Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Noen synes det er forkastelig å lyve om allergi for å slippe potensielt helseskadelig mat. I den tråden var det vel bare en som syns det var greit? I tråden om utroskap ville flere at hun som var utro med kompisen til mannen, burde lyve. Det var likevel flere delte meninger der. Hva er det egentlig greit å lyve om? Hva skal kriteriene være for at løgn er greit, og tilmed for det beste? Ikke gidd å skriv at det beste er ingen løgn, for det stemmer ikke. Hadde alle sagt hva de mente til enhver tid, så hadde det vært et helvete.. Anonymkode: af869...b44
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Alt. Alt som gjør livet enklere. Anonymkode: 216c3...d64
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Jeg synes det er greit å lyve om småting som ikke skader andre, eller til og med gleder eller verner andre. Som "Ja, den kjolen var fin" (jeg synes egentlig den var litt stygg), "Neida, det er bare hyggelig at du ringer" (det passer ikke og jeg orker egentlig ikke å høre på deg akkurat nå). Derimot synes jeg ikke det er greit å lyve om ting som skader andre eller hindrer dem i å ta viktige beslutninger rundt sitt eget liv, som dette med utroskap. Anonymkode: 6e6e2...a95
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Alt. Alt som gjør livet enklere. Anonymkode: 216c3...d64 At man kan lyve om alt? Spørsmålet er vel om alt blir enklere av det, men ok. Anonymkode: af869...b44
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er greit å lyve om småting som ikke skader andre, eller til og med gleder eller verner andre. Som "Ja, den kjolen var fin" (jeg synes egentlig den var litt stygg), "Neida, det er bare hyggelig at du ringer" (det passer ikke og jeg orker egentlig ikke å høre på deg akkurat nå). Derimot synes jeg ikke det er greit å lyve om ting som skader andre eller hindrer dem i å ta viktige beslutninger rundt sitt eget liv, som dette med utroskap. Anonymkode: 6e6e2...a95 Dette er nok det de fleste mener antar jeg, men hvor ukledelig skal kjolen være før en er ærlig? Det kan være kinkig. Anonymkode: af869...b44
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Det er i hvert fall greit å unngå sannheten når den kun sårer, hvis du får en gave du synes er gyselig, men den som ga var kjempestolt. Hvor ærlig du er mener jeg har litt med hvor godt en kjenner hverandre. Det kan være greit å være brutalt ærlig med en god venn hvor det er gjensidig tillit, men i jobbsituasjon kan det være bedre med en hvit løgn fordi det å være ærlig lager mer problemer enn det løser. Det er helt innafor å late som du liker noe du ikke liker, hvis situasjonen gjør at det ikke er nok å ikke si noe. Løgner har en tendens til å bite en i ræva senere, skal du først lyve om noe, bør det være noe som ikke kan etterprøves og som man har vett på å holde kjeft om etterpå. Anonymkode: e7aa8...aba
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 Det er også forskjell på å lyve og fortie. Det er ikke alt man trenger å si. Sånne som gjemmer kritikk bak et skjold av å være ærlig er de verste. Å fortelle om utroskap kun for å lette egen samvittighet er bare egoistisk. Anonymkode: 7cd48...d7c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er også forskjell på å lyve og fortie. Det er ikke alt man trenger å si. Sånne som gjemmer kritikk bak et skjold av å være ærlig er de verste. Å fortelle om utroskap kun for å lette egen samvittighet er bare egoistisk. Anonymkode: 7cd48...d7c Hm, jeg er enig i at det er stygt å såre og tråkke på folk under dekke av å være ærlig. Jeg syns man bør si fra om utroskap pga samvittighet for partneren. Det fins sikkert unntak hvor jeg mener det er best å holde munn, men normalt syns jeg at man skal si fra. Den eneste løgnen en kan ha kontroll på er den kun en selv vet om. Folk elsker å betro seg når noe tynger, så vet én, så vet fort flere... Anonymkode: af869...b44
Himmel og hav Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er nok det de fleste mener antar jeg, men hvor ukledelig skal kjolen være før en er ærlig? Det kan være kinkig. Anonymkode: af869...b44 Det handler mer om setting og timing enn noe annet. Om du er med noen i butikken for å finne kjole, så er det helt greit å si at at kjolen ikke er så kledelig. Om den samme damen derimot trekker deg til side i et bryllup og sier at hun er så i tvil om denne kjolen og at hun føler at hun kanskje ikke er så fin i den, så ljuger man eller finner noe pent å si som at "den fargen er jo så nydelig til håret ditt". Det er ingen grunn til å si "nei, du er i grunnen ikke så fin i den" i en situasjon der hun ikke kan skifte og ikke kan gå hjem.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 Små, hvite løgner er innafor. Det er ikke ok å lyve om noe som kan såre eller skade andre. Det er heller ikke greit å lyve til noen for egen lykke eller vinning (feks utroskap) Anonymkode: 0f346...222
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Noen synes det er forkastelig å lyve om allergi for å slippe potensielt helseskadelig mat. I den tråden var det vel bare en som syns det var greit? I tråden om utroskap ville flere at hun som var utro med kompisen til mannen, burde lyve. Det var likevel flere delte meninger der. Hva er det egentlig greit å lyve om? Hva skal kriteriene være for at løgn er greit, og tilmed for det beste? Ikke gidd å skriv at det beste er ingen løgn, for det stemmer ikke. Hadde alle sagt hva de mente til enhver tid, så hadde det vært et helvete.. Anonymkode: af869...b44 Det er stor forskjell på å skulle lyve og å holde klokelig kjeft Anonymkode: 51205...7af
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er stor forskjell på å skulle lyve og å holde klokelig kjeft Anonymkode: 51205...7af Ja, og med det at alle sa hva de mente så tenkte jeg på spørsmål de fikk da. Ellers enig i det. Anonymkode: af869...b44
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Noen synes det er forkastelig å lyve om allergi for å slippe potensielt helseskadelig mat. I den tråden var det vel bare en som syns det var greit? I tråden om utroskap ville flere at hun som var utro med kompisen til mannen, burde lyve. Det var likevel flere delte meninger der. Hva er det egentlig greit å lyve om? Hva skal kriteriene være for at løgn er greit, og tilmed for det beste? Ikke gidd å skriv at det beste er ingen løgn, for det stemmer ikke. Hadde alle sagt hva de mente til enhver tid, så hadde det vært et helvete.. Anonymkode: af869...b44 Jeg tror det beste hadde vært å droppe den sinnssyke opphengtheten folk har i toxic monogamy culture. Anonymkode: 79c36...e34
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Små, hvite løgner er innafor. Det er ikke ok å lyve om noe som kan såre eller skade andre. Det er heller ikke greit å lyve til noen for egen lykke eller vinning (feks utroskap) Anonymkode: 0f346...222 Får man lykke eller vinning av å lyve om utroskap, altså? HI i den andre tråden virket ikke lykkelig, og hadde ikke vunnet noe heller. Anonymkode: 79c36...e34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå