Gå til innhold

Hva skal vi som er introverte bruke nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nesten 2 år har jeg kunnet skylde på korona for å slippe unna sosiale sammenkomster jeg helst vil slippe. Det har vært en deilig tid. Nå som de åpner mer og mer, blir dette snart umulig å bruke. Hva skal vi si for å slippe unna fremover. Forslag mottas med takk

Anonymkode: 23486...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor forteller du ikke at du er introvert og ikke orker så mye mennesker stadig vekk? Nå er det vel ikke akkurat uvanlig å være introvert, så mange bør jo fint forstå. Eller er du redd reaksjoner, og hvordan tenker du at de blir? 

Anonymkode: bb598...c91

Skrevet

Si at det ikke passer. Trenger ikke grunngi hvorfor.

Eller du kan si at det har vært en del sammenkomster i det siste, så denne gangen ønsker du å være med familien/alene.

Anonymkode: 144db...71b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor forteller du ikke at du er introvert og ikke orker så mye mennesker stadig vekk? Nå er det vel ikke akkurat uvanlig å være introvert, så mange bør jo fint forstå. Eller er du redd reaksjoner, og hvordan tenker du at de blir? 

Det har noe med hva man velger å takke ja til. Noen venner har sammenkomster der jeg blir ufattelig sliten, andre tåler jeg bedre. Så takker man ja til Trine, men ikke til Rita, og Rita blir sur, for av og til må jeg jo komme til Rita også. De fleste forstår ikke hvordan introvert fungerer. Spesielt ikke med meg som i tillegg er utadvendt

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har noe med hva man velger å takke ja til. Noen venner har sammenkomster der jeg blir ufattelig sliten, andre tåler jeg bedre. Så takker man ja til Trine, men ikke til Rita, og Rita blir sur, for av og til må jeg jo komme til Rita også. De fleste forstår ikke hvordan introvert fungerer. Spesielt ikke med meg som i tillegg er utadvendt

Ja, det er jo det mest rettferdige å komme til begge. Det blir ihvertfall feil å aldri prioritere den ene. Så du får jo bare takke ja litt sjeldnere til begge da. Jeg ser ikke så mange andre løsninger i ditt tilfelle. De fleste vil nok med god grunn reagere om man alltid blir valgt bort mens andre blir foretrukket. Da ville jeg også hatt problemer med å tro på forklaringen at man er introvert.

Jeg forstår at man ikke liker å såre eller støte noen, men er du i det minste rettferdig så må de nesten godta at du ikke alltid stiller opp. Venner bør liksom akseptere enkelte ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo det mest rettferdige å komme til begge. Det blir ihvertfall feil å aldri prioritere den ene. Så du får jo bare takke ja litt sjeldnere til begge da. Jeg ser ikke så mange andre løsninger i ditt tilfelle. De fleste vil nok med god grunn reagere om man alltid blir valgt bort mens andre blir foretrukket. Da ville jeg også hatt problemer med å tro på forklaringen at man er introvert.

Jeg forstår at man ikke liker å såre eller støte noen, men er du i det minste rettferdig så må de nesten godta at du ikke alltid stiller opp. Venner bør liksom akseptere enkelte ting. 

Folk reagerer på det fordi de ikke aner hva introvert er. Hadde de visst, så hadde de ikke reagert

Skrevet

Gruer meg veldig til skoleavslutningene. To barn runder av på hvert sitt som krever opplegg i timesvis og avsluttende middag med alle foreldre. 
Vil heller bade i kloakk. Men må gå🥺

Anonymkode: 9f801...2df

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Folk reagerer på det fordi de ikke aner hva introvert er. Hadde de visst, så hadde de ikke reagert

Kan du ikke fortelle det da?

Ingen reagerer på at jeg sier nei, da de rundt meg vet at jeg er en utadvent introvert! De nærmeste pleier å gi meg en åpen invitasjon; «vi skal samles på lørdag kl. 19.00. Jeg trenger å vite om du kommer innen kl. 17.00» Da får de beskjed av meg før den tid om jeg kommer eller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

"Folk"? Vel. I 2013 var hele 30% av arbeidstagere introverte. Da kan du selv tenke deg med alle som ikke jobber, og at det garantert har blitt flere siden den gang. Så selvfølgelig er det veldig veldig mange som vet hva det er altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kan du ikke fortelle det da?

Ingen reagerer på at jeg sier nei, da de rundt meg vet at jeg er en utadvent introvert! De nærmeste pleier å gi meg en åpen invitasjon; «vi skal samles på lørdag kl. 19.00. Jeg trenger å vite om du kommer innen kl. 17.00» Da får de beskjed av meg før den tid om jeg kommer eller ikke.

De forstår ikke at det er mer slitsomt å være med på noe hos den ene, enn hos den andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

I nesten 2 år har jeg kunnet skylde på korona for å slippe unna sosiale sammenkomster jeg helst vil slippe. Det har vært en deilig tid. Nå som de åpner mer og mer, blir dette snart umulig å bruke. Hva skal vi si for å slippe unna fremover. Forslag mottas med takk

Si «Takk for invitasjon men det passer ikke/jeg er ikke helt i form/jeg er sliten og må spare krefter.» 

Og så er det ofte slik at ting blir hyggelig når man først kommer seg ut, selv om man er introvert, så man kan jo takke ja noen ganger, med et forbehold om at man skal gå hjem tidlig.

Du er voksen, og bestemmer selv hva du vil delta på.

Anonymkode: c9c31...b0b

Skrevet

Slitsomt? Det er ikke farlig, det dreper deg ikke. Er du et ospeløv? Delta noen ganger hos Trine og noen ganger hos Rita, suck it up, og si nei takk til de andre invitasjonene. Folk forventer så ekstremt lite av seg selv for tiden, jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 53c85...46b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Slitsomt? Det er ikke farlig, det dreper deg ikke. Er du et ospeløv? Delta noen ganger hos Trine og noen ganger hos Rita, suck it up, og si nei takk til de andre invitasjonene. Folk forventer så ekstremt lite av seg selv for tiden, jeg blir helt matt. 

Ikke vanlig slitsomt, men slitsomt i at jeg er sliten i flere dager etterpå. Helt tom for energi i flere dager

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, mange skjønner det kjempegodt. Særlig jeg. Jeg er introvert, tappes for energi i samvær med folk og trenger alenetid. Jeg er også svært utadvendt og gir ekstremt mye sosialt. Men jeg forventer ikke at folk skal forstå hvordan jeg har det, og bruker tid også på folk og ting jeg ikke orker, fordi det tross alt er viktigere å være et ok menneske enn å få frem mine vriene særtrekk. 

Anonymkode: 29216...ca9

Skrevet

Hvis Trine også er hos Rita holder det vel at du er der? Er vel ikke små barn som er opptatt av at alt skal være rettferdig? :P

Anonymkode: 50276...7bd

Skrevet

Du får vel gjøre som du gjorde før pandemien?

Skrevet

Bli flinkere til å bare si at det ikke passer. Du trenger ikke oppgi grunn.

Anonymkode: 532bf...ddc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er det så ekstremt mye smitte at du kan si at du er redd for å bli smittet. 

Anonymkode: 0dc52...d87

Skrevet

Hvis Trine også er hos Rita holder det vel at du er der? Er vel ikke små barn som er opptatt av at alt skal være rettferdig? :P

Anonymkode: 50276...7bd

De er ikke på samme sted. De inviterer hver for seg, og er ikke så mye sammen

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Du får vel gjøre som du gjorde før pandemien?

Ja. Migrenen er også fin å ha

Bli flinkere til å bare si at det ikke passer. Du trenger ikke oppgi grunn.

Anonymkode: 532bf...ddc

Egentlig trenger jeg ikke det, men de spør jo alltid disse vennene

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nå er det så ekstremt mye smitte at du kan si at du er redd for å bli smittet. 

Anonymkode: 0dc52...d87

Akkurat nå gjør jeg det. Men tenker på når det er over

Skrevet

Du gjør dette til et myyyyyeeee størr problem enn det det er. 

Det fine med venner er at du kan snakke med de og forklare. Si at du blir sliten og at du ikke orker. 

Jeg er også introvert, og blir utrolig sliten av sosiale sammenkomster. Spesielt når det er mange mennesker, litt støy, når det forventes at man "deltar" osv. Så jeg avslår ofte. og jeg inviterer enda sjeldnere. Allikevel er det noe med å være en del av et fellesskap. Egentlig vil jeg jo ikke være uten venner. Og selv om jeg blir veldig sliten, så gir et sosialt fellesskap meg også noe positivt. Det gir blant annet mulighet til å ikke lulle meg inn i min egen boble, jeg får impulser utenfra, sosial korreksjon osv. Det er viktig for meg som menneske - selv om jeg blir sliten av det.

Derfor takker jeg ja når jeg synes jeg orker - og noen få ganger hvor jeg egentlig ikke orker. Jeg tillater meg å blir sliten, og vet at jeg sannsynligvis har et stort behov for å være hjemme i boblen min i dagene etter.

Anonymkode: 8b83a...919

Skrevet

Si at en av godene som kom med pandemien har vært at du har innsett hvor godt selskap du selv er! At dere har erfart hvor nyttig det er å prioritere bort endel sosiale happeninger, og heller tilbringe tid med kjernefamilien. Og at du rett og slett har innsett at du er introvert og derfor blir veldig sliten av andre arrangement. Det er klart at med barn så er det en del ting man bare må, men den tiden går egentlig fort over😅

Skrevet

«Nei takk»? 

Anonymkode: 74b5b...926

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Gruer meg veldig til skoleavslutningene. To barn runder av på hvert sitt som krever opplegg i timesvis og avsluttende middag med alle foreldre. 
Vil heller bade i kloakk. Men må gå🥺

Anonymkode: 9f801...2df

Du burde jo aldri hatt barn om du ikke takler helt vanlige ting som dette uten å gå i rugg.

Anonymkode: 8b1df...c4f

Skrevet

Er det egentlig noe poeng for deg å ha venner da? For hvis ikke, er det jo bare å avslutte vennskapene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du burde jo aldri hatt barn om du ikke takler helt vanlige ting som dette uten å gå i rugg.

Anonymkode: 8b1df...c4f

Nå er jo skoleavslutninger ikke egentlig å regne som en konsekvens av å ha barn da. Så det var vel drøyt å si at hun ikke burde ha barn! Hvorfor skrev du det egentlig? 

Mange timer med sosiale greier i omgivelser som betyr masse mennesker en må forholde seg til, ting som skjer og barn som må ha oppmerksomhet, det betyr faktisk at noen mennesker er helt utslått i mange dager etterpå. Jeg syns det minner mer om høysensitivitet, men kan fint tenke at introverte kan føle det likedan. Utmattende og krevende. Siden det kun er en til to ganger i året, så klarer de veldig fint å ha barn altså. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...