Gå til innhold

14 åring som ikke vil besøke besteforeldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen på 14 gidder ikke være med til bestemor. Hun har kun en besteforeldre igjen og vi ønsker å reiser der innimellom i helger når det passer seg sånn..kanskje 2-3 ganger i året...+ vinterferien noen dager. Hun setter seg helt på bakbeina og syns vi er skikkelig dumme som tvinger henne med og hun er sur mesteparten av tiden vi er der. Bestemor er gammel og vi vet ikke hvor mange år vi har henne og jeg syns det er et minimum at hun er med de få gangene vi reiser alle sammen. Nå lager hun mye uro av at vinterferien skal tilbringes der noen dager og jeg vurderer nesten at vi bare blir hjemme for å slippe sure miner men får dårlig samvittighet ovenfor bestemor som gleder seg. Tvinger dere?

Anonymkode: 24f31...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hun alt for ung til å bestemme. 17-18 år er noe annet.

Anonymkode: 3b97e...91d

Skrevet

Drittunge. Dårlig oppdragelse. Tving henne. 

Anonymkode: 7b377...ba5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ungdommen på 14 gidder ikke være med til bestemor. Hun har kun en besteforeldre igjen og vi ønsker å reiser der innimellom i helger når det passer seg sånn..kanskje 2-3 ganger i året...+ vinterferien noen dager. Hun setter seg helt på bakbeina og syns vi er skikkelig dumme som tvinger henne med og hun er sur mesteparten av tiden vi er der. Bestemor er gammel og vi vet ikke hvor mange år vi har henne og jeg syns det er et minimum at hun er med de få gangene vi reiser alle sammen. Nå lager hun mye uro av at vinterferien skal tilbringes der noen dager og jeg vurderer nesten at vi bare blir hjemme for å slippe sure miner men får dårlig samvittighet ovenfor bestemor som gleder seg. Tvinger dere?

Jeg tror ingen får en hyggelig tur av at en 14 åring blir tvunget . Jeg hadde nok lagt turene til helger i stedet for vinterferie . Slike ferier vil gjerne ungdommen bruke sammen med venner i den alderen. Man kan dog forvente at det kan gjøres avtaler med ungdommen om at de får sette av 2 helger i året feks til besøk hos bestemor. 

Skrevet

Det kommer an på familiesituasjon. Min vil heller ikke besøke det ene settet med besteforeldre. Det synes jeg er helt forståelig ettersom de ikke har fulgt opp barnebarna på noen god måte. De har aldri ringt dem eller sendt et kort, men er sure for at barnebarna ikke tar kontakt. De gadd ikke komme i konfirmasjonen og ordnet ikke med gave selv (overlot det til mannen) osv. Det er rett og slett ikke hyggelig å besøke dem. 

De er nå dvært ensome men det er deres egen feil.

Anonymkode: 4b0fe...a84

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ingen får en hyggelig tur av at en 14 åring blir tvunget . Jeg hadde nok lagt turene til helger i stedet for vinterferie . Slike ferier vil gjerne ungdommen bruke sammen med venner i den alderen. Man kan dog forvente at det kan gjøres avtaler med ungdommen om at de får sette av 2 helger i året feks til besøk hos bestemor. 

"Alle" vennene er på fjellet så hun blir i så fall hjemme uten venner. Det blir heller ikke hele vinterferien - men langhelg.

Skrevet

Jeg syns ikke at hun skal få bestemme dette ved å oppføre seg dårlig. Hun skal ikke få bestemme uansett. Når man er bestemt mot barn, så må en huske i de stundene en får lyst til å gi etter, at man gjør de tjenester ved å oppdra dem. Det er ikke en straff å bli oppdratt og å ha grenser. 

Det jeg ville sett på er om dere kan gjøre oppholdet hos bestemoren bedre på noen måte? Hva er problemet og kan det gjøres noe med? 

Anonymkode: 892b6...50d

Skrevet

Det hadde vært fullstendig uaktuelt både å slippe å være med og å oppføre seg dårlig når hun er der. Noen ting i livet er ikke valgfritt, og dette hadde vært en av dem i min familie. 

Skrevet

Hva er det som gjør at hun ikke vil? Er det kjedelig? Oppfører bestemoren seg dårlig? Er det vond mat? Dårlig nett?

Hvis forholdet til bestemoren egentlig er godt synes jeg dere skal prøve å finne en måte å gjøre det til en fin tur for alle. Da må dere snakke sammen.

Om bestemoren ikke fortjener besøk av barnebarnet av en eller annen grunn, synes jeg dere skal la henne slippe. 

Skrevet

Virkelig ikke noe hun kan velge bort og jeg hadde gjort det rimelig tydelig at slik oppførsel hos bestemor er fullstendig uakseptabel. 

Anonymkode: eedcc...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva er det som gjør at hun ikke vil? Er det kjedelig? Oppfører bestemoren seg dårlig? Er det vond mat? Dårlig nett?

Hvis forholdet til bestemoren egentlig er godt synes jeg dere skal prøve å finne en måte å gjøre det til en fin tur for alle. Da må dere snakke sammen.

Om bestemoren ikke fortjener besøk av barnebarnet av en eller annen grunn, synes jeg dere skal la henne slippe. 

Bestemor går igjennom ild for henne. Verdens beste rett og slett.
Men det er bare "kjeeeeeeeedelig"..selv om nettet er bra, hun får shoppe, gå på kino, osv. Hun er mest glad i eget rom og bare ligger å daffe hele dagene når hunn har fri.

HI

Skrevet

Dette hadde vært fullstendig uaktuelt her. Men noe har sviktet på veien hvis ikke ungdommen forstår dette selv. Hun får EN sjanse til å bli med og oppføre seg som et englebarn, ellers ryker alt av nett og andre goder. Har du aldri satt grenser før?

Anonymkode: 5fe2e...ce0

Skrevet

jeg synes det fungerer best når man går i dialog med ungdommen. Resulatet blir kanskje det samme som om kun de voksne hadde bestemt, men da føler iallefall ungedommene at de har et valg.

F.eks. Bestemor skal absolutt besøkes. Men når passer det best. Er det greit å dra i vinterferien eller passer helga etter bedre? Er det greit å dra tre helger i løpet av våren eller en kort tur og en litt lengre tur? Hva skal vi prioritere å gjøre når vi er det? Ønsker du x, y eller z v aktiviteter?

Anonymkode: e5a42...134

Skrevet

HI, du har satt deg selv i baksete og 14-åringen din sitter foran.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette hadde vært fullstendig uaktuelt her. Men noe har sviktet på veien hvis ikke ungdommen forstår dette selv. Hun får EN sjanse til å bli med og oppføre seg som et englebarn, ellers ryker alt av nett og andre goder. Har du aldri satt grenser før?

Sviktet på veien og om hun ikke har satt grenser før?

Så frekk og uforskammet du er, så tviler jeg vel på at du oppdrar barn som oppfører seg særlig perfekt. Du gir også inntrykk av å både være truende og straffelysten i tillegg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sviktet på veien og om hun ikke har satt grenser før?

Så frekk og uforskammet du er, så tviler jeg vel på at du oppdrar barn som oppfører seg særlig perfekt. Du gir også inntrykk av å både være truende og straffelysten i tillegg. 

Mulig det. Men slike dom hi skaper ihvertfall frekke og uforskammede voksne.  Blir helt nervøs av hvilken generasjon vi har foran oss. Halvparten har skolevegring og resten bortskjemte egoister.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mulig det. Men slike dom hi skaper ihvertfall frekke og uforskammede voksne.  Blir helt nervøs av hvilken generasjon vi har foran oss. Halvparten har skolevegring og resten bortskjemte egoister.

Du vet vel ikke hvilke mennesker HI skaper? Hun er iallefall klok nok til å spørre om råd, og hvorfor du tror det er grobunn for frekke og uforskammede voksne vet ikke jeg. 

Ser flere her som utbasunerer at dette ikke ville vært aktuelt hos dem. Null poeng og null hjelp å si ift innlegget. Det sier derimot mye om dere som skriver det. 

Det ser jo ikke ut som om din generasjon avlet bare fikk problemfri og fine mennesker heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Støtter denne!

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Bestemor går igjennom ild for henne. Verdens beste rett og slett.
Men det er bare "kjeeeeeeeedelig"..selv om nettet er bra, hun får shoppe, gå på kino, osv. Hun er mest glad i eget rom og bare ligger å daffe hele dagene når hunn har fri.

HI

Da tror jeg at jeg ville sagt at hun øåtte bære ned, men st hun ikke trengte å være sammen med dere hele tiden og at dere forteller bestemor at hunvtrenger alenetid så selv om hun er på besøk får hun lov til å være i fred på rommet ganske mye.

Jeg tror jeg ville krevd at hun spiste med oss og var med på fellesaktiviteter i for eksempel 2 timer om dagen  me  resten av tiden kunne hun gjøre som hun ville.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da tror jeg at jeg ville sagt at hun øåtte bære ned, men st hun ikke trengte å være sammen med dere hele tiden og at dere forteller bestemor at hunvtrenger alenetid så selv om hun er på besøk får hun lov til å være i fred på rommet ganske mye.

Jeg tror jeg ville krevd at hun spiste med oss og var med på fellesaktiviteter i for eksempel 2 timer om dagen  me  resten av tiden kunne hun gjøre som hun ville.

Ja vi lander nok på denne....litt aktiviteter må hun tåle og hun trenger heller ikke sitte i stua til bestemor hele tiden. 

Til dere som er bekymret for både oss som foreldre og ungdommen vi oppfostrer kan jeg betrygge dere med at hun er en grei og oppegående jente som er både skoleflink og aktiv og god i idrett. Hun er travel i hverdagen som nok gjør at helgene det ikke er konkurranser er litt hellige for henne...men hun har nok dratt helgefri litt langt i det siste. Hennes søsken som har flyttet ut er også flotte unge voksne med god utdannelse og dannelse så det går nok greit for oss selv om ting er litt kjipe akkurat nå.

HI

Skrevet
On 2/21/2022 at 9:20 AM, Anonym bruker said:

Nei tvinger dem ikke, mine er 14 og 17, da må de være hos venneer mens vi er borte. storebror på 18 er alltid med, men han hadde også en periode mellom 13 og 17 han ikke ville

Anonymkode: 2aa5e...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.2.2022 den 9.25):

Drittunge. Dårlig oppdragelse. Tving henne. 

Anonymkode: 7b377...ba5

Og hvordan skal det være hyggelig for ungen ELLER besteforeldrene hvis man tvinger? Tror du at det blir veldig god stemning hos besteforeldre hvis ungdommen drar dit mot sin vilje?

Anonymkode: 0d277...70d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.2.2022 den 11.46):

Dette er en avsporing, men har du prøvd å lese gjennom innleggene dine før du poster? Det blir så forstyrrende for øyne å lese innlegg med flere feil enn det er ord i dem, hver eneste gang. 

Anonymkode: 0d277...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...