Gå til innhold

Vi har muligens gjort de fleste feil som finnes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men likevel har vi fått flotte unge voksne som takler livet sitt bra. 

Vi har aldri hatt gråtekurer, gråt de ble de tatt opp. Alltid. 

De brukte smokk til treårsalderen, likevel har de flotte tenner uten behov for regulering. 

Vi har ikke hatt regler om å spise opp eller smake på all mat. Det var perioder med skiver til middag og år med kun leverpostei som pålegg. Likevel er de nå altetende og spiser mer variert enn oss. 

Jeg smurte nistepakken så lenge de bodde hjemme, nå smører de den selv og har med lunsj hver dag. 

De hadde aldri faste oppgaver hjemme, de fikk penger når de trengte og sikkert når de ikke trengte. Nå holder de boligene sine ryddige og fine og har en sunn økonomi etter hvor de er i livet (student og håndtverker). 

De så at foreldrene kunne ta seg en øl eller vin en mandag eller lørdag, og har et sunt forhold til alkohol. 

Ene barnet taklet ikke ull, likevel vokste hun opp uten frostskader og er glad i å være ute. 

De har opplevd foreldre som kjefter og som nok ikke har vært de beste pedagogene, de er likevel trygge voksne som vet at de alltid kan stole på at vi slipper alt for å hjelpe og at de alltid er velkommne hjem uansett tilstand  

De fikk sukker og godteri utenom helgen, de er slanke og sunne voksne som holder seg i form. 

Alt er ikke perfekt og vi har hatt våre kamper, men stort sett har vi hatt filosofien at det meste går greit eller over, og det har resultert i flotte, reflekterte og lykkelige voksne. Så til dere som syns presset fra omgivelsene om å være perfekte foreldre kan bli overveldende, stol på deres egen magefølelse, lytt til barna og gjør så godt dere kan. Det vil helst gå bra. 

Anonymkode: 35e6a...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver under på dette! Har fire barn, to er voksne. Vi har gjort omtrent alt som dere, og barna våre klarer seg aldeles utmerket! De er selvstendige, høflige, reflekterte og kjekke unge voksne de to eldste, og det ser det ut som de yngste også blir.

Anonymkode: a6228...94b

Skrevet

Jeg tror det eneste som er feil i barneoppdragelse er å være helt rigid...

Jeg har fire barn, de to eldste voksne og de to yngste tenåringer. De er forskjellige mennesker, med forskjellige personligheter, og rigide oppdragermetoder hadde fungert dårlig for de trenger jo forskjellige ting.

Normal vett i oppdragelsen, litt bodevett rett og slett, holder i massevis. At vi foreldre er nogenlunde fornuftige og stort sett tar gjennomtenkte beslutninger er greit,  men det viktigste er tryggheten, kjærligheten og omsorgen.

Vi har heller aldri hatt gråtekurer eller alle disse sære greiene. Her har vi behandlet hverandre med omsorg og respekt hele veien, og ungene har blitt fornuftige unge voksne som klarer seg bra.

Selv om de kunne få en bolle på en tirsdag, ha smokken i senga til de var 4 år, ikke tålte ull og allverdens, det er virkelig ikke så viktig ;)

Anonymkode: f1ca0...9fb

Skrevet

Kan nok krysse av for noen punkt der, men de som har voksne barn nå, slapp nok unna mye av krav og forventni her som er i dag. Da Line Nelvik lagde serien om dette, så snakket hun om de store forskjellene på å ha barn nå, og da hun vokste opp. Det er stor forskjell på hvordan man ser på barns behov fra den gang til nå, men helt enig i at man bør stole på seg selv i stor grad. 

Anonymkode: d9fc6...5cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kan nok krysse av for noen punkt der, men de som har voksne barn nå, slapp nok unna mye av krav og forventni her som er i dag. Da Line Nelvik lagde serien om dette, så snakket hun om de store forskjellene på å ha barn nå, og da hun vokste opp. Det er stor forskjell på hvordan man ser på barns behov fra den gang til nå, men helt enig i at man bør stole på seg selv i stor grad. 

Jeg har to kull, om man kan si det slik. De eldste er voksne mens de to yngste går på barneskolen. Sunn fornuft trumfer fremdeles Instagram og mammapoliti. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to kull, om man kan si det slik. De eldste er voksne mens de to yngste går på barneskolen. Sunn fornuft trumfer fremdeles Instagram og mammapoliti. 

Hvis du sier det..   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...