Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har fire barn som da altså er eksponert for samme kosthold, men liker og misliker ulike matvarer likevel. Tre av dem er likevel relativt samkjørte og er/var litt sånn typisk barnekresne, altså ikke så glad i fisk, rent kjøtt, sopp, endel kokte grønnsaker ol. og aller helst ville hatt pasta, pølser, pizza, hamburgere osv. hele tiden om de fikk bestemme. Nå er de eldste blitt så store at de spiser mer variert igjen, heldigvis. Men så er det minsten, og hun er en underlig skrue. Det er ikke sjans å få i henne poteter, gulrøtter, pølser eller spaghetti, og hun er ikke veldig begeistret for hamburgere eller pizza heller. Derimot elsker hun grønnsaker og sjømat i alle former (bortsett fra poteter og gulrøtter), er overlykkelig om hun få sushi til middag, steker seg blekksprutringer eller spiser oliven eller blåmuggost som kosemat, gleder seg til lutefisken i julen, og elsker generelt scampi og asiatisk mat med mye fiskesauser i. De tre andre barna derimot, spiser ikke noe av dette, ikke sjans! Altså, dere som har så sterke meninger rundt barn og at alle liker det de blir servert, hvordan forklarer dere dette? At barn vokst opp med nøyaktig samme mattilbud hjemme ender opp så ulike? Anonymkode: 885d6...651
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Tror forklaringen bare er at datteren din er litt uvanlig. Ikke noe mer enn det Anonymkode: 7f362...89d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Mine er også forskjellige på hva de liker. Alle har alltid elsket fisk da. Det har de fått fra de var små. Og grønnsaker også. Men en foretrekker å ikke spise kjøtt, så spiser tilbehør og sjømat. En kaster opp om han spiser pølser, men spiser ellers alt jeg serverer. En liker best sunn mat, som fisk og grønnsaker og hvitt kjøtt. Ikke stor fan av hamburger og slik mat. Men det er jo fordi de liker forskjellige ting slik vi andre gjør. Men er de vant til å få det samme om og om igjen, så vil de jo foretrekke det. Eller de liker stemningen rundt det. Ene min spiste rå løk fordi farmoren sa at hun var så imponert over at hun likte løk. En annen spiste hamburger fordi faren sa det var kult at han klarte å spise en 200gr burger da han var 5 år. To av dem spiser asiatisk med meg fordi jeg sier det er så koselig at de liker sånn mat som jeg liker. Og så kan man fortelle seg selv at man ikke sier slike ting, men det er klart man gjør det. Uten at man merker det. Anonymkode: d56f1...fba
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Mine er også forskjellige på hva de liker. Alle har alltid elsket fisk da. Det har de fått fra de var små. Og grønnsaker også. Men en foretrekker å ikke spise kjøtt, så spiser tilbehør og sjømat. En kaster opp om han spiser pølser, men spiser ellers alt jeg serverer. En liker best sunn mat, som fisk og grønnsaker og hvitt kjøtt. Ikke stor fan av hamburger og slik mat. Men det er jo fordi de liker forskjellige ting slik vi andre gjør. Men er de vant til å få det samme om og om igjen, så vil de jo foretrekke det. Eller de liker stemningen rundt det. Ene min spiste rå løk fordi farmoren sa at hun var så imponert over at hun likte løk. En annen spiste hamburger fordi faren sa det var kult at han klarte å spise en 200gr burger da han var 5 år. To av dem spiser asiatisk med meg fordi jeg sier det er så koselig at de liker sånn mat som jeg liker. Og så kan man fortelle seg selv at man ikke sier slike ting, men det er klart man gjør det. Uten at man merker det. Anonymkode: d56f1...fba Unnskyld meg, men hvor kult er det at barn vil spise ulik mat kun for å imponere? Husk at barn gjør ting for å oppnå ros og anerkjennelse. Håper ikke at de tvinger i seg mat de ikke egentlig liker for å ikke skuffe dere. Ellers anbefaler jeg å lese om barn og smaksløker som det også står om i en annen tråd om barnevennlig mat her. Det er helt normalt at barn ikke liker og så liker, osv. Anonymkode: 7f362...89d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Haha min er en slags mellomting. Ganske kresen og veldig glad i typisk "barnevennlig" mat, men elsker fisk i forskjellige former over alt annet. Om hun får velge mellom pannekaker (som også er populært) og fisk, så blir det fisk. 😛 Men rører dessverre ingen andre grønnsaker enn rå gulrot. Og vi har prøvd alt, masse forskjellige grønnsaker jeg ikke visste fantes engang. Men vi gir henne vitaminer og trøster oss med at hun i alle fall spiser fisk. 😛 Anonymkode: b0a10...199
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Jeg tror bare vi må innse at unger er forskjellige og har forskjellige smaksløker og ting de liker eller ikke liker. Eldste vår er fryktelig kresen, og av og til har jeg følt at hun ikke liker noen ting. Men det hun alltid har likt, er mye smak. Hun var vel bare omtrent 1 1/2 år da mannen og jeg hadde laget oss en skikkelig sterk curry som hun absolutt ville smake på. Hun fikk litt på en teskje, og vi var forberedt på at det ble spyttet rett ut, men nei da, det var visst fryktelig godt... Nummer to har (heldigvis) vært mye enklere i matveien. Han liker det meste - elsker fiskekaker og annen "vanlig" norsk mat og masse annen mat, men den må ikke være for sterk. Så når vi lager oss sterk mat, må vi alltid ta av litt til ham før vi har i for mye chili eller andre sterke krydder. Anonymkode: 87144...1d0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Unnskyld meg, men hvor kult er det at barn vil spise ulik mat kun for å imponere? Husk at barn gjør ting for å oppnå ros og anerkjennelse. Håper ikke at de tvinger i seg mat de ikke egentlig liker for å ikke skuffe dere. Ellers anbefaler jeg å lese om barn og smaksløker som det også står om i en annen tråd om barnevennlig mat her. Det er helt normalt at barn ikke liker og så liker, osv. Anonymkode: 7f362...89d Her spiser alle det vil ha av middagen og det pålegget de vil ha. Ingen som stresser med mat Anonymkode: d56f1...fba
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Skjønner ikke at folk gidder å diskutere dette. Unger har da forskjellig smak slik som voksne. Jeg hater sushi søstra mi elsker det. Jeg spiser ikke fårekjøtt mannen synes det er godt. At folk blir så forundret over at barn har preferanser innen mat er merkelig. Og så har selvsagt de fleste barn perioder der det meste er æsj. Det handler mest om å teste grenser og at de er oppmerksom på medbestemmelse. Så er det jo selvsagt de superkresne ungene da, de finnes det også endel av som voksne asså. De er bare blitt eksperter på å kamuflere sin sarte gane. Anonymkode: 06e8e...71a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #9 Skrevet 12. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.2.2022 den 16.21): Altså, dere som har så sterke meninger rundt barn og at alle liker det de blir servert, hvordan forklarer dere dette? At barn vokst opp med nøyaktig samme mattilbud hjemme ender opp så ulike? Anonymkode: 885d6...651 INGEN har sagt at «alle liker det de blir servert». Stridens eple er jo ikke om de LIKER det eller ikke. Men om de læres opp til å bli høflige og dannede mennesker som ikke gjør det til vertens eller kokkens problem dersom det kommer noe de ikke liker. Alle, absolutt alle, kan øve seg på å få ned vanlig mat selv når det ikke står øverst på yndlingslista deres. Altså å spise, tygge, svelge (og smile og late som ingen ting) når det kommer noe de egentlig ikke liker. Og kronen på verket: å aldri klage på mat når man spiser i andres hjem. Anonymkode: f9b15...451
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Skrevet 12. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.2.2022 den 16.52): Håper ikke at de tvinger i seg mat de ikke egentlig liker for å ikke skuffe dere. Håper vel egentlig at alle mennesker har evnen til å innimellom spise noe de ikke liker? Hvis ikke, så er man dårlig rustet for en krise. Anonymkode: f9b15...451
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #11 Skrevet 12. februar 2022 Barn, og voksne, har forskjellig smak og de fleste har ting de misliker. Jeg er likevell sikker på at alle kan lære seg både å tolerere og like alle typer mat. Spørsmålet er om de gidder legge ned innsatsen som kreves. Nesten alle synes for eksempel øl smaker vondt som barn, men de drikker det i ungdomen og liker rusen og felleskapet. Etter hvert begynner de å like smaken av øl også. Anonymkode: bb10a...860
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Håper vel egentlig at alle mennesker har evnen til å innimellom spise noe de ikke liker? Hvis ikke, så er man dårlig rustet for en krise. Anonymkode: f9b15...451 Det har nok de fleste, men ikke alle. Noen sulter faktisk heller, også barn, men da snakker vi nok mer psykisk sykdom knyttet til mat, altså en form for spiseforstyrrelse. Derimot er livet for kort til å tvinge i seg mat man ikke liker over alt. Jeg gjør det hvis jeg er med folk jeg ikke kjenner så veldig godt dersom det er mat jeg takler, men av og til lar jeg være å legge noen av rettene på fatet mitt og påstår at jeg ikke er så sulten. Da legger jeg heller stor vekt på å rose oppdekkningen vinen og andre ting enn selve maten, ev. den delen av maten jeg liker (om det så er brødet). Folk som kjenner meg vet at det er noen matvarer jeg sliter litt med, så der er det aldri et problem. Anonymkode: 885d6...651
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Skrevet 12. februar 2022 Eldste her vil så gjerne like det meste, og er opptatt av å være høflig å spise opp når han er borte. Han har et udefinert mageproblem, og får ofte vondt i magen uansett hva han spiser, så jeg ser jobber hjemme at det blir færre og færre ting han velger å spise. Yngste spiste absolutt alt som liten, men er nå i midten av barneskolen, og skulle nok helst levd på hamburger, pannekake og søtsaker om hun fikk velge. Vi har helt vanlige hverdagsmiddager, fisk to ganger i uken, en del kyllingfilet, pastaretter osv, prøver å utvide horisonten litt på søndager med litt andre middager, men ikke så lett å få dem mette alltid. De forsyner seg av det de liker (grønnsaker, ris, pasta, potet, og må smake på det andre om det er noe nytt.) Anonymkode: 65f90...77a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #14 Skrevet 12. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Eldste her vil så gjerne like det meste, og er opptatt av å være høflig å spise opp når han er borte. Han har et udefinert mageproblem, og får ofte vondt i magen uansett hva han spiser, så jeg ser jobber hjemme at det blir færre og færre ting han velger å spise. Yngste spiste absolutt alt som liten, men er nå i midten av barneskolen, og skulle nok helst levd på hamburger, pannekake og søtsaker om hun fikk velge. Vi har helt vanlige hverdagsmiddager, fisk to ganger i uken, en del kyllingfilet, pastaretter osv, prøver å utvide horisonten litt på søndager med litt andre middager, men ikke så lett å få dem mette alltid. De forsyner seg av det de liker (grønnsaker, ris, pasta, potet, og må smake på det andre om det er noe nytt.) Anonymkode: 65f90...77a Litt på siden, men har du sjekket ham for cøliaki og fruktosemalabsorsjon? Vi har en av hver og begge hadde udefinert vondt i magen på hver sin måte i flere år før vi fant ut av det. Anonymkode: 885d6...651
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #15 Skrevet 12. februar 2022 Her og så liker begge barna ganske forskjellig mat. Ene er ganske sær, og selv som voksen, spiser ikke kokte grønnsaker, og elsker alt av piza, burger, kebab, pasta. Mens andre barnet liker ikke potet, men elsker sjømat, og har hatt sushi som favoritt, siden han var veldig liten. Selv liker jeg det meste, men er allergisk mot en del mat. Så da vi er på ferie, og skal spise ute, så er ikke det alltid lett å finne et sted, vi alle kan få noe vi liker. Er det bare meg og minste, er det lettere, da vi begge elsker sjømat. Anonymkode: b6741...902
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #16 Skrevet 12. februar 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Her og så liker begge barna ganske forskjellig mat. Ene er ganske sær, og selv som voksen, spiser ikke kokte grønnsaker, og elsker alt av piza, burger, kebab, pasta. Mens andre barnet liker ikke potet, men elsker sjømat, og har hatt sushi som favoritt, siden han var veldig liten. Selv liker jeg det meste, men er allergisk mot en del mat. Så da vi er på ferie, og skal spise ute, så er ikke det alltid lett å finne et sted, vi alle kan få noe vi liker. Er det bare meg og minste, er det lettere, da vi begge elsker sjømat. Anonymkode: b6741...902 Haha, vi har akkurat samme utfordring! I tillegg har ene cøliaki, så det er litt av en kabal som må gå opp for at alle skal bli fornøyde. Er vi på feire over en lengre periode, f.eks. to uker, hender det at vi splitter oss opp et par dager til akkurat middagen slik at pappaen og minsten kan fråtse i sushi og vi andre tar en (glutenfri) pizza. HI Anonymkode: 885d6...651
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå