Gå til innhold

Hva er hovedeffektene av to år pandemi for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For familien som helhet har det understreket at vi trives godt med hverandre og klarer å finne gleder ved de enkle tingene og lure løsninger på de vanskelige. For meg er det gjenoppdaging av gleden ved håndarbeid, mange nye retter permanent inn på middagsmenyen, og blitt mye flinkere til trening på stua når andre ting svikter. Dette har jeg jo glede av lenge uansett.

Og så har jeg fått ryddet litt i folk jeg vil ha med videre. Folk som.lå på vippen og viste seg å være gode i stormen er inne, de som i tillegg til annet foruteksisterende falt ned på gal side av tiltaks- og vaksinedebatten er ute. Jeg er like nær de gode vennene, men nærmere noen av de mer perifere enn før.

Barna har vist seg å være akkurat så resiliente og løsningsfokuserte som vi har oppdratt dem til.

Hva kommer dere ut med?

Anonymkode: 9080c...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Færre venner. Jeg kvittet meg med de som skrek for vaksiner og mente uvaksinerte fortjente alt vondt. De endret totalt personlighet, og ble opphengt, og jeg ble flau på deres vegne.

At barna og jeg trives sammen har jeg alltid vært klar over.

Vi har egentlig ikke gjort så vanvittig mye mer enn ellers, og heller ikke lært så mye mer. Det vi visste da vet vi fortsatt. 

Anonymkode: c40e0...cef

Skrevet

Fått satt tempoet og forventninger ned både hos voksne og barn, blir mer glad av små ting. Mer tid og tålmodighet til småting med barna hjemme. Fått ryddet opp i en del både i hage, bod og loft da vi har vært mye hjemme i sommerferiene 2 siste år.

Av mindre positive effekter så har jeg nok blitt enda mindre sosial og mer introvert etter 2 år med lite omgang med folk både hjemme og på jobben. 

Anonymkode: 8bd0b...2bb

Skrevet

Lite, egentlig. For oss har faktisk ikke pandemien endret så mye. Vi har begge jobber som har gått mer normalt enn andre, og ingen av oss er den typen som går mye ut, på kino, konsert oss.,  eller må være sosiale med kreti og pleti hele tiden. Selvfølgelig har vi også blitt litt preget, men mye mindre enn det jeg har skjønt at de fleste andre blir nettopp fordi tiltakene omtrent ikke har rammet det livet vi lever. Eneste er mangelen på reiser. Men vi har i hvert fall fått bekreftet at vi er en litt introvert familie som tåler godt å være litt isolert. 

Anonymkode: b0d31...41b

Skrevet

Vi har egentlig ikke merket så mye til hele pandemien, når jeg tenker meg om. Ferieturene har ofte vært innenlands uansett, men jeg savner langweekend i London, Paris osv. 

Når det gjelder vaksine så vet jeg faktisk ikke om noen som har valgt å avstå, så der har det heller ikke vært noen konflikt. 

Jeg er blitt mindre sosial, men det er egentlig deilig. Jeg kan godt være hjemme hver ettermiddag i månedsvis uten å plages.

Anonymkode: c355b...792

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har egentlig ikke merket så mye til hele pandemien, når jeg tenker meg om. Ferieturene har ofte vært innenlands uansett, men jeg savner langweekend i London, Paris osv. 

Når det gjelder vaksine så vet jeg faktisk ikke om noen som har valgt å avstå, så der har det heller ikke vært noen konflikt. 

Jeg er blitt mindre sosial, men det er egentlig deilig. Jeg kan godt være hjemme hver ettermiddag i månedsvis uten å plages.

Hvorfor skulle det være en konflikt bare fordi noen valgte å avstå fra vaksinen?

Anonymkode: f1923...3fe

Skrevet

At jeg er enda mer ensom og alene enn jeg var før pandemien startet.

Anonymkode: b993d...d37

Skrevet

Lagd på meg 5 kilo 🙄 og var på maks komfortvekt for meg før det allerede…mtp helsemessige konsekvenser av overvekt synes jeg faktisk det er veldig uheldig …kontrollerer kostholdet og er mer aktiv nå, så håper disse ekstra blir borte til sommeren 😊

Anonymkode: 92deb...70e

Skrevet

Lagt på meg, drukket mer alkohol og mista litt gleden over helgene da alt føles likt. Ellers har jeg jobba mer enn noen gang og mista masse oppfølging med barna mine da mannen først var permittert og så kunne sitte på hjemmekontor,så alt falt på han. Glad det er tilbake til normalen nå. Fokus på å drikke mindre alkohol og trene mer. Og igjen kan stille opp mer for barna mine.

Anonymkode: fae52...a88

Skrevet

Akkurat nå føles det som alt gikk til helvete, selv om det kunne vært mye verre. 

Mann mistet jobb, inntekt som raste ned 750 000 over natten. Altfor dyr bolig vi endte med å legge til salgs da vi innså inntekten ikke ville ta seg opp igjen. Ikke solgt enda, derav ingen fordel økonomisk ved å flytte i noe langt rimeligere, tvert i mot. En ungdom med store psykiske utfordringer, lite søvn i og med jeg våker over ungdommen i perioder. Mye merarbeid på jobb som følge av pandemien, noe som strekker meg alt for langt i alle ender. Har hatt konstant vondt i magen i to år nå. Håper det snart snur, ble ti år eldre og gikk fra sunn, sterk person til dvask, grå og kjedelig. 

Positivt er vel å se selv at jeg tåler mye uten å bukke under. Takler å snakke med ungdom om selvmord, takler å stå i møter med komplekse problemstillinger etter nok en natt med maks to timer søvn. Jeg er fremdeles optimist for fremtiden, selv om det vil ta meg noen år å stable alt dette på beina igjen. 

Anonymkode: 2bb89...5a6

Skrevet

Sceneskrekk

Anonymkode: 44a85...7c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Akkurat nå føles det som alt gikk til helvete, selv om det kunne vært mye verre. 

Mann mistet jobb, inntekt som raste ned 750 000 over natten. Altfor dyr bolig vi endte med å legge til salgs da vi innså inntekten ikke ville ta seg opp igjen. Ikke solgt enda, derav ingen fordel økonomisk ved å flytte i noe langt rimeligere, tvert i mot. En ungdom med store psykiske utfordringer, lite søvn i og med jeg våker over ungdommen i perioder. Mye merarbeid på jobb som følge av pandemien, noe som strekker meg alt for langt i alle ender. Har hatt konstant vondt i magen i to år nå. Håper det snart snur, ble ti år eldre og gikk fra sunn, sterk person til dvask, grå og kjedelig. 

Positivt er vel å se selv at jeg tåler mye uten å bukke under. Takler å snakke med ungdom om selvmord, takler å stå i møter med komplekse problemstillinger etter nok en natt med maks to timer søvn. Jeg er fremdeles optimist for fremtiden, selv om det vil ta meg noen år å stable alt dette på beina igjen. 

Huff. Dette hørtes tøft ut. Klem ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Sender deg en god klem og håper at alt ordner seg for dere. Alle som bagatelliserer virkningen av tiltakene og mener at folk syter bør virkelig lese ditt innlegg for å få litt perspektiv. Bare fordi man ikke kjenner noen som sliter, er dette ikke ensbetydende med at disse menneskene ikke finnes.

Skrevet

For meg som er interessert i både historie og psykologi, så har det vært en skremmende, en veldig interessant periode, og jeg har blitt overrasket over hvor egosentriske og sinte vi blir i en krisetid. Det kommer nok av at i krisetider tidligere, som siste krig, så kunne det sosiale fungere som bortimot normalt. Folk kjempet stort sett for akkurat det samme, men nå har det sosiale vært amputert. Vi har heller ikke vært klar over hva vi har stått ovenfor, så det samtidig med at vi ikke kunne være så sosiale, har fått aggresjinsnivået høyt. Det er pga redsel og forvirring, vi har ikke hatt kontroll, og vi vet at de som styrer heller ikke har hatt det. De har bare gjort sitt beste.

Dermed blomstrer skepsis og tilmed hat blant folk. Det ser en i hovedinnlegget og i innlegg etter. Vi har lært oss at det er helt på sin plass å utestenge og kutte ut både venner og familie pga uenighet. 

Jeg er lei for at jeg har sett så lite til positivitet og medmennedkelighet denne perioden. Så mange føler seg dolket i ryggen i ulike bransjer også, og noen føler seg helt sviktet. Jeg ser få positive konsekvenser foreløpig, og det er kjipt. 

Sånn på det personlige plan har jeg blitt frisk etter to år med sykdom. Jeg har savnet venner helt vilt, og middager ute! Jeg har også savnet flere i familien, og hatt det nærere med de nærmeste. Men stort sett har jeg hatt blikket rettet utover.

Anonymkode: 219be...057

Skrevet

Jeg stoler mye mindre på mediene og myndighetene. For meg har det vært en øyeåpner å se hvor opptatt nettavisene er av klikk. Alt har blitt blåst opp og ut av proporsjoner. Den ene dagen leser man det ene, den andre dagen det motsatte. Det har vært forvirrende og frustrerende. I tillegg syns jeg vaksinedebatten har vært ensidig, og den frivilligheten alle ropte om til å begynne med forsvant som dugg for solen. Folk ble slemme, hets og trusler ble et virkemiddel, og utestengelse et resultat. Jeg har mistet et par venner pga mangelen på forståelse, prinsipprytteri og skylapper. Trist. 

Anonymkode: eb83f...18d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle det være en konflikt bare fordi noen valgte å avstå fra vaksinen?

Det tror jeg du kan tenke deg selv. Jeg kommer ikke til å bite på ditt forsøk på å avspore trådens tema. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Dette så tøft ut. Håper dere går lysere tider i møte nå fremover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Huff. Dette hørtes tøft ut. Klem ❤️

Takker. Sier som Sir Elton: I’m still standing 💪🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det tror jeg du kan tenke deg selv. Jeg kommer ikke til å bite på ditt forsøk på å avspore trådens tema. 

Nei, jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til å komme i konflikt med noen som ikke har tatt vaksinen.

Skrevet

Jeg har blitt enda mer selvstendig, har laget meg trimrom i kjelleren, og er nå i bedre form enn noen sinne, og enda mindre avhengige av politikeres innfall.

Min politikerforakt har nådd nye høyder etter mange lite gjennomtenkte tiltak, maktarroganse og ellevilt pengesløseri. Både på nokså tilfeldige kompensasjoner, som alltid blir mer eller mindre urettferdig, og enorme summer brukt på testutstyr og en vaksine som har minimal effekt sammenlignet med det som ble lovet i utgangspunktet.

I tillegg har jeg fått bekreftet hvor skummelt og manipulerende samfunnet er blitt, hvordan media er myndighetenes forlengede arm. Jeg tenker da på hvordan de pynter på sannheter og feier under teppet det som er politisk ubehagelig.

Anonymkode: b468d...629

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til å komme i konflikt med noen som ikke har tatt vaksinen.

Så bra holdning. Vi ser jo at det prosentvise antallet personer som er inne til behandling for covid er det samme som det prosentvise antallet vaksinerte (Litt over 70%). Kanskje er det tilfeldig at det ble slik akkurat den uken jeg sjekket statistikken, men likevel. Vaksinen har altså egentlig ingen særlig effekt på antallet som trenger behandling. Dette er fra FHI's statistikk fra de første ukene av 2022. Vaksine er bra, men denne vaksinen viser seg å være meget dårlig faktisk. Likevel ser vi skrytereklamer på tv om hvor flott det er at vaksinen gjør at vi kan åpne samfunnet igjen osv. 
Det blir ekstra merkelig at det snakkes om koronasertifikater osv på grunnlag av en vaksine som har så liten effekt. Det kan virke som at alt styret rundt pass og sertifikat er for å rettferdiggjøre alle milliardene som er brukt på en dårlig vaksine. Huffameg så mye tull politikerne steller til. Og nå har vi i tillegg det meningsløse styret rundt himmelstormende strømregninger og igjen nye støtte ordninger. Politikerne burde vært sendt på en lang ferie.

Skrevet

Jeg har trent utrolig mye mer. Har feks løpt hver arbeidsdag i lunsjen.

Ellers har jeg mistet mye tillit til myndighetene og media på grunn av ubegrunnede tiltak og massespredning av frykt. 

Anonymkode: f0e0e...e35

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Sender deg en god klem og håper at alt ordner seg for dere. Alle som bagatelliserer virkningen av tiltakene og mener at folk syter bør virkelig lese ditt innlegg for å få litt perspektiv. Bare fordi man ikke kjenner noen som sliter, er dette ikke ensbetydende med at disse menneskene ikke finnes.

Tror du er inne på noe, det er mange som har sine utfordringer nå uten at hele omverden er klar over det. Folk vet jo ikke når en sitter der som om ingenting at man har vært våken hele natten i forkant etter å ha renset sårene til en som selvskader. Det er jo ikke noe en forteller alt og alle. Økonomisk føler mange på skam, det ikke lett å si at du nettopp valgte mellom brød og smør på butikken og strømmen gikk inkasso. I hvert fall ikke når omverden tenker at dette gikk jo helt fint, jeg har det topp på hjemmekontor. Som selvfølgelig er lov å føle på, men kanskje en bør ha litt følere ute at det ikke nødvendigvis er en selvfølge for alle. 

Jeg er jo heldig i forhold til mange, det er fremdeles mulig å stable det på beina og se mot lysere tider, det som har vært trenger ikke definere meg om 5 år. Kjenner til en som hang seg selv etter nedstengning når delta kom, det tapet kan man aldri hente inn igjen, setter mye i perspektiv. Det var direkte grunnet tiltakene, hele livsverket gikk i grus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Så bra holdning. Vi ser jo at det prosentvise antallet personer som er inne til behandling for covid er det samme som det prosentvise antallet vaksinerte (Litt over 70%). Kanskje er det tilfeldig at det ble slik akkurat den uken jeg sjekket statistikken, men likevel. Vaksinen har altså egentlig ingen særlig effekt på antallet som trenger behandling. Dette er fra FHI's statistikk fra de første ukene av 2022. Vaksine er bra, men denne vaksinen viser seg å være meget dårlig faktisk. Likevel ser vi skrytereklamer på tv om hvor flott det er at vaksinen gjør at vi kan åpne samfunnet igjen osv. 
Det blir ekstra merkelig at det snakkes om koronasertifikater osv på grunnlag av en vaksine som har så liten effekt. Det kan virke som at alt styret rundt pass og sertifikat er for å rettferdiggjøre alle milliardene som er brukt på en dårlig vaksine. Huffameg så mye tull politikerne steller til. Og nå har vi i tillegg det meningsløse styret rundt himmelstormende strømregninger og igjen nye støtte ordninger. Politikerne burde vært sendt på en lang ferie.

Så enig med deg!

Anonymkode: eb83f...18d

Skrevet

10 kg mer på vekta

Lite jobb i lange perioder pga restriksjoner 

Mye aktivitet i hagen, den er fullstendig ugjenkjennelig 

Underskudd på tilfeldig sex, men det begynner å ta seg opp

Totalt fucket tidsperspektiv, det føles som om første lockdown var for 2 uker siden

Anonymkode: 8fd88...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...