Gå til innhold

Fastlegene som klager,kjenner jeg er litt lei...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vel alle lest om arbeidsbelastningen til fastlegene osv, og ja, for all del, de jobber mye og har en kjempe viktig jobb. Men, når de velger å nedbemanne sekretær staben sin for å spare penger og fordi det i følge de har blitt mindre å gjøre for de, da stusser jeg. Grunnen til at de har fått "mindre"å gjøre er fordi de vil ta det selv, for da får de mer betalt og slipper utgiftene til sekretær.

Dette vet jeg fordi jeg har vært i yrket i 16 år,nå har jeg gått over til sykehus pga dette. Snakker med andre helsesekretærer som sier det samme, de forteller og at det droppes å ta blodprøver på legesenteret, pasienter sendes til nærmeste laboratorie/sykehus, dette er dårlig pasientservice. Når pandemien kom ble mange av oss permiterte en liten stund, greit nok, men vi fikk ikke lenger lov til å gi råd o.l når pasienter ringte for råd, alle måtte sende e-konsultasjon når det gjaldt f.eks feber, pasienten slapp å betale pga det muligens gjaldt covid,men fastlegen fikk bedre betalt enn om vi sekretærene ga råd. Og fastlegene klager på at de får så mange henvendelser. 

Fastlegeordningen har tapt seg, det er kun penger som gjelder, nå gjelder ikke det alle, det mener jeg ikke, men mange. Jeg har jobbet for flere leger og det er ikke bra det jeg har sett. Samtlige legekontor i den kommunen jeg jobbet i har nedbemannet med 1-2 sekretærer, de som er igjen er så slitne og lei fordi de blir overarbeidet. De sier de mangler folk, men blir ikke hørt av sjefene sine. Og alt dette går utover pasientene, lengte ventetid på telefonen, ved evt blodprøver osv. Men det bryr ikke fastlegene seg om, bare de får inn penger. Og igjen, det gjelder ikke alle steder, vil bare ha det sagt. Syns det bare er trist at det går utover pasienter.

Hvordan syns du det er som pasient der du har lege?

Bare en liten klage fra meg i dag, og jeg vil sikkert bli "kjeftet" på her inne da jeg vet det er mange som har et "hat" mot helsesekretærer, av en eller annen grunn.

Anonymkode: a8feb...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har full respekt for alle i primærhelsetjenesten og mener at de stort sett velger å jobbe der fordi de har lyst til å hjelpe mennesker. Unntak finnes - der som i skolen, stortinget (!), restauranter med mere. Ikke for å devaluere din opplevelse, den er selvfølgelig reell, og jeg tviler ikke på at noen fastleger er (mest) opptatt av penger. Men holder de ut helt til pensjonsalderen? Ønsker man å bli rik, er det måter som er enklere enn å jobbe som fastlege. For å si det forsiktig. 

Selv er jeg heldig og er veldig fornøyd med de ansatte på "mitt" legesenter. 

Og vi må også huske at pasienter er blitt mer kravstore siden 50-tallet. Kan man si. (Ja, jeg bor i Oslo vest.) 

Skrevet

Ikke greit å være pasient der. De som tar telefonen mener at alt kan vente 3 uker,selv når det er snakk om barn! Å at en alenemamma er veldig deprimert og veldig angst,kan visst også vente i 3 uker. De spurte meg ikke engang om jeg hadde selvmordstanker! Måten de holder på er overhodet ikke forsvarlig! Legevakten derimot tok imot meg samme dag når jeg sa at jeg var veldig deprimert og hyppige angstanfall. Fastlegen min har i ettertid beklaget at det ikke ble tatt alvorlig nok når jeg ringte,men det hjelper jo lite for det er de som tar telefonen som må bli flinkere.

Anonymkode: c171b...498

Skrevet

Alt er et pengespørsmål.

Mitt apotek ønsker å følge opp når en starter på nye medisiner for eksempel for blodtrykk . Da ble legen sur og sa at det ikke var greit, og min lege sa faktisk rett ut, at de ikke likte det pga da taper legene penger …..

Så service på legekontor er blitt ganske mye dårligere, og du får kortere tid på problemene dine.

Anonymkode: d78b0...a6c

Skrevet

Takk for svar dere. Som sagt så mener jeg ikke alle. Jo, det er nok enklere å jobbe som lege et annet sted enn som fastlege, da har man mer rettigheter osv enn når man jobber selvstendig, men dette vet de.

Veldig synd med din opplevelse over her, sånn skal det ikke være! Der jeg jobbet så holdt ikke vi sekretærene på sånn, jeg vil ikke skryte, men vi var 2 gode sekretærer som kunne faget vårt og det å være serviceinnstilt. De mistet 2 gode sekretærer når vi sluttet, og vi har hørt i etterkant av pasienter vi har møtt på butikken osv at vi er savnet, det er visst ikke det samme nå sier de. 

Ja,pasienter har helt klart blitt mere kravstore, har merket det i løpet av 16 år. Større pågang, men mindre personale. Vi skal ta tlf i løpet av 2 minutter, det er ikke alltid mulig når man bare er 1 på telefonen og hver pasient tinger for forskjellige ting som ikke alltid bare tar 2 minutter, man jobber jo med mennesker i forskjellige livssituasjoner.

Ser jeg sporet litt av i forhold til overskriften da..hehe..men det er mye dritt som foregår bak dørene på et legekontor. Dritt prat om pasienter i lunsjen osv, dette gadd ikke jeg å være med på lenger.

Hi

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med legen, og legesentere vi bruker. Vi får alltid time raskt. Og de har 2 ansatte som tar prøver, og en i resepsjonen. Så ringer jeg, får jeg alltid raskt svar. Og skal jeg ta blodprøve, så går det raskt.

Anonymkode: e0b16...9ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig fornøyd med legen, og legesentere vi bruker. Vi får alltid time raskt. Og de har 2 ansatte som tar prøver, og en i resepsjonen. Så ringer jeg, får jeg alltid raskt svar. Og skal jeg ta blodprøve, så går det raskt.

Anonymkode: e0b16...9ef

Så bra, det er godt å høre, er sånn det skal være. Hi

Skrevet

Jeg har tidligere vært fornøyd med min fastlege. Men nå har han et bein ut døra fordi han driver egen privat bedrift på si. Han holder på fastlegejobben mens han bygger opp sin egen bedrift og har permisjoner fra jobben som fastlege, noe som gjør at pasientene hans nå er på vikar nr 5 på 1 1/2 år. og jeg er lei. Har stått på venteliste for ny fastlege i 1 år uten å rykke en eneste plass frem i køen. Jeg har litt ting som gjør at jeg trenger jevnlig oppfølgning på enkelte ting. Jeg kom b.l.a fra et opplegg i spesiaisthelstjenesten og når det var ferdig så skulle man følges godt opp av fastlege, og det har jeg hatt null av desverre.

Anonymkode: 9e595...9ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har tidligere vært fornøyd med min fastlege. Men nå har han et bein ut døra fordi han driver egen privat bedrift på si. Han holder på fastlegejobben mens han bygger opp sin egen bedrift og har permisjoner fra jobben som fastlege, noe som gjør at pasientene hans nå er på vikar nr 5 på 1 1/2 år. og jeg er lei. Har stått på venteliste for ny fastlege i 1 år uten å rykke en eneste plass frem i køen. Jeg har litt ting som gjør at jeg trenger jevnlig oppfølgning på enkelte ting. Jeg kom b.l.a fra et opplegg i spesiaisthelstjenesten og når det var ferdig så skulle man følges godt opp av fastlege, og det har jeg hatt null av desverre.

Anonymkode: 9e595...9ea

Så trist å høre. Er dessverre sånn det er, de kan gjøre akkurat som de selv vil uten at noen sier noe. Har selv dårlig opplevelse med min fastlege, har hatt diverse symptomer på trøbbel med stoffskifte i mange år, mange på min mor, inkludert min mor, som har stoffskifte sykdommer. De vanlige stoffskifte prøvene har ligget innenfor verdiene, så da er alt greit, skylder på at jeg har full jobb og barn, da blir man sliten sier hun. Ba om å ta litt utvidede prøver, som da er langt utenfor referanseverdier, dette er 2,5 uke siden, ikke hørt noe enda, så sendte melding i stad, så får se om hun svarer til uken da.

Lykke til videre til deg.

Hi

Skrevet

Alle, absolutt alle, tenker først og fremst på penger. Dette gjelder ikke bare legene.

Anonymkode: 005e9...85d

Skrevet

Jeg føler meg heldig som har en fastlege som virkelig brenner for jobben sin og yter utmerket service. Har inntrykk av at de er godt bemannet ellers på senteret også. Fantastiske mennesker alle sammen. Alltid fått god hjelp og service. 

Anonymkode: 47abe...f46

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Alle, absolutt alle, tenker først og fremst på penger. Dette gjelder ikke bare legene.

Anonymkode: 005e9...85d

Nei, det er nok riktig,men nå tok jeg opp dette med leger siden jeg har vært i det yrket i 16 år og har sett hvordan det har utviklet seg. Skulle jeg tenkt penger og lønn hadde ikke akkurat helsesekretæryrket vært det jeg hadde valgt, for kan ikke akkurat skryte av den i forhold til tempoet og stresset man har i løpet av en arbeidsdag (og ja, jeg vet det gjelder andre og).

Skrevet

Er kanskje ikke alltid fornøyd med fastlegen min, Men er veeeeldig fornøyd med servicen til helsesekretæren der. Hun er faglig dyktig , effektiv, omtenksom , ja alt egentlig. De gjør alt av prøver som ikke spesialisthelsetjenesten trenger.

Ekg, ultralyd, blodprøver ect. Får time Max 1 uke etter jeg ringer, er det hast får helsesekretæren meg inn samme dag eller dagen etter. Hu driver plassen i mine øyne rett og slett. Hun er så flink å lese mennesker og hører på meg over telefon når jeg skruller(har Angst) , men prøver å skjerpe meg. Da smetter hu meg inn et eller annet sted såjeg slipper å gå 1 uke med fortvilelse. Tror faktisk hu bare går å sier til fastlegen at han må bli der 15 min ekstra fordi det har hu bestemt 🤣😅

Hadde ikke vært orden på noe hvis fastlegen min skulle styre der. 
Er krise når de bruker vikarer der. Da får de mye mer klager. Eller grøss, når hu er på ferie og fastlegene gjør litt av jobben sammen med vikarer🤣reine kaos

Anonymkode: acde3...29f

Skrevet

Jeg mener at ingen fastleger skulle hatt pasienter fast på listen sin og å få betalt for dem selv om de ikke går til legen. Legen bør få pasienter ut ifra dyktighet, hvor engasjert han er og ikke minst at vi pasienter blir hørt og ikke føler oss til bry! Få vekk og at de får betalt for å skrive ut resepter og at de lun har lov å skrive ut så og så mye før de får press på seg. De har og ikke lov å sende så mye til det som kalles for spesial helse tjenesten for det koster for mye. 

Legene bør konsentrere seg om pasientene og ikke all den admanstrive som hører til som andre gjor før. Derfor føler vi oss verken sett eller hørt og legene blir overarbeidet, noe som fører til en halvferdig jobb. Opplevdt dette så mye opp igjennom årene og det tar utrolig lang tid for å bli utredet. Bestiller heller på privaten da det er noe helt annen servise og de gjør alt for å gjør deg friske igjen

Anonymkode: 564c4...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...