Gå til innhold

Litt lei alt dette kjønnsmaset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå skal man altså spørre alle man møter, hvilket pronomen de foretrekker? Ærlig talt. 

https://p3.no/meninger/mening/b3182b73-bc70-4e60-9190-a0e5f55db975

Anonymkode: bc72a...828

Ja, herregud for et oppmerksomhets behov folk har fått. De skal liksom være de viktigste i verden, og alke andre skal innrette seg etter de få. Hvorfor skal alle vi andre godta og legge til rette for et slikt ekstremt selvfokus disse har? Det må jo være fryktelig slitsomt å være så selvsentrert? Det dette fører til er jo ikke at de blir "sett", men at de blir omtalt som alt mulig annet enn de ønsker når de ikke hører det av folk. Det skaper jo bare høye vegger rundt dem, en enda mer snever boks enn de  de klager på at de havnet i ut fra hva de ble født som.

Anonymkode: 708bb...561

Skrevet

Er dere kjent med neopronouns? En del foretrekker å bli kalt for sine neopronouns også.

Anonymkode: 861ce...4d8

Skrevet

Det er da bare å ignorere slikt fjas. 

Anonymkode: 17a27...c19

Skrevet

Jeg er redd for at de i sin iver etter å sprenge båsene bare lager seg enda smalere båser å hørt til i. Vær hvem du vil, jeg respekterer alt, innen lovens rammer, men ikke gjør så himla mye ut av det. Det er få av oss som går og kjenner på vår kvinnelighet på daglig basis. 

Anonymkode: e423d...22f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er redd for at de i sin iver etter å sprenge båsene bare lager seg enda smalere båser å hørt til i. Vær hvem du vil, jeg respekterer alt, innen lovens rammer, men ikke gjør så himla mye ut av det. Det er få av oss som går og kjenner på vår kvinnelighet på daglig basis. 

Ja, enig. De klager på å være innestengt i en bås. Altså verdens befolkning er delt i to så rimelig mye spillerom og plass i de båsene altså, med rom for å være seg selv. Også vil de inn i en ny bås som kun rommer dem og er par til. Altså, why? 

Dette er noe de selv sliter med, og er egentlig en kunstig problemstilling. De kan jo være den de vil uten å mase på alle rundt seg om å måtte se dette og tenke på det hele tiden. 

Skrevet

Psykiske lidelser skal ikke få styre resten av verden, heller ikke verdens språkbruk. De bør bare overses, det er mer synd på dem, i det lange løp

Anonymkode: 06c66...c70

Skrevet

Jeg syntes alltid det e rart det blir så mye oppmerksomhet rundt dette. Kjenner selv flere som både har byttet kjønn og er ikke-binære. Og jeg har aldri spurte dem om hva de fortrekker å bli kalt. De har rettet meg en gang og så ille var det.

Nå bruker jeg veldig sjeldent hun eller han om noen da jeg foretrekker å omtale folk med navn, men det er nå meg.

Anonymkode: 988f9...b3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syntes alltid det e rart det blir så mye oppmerksomhet rundt dette. Kjenner selv flere som både har byttet kjønn og er ikke-binære. Og jeg har aldri spurte dem om hva de fortrekker å bli kalt. De har rettet meg en gang og så ille var det.

Nå bruker jeg veldig sjeldent hun eller han om noen da jeg foretrekker å omtale folk med navn, men det er nå meg.

Du bruker sjelden hun eller han? Så hvis noen spør om Pia er på jobb, så svarer du ikke ‘nei, hun er syk’? Du sier ‘nei, Pia er syk’? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har aldri behov for å si "der kommer hun" eller "det er han der borte" eller "Lars kom innom og han sa at han skulle komme tilbake så fort han kunne"? Du ville brukt "Lars kom innom og Lars sa at Lars skulle komme tilbake så fort Lars kunne"? Det er veldig, veldig rart, siden pronomenbruk er helt grunnleggende i språket.

Skrevet

Sånn var det for 20 år siden også. «Er så lei av dette homomaset, kan de ikke bare ligge med hvem de vil uten at jeg trenger å vite det; må de absolutt ha all den oppmerksomheten attpåtil, og anerkjennelse og representasjon ute i samfunnet også? Og et lovverk som beskytter dem; og relevant helsehjelp som passer dem?»

Ja. Det må de. 

Anonymkode: 3bcc8...41e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig med deg, båsene blir smalere og smalere.

Anonymkode: dc0ba...22a

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen har behov for å regulere hvilket pronomen jeg skal bruke når jeg omtaler dem. Jeg tiltaler jo ikke noen med hun/han/hen. Da bruker jeg du eller navn. Spiller det virkelig noen rolle når noen spør. "Når kommer Lisa?" om jeg sier "hun kommer seinere" eller "hen kommer seinere", alternativt "de kommer seinere", noe som bare åpner for misforståelser for: "hvem flere er det som kommer sammen med Lisa?" "Nei, det er bare de" "Lisa og hvem?" "Bare Lisa."
Jeg er også redd at de lager seg veldig smale båser, og i tillegg at det blir så komplisert å skulle tiltale eller omtale dem at folk heller lar være og gjør alt for å unngå å havne i situasjoner der man kan komme til å uforvarende trå noen på tærne ved å si hen om noen som foretrekker de, eller som en jeg hørte om som helst ville bruke they (i norsk omtale). Jeg tror at de i sin frihetskamp gjør det for komplisert og at de istedenfor å skape aksept, skyver seg selv lengre ut av samfunnet. Sånn ellers så gir jeg en blank, skinnende beng i hvem eller hva noen identifiserer seg som, hvem noen tiltrekkes av eller hvor involvert de må være for å ha sex med noen, hva man velger å kle seg i, presentere seg som eller ikke. Så lenge folk oppfører ålreit så trenger jeg ikke så mye mer informasjon. 

Anonymkode: 426d2...f9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen har behov for å regulere hvilket pronomen jeg skal bruke når jeg omtaler dem. Jeg tiltaler jo ikke noen med hun/han/hen. Da bruker jeg du eller navn. Spiller det virkelig noen rolle når noen spør. "Når kommer Lisa?" om jeg sier "hun kommer seinere" eller "hen kommer seinere", alternativt "de kommer seinere", noe som bare åpner for misforståelser for: "hvem flere er det som kommer sammen med Lisa?" "Nei, det er bare de" "Lisa og hvem?" "Bare Lisa."
Jeg er også redd at de lager seg veldig smale båser, og i tillegg at det blir så komplisert å skulle tiltale eller omtale dem at folk heller lar være og gjør alt for å unngå å havne i situasjoner der man kan komme til å uforvarende trå noen på tærne ved å si hen om noen som foretrekker de, eller som en jeg hørte om som helst ville bruke they (i norsk omtale). Jeg tror at de i sin frihetskamp gjør det for komplisert og at de istedenfor å skape aksept, skyver seg selv lengre ut av samfunnet. Sånn ellers så gir jeg en blank, skinnende beng i hvem eller hva noen identifiserer seg som, hvem noen tiltrekkes av eller hvor involvert de må være for å ha sex med noen, hva man velger å kle seg i, presentere seg som eller ikke. Så lenge folk oppfører ålreit så trenger jeg ikke så mye mer informasjon. 

Stakkars deg da. Som har problem med å klargjøre om Lisa har med seg flere. Det rammer sikkert midt i identiteten din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Stakkars deg da. Som har problem med å klargjøre om Lisa har med seg flere. Det rammer sikkert midt i identiteten din. 

Wow! Snakk om å misse poenget fullstendig 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men den valgte identiteten deres er meg revnende likegyldig. Ser du ut som en Lars så er du HAN, ser du ut som en Lisa så er du HUN, og er du i grenseland er du for det første rar, men man venner seg til at selv om Lisa er mannhaftig så er hun Lisa og ergo en hun, og for det andre får du finne deg i at man velger etter det som er sannsynlig.

Endret av sug lut
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke det muntlige det som gir mest utfordringer fordi man kan gi oppfølgingsspørsmål. Skriftlig grammatikk blir derimot for mer problematisk og man kan bli tvunget til å komplisere med forklarende setningere f.eks. "Lisa skulle til søsteren sin. De liker ikke at det er så mye snø opp den siste bakken. De liker heller ikke at det er så mørkt da de er mørkredd."
Hvem er de? Lisa og søsteren? Bare Lisa? Her må man da bruke navn for å forklare eller legge til ekstra informasjon. Det blir et mye tyngre språk om vi ikke kan variere med bruk av pronomen. Og hvordan skal språk som bøyer verb i entall og flertall forholde seg til bøyningene? 
Jeg aksepterer fullt ut at folk ikke føler seg hjemme i binære systemer, men jeg forstår ikke hvorfor pronomen som allerede er i bruk må endres til å komplisere språket. Når man har 'hen' og varianter av denne tror jeg det er andre kamper som er viktigere enn kampen for dem/de. Blir kampen for snever vil de også slite med sympati og støtte fra andre for deres kampsak. 

Anonymkode: 508ca...5b7

Skrevet

Listen over nye "kjønn" øker stadig.

En stund var den på to...

Siste ytterst få årene har den blitt 58... 68... 72... og siste jeg så var på 112 såkalt ulike kjønn.

Dette er ikke kjønn, dette er navlebeskuelse på høyt nivå. De sier de ikke vil settes i bås. Skal de tas på alvor så bør de da slutte å sette seg selv i egen navlebås hvor det ikke er plass til andre enn dem selv.

Jeg forholder meg til mann og kvinne, og det som de sannsynligvis er eller ønsker å være. Alt det andre, det er bare tilbehør de ønsker å smykke seg med.

Anonymkode: 7e021...ebc

Skrevet
sug lut skrev (8 minutter siden):

Men den valgte identiteten deres er meg revnende likegyldig. Ser du ut som en Lars så er du HAN, ser du ut som en Lisa så er du HUN, og er du i grenseland er du for det første rar, men man venner seg til at selv om Lisa er mannhaftig så er hun Lisa og ergo en hun, og for det andre får du finne deg i at man velger etter det som er sannsynlig.

Så Lisa som er mannhaftig blir stemplet som rar?

Skrevet

Hvis alle i tråden her tenker i fem minutter på hvor viktig identitet er, så blir det mye lettere å forstå. Veldig lett egentlig.

Det er null problem å spørre om hvilket pronomen de foretrekker. Den største faren med det er å møte de som er aggressivt i mot dette og ikke skjønner noe av det. Jeg vil personlig unngå å spørre hvite kvinner og menn over 50 ihvertfall. De unge skal det nok gå fint overfor. No problem. 

Anonymkode: 5f1ed...58a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så Lisa som er mannhaftig blir stemplet som rar?

Alle mennesker synes det som avviker fra normen er littegrann rart. Sånn er vi, vi er flokksosiale dyr. Men vi venner oss til, og lærer å akseptere, det som bare er litt rart. (Så lenge det ikke blir for uoversiktlig og komplisert.)

Så: Lisa som er "litt mannhaftig" ligger godt innenfor en kategori vi har vent oss til. Ved første møte er hun kanskje "litt rar", men det ser vi raskt forbi, om vi liker henne. 

Mer komplisert er det med "Trench" som både er ikke-binær  og panfil og skal omtales som "de/dem". Da blir kategoriene for kompliserte for de fleste av oss, så "Trench" forblir dessverre "rar" (og ikke bare litt).

Anonymkode: 67f75...ed4

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ikke på en flekk, faktisk. Identiteten min er ikke avhengig av hva noen andre kaller meg eller mener at jeg er. 

Skrevet

Sånn var det for 20 år siden også. «Er så lei av dette homomaset, kan de ikke bare ligge med hvem de vil uten at jeg trenger å vite det; må de absolutt ha all den oppmerksomheten attpåtil, og anerkjennelse og representasjon ute i samfunnet også? Og et lovverk som beskytter dem; og relevant helsehjelp som passer dem?»

Ja. Det må de. 

Det er ingen som sier at man ikke skal likestilles juridisk. Her er det snakk om språk. Skal en relativt sett liten gruppe endre språket? Og hva gjør vi med et offisielt språk hvis 1000 forskjellige personer ønsker hvert sitt unike pronomen? Satt på spissen mister vi til slutt evnen til å forstå hverandre hvis alle skal snakke hvert sitt språk. Kanskje vi rett og slett må bli enige om et par pronomen vi kan bruke i vårt felles skriftspråk, for eksempel hun, han og hen.

Alle kan ikke få viljen sin. Dette ekstreme selvfokuset er skadelig, det er jeg sikker på. Tanken om at akkurat jeg, jeg er så unik. Du er ikke unik, du er mer eller mindre akkurat lik alle andre. Lev med det.

Anonymkode: c84a6...cbe

Skrevet

Her har guttungen til en venninne forlangt å bli kalt for "de". Jeg måtte bare gi klar beskjed til venninna at sønnen hennes ikke er kongelig, og at det er uaktuelt å titulere ham som "de". Hun ble sur :D 

Skrevet

Hvis alle i tråden her tenker i fem minutter på hvor viktig identitet er, så blir det mye lettere å forstå. Veldig lett egentlig.

Det er null problem å spørre om hvilket pronomen de foretrekker. Den største faren med det er å møte de som er aggressivt i mot dette og ikke skjønner noe av det. Jeg vil personlig unngå å spørre hvite kvinner og menn over 50 ihvertfall. De unge skal det nok gå fint overfor. No problem. 

Anonymkode: 5f1ed...58a

Så identiteten deres er kun basert på hvilken opplonstruert pronomen de skal bestemme at de vil ha? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...