Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Altså, merkelig spørsmål, men... Jeg føler meg så dum, blank/tom, altså hjernen min fungerer ikke, rett og slett. Jeg leser aldri bøker, jeg gjør ingen ting som kan anses som hjernetrim. Er det for sent, eller kan jeg gjøre ting som vil bidra til at jeg føler at hjernen min begynner å aktiviseres igjen? Hva er beste hjernetrim evt? Jeg er bare 32 år, så litt tidlig å føle at jeg begynner å bli dement. Anonymkode: d5be5...b84
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Ja det kan du. Å gjøre noe så enkelt som nye ting hjelper. Lag en ny matrett, gå en tur der du ikke har gått før. Hør eller les om et tema du ikke har vært opptatt av. Så kan du drive med quiz for deg selv. Du kan også ta iq-tester, og så studerer du fasit. Etterhvert lærer du å se mønstre og hva du skal se etter. Anonymkode: cb7c2...bde
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Lær et instrument eller start i et kor Begynn å løse sudoku eller kryssord Start på et språkkurs Meld deg inn i en forening som driver med noe utviklende, som fuglekikking, håndverk eller politikk Lær deg sjakk Les aviser på papir. Gjenfortell det du leste. Anonymkode: b072f...0bd
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja det kan du. Å gjøre noe så enkelt som nye ting hjelper. Lag en ny matrett, gå en tur der du ikke har gått før. Hør eller les om et tema du ikke har vært opptatt av. Så kan du drive med quiz for deg selv. Du kan også ta iq-tester, og så studerer du fasit. Etterhvert lærer du å se mønstre og hva du skal se etter. Anonymkode: cb7c2...bde Takk😊 Anonymkode: d5be5...b84
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Lær et instrument eller start i et kor Begynn å løse sudoku eller kryssord Start på et språkkurs Meld deg inn i en forening som driver med noe utviklende, som fuglekikking, håndverk eller politikk Lær deg sjakk Les aviser på papir. Gjenfortell det du leste. Anonymkode: b072f...0bd Takk😊 Setter pris på tips 😊 Og før det kommer stygge kommentarer som alltid her inne, så er der pga langvarig sykdom jeg ikke har holdt tritt med "livet" 😊 Anonymkode: d5be5...b84
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har i hvert fall to ganger på forumet skrevet om dette, HI. Jeg har måttet trene meg opp igjen to ganger tidligere, pga. sykdom en gang og ulykke en annen gang. Med trent opp mener jeg da ikke bare fysisk, men også kognitivt. Ene gangen hadde jeg så store problemer med konsentrasjon og hukommelse at jeg ble undersøkt for hjerneskade. Viste seg at jeg ikke hadde hjerneskade, men at jeg visstnok ligger langt over snittet intelligensmessig, og at de utfordringene jeg hadde (som var reelle) kom pga. smertene jeg da levde med. Da jeg flere år senere ble veldig syk igjen, så var jeg mer oppmerksom på dette, og selv om jeg på nytt sliter med en del av det samme, så jobber jeg fremdeles med ting, slik andre over her har nevnt. Akkurat nå er jeg ikke i form til å google for å finne de gamle innleggene hvor jeg har skrevet om slik opptrening i detalj og hvordan jeg la det inn i hverdagen, det handler mye om å være seg bevisst på alle gode læringsmuligheter hele tiden, finne tilbake til nysgjerrigheten på livet og verden. Se om du finner de andre innleggene mine på forumet (jeg har da svart i tråder til personer som har spurt om det samme som deg). Mitt nyeste prosjekt nå er å lære meg å spille et instrument. Har ikke valgt det enkleste, men det jeg hadde mest lyst til. Langt mer krevende/komplisert enn jeg trodde, men tar det i små økter tilpasset formen. Og det går sakte, men sikkert stadig litt fremover. Har som mål at jeg skal synes det høres noenlunde bra ut om noen år Og i mellomtiden velger jeg å kose meg med frustrasjonene når jeg ikke får til noe, ser de som en utfordring og aksepterer at ting tar tid og trolig enda mer tid enn jeg tror Forskning har vist at det aldri er for sent å lære. Og ikke bare det, hjernen lager nye hjerneceller, den kan endre seg, lage forsømte områder i hjernen større igjen om man tar fatt i ting som man ikke har gjort på mange år. F.eks. har forskning på det å lære å spille et instrument vist at hjernebjelken ("broen" som gjør at venstre og høyre hjernehalvdel kan kommunisere og samarbeide) øker i tykkelse - dvs. blir sterkere og mer effektiv - når man har spilt en stund. Men du trenger ikke begynne med større ting, det er så utrolig mye småting du kan starte med, ting som ikke koster noe som helst. Lykke til Anonymkode: 69a5b...49c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har i hvert fall to ganger på forumet skrevet om dette, HI. Jeg har måttet trene meg opp igjen to ganger tidligere, pga. sykdom en gang og ulykke en annen gang. Med trent opp mener jeg da ikke bare fysisk, men også kognitivt. Ene gangen hadde jeg så store problemer med konsentrasjon og hukommelse at jeg ble undersøkt for hjerneskade. Viste seg at jeg ikke hadde hjerneskade, men at jeg visstnok ligger langt over snittet intelligensmessig, og at de utfordringene jeg hadde (som var reelle) kom pga. smertene jeg da levde med. Da jeg flere år senere ble veldig syk igjen, så var jeg mer oppmerksom på dette, og selv om jeg på nytt sliter med en del av det samme, så jobber jeg fremdeles med ting, slik andre over her har nevnt. Akkurat nå er jeg ikke i form til å google for å finne de gamle innleggene hvor jeg har skrevet om slik opptrening i detalj og hvordan jeg la det inn i hverdagen, det handler mye om å være seg bevisst på alle gode læringsmuligheter hele tiden, finne tilbake til nysgjerrigheten på livet og verden. Se om du finner de andre innleggene mine på forumet (jeg har da svart i tråder til personer som har spurt om det samme som deg). Mitt nyeste prosjekt nå er å lære meg å spille et instrument. Har ikke valgt det enkleste, men det jeg hadde mest lyst til. Langt mer krevende/komplisert enn jeg trodde, men tar det i små økter tilpasset formen. Og det går sakte, men sikkert stadig litt fremover. Har som mål at jeg skal synes det høres noenlunde bra ut om noen år Og i mellomtiden velger jeg å kose meg med frustrasjonene når jeg ikke får til noe, ser de som en utfordring og aksepterer at ting tar tid og trolig enda mer tid enn jeg tror Forskning har vist at det aldri er for sent å lære. Og ikke bare det, hjernen lager nye hjerneceller, den kan endre seg, lage forsømte områder i hjernen større igjen om man tar fatt i ting som man ikke har gjort på mange år. F.eks. har forskning på det å lære å spille et instrument vist at hjernebjelken ("broen" som gjør at venstre og høyre hjernehalvdel kan kommunisere og samarbeide) øker i tykkelse - dvs. blir sterkere og mer effektiv - når man har spilt en stund. Men du trenger ikke begynne med større ting, det er så utrolig mye småting du kan starte med, ting som ikke koster noe som helst. Lykke til Anonymkode: 69a5b...49c Takk for svar ❤ Skal absolutt google/lete frem innleggene du snakker om 😊 Jeg har også store problemer med konsentrasjon og hukommelse, men om det kommer direkte fra sykdom(smerter!) eller en skade etter en ulykke der jeg slo hodet kraftig er enda usikkert. Kjente meg litt igjen i svarer ditt, og det er godt å se at du har funnet noe som du kan utfordre deg med, og koser deg med frustrasjonen det gir på vei til mål ❤ Håper jeg finner noe som gir meg det samme ❤ Anonymkode: d5be5...b84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå