare skal si hva han skal gjøre nå. 

Kort fortalt så gjelder dette alt i hverdagen. Ta initiativ til samtale, kos, sex, og generelt le og tøyse mer i hverdagen. Greit nok at vi har to barn, men skal sies at jeg er mye alene med dem. Han rekker vel 2 timer ish hjemme før de legges! Og jeg har ingen problem med å smile, tulle, være raus på kjærlighet osv… Savner det samme tilbake!! 💔

Skrevet

Trist at du har en sånn mann og derfor tror at alle er slik. Vi er mange som har menn som «virker», heldigvis!

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (6 timer siden):

Trist at du har en sånn mann og derfor tror at alle er slik. Vi er mange som har menn som «virker», heldigvis!

JEG har ikke en sånn mann og tror ikke noe som helst. HI har en sånn mann. Selv har jeg droppet disse. Fint at du og mange har menn som "virker". Hvis du sammenligner dem med det antall kvinner som "virker" vil du imidlertid se at de er færre. Og det er ikke noe jeg påstår, det er noe samlivsterapeutene forteller. De "virker" visst best når de får tett instruksjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...