Gå til innhold

Flere som har barn/ungdom som ser negativt på verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en herlig jente på 13 år. Hun er morsom, veldig reflektert, politisk interessert, snill. Hun har egentlig alltid virket eldre enn hun er.

Men hun har så lite spontan glede i seg. Tenker alltid det verste om ting - at ting skal bli kjedelig, at hun ikke klarer det osv. Gleder seg sjelden til ting ( bortsett fra jul, sommerferie, påske osv)

Da hun var liten sprudlet hun, var nysgjerrig, oppsøkte folk og situasjoner med stor iver. Denne gleden og optimismen forsvant rundt andre klasse.

Hun har hatt samtaler med Helsesykepleier, men de har ikke vært bekymret

Kjenner på at det er veldig tungt å hele tiden måtte lokke og dra.. 

Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 2d065...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. Har ei som blir 13 i år. Lykkelig liten jente, som over noen år har blitt til en som ser negativt på det meste. Ting er aldri bra, det er bare "ok". Hun kan fint le og smile igjennom dagen, og hun gleder seg alltid til ferier. 

Spesielt skolen er veldig vanskelig, den er bare dritt og den ødelegger livet hennes. Skal sies at hun fikk diagnosen Asperger for noen mnd siden. 

Ta gjerne kontakt på pm om du vil 

Skrevet
Jfjfjdkxlslgn skrev (På 8.2.2022 den 0.29):

Absolutt. Har ei som blir 13 i år. Lykkelig liten jente, som over noen år har blitt til en som ser negativt på det meste. Ting er aldri bra, det er bare "ok". Hun kan fint le og smile igjennom dagen, og hun gleder seg alltid til ferier. 

Spesielt skolen er veldig vanskelig, den er bare dritt og den ødelegger livet hennes. Skal sies at hun fikk diagnosen Asperger for noen mnd siden. 

Ta gjerne kontakt på pm om du vil 

Takk for svar ❤️

Får hun noe oppfølging? 

Datteren min har ikke noen diagnose, men har opplevd ting som har gjort at hun har mistet tro på seg selv og har vansker med å stole på jevnaldrende - særlig jenter i gruppe.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.2.2022 den 17.04):

Har en herlig jente på 13 år. Hun er morsom, veldig reflektert, politisk interessert, snill. Hun har egentlig alltid virket eldre enn hun er.

Men hun har så lite spontan glede i seg. Tenker alltid det verste om ting - at ting skal bli kjedelig, at hun ikke klarer det osv. Gleder seg sjelden til ting ( bortsett fra jul, sommerferie, påske osv)

Da hun var liten sprudlet hun, var nysgjerrig, oppsøkte folk og situasjoner med stor iver. Denne gleden og optimismen forsvant rundt andre klasse.

Hun har hatt samtaler med Helsesykepleier, men de har ikke vært bekymret

Kjenner på at det er veldig tungt å hele tiden måtte lokke og dra.. 

Noen som kjenner seg igjen? 

Ja. Min sønn på 12 er en grublete type som ser mange utfordringer og få muligheter. Redd for mye, særlig nye situasjoner - og alt fra å sove borte til svømming på skolen  

Han/vi får hjelp i BUP nå. Han har fått diagnose generalisert angst, og jeg håper det kan løsne litt. 

Anonymkode: 7df48...d25

Skrevet

Dere har antageligvis intelligente barn,og kanskje det kunne vært en idé å lære de å spille et instrument eller gå i kunstterapi? Det kan hjelpe når de sliter litt psykisk. Ikke at det skal erstatte annen hjelp og samtaler, men i tillegg til. 

Anonymkode: 01c24...529

Skrevet

Ja, min på snart 13 er slik. Helt lik din beskrivelse, som liten var hun en sprudlende, uredd og nysgjerrig jente. 

Hun grubler, reflekterer og har mye tanker rundt mening og hensikt. Tror hun av og til er litt for reflektert for eget beste, ble så tidlig voksen og strides nok veldig mellom det og å være ung og leken. Middels deprimert og angst. Her er utfordringen, det er ikke mulig å verne eller beskytte, for hun forstår og ser konsekvensene selv. Pakke det inn gjennomskuer hun med en gang. Hun har høy iQ, evnerik på ett par områder, allikevel har hun lav selvtillit. 

Livet akkurat nå er bare meh. Det er svaret jeg får når jeg spør hvordan hun har det. 

Anonymkode: d9f3b...ee8

Skrevet

Har en med adhd som er slik. Masse energi. Supert når han har det bra, men herlighet så mye drahjelp han må ha. Negativ til alt og alle. Men har jo etter hvert skjønt at dette handler om utrygghet og redsel for å ikke mestre. At jeg bare må legge lista lavt og motivere, lokke, dra og noen ganger dytte litt skikkelig. Er noen ganger skikkelig misunnelig på bekjente med andre typer unger med et mer positivt uttrykk. 

Her kan jeg si: vi skal på badeland til helga. Svar: hva...nå til helga? det har du ikke sagt før. jeg skulle jo egentlig det og det. Hvem er det som skal? orker ikke om lillesøster skal være med? Hva kan man egentlig gjøre der? vet ikke om jeg egentlig vil osv osv. jeg blir helt kokko av det problemfokuset til tider. 

Nabo til sitt barn: vi skal på badelandd i helga. Barnet: hurra!!!

Anonymkode: edf0a...a91

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har en med adhd som er slik. Masse energi. Supert når han har det bra, men herlighet så mye drahjelp han må ha. Negativ til alt og alle. Men har jo etter hvert skjønt at dette handler om utrygghet og redsel for å ikke mestre. At jeg bare må legge lista lavt og motivere, lokke, dra og noen ganger dytte litt skikkelig. Er noen ganger skikkelig misunnelig på bekjente med andre typer unger med et mer positivt uttrykk. 

Her kan jeg si: vi skal på badeland til helga. Svar: hva...nå til helga? det har du ikke sagt før. jeg skulle jo egentlig det og det. Hvem er det som skal? orker ikke om lillesøster skal være med? Hva kan man egentlig gjøre der? vet ikke om jeg egentlig vil osv osv. jeg blir helt kokko av det problemfokuset til tider. 

Nabo til sitt barn: vi skal på badelandd i helga. Barnet: hurra!!!

Det er ikke problemfokus. Det er at når man har ADHD så blir man fort stressa når man ikke vet nøyaktig hva man går til, og at man trenger å være godt forberedt! Har ingenting med å fokusere på problemer å gjøre. Har du satt deg ordentlig inn i hvordan det er å ha ADHD? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke problemfokus. Det er at når man har ADHD så blir man fort stressa når man ikke vet nøyaktig hva man går til, og at man trenger å være godt forberedt! Har ingenting med å fokusere på problemer å gjøre. Har du satt deg ordentlig inn i hvordan det er å ha ADHD? 

Ja selvsagt har jeg det. Jeg skriver jo at jeg vet det ikke handlet om negativitet eller problemfokus. Det er LIKEVEL veldig slitsomt at uttrykket blir en voldsom negativitet til alt hele tiden. Han får selvsagt god emosjonell støtte og forståelse. Nå svarte jeg kun på det hi spurte om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2/9/2022 den 18.25):

Takk for svar ❤️

Får hun noe oppfølging? 

Datteren min har ikke noen diagnose, men har opplevd ting som har gjort at hun har mistet tro på seg selv og har vansker med å stole på jevnaldrende - særlig jenter i gruppe.. 

HI

Beklager sent svar. BUP vil ikke behandle noe, de sitter at diagnosen gjør at hun trenger tilrettelegging. Men denne diagnosen, samt personlighet og alder, gjør at hun har tilleggsutfordringer. Var ganske deprimert i sommer, men det måtte behandles med medisin. Hun har samtaler med helsesykepleier på skolen, men det er ikke nok. Jeg har nå krevd at hun skal få komme til psykiatritjenesten i kommunen, for hun trenger hjelp til å få opp selvbildet sitt. Det har vi i familien forsøkt å gjøre i flere år, uten hell.

Som en under her skriver, så har vi nok ganske intelligente barn. Min jente er for smart for sitt eget beste, det sier både skole og BUP. Hun er utrolig reflektert, sier og vet ting som jeg først visste i voksen alder. Jeg hååper alderen er skyld i at ting er sånn nå, og at hun blir mer positiv og livsglad når hun blir eldre..

Anonymkode: 92d37...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...