Gå til innhold

Noen med erfaring med lav/moderatkarbo (Mari Krogshus ol)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å begynne med dette til uka. Siden jeg fra 3,desember har veid litt mer hver mandag og fredag (veiedager) som har gått siden da (totalt snart 2kilo. Veide det samme 3.januar som jeg gjorde 20.desmber. Bare så det er sagt) samtidig som jeg har knepet inn så mye jeg kan på mat (har alltid jobbet med å holde vekta, og er vant til å måtte regulere inntakt og "ta igjen" noen kilo etter perioder jeg ikke har passet godt nok på. Hatt "stål kontroll" i 15 år nå og veid det samme på grunn av dette) så ser jeg at jeg nå må prøve noe annerledes. Jeg har testet lavkarbo før,- blir vel over 16 år siden det da,- i ulike "grader",- men kroppen min har fungert dårlig med dette. 

Nå er jeg blitt såpass gammel at kanskje tiden er inne for å prøve igjen. Spiser ikke enorme mengder karbohydrater til vanlig,- og drikker kun vann, bortsett fra fredagskvelder og lørdagskvelder. I den forbindelse lurer jeg på om "total utskeielse" fredagsvkelder og lørdagskvelder vil ødelegge et slikt opplegg,- evt føre til at jeg går oppi vekt? (Total utskeielse = å drikke brus,- spise pasta/pzza/taco,- noe godteri,- potetgull. Ikke enorme mengder,- men "som før", og ergo utskeielse i forhold til "diett") 

Om det "bare" fører til at jeg evt går treger ned i vekt, så er det greit. Bare jeg først ser vekta stopper opp og deretter ser "trend" at den går ned. Om det tar meg at halvår å gå ned 5 kilo, så er det viktig å se at på mandag og fredag veier jeg maks det SAMME som uka før,- og deretter hundre, til tre hundre gram mindre fra uke til uke, så det samme igjen i periode osv osv (som er det jeg går opp nå for tiden). (mandager veier jeg mer enn fredager grunnet helga. Derfor jeg har to veiedager. For å se trender fra samme dag i uka) Men jeg tenker at kanskje vil dette bare ødelegge og gjøre at jeg raser opp i vekt. Vil jo i ukedagene bli ganske annet kosthold enn hva jeg er vandt til. Og ja, rimelig sikkert flere kalorier om jeg "tør" kaste meg ut i det fullt og helt. Om jeg da ikke følger plan til punkt og prikke hele to dager i uka,- så blir det kanskje "alt for mye"? Altså, jeg kommer nok til å tenke litt mer på karbohydrater i helgene også,- slik at det nok blir mindre enn før,- men et godt stykke unna dette kostholdet. 

Har slitt med spiseforstyrrelser,- derfor jeg ikke tør begynne å kutte ut matvarer helt,- ei heller starte med "for kraftig" reduksjon av ting jeg elsker (mat med pasta, "vanlig pizza", sørlandschips, smågodt, øl/vin mm), mitt hode vil da fort tenke at da kan jeg også redusere kraftig det jag skal spise....Har prøvd (og nesten gått galt) flere gang på veien tilbake til "frisk". Har også hatt kun en dag i uka med "alt lov",- og den ene dagen bli da "Litt for viktig" for meg,- med to helgekvelder har jeg faktisk endt opp med å spise mindre,- og sunnere,- totalt enn hva jeg gjorde med "en desperat dag":.. Ja, jeg blir nok aldir 100% normal når det kommer til tanker om mat..

Må legge til at jeg trener 5-7dager i uka. To økter som inneholder styrke og lite kardio og resten av øktene er løping i ulike lengder og hastigheter. Kan dette også bli slitsomt i forhold til et slikt kosthold? Tar "energidrikke" med null kalorier før en del av øktene, dette er jo selvsagt veldig "Kunstig",- vil det også være med på å "ødelegge" opplegget? Skal jo være så "rent" som mulig..

Huff, ble litt rotete dette,- vanskelig å forklare hva man mener uten at man skriver en stil. 

Anonymkode: 0646e...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke ment som stygg kritikk, men les innlegget ditt igjen og spør deg selv om ikke dette betyr at du er svært nær spiseforstyrrelsen igjen. Fiksering, hyppig veiing, planer for vekttap er ikke noe du bør ønske velkommen, dessverre. Da heller fem ekstra kilo

Anonymkode: b12ab...de7

Skrevet

Herregud for en fiksering på mat, veiing og detaljer om dette. Vil aldri gi deg annet råd enn å passe godt på så du ikke går rett i spiseforstyrrelsefella igjen. For alvor altså. Pass på deg selv. 

Anonymkode: 3746e...e78

Skrevet

Jeg synes du bør rådføre deg med lege. Hvis du, som tidligere har slitt med spiseforstyrrelser, skal endre kosthold, er det viktig at du får god oppfølging av helsepersonell. 

Anonymkode: d297a...19f

Skrevet

Takk for bekymringer. Men de er nok ubegrunnet. Ang veiing så skjer ikke det så ofte annet i perioder jeg jobber med å miste noen uønskede kilo. Vi har jo alle perioder vi går opp i vekt (og noen gang ned(,- men det ordner seg som regel selv tilbake til start) uten at vi har gjort noe merkbart spesielt. Og da må man gripe inn for å stoppe opp og reversere denne. Det er vel kanskje fra et par ganger i året max jeg må "gripe inn"  til år jeg aldri trenger "ta tak",- slik som hos de fleste.  Normalt så veier jeg meg kanskje i snitt en gang i måneden,- for å følge med. Men merker uønskede kilo godt i knær så som regel starter det med en periode jeg får vonde knær etter joggetur,- så veier jeg meg og joda,- da er det 4-5kilo mer enn normalvekt. 

Grunnen til at jeg nå tenker prøve noe nytt er at jeg forrige periode jeg gikk opp (i fjor vår) ikke klarte ta det av igjen. Disse nesten 5 kilo la jeg inn på konto "økt alder" etter en drøy måned hvor jeg prøvde gå de ned uten hell. Jeg holdt siden vekta i ca 3mndr til ved å leve som vanlig, frem til nå i januar hvor vekta igjen går opp sakte men sikkert. Og jeg sliter rett og slett med de aktiviteter jeg liker nå når jeg er på den vekta jeg er,- lå og balanserte før jul,- men nå er det mye vondter i knær og hofter og under fotblad i forbindelse med trening. Jeg vet at lavere vekt tar bort disse smertene, jeg kan velge og trene annet,- men da blir det lite/null trening, da jeg ikke er mer glad i trening enn at jeg må gjøre noe jeg liker for å ha kontinuitet.

Nå har jeg ikke fått svar på det jeg lurte på,- hverken her eller på et annet fora,-så ikke noe er bestemt enda da. Vil gjerne høre personlig svar fra folk som uavhengig svarer meg om sine erfaringer heller enn å kun lese på nettsidene til ulike tilbydere av innføring til en slik type diett jeg tenker på. Jeg kaller det diett da det for meg ikke vil bli en måte å leve på etter at jeg når målvekt. Kan implementere noe som jeg trives med,- og kanskje kutte ned på karbohydrater i det daglige,- hvis jeg trives med det,- men jeg elsker så mye god mat og drikke som "Ikke er lov",- at det vil ikke gå i lengden å kutte ut såpass mye som en del mener.  Men ved neste korsvei,- vektoppgang altså, så kan jeg lett bruke 4-5 uker på en slik diett for å ta meg inn igjen. Men igjen,. foreløbig er jeg på "informasjonsinnhenting-stadiet",-også ser jeg det an etter det. Rett og slett fordi jeg med min historie må være veldig forsiktig med å kutte ut matvarer eller bytte ut med andre så må jeg legge inn en ekstra innsats for å vite hva jeg går inn i.  

Men igjen,- takk for svar. Alt taes imot med åpent sinn :)

Anonymkode: 0646e...11d

Skrevet

Jeg tror du allerede har fått det bedre rådet her. Oppsøk lege hvis du ønsker å forandre diett. Dette pga tidligere spiseforstyrrelser. Og vær oppmerksom på at forskning har vist at man aldri blir 100 % frisk (dette fortelles alle i behandling). Mye av det du skriver er ikke normalt.

Anonymkode: 047d7...3b4

Skrevet

Det beste rådet, skulle det stå..

Anonymkode: 047d7...3b4

Skrevet

Husk at lavkarbo ikke er en diett, det er en livstilsendring.

Anonymkode: 11267...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...