Gå til innhold

Konfirmanten er sur fordi dagen feires hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at ikke alle kan komme. Vi blir 24 stk til sammen. Avtalen var å leie lokale, men når vi blir langt mindre enn planlagt, så kan vi ha det hjemme. Det har falt ungdommen tungt for brystet, selv med at jeg sa han ville få pengene som var til lokale i tillegg til tenkt sum i gave. 

Er jeg virkelig så kjip? Jeg hadde en fin konfirmasjon feiret hjemme. 

Anonymkode: 1cca3...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utakknemlig konfirmant. Hadde glatt inndratt de lovede pengene, får være måte på - her i vår privilegerte verden.

Anonymkode: 47472...179

Skrevet

Men hvis han ikke vil ha pengene for lokalet, og dere har råd til å leie så kan dere vel ha det der? Han ble vel skuffet fordi det er hans fest og fordi han har sett for seg hvordan det blir. 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere vil ha det hjemme, men om dere nå velger det, så går vel skuffelsen hans over. Det er i hvertfall godt å se at selskapet betyr mer enn pengene. 

Anonymkode: c2fb9...5e9

Skrevet

Hvorfor er han sur da? Har dere det så "sjuskete" hjemme at han synes det er flaut?

Jeg skal ha min tredje konfirmasjon denne våren, og for meg høres det veldig rart ut at konfirmanten skulle bli sur over å ha det hjemme, det er en helt fremmed tanke her.

Snakk med tenåringen, og be om en begrunnelse. Hvorfor ønsker han så veldig å ha det i leid lokale? Hadde han ikke hatt en veldig god begrunnelse for det så hadde jeg fått morskeansiktet altså, bortskjemt drittsekkoppførsel har jeg liten tålmodighet med...

Her i huset har det blitt to konfirmasjoner hjemme og en i leid lokale pga oppussing hjemme. Hvor vi har hatt det har ikke hatt noe å si for mine konfirmanter.

Anonymkode: 3fa97...ecf

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det viser seg at ikke alle kan komme. Vi blir 24 stk til sammen. Avtalen var å leie lokale, men når vi blir langt mindre enn planlagt, så kan vi ha det hjemme. Det har falt ungdommen tungt for brystet, selv med at jeg sa han ville få pengene som var til lokale i tillegg til tenkt sum i gave. 

Er jeg virkelig så kjip? Jeg hadde en fin konfirmasjon feiret hjemme. 

Anonymkode: 1cca3...254

Hadde truet med at ikke det blir noe feiring i det hele tatt. Slik hadde ikke min tenåring oppført seg. Han er oppdratt bedre. 

Anonymkode: 3abee...918

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde truet med at ikke det blir noe feiring i det hele tatt. Slik hadde ikke min tenåring oppført seg. Han er oppdratt bedre. 

Den som ikke opplever at tenåringen blir uforholdsmessig opprørt over enkelte ting har enten en svært kuet og bekymret tenåring, eller ingen tenåring i det hele. Og har heller aldri vært det. 

Anonymkode: bccca...9a2

Skrevet

Da hadde det faktisk ikke blitt noe selskap her. Helt utenkelig at noen her skulle blitt sure for noe annet enn at de aller nærmeste ikke kom. Jeg hadde på ingen måte gitt noe annet valg enn det du ga. 

Skrevet

Tok du avgjørelsen eller diskuterte du det med konfirmanten først? Skjønner godt konfirmanten reagerte dersom du bare bestemte, når økonomien ikke var avgjørende. Klart det er mer stas og høytidelig å feire i leid lokale. De fleste konfirmanter som feirer hjemme godtar jo det, fordi de enten ønsker det eller skjønner at økonomien til foreldrene tilsier det.

For å svare på spørsmålet ditt, nei du er ikke kjip, siden du tenkte at pengene da kunne gå til konfirmanten. Men dersom du ikke inkluderte ungdommen i avgjørelsen var du ubetenksom, og kunne unngått situasjonen dersom dere i fellesskap hadde blitt enige. Du er voksen, rydd opp. Og nei, ungdommen er ikke en drittunge, som enkelte andre skriver. Og det skal du heller ikke finne deg i at andre kaller barnet ditt!

Anonymkode: 81fb6...901

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

:fnise:

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tok du avgjørelsen eller diskuterte du det med konfirmanten først? Skjønner godt konfirmanten reagerte dersom du bare bestemte, når økonomien ikke var avgjørende. Klart det er mer stas og høytidelig å feire i leid lokale. De fleste konfirmanter som feirer hjemme godtar jo det, fordi de enten ønsker det eller skjønner at økonomien til foreldrene tilsier det.

For å svare på spørsmålet ditt, nei du er ikke kjip, siden du tenkte at pengene da kunne gå til konfirmanten. Men dersom du ikke inkluderte ungdommen i avgjørelsen var du ubetenksom, og kunne unngått situasjonen dersom dere i fellesskap hadde blitt enige. Du er voksen, rydd opp. Og nei, ungdommen er ikke en drittunge, som enkelte andre skriver. Og det skal du heller ikke finne deg i at andre kaller barnet ditt!

Anonymkode: 81fb6...901

Så lettet jeg ble av å lese dette. Jeg lurte virkelig på om alle her var så respektløse overfor en ungdom. Han er jo bare skuffet og sur på grunn av det, og så stygge kommentarer. Phu blir helt matt her. 

Skrevet

Vi skulle egentlig hatt det i leid lokale, men velger å ha det hjemme. Konfirmanten er strålende fornøyd. Han gleder seg veldig til maten 🤣🤣

Anonymkode: 0d458...fee

Skrevet

Altså, det er vel ikke sånn at han ramponerer huset og tar helt av. Han er bare sur. Det ville sikkert mange tenåringer blitt om de har planlagt en ting, og så bestemmer noen noe annet for dem. De bør jo være med i planleggingen av sitt eget selskap, og har du planlagt over hodet på han, så er du litt kjip. Ikke kjip for at du flytter det til hjemme, men kjip fordi du ikke lot han delta i avgjørelsen. 

Anonymkode: 26d2d...72a

Skrevet

Om dere hadde en avtale på dette, syns jeg det blir feil av deg å avlyse lokalet uten å diskutere det med konfirmanten selv. Tror jeg hadde blitt super skuffet selv. 

Mitt yngste barn var coronakonfirmant, hun valgte å utsetet hele selskapet på ubestemt tid. For henne så var det ikke gaver som var det hun gledet seg til denne dagen eller noen i selskap, det var den dagen der det var masse familie som samlet seg og koste seg sammen hun ville ha. Storesøster hadde en veldig billig konfirmasjon, hennes ønsker for mat osv var ikke dyre så hun fikk lov å invitere alle un ønsket og det ble mange. Så det var dette lillesøster ønsket seg. Deg var familie fra alle kanter og langt ut i familien, selv familie hun ikke hadde sett før. En utrolig hyggelig dag, så når jeg pratet med min yngste datter skjønte jeg godt hva hun mente. For henne var det alt eller ingenting. 
Nå har hun enda ikke hatt noe selskap og har igrunn gitt det opp, men tenkte jeg kunne spørre ungene om de kunne tenke seg en felles bursdag til neste år. Da blir de 18 og 20 år i samme mnd, så da kan det faktisk passe seg med en skikkelig familiesammenkomst. 

Anonymkode: 065af...fd7

Skrevet

Innafor å bli sur. Å være sur er ingen krise og det er naturlig for alle mennesker å innimellom bli sur. Husker du sist gang du ble sur? Var du en drittkjærring fordi du ble sur og fortjente din surhet en større konsekvens? 
Planene ble endret og det han var forberedt på ble ikke slik likevel. Helt greit å bli sur. Surheten varer neppe lenge og som tenåringer flest dukker det alltid opp noe nytt å sture over om en stund;) 

Anonymkode: 59f27...e9c

Skrevet

Men hvorfor ikke bare leie lokale hvis det er det han vil da? Skjønner det hvis dere sparer en del penger på det, men dere skal jo gi han pengene, så da kan han velge å betale selv for lokalet og få den festen han vil ha.

Sett deg ned og prat med han og gi han valget. 

Skrevet

Her var det mange "snille" foreldre gitt... Samtidig som de selv helt sikkert drar på kafe med venninner i stedet for å sitte hjemme og drikke kaffe. 

Skrevet

Litt trist å ha det hjemme. Blir som en vanlig bursdag 

Anonymkode: bcb38...694

Skrevet

Hvis du skulle feire bursdagen din på restaurant med 10 mennesker, men så bare bestemte mannen/barnet ditt at siden det kom bare 5, kunne dere like godt være hjemme.  Ville du sagt at det var helt greit? Hvis du hadde sagt at det var helt greit, er du jaggu raus. 

Anonymkode: 1606c...f70

Skrevet
VeslePesle skrev (2 timer siden):

Her var det mange "snille" foreldre gitt... Samtidig som de selv helt sikkert drar på kafe med venninner i stedet for å sitte hjemme og drikke kaffe. 

Hvorfor mener du det, egentlig? Og hvilken relevans skulle det liksom ha?

Anonymkode: 45306...f86

Skrevet

Forstår ungdommen godt jeg, klart det er kjedelig med selskap hjemme. Er mye mer staselig i et lokale. Du har ikke en god nok grunn engang 😳

Anonymkode: 5816b...908

Skrevet

Jeg er helt sjokkert over hvor mange som mener at ungdommen er en drittunge fordi han blir sur og lei seg.

Overskriften er jo også direkte misvisende. Han er jo skuffet fordi planene ble endret uten at han hadde noe som helst han skulle ha sagt. Det er konfirmantens dag, det er en dag som kun skjer én gang i livet, lokalet var leid og mor bare avlyser. Man er virkelig ikke drittunge for å reagere på noe sånt.

Nei, dette var skuffende hi. Skuffende av alle dere som kaller gutten for frekk også.

Sier som noen andre har påpekt - regner med dere ikke hadde satt særlig stor pris på det om dere hadde leid lokale til bryllup og mannen bare avlyste og bestemte at dere skulle være hjemme istedenfor.

Barn og ungdom fortjener å bli respektert, spesielt på sin egen konfirmasjonsdag. Å bare endre planene uten å høre med dem, er rett og slett ekstremt respektløst.

Anonymkode: 6f76f...d0a

Skrevet

Herregud. Å leie et stort lokale med få gjester i, er jo bare glissent og trist.

Anonymkode: 3c002...e67

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er konfirmantens dag, det er en dag som kun skjer én gang i livet, lokalet var leid og mor bare avlyser. Man er virkelig ikke drittunge for å reagere på noe sånt.

Hun AVLYSER jo ikke 😂

Å avlyse er å ikke ha selskap. Hun flytter bare sted.

Anonymkode: 3c002...e67

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

For en fin og konstruktiv - ikke minst hjertevarm løsning.

Hva med å høre hva som ligger bak følelsene? Kanskje er det et enormt press på skolen rundt dette med feiringen, og konfirmanten har fortalt om leid lokale. Det er så mye som kan virke pinlig og uoverkommelig i den alderen - særlig hvis ungdommen ikke er en av de med høyest sosial status fra før. 

Snakk med konfirmanten - hør hva som ligger bak! 

Anonymkode: b5d64...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...