Gå til innhold

Er covid-19 lik for vaksinerte og uvaksinerte i alder 0 til 60 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører fra begge og det virker ganske likt? Fikk selv covid og det var som en forkjølelse, er uvaksinert. 

Anonymkode: 523f4...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det finnes noe statistikk på dette. 
 

Min svogerforskning, kjenner to uvaksinerte i 50-årene. Begge ble ganske dårlige, ei kastet opp og lå rett ut i flere dager, en ble sengeliggende i over en uke og sliter fremdeles med pusten. Kjenner også ei fullvaksinert som ble veldig dårlig noen dager, men er i fin form nå ett par uker etter. Sliten, men grei form. Blant barn har det kun vært lette symptomer, med feber kun en dag. Av de andre jeg kjenner er det trippelvaksinerte, de fikk kun en lett forkjølelse, ene var asymptomatisk og i 60-årene. Mannen er fullvaksinert, han fikk ikke feber. Mye hodepine og veldig raspete stemme lenge etter. Jeg er fullvaksinert og ble ikke smittet, så langt jeg vet i hvert fall. 

Anonymkode: 7762b...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de vaksinerte blir mer syke enn de uvaksinerte. Nå kjenner jeg ikke så mange uvaksinerte, men blant dem har ingen blitt skikkelig syke. Den verste har vært en dag med feber, litt sliten i et par dager, så helt fin.
Blant de vaksinerte er samtlige blitt sykere. Feber over flere dager, oppkast, totalt slått ut, hodepine, hoste. Selv er jeg uvaksinert og merket det nesten ikke. Det var en dag der jeg var litt slapp, ingen feber, ingen oppkast, ingen hoste. 

Anonymkode: ee8b9...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å få veldig alvorlig forløp, altså såpass at man må legges inn på sykehuset, så er det helt klart best å være vaksinert. Nesten alle som legges inn nå er enten eldre, små barn, de med flere underliggende sykdommer (f.eks. kreft eller er organtransplantert), og da altså de uvaksinerte. Friske, voksne som er vaksinert blir svært sjeldent innlagt.

Derimot tror jeg det er litt hipps om happ på vaksinert/uvaksinert på om man blir syk som i om man får litt feber, vondt i halsen osv. 

Anonymkode: 06c62...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Når det gjelder å få veldig alvorlig forløp, altså såpass at man må legges inn på sykehuset, så er det helt klart best å være vaksinert. Nesten alle som legges inn nå er enten eldre, små barn, de med flere underliggende sykdommer (f.eks. kreft eller er organtransplantert), og da altså de uvaksinerte. Friske, voksne som er vaksinert blir svært sjeldent innlagt.

Derimot tror jeg det er litt hipps om happ på vaksinert/uvaksinert på om man blir syk som i om man får litt feber, vondt i halsen osv. 

Anonymkode: 06c62...93e

Det stemmer ikke det du sier. Her er de siste tallene fra uke 6 publisert av fhi.
«Blant 253 nye pasienter med kjent vaksinestatus som ble lagt inn i sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak i uke 6, var 83 (33 %) uvaksinert, 54 (21 %) grunnvaksinert med maks to doser og 106 (42 %) vaksinert med tre doser.» 

Til sammen var da 65 % av de innlagte vaksinert med to eller tre doser, mens de med én eller ingen doser var 33 %. Så må man ha i bakhodet at blant disse 33 % er også barn som ikke kan vaksineres, og det har vært en del tilfeller av små barn yngre enn ett år innlagt. 
Finurlig å se er også at man anses som uvaksinert med én dose, og at disse er inn under de 33 %.
Uansett stemmer det ganske bra med tallene forøvrig, der ca 74 % av den norske befolkning er fullvaksinert, noe man kan tolkes til at vaksinen muligens ikke gjør noen forskjell fra eller til.

Anonymkode: ee8b9...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke det du sier. Her er de siste tallene fra uke 6 publisert av fhi.
«Blant 253 nye pasienter med kjent vaksinestatus som ble lagt inn i sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak i uke 6, var 83 (33 %) uvaksinert, 54 (21 %) grunnvaksinert med maks to doser og 106 (42 %) vaksinert med tre doser.» 

Til sammen var da 65 % av de innlagte vaksinert med to eller tre doser, mens de med én eller ingen doser var 33 %. Så må man ha i bakhodet at blant disse 33 % er også barn som ikke kan vaksineres, og det har vært en del tilfeller av små barn yngre enn ett år innlagt. 
Finurlig å se er også at man anses som uvaksinert med én dose, og at disse er inn under de 33 %.
Uansett stemmer det ganske bra med tallene forøvrig, der ca 74 % av den norske befolkning er fullvaksinert, noe man kan tolkes til at vaksinen muligens ikke gjør noen forskjell fra eller til.

Anonymkode: ee8b9...51e

Det du skriver motsier ikke det jeg skrev. Du må huske på at over 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert, så da blir tallet på uvaksinerte reellt sett ganske høyt i forhold til de vaksinerte. I tillegg presiserte jeg faktisk at de fleste son legges inn er eldre, barn og de med alvorlige underliggende sykdommer, og de (ikke barna) er gjerne vaksinert med to eller tre doser. 

Anonymkode: 06c62...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var helt likt for min bror med 3 vaksiner og barne mine som er uvaksinerte. Jeg, som uvaksinert har ikke blitt smittet, så vet ikke hvor syk jeg ville blitt. 

Anonymkode: 022b4...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi omikron i januar, jeg som fikk dose 2 i august ble ganske dårlig (influensadårlig, med feber), datteren min på 11, uvaksinert, hadde omtrent likt forløp og form, men kastet opp i tillegg.

Anonymkode: 26dd6...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 19.2.2022 den 16.17):

Jeg har inntrykk av at de vaksinerte blir mer syke enn de uvaksinerte. Nå kjenner jeg ikke så mange uvaksinerte, men blant dem har ingen blitt skikkelig syke. Den verste har vært en dag med feber, litt sliten i et par dager, så helt fin.
Blant de vaksinerte er samtlige blitt sykere. Feber over flere dager, oppkast, totalt slått ut, hodepine, hoste. Selv er jeg uvaksinert og merket det nesten ikke. Det var en dag der jeg var litt slapp, ingen feber, ingen oppkast, ingen hoste. 

Anonymkode: ee8b9...51e

Sånn er det i min omgangskrets også.

Anonymkode: 4c9a4...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her fikk vi omikron i januar, jeg som fikk dose 2 i august ble ganske dårlig (influensadårlig, med feber), datteren min på 11, uvaksinert, hadde omtrent likt forløp og form, men kastet opp i tillegg.

Anonymkode: 26dd6...3c8

To av fire ble litt kvalme her, men vi slapp oppkast.

Anonymkode: 523f4...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...