Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Fram til datteren min var 12 år kunne jeg lese epikriser ol. i Helsenorge som hennes foresatt. Nå som hun er 12 år får jeg ikke lenger innsyn, noe jeg synes er litt vel lav alder for å sperre for innsyn. Problemet er at hun er for ung til å få egen bank-id til å logge seg inn selv, slik f.eks. 17-åringen min kan. Så da står vi altså i en posisjon at de neste 3-4 årene er hun for gammel til at jeg har innsyn og kan følge med, men for ung til å ha innsyn selv. Altså, hvor i alle dager er logikken i dette? Jeg blir helt oppgitt, jeg. Og ja, hun har flere ting som gjør at det stadig kommer nye rapporter, epikriser ol. i journalen hennes. Anonymkode: 74518...aee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Logikken i det er at de juridisk sett har større innvirkning på egen helse og egne helseopplysninger, også retten til et helsemessig privatliv. Det ligger under loven om taushetsplikt. Du som forelder har fremdeles rett på informasjon, men den blir mer og mer begrenset frem til 16 år. Hvis du som forelder skulle hatt tilgang til journalen blir jo den loven mest til pynt. Anonymkode: 66518...3b3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Logikken i det er at de juridisk sett har større innvirkning på egen helse og egne helseopplysninger, også retten til et helsemessig privatliv. Det ligger under loven om taushetsplikt. Du som forelder har fremdeles rett på informasjon, men den blir mer og mer begrenset frem til 16 år. Hvis du som forelder skulle hatt tilgang til journalen blir jo den loven mest til pynt. Anonymkode: 66518...3b3 Ja, jeg forstår det. Nå synes jeg at grensen burde vært 14 år og ikke 12 år, men uansett står vi igjen med problemet at INGEN av oss har tilgang, heller ikke barnet og da er det jo faktisk et problem. HI Anonymkode: 74518...aee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Spesielt logisk er det ikke. Hadde enda barnet hatt tilgang.... Du kan be om utskrift av journalen da, mye tryggere det liksom.... Anonymkode: 1ce86...f04
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fram til datteren min var 12 år kunne jeg lese epikriser ol. i Helsenorge som hennes foresatt. Nå som hun er 12 år får jeg ikke lenger innsyn, noe jeg synes er litt vel lav alder for å sperre for innsyn. Problemet er at hun er for ung til å få egen bank-id til å logge seg inn selv, slik f.eks. 17-åringen min kan. Så da står vi altså i en posisjon at de neste 3-4 årene er hun for gammel til at jeg har innsyn og kan følge med, men for ung til å ha innsyn selv. Altså, hvor i alle dager er logikken i dette? Jeg blir helt oppgitt, jeg. Og ja, hun har flere ting som gjør at det stadig kommer nye rapporter, epikriser ol. i journalen hennes. Anonymkode: 74518...aee Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Ja, jeg forstår det. Nå synes jeg at grensen burde vært 14 år og ikke 12 år, men uansett står vi igjen med problemet at INGEN av oss har tilgang, heller ikke barnet og da er det jo faktisk et problem. HI Anonymkode: 74518...aee Dette er jo absurd. Her hadde jeg faktisk kontaktet media og fått dem til å lage en sak. Anonymkode: 62e06...ea0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Spesielt logisk er det ikke. Hadde enda barnet hatt tilgang.... Du kan be om utskrift av journalen da, mye tryggere det liksom.... Anonymkode: 1ce86...f04 Ja, det er det jeg har gjort og da sender de dem på papir via posten. Det er jo både miljøvennlig og trygt, det ... (ironi). Altså greit nok med personvern, men da må i det minste ungene få bank-id. HI Anonymkode: 74518...aee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo absurd. Her hadde jeg faktisk kontaktet media og fått dem til å lage en sak. Anonymkode: 62e06...ea0 Media? Fordi? Anonymkode: 26e5f...974
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Vi har begrenset tilgang mår de er mellom 12 og 16 år. Her har det aldri vært behov for å se epikriser osv, så det var jeg ikke klar over at vi ikke kunne. Men det som er håpløst er jo at ungdommene ikke kan logge seg inn selv før de er 16 år. Her fikk frøkna bankid for noen år siden, men når hun prøvde å logge seg inn på helsenorge før hun fylte 16, så fikk hun opp at hun ikke hadde tilgang. Anonymkode: 7428b...901
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har begrenset tilgang mår de er mellom 12 og 16 år. Her har det aldri vært behov for å se epikriser osv, så det var jeg ikke klar over at vi ikke kunne. Men det som er håpløst er jo at ungdommene ikke kan logge seg inn selv før de er 16 år. Her fikk frøkna bankid for noen år siden, men når hun prøvde å logge seg inn på helsenorge før hun fylte 16, så fikk hun opp at hun ikke hadde tilgang. Anonymkode: 7428b...901 Det er nettopp det jeg mener. Det er altså fire år der ingen har tilgang til disse dokumentene, og da må en jo lure litt på om lovene kanskje burde endres litt. Jeg har hatt behov for en del av dokumentene i forbindelse med søknader til NAV ol. HI Anonymkode: 74518...aee
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Media? Fordi? Anonymkode: 26e5f...974 Jeg er faktisk litt enig i at dette burde belyses. Det er jo veldig spesielt å lage en ordning der man skal ha oversikt over helseopplysninger, men så er det en periode på hele fire år barnet er for gammel til at foreldrene får innsyn og for ung til å selv å innsyn. For oss som har barn med ekstra behov, blir dette veldig tungvint. HI Anonymkode: 74518...aee
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Jeg måtte bare trykke på noe der inne på minside, for å få full tilgang. måtte godkjenne det. og det var på min egen siden. så prøv det før media 😂 Anonymkode: 0aaa1...c39
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg måtte bare trykke på noe der inne på minside, for å få full tilgang. måtte godkjenne det. og det var på min egen siden. så prøv det før media 😂 Anonymkode: 0aaa1...c39 Hvor gammel er barnet ditt? Anonymkode: 97c48...15b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå